Specificaties 120mm diameter - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Seidon 120V Review

Foritain 6 december 2013, laatste update op 6 december 2013, 6.977 views

Cooler Master Seidon 120V

Pluspunten

• Uitstekende koelprestaties
  • De goedkoopste waterkoeler
  • Stil bij minimale pomp/fan setting
  • Eenvoudige installatie
  • Oogt en voelt degelijk

Minpunten

• Geluidsproductie neemt aardig toe bij hoge(re) pomp/fan setting

Geluidsproductie (min) Score: 5

Uitpakken
Inbouwen
Testmethode
Prestaties

Beste (mede)tweakers, na een aantal case reviews waar ik flink wat leuke reacties over had ontvangen, besloten eens iets anders te doen: Een cpu koeler. Eigenlijk had ik totaal geen noodzaak deze te kopen, maar omdat reviewtjes maken wel een aardig stukje ontspanning is, had ik besloten een niet te duur AMD overclock setje te kopen, met wat koelers erbij. Naast de een luchtkoeler, leek het mij ook leuk om eens een nieuwe generatie closed-loop waterkoeler te testen. Ik heb een sterke voorkeur voor stille systemen, echter heb ik mij laten vertellen dat de nieuwere waterkoelers ook zeer stil (kunnen) zijn, ik was dus zeer benieuwd naar de resultaten.

De keuze is op de Cooler Master Seidon 120V gevallen. Niet alleen was het de goedkoopste closed-loop set in de pricewatch, maar mijn ervaringen met Cooler Master dusver waren ook uitstekend, een voor de hand liggende keuze dus. Op dit moment staat hij voor ca 40 in de prijslijsten, niet te gek dus om eens te proberen.

Gezien ik pas net begin met koeler reviews heb ik echter nog niet veel vergelijkingsmateriaal, en zal ik de Seidon 120V afzetten tegen de AMD Stock koeler, en de Scythe Mugen 4 PCGH; een ca. Even dure luchtkoeler. Daarnaast zal ik de grafiek met temperaturen binnen mijn reviews updaten zodra ik een andere koeler heb kunnen testen, om zo gaandeweg toch een meer volledige review te kunnen delen. Op dit moment staan er al 2 nieuwe koelers op mijn bureau (1 lucht, 1 water, laat het even in spanning welke dat zijn), welke ik binnen een week of 2 aan de grafiek zal toevoegen, hou hem dus in de gaten!

Voor deze test, en toekomstige koelers, heb ik een setup gekocht van een ASRock FM2A88X Extreme 4+ met een AMD Athlon 760k. Een socket FM2 Quadcore met unlocked multiplier. Wellicht niet het grootste heethoofd denkbaar, maar deze set zal zeker representatieve (en relatieve) performance resultaten van verschillende cpu koelers geven die ook goed bruikbaar zijn voor andere setups.

1 Kleine kanttekening, welke wellicht voor nieuwe kopers van belang kan zijn. Bij het ontvangen van mijn Seidon 120V kwam er constant een soort geratel uit de pomp. Na contact met Cooler Master om te checken of dit geluid correct was, heb ik hem RMA gestuurd. Toen ik een nieuwe kreeg klonk alles gewoon gezond, en bleek ik dus oorspronkelijk een defect model te hebben ontvangen. Nu lijkt dit niet zo relevant, maar een andere reviewer noemde dit ook, vandaar maar even de opmerking dat ratelen natuurlijk niet hoort. Gelukkig was een RMA geen probleem en was ik 48 uur later weer aan de slag met mn testsysteempje.

Specificaties

De specificaties van de Cooler Master website:

.. Wat kan ik toevoegen. Het betreft een vrij standaard maat koeler die 1 120mm plek in je case in beslag neemt. De fan kan een flinke airflow genereren. Als je de specificaties volgt mag je verwachten dat de mogelijkheid er zou moeten zijn om toch vrij stil te blijven, daar over straks uiteraard meer. Wellicht relevant voor de super-zuinigerds onder ons, een pompje gebruikt natuurlijk naast een fan ook wat energie.

Het uitpakken

De ondertussen wel bekende Cooler Master doos voor het budget-segment. Gezien het een prijsvechter-product betreft m.i. prima. Direct op de doos zichtbaar zijn de geschikte sockets, en dat zijn gewoon alle gangbare huidige en recente sockets, dus geen problemen daar. Binnen in de doos zit alles er knus en stevig bij, uiteraard wel zo fijn om beschadigingen te voorkomen.

Eenmaal alles op tafel ziet het er prima uit. Gezien dit mijn eerste uitgebreidde ervaring is met een closed-loop systeem kan ik lastig kwaliteit vergelijken, maar al met al voelt alles direct degelijk aan. De handleiding maakt het geheel direct duidelijk, en het lijkt erop dat het inbouwen een eitje zal gaan worden. Vind het een keurige plus dat je voldoende koelpasta krijgt (verwacht minimaal 5 uses, maar durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, zit nu op 3 en er zit nog zat in) en ook nog eens in een prima tube, in plaats van een plastic zakje zoals sommige andere koelers het geval is.

De radiator ziet er degelijk uit en voelt prima stevig aan, zo ook de aansluitingen van de slangen. Uiteraard is het laatste wat ik wil een lekkage. Voor de zekerheid alles even goed nagelopen, maar het ziet er gewoon verzorgd uit.

De pomp voelt ook stevig aan, en heeft een eenvoudig zwart uiterlijk. Kwalitatief geen opmerkingen. Er zijn wel degelijk alternatieven met een wat opvallendere uitstraling, o.a. van Cooler Master zelf, maar smaken verschillen, en de Seidon 120V gaat duidelijk voor eenvoud. Het contact oppervlak met de CPU is een keurig blok koper, en dat is een grote plus. Dit is ook zeker niet standaard bij luchtkoelers in dit prijssegment, en ik vind het een positieve opmerking waard, het kost iets meer, maar het blijft gewoon een betere oplossing dan aluminium.

Helaas bleek de foto van enkel de ventilator onscherp, maar volgens mij is hij op deze foto een paar regels hier onder bij het inbouwen prima te zien. Het is een zeer goed oogende ventilator met, althans volgens Cooler Master, goede specificaties. Het resultaat komen we zo bij terug, maar voorlopig pluspuntjes voor de uitstraling; met grote en mooi gevormde koelvinnen is het zeker leuk voor het oog.

Tot dusver zeer positief!

Inbouwen

Ik had uiteraard al stiekem in de (zeer duidelijke) handleiding gekeken, en dat deed lijken alsof het inbouwen een eitje is. Gelukkig bleek dat inderdaad ook het geval. Uiteraard is het soms wat onhandig dat het CPU blok en de radiator aan elkaar vast zitten, maar het is gewoon heel goed te doen. Daarnaast zijn de slangen welliswaar iets stug, maar m.i. voldoende flexibel om het niet onnodig moeilijker te maken hem in te bouwen. Ik zal met een stap-voor-stap fotoreeksje het inbouwen laten zien. Mocht je je af vragen waarom de kasten soms per foto verschillen: Ik heb deze koeler ondertussen in 3 kasten geplaatst (voor reviews en wat experimenteren), en ik heb gewoon de duidelijkere foto’s gebruikt.

De ventilator op de radiator geschroeft. In sommige (kleinere) cases is het fijn dit bewust vooraf te doen, maar in gangbare/grotere cases kan het ook prima achteraf.

De backplate is voor zowel AMD als Intel, de schroefjes in de juiste gaatjes, en de zwarte clipjes er over. Dit houdt ze meteen in hun plaats dat ze er niet uit vallen tijdens het monteren, wel zo handig.

CPU er in, de backplate achter het moederbord, schroefjes door de gaten in het mobo. Een case met een uitsparing in het mobo-tray is wel handig. Deze foto is toevallig van een Antec P180B, zonder uitsparing, en dus moest het moederbord er eerst uit. Gelukkig hebben de meeste moderne cases dit probleem niet.

De Seidon doos helpt mij een beetje om de radiator dicht bij te houden, terwijl ik het koelblok, met het clipje er over, op de backplate-schroeven zet. Ondanks dat de slangen voldoende flexibel zijn trekken ze genoeg om het koelblok van de cpu te trekken als ik deze los laat, vandaar dat ik voor de foto direct het koelblok heb vast moeten schroeven.

[i]En met 4 kleine schroefjes de radiator vast in de case. 4 pin stekkertje voor de fan, 3 pin voor de cpu, en klaar![i]

Dit was toevallig een experiment om de 120V boven in de CM N300 te hangen. Echter, zoals je in de review van de case kunt lezen, bestaat met een radiator en ventilator in een case zonder ruimte tussen het mobo en het dak van de case, het risico dat de koeler de fan of cpu-power aansluitingen afdekt.

Dus net als in mijn P180B moet de 120V dus achter in bij de N300. Een beperking van de case, niet de koeler. Vind het overigens geen verkeerde uitstraling hebben.

Al met al een zeer eenvoudige montage. Een extra set handen kan wellicht in sommige complexere cases helpen, maar was in mijn geval met 3 cases dusver overbodig, pluspunten dus wat betreft inbouwen.

Testmethode

Om de prestaties te meten moet je eerst een methode bepalen. Hierbij probeer ik te kiezen voor wat ik denk dat in de praktijk bij ‘normale’ gebruikers veel aan de orde zal komen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de temperaturen te meten op de volgende settings:
- Temperatuur bij idle, met de koeling op minimale snelheid
- Temperatuur bij load, met cpu op stock snelheid, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op lichte overklok, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op gangbare overclock, en de koeling op maximaal vermogen
- Temperatuur bij load, met cpu op gangbare overclock, en de koeling op de setting met de voor mij maximaal acceptabele geluidsproductie, zonder gebruik van headset of speakers.

Ondanks dat er uiteraard meer denkbare instellingen te meten zijn, wil ik het ook niet onnodig onoverzichtelijk maken, en vermoed ik dat met de bovenstaande getallen toekomstige gebruikers ruim voldoende informatie hebben om de meest voor de hand liggende vragen te beantwoorden. (“Zijn de algehele prestaties in orde”, “Koelt dit ding goed als ik maar een beetje overclock”, “Kan hij niet alleen goed koelen, maar ook nog binnen praktisch bruikbare geluidsproducties deze prestaties leveren”). Daarnaast zijn de antwoorden op eventuele andere vragen ( oa. “Heb ik nog ruimte over voor extremere overclocks?”) ook eenvoudig af te leiden uit deze resultaten.

Uiteraard is de laatste genoemde meetsetting in de praktijk erg belangrijk, maar ook erg subjectief, want wat is nu een acceptabele geluidsproductie? Echter heb ik (nog) geen dB meter in huis, maar kan ik wel aangeven dat ik geen voorstander ben van luidruchtige pcs (ik stoor mij vrij snel, vandaar ook een Silencio 652 als mijn huidige hoofd-pc-case) en mijn gehoor prima in orde is. De maximaal acceptable geluidsproductie betekend dat ik op ca 1 meter afstand van de setup, met een open case, comfortabel iets anders kan doen (lezen, schrijven, wat dan ook), zonder dat het geluid mij storend is (maar het mag uiteraard wel hoorbaar zijn.). Vermoedelijk in de praktijk zal deze setting, maar een een complete, dichte computer, de meeste gebruikers niet hinderlijk in de oren klinken.

Verdere punten:
- De kamertemperatuur is in deze tests een constante 23 C
- Gezien ik niet altijd dezelfde case kan gebruiken maak ik gebruik van een open constructie
- Geen verdere ventilatoren of koeling, enkel de onderdelen die de fabrikanten in de doos mee leveren worden gebruikt
- Ik gebruik de meegeleverde koelpasta, mocht je dat er niet bij krijgen gebruik ik Arctic MX-4.
- Voor load test gebruik ik Prime95 met de setting In-place large FFTs (maximum heat). Een belasting die in de praktijk bij gaming of videowerk praktisch nooit zal voorkomen, dus neem dat in overweging bij je eventuele aanschaf.
- Ik noteer de temperatuur nadat deze minimaal 30 minuten onveranderd blijft.
- Bij het passeren van 70 C faalt de koeler een test, en vervallen de resultaten op die instelling. Ik het dan niet aanraden om die betreffende koeler in het dagelijkse leven te gebruiken met die bepaalde instelling, gezien andere factoren, zoals een warme zomer dag, of de opbouw van stof in de case, dan wel tot kritieke temperaturen kunnen leiden.

De test setup:
- ASRock FM2A88X Extreme 4+
- AMD Athlon X4 760k Black Edition
- Corsair Vengeance LP 1600Mhz RAM

De precieze settings van de overclocks
- 3.8Ghz 1.3875v 0.000v offset. De stock setting van mijn chip.
- 4.1Ghz 1.3875v 0.000v offset. Een kleine 8% OC, niet veel, maar voor elke beginner zonder veel risico uit te voeren met praktisch elke aftermarket koeler.
- 4.5Ghz 1.4375v 0.036v offset. Een kleine 20% OC. M.i. een gangbare OC en in dagelijks gebruik een bruikbare instelling. Een relatief hoog voltage was nodig om mijn CPU stabiel te krijgen bij “slechts” 4.5Ghz, maar ruim onder de max van 1.55v.

Het bovenstaande is de methode welke ik op alle cpu koelers zal toepassen. Eventuele opmerkingen buiten deze setting geef ik uiteraard duidelijk aan in de review.

Prestaties

Allereerst de resultaten op de bovengenoemde settings:

Op dit moment zoals je kunt zien heb ik slechts beperkt vergelijkingsmateriaal, verwacht dat ik in de komende dagen en weken, deze grafiek aan pas met nieuwe koelers erbij. Zoals ik eerder aan gaf zullen binnen ca 14 dagen er minimaal 2 extra koelers bij staan.

Uit de grafiek kan je echter direct enkele conclusies trekken:
- De CM Seidon 120V presteert echt uitstekend. 45 graden C op een redelijke OC is erg goed te noemen.
- De Seidon heeft een zeer goed maximaal overclock potentieel, en lijkt een goede optie om de grenzen van je cpu op te zoeken.
- Zelfs op een voor mij acceptabel geluidsniveau blijven de prestaties uitstekend. Dit hield in 35% pomp, en 40% ventilator in de bios. Daar boven nam het geluid al aardig toe.

Wat je niet in de grafiek kunt zien, maar wat voor mij wel zeer van belang is, is dat de CM Seidon 120V gewoon prima stil kan zijn. Als je een beetje de tijd neemt om de temperatuur, pomp, en fan instellingen naar wens aan te passen, kan je hele leuke resultaten bereiken: Een systeem wat echt prima stil is tijdens eenvoudig gebruik, uitstekend koelt tijdens zware load met een overclock zonder absurde geluidsproductie, en ook nog eens als je echt voor maximale overclocks gaat je cpu zeer goed kan koelen. Hou wel rekening dat bij dat laatste, met volle toeren voor zowel de pomp, en de ventilator, je een flink geluid te verdragen krijgt.

Gezien je zowel de pomp als ventilator los in kan stellen kan het wat meer tijd in beslag nemen om de voor jou balans te vinden, maar het geeft ook wel weer enige flexibiliteit. Hoe dan ook moet ik er wel bij zeggen, is dat het bij bijna alle instellingen boven het absolute minimale, je de koeling wel zult gaan horen. De minimale instelling houdt de Seidon prima stil, maar niet geheel onhoorbaar. De Seidon 120V laat welliswaar niets over van de even dure Mugen 4 wat betreft prestaties, maar die bleef wel ten alle tijden absoluut onhoorbaar. Uiteraard moet je rekening houden dat andere onderdelen in je systeem tijdens load wellicht ook geluid zullen maken, voor absolute stilte heb je meer nodig dan enkel een stille cpu koeler.

Ondanks dat ik in mijn reviews wil richten wat er origineel in de doos mee komt om het allemaal eerlijk te houden, heb ik toch toch even iets proberen aan te passen voor een kantopmerking. Gezien ik een leuke (ca 11 euro kostende) Cooler Master JetFlo fan had voor een nieuwe case, kon ik het niet laten deze even te monteren op de Seidon. De resultaten veranderden echter amper (ook niet zo heel vreemd gezien de specs van de ventilatoren niet gek veel schelen). Deze ventilator was iets stiller, dus was bij 50% acceptabel wat betreft geluid in plaats van 40% met de stock fan, maar het haalde slechts 1 a 2 graden C van de temperatuur af bij load met oc op acceptabel geluidsniveau (schommelde 48-49 C), en geen verschil met fans op 100% (ook deze bleef op 45 C hangen). Wellicht is de Seidon stock ventilator vervangen een overweging voor de echte fanatiekelingen voor wie elke graad telt, maar ik zag dit echter meer als een compliment voor de ‘stock’ fan van de Seidon 120V, die m.i. gewoon prima presteert, en zoals eerder genoemd er ook gewoon goed uit ziet. Zeker als je voor een goedkope waterkoeler wilt gaan, is flink meer uitgeven (25%+) voor dergelijke kleine verschillen een beetje te gek.

Alvorens naar de conclusie te gaan, nog wat foto's!

Het blauwe LEDje is zichtbaar wanneer de pomp aan is. Het is niet gek licht, dus het was even lastig op de foto zetten. Ik vind het er keurig uit zien.

De Seidon 120V met de JetFlo ventilator. Ziet er m.i. ook erg sexy uit.

De Seidon 120V met de JetFlo in een nieuw huisje, een koekje voor zij die hem al herkennen. Review volgt wanneer de agenda wat rustiger is!

Anders dan case reviews vind ik een cpu koeler wat lastiger te beoordelen, omdat er veel variabelen zijn welke lastig tegen elkaar af zijn te zetten. Je moet als je voor een aanschaf staat zoals altijd eerst af vragen waar je daadwerkelijk naar op zoek bent, en dan afhankelijk van het doel zal er dus een bepaalde geschikte koeler voor je zijn.

De Cooler Master Seidon 120V maakte op mij gewoon een prima indruk. De uitstraling is eenvoudig maar strak, maar alles voelde zeer degelijk aan, en het eind-resultaat na het inbouwen ziet er gewoon goed uit. Een waterkoeling blijft toch, althans voor de ‘gemiddelde’ gebruiker, net even iets speciaals om te zien. Ook is het natuurlijk een grote plus dat het inbouwen kinderlijk eenvoudig is, wat bij grote luchtkoelers vaak een ander verhaal is. Ook een niet onbelangrijk punt is het onderhoud of schoonmaken ten opzichte van een luchtkoeler, waarbij je soms het koelblok wel moet demonteren, bij de Seidon, en uiteraard andere vergelijkbare systemen, hoef je enkel de radiator stofvrij te maken, wat eenvoudiger is vanwege het design, maar ook omdat het eenvoudiger te bereiken is.

Een dergelijke waterkoeler heeft natuurlijk nog twee voordelen: Geen gewicht aan je moederbord, en de warmte blaast direct de kast uit. Oftewel naast mijn eigen bevindingen, extra bonus punten voor kleine builds, en systemen welke de gebruiker van lan-party naar lan-party wil slepen. Vooral voor die laatste categorie denk ik dat Cooler Master een leuk product neer zet, gezien ik vermoed dat lage kosten bij zulke systemen een belangrijk punt is; De Seidon 120V is met enige ruimte de goedkoopste oplossing met dat voordeel, en zet los van de prijs daarnaast gewoon nog even prima prestaties neer.

En de nadelen dan? Hopen dat het niet gaat lekken wellicht? ;) De tijd zal het leren, maar alles oogt en voelt prima. Het meer aanwezige mogelijke nadeel is eigenlijk vooral het geluid dat de koeler kan maken, bij iets hogere settings komt het geluid aardig op. Wellicht zal je dat voor de lan-party-pc, of voor de zware-overclock-testjes, een zorg zijn, maar als je bijvoorbeeld in de huiskamer je cpu flink gaat belasten is het wel degelijk een belangrijke overweging. Als je de cpu gaat stressen en de koeler aan het werk zet, is het geluid gewoon aanwezig. Dit hoeft niet per se hinderlijk te zijn, maar als je puur naar geluidsproductie kijkt zijn er simpelweg stillere oplossingen voor vergelijkbare prijzen binnen de categorie luchtkoelers. Ik blijf er echter wel bij, dat als je echt enkel stilte zoekt, je vermoedelijk al niet naar closed-loop waterkoelingen zult kijken; die zijn toch vooral op koelprestaties gericht.

Het moge duidelijk zijn wat Cooler Master met de Seidon 120V probeert te bereiken: “Uitstekende prestaties, een hele scherpe prijs, en toch een waterkoeler in je pc!”. En dat is precies wat je krijgt. Of je hem nu enkel voor de looks van een waterkoeler koopt, of voor de goede koel prestaties, de Seidon 120V zal wat dat betreft niet tegenvallen.

Voor de liefhebber wat hogere-res foto's, clicky voor vergrotingen:
http://tweakers.net/ext/f/luE2SPqxs7wPR4qFaA2ysm6o/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/eR36Lx5W1j5QAy8Cun1NLUKo/medium.jpghttp://tweakers.net/ext/f/L4kr4NbbiaX1fnr4u68RGbKR/medium.jpghttp://tweakers.net/ext/f/NVYYiyX02xWg88ThrlmDHMVh/medium.jpg

Edit 6-12: Kleine toevoeging aan de conclusie mbt onderhoud

Heb jij ook een Cooler Master Seidon 120V?

Puntje bij je test methode.
Uit eigen ervaring en andere reviews blijkt dat je beter de slangen onder kunt plaatsen t.a.v. de radiator.
Dit ivm evt lucht in het systeem. Zo kunnen lucht bellen verzamelen in de 'pocket' boven en houd je altijd een constante druk. Het wil nog wel eens een graad schelen met idle en meer onder load. Pomp afhankelijk.

Dit gaat natuurlijk alleen op als de radiator op de achterkant zit.
Dank je voor de tip! Heb je daar toevallig een leuk linkje bij voor mij om mij verder te verdiepen? Zal het verschil straks direct even testen en eventueel een aanpassing in de review maken als het verschillen geeft,. Ook bij de volgende reviews zal ik ze op beide manieren testen, al is het maar voor de compleetheid. Had eigenlijk voor bovenlangs gekozen simpelweg omdat ik dat er netter uit vond zien. Maar het klinkt heel redelijk en ik ga er mee aan de slag.
Volgens mij heeft Linustechtips daar een keer aandacht aan besteed.
Zal kijken of ik de daadwerkelijk link kan terug vinden. Heb zelf wat research gedaan een aardige tijd terug toen ik in korte tijd 3x een 'closedloop' moest installeren voor builds aan klanten.
Even terug komen op de orientatie van het monteren. Na het omdraaien bleven de temps op dezelfde settings gelijk (allemaal binnen 1 graden C, nog in het nadeel van de 'slangen onder', maar dat verwaardeloos ik denk ik terecht, zelfs met een groter verschil had ik nog twijfels gehad.) Maar het lijkt in ieder geval voor deze koeler op mijn setup niet relevant. Wellicht een ander verhaal wanneer de koeler echt hard aan het werk zou moeten met een super-hete chip?

Ben met de volgende koeler bezig, ander merk en een andere pomp om te zien of het daar nog verschil maakt. Laat het je nog weten.
Wat je zelf ook al aangaf: de kans is HEEL groot dat dit meer opgaat voor een oudere generatie koelers. De H80i die ik als laatste geplaatst heb was hier al veel minder gevoelig voor t.a.v. eerdere Antec modellen.

Vooruitgang in de techniek dus! Alleen maar mooi :) Proost!
Helemaal mee eens :)

In ieder geval zeker de moeite geweest het te testen! En op naar de volgende reviews :D
Ga ik ook zeker doen, had al even snel zitten spieken naar andere setups, waar het lijkt dat het een beetje om-en-om is, maar ik zou vast niet de enige zijn die zich daar niet van bewust is. Ik laat je hoe dan ook vanmiddag even weten of er andere resultaten waren, zo ook in volgende reviews op beide manieren testen, zou mij ook niets verbazen als dit probleem meer voor kwam bij oudere setjes, maar we zullen zien.

In ieder geval dank voor de interessante tip :)
Het is toch zonde van je geld om een watergekoelde CPU voor zo'n budget systeem aan te schaffen, en trouwens zo'n watergekoeld systeem zal nooit lekken.
Waarom zonde? Als eindgebruiker kost dit net zoiets als een mid-range luchtkoeler, het ziet er leuk uit en presteert ook nog eens prima. Daarnaast geef ik in de tekst aan dat ik dit budget-setje gekocht heb specifiek om cpu koelers te vergelijken en meer reviewtjes te maken, dus een paar euris aan mn hobby uitgeven moet toch kunnen? :)
Hoeveel tijd heb je besteed met het maken van je foto's en tekst van dit review?
Ach, zoals ik in de tekst schreef, is dit een stukje hobby/ontspanning om te doen, dus let ik er niet op. Maar het neem inderdaad even tijd in beslag.
Een prachtige en overzichtelijke review hartelijk dank daarvoor. Kijk al uit naar de toekomstige reviews ;)
Dank je! Positieve reacties zijn natuurlijk erg leuk! (Kritische ook hoor, daar nie van). En.. ben ondertussen al bezig met de volgende ;)
Mooie uitgebreide review met goeie foto's en tekst zeg!

Ik had de mugen 4 review al gelezen (zelfde goede kwaliteit review) en zag daar in de grafiek ook al de seidon voorbij komen. Heb tijd zitten kijken en twijfelen tussen paar koelers onder andere deze en de mugen 4, en is uit eindelijk toch de seidon geworden. Heb hem net binnen en ga vanavond waarschijnlijk inbouwen.

Nu kom ik net deze review over de seidon tegen en je had het over een klein testje met wisselen van fan's op de radiator dat dat niet zoveel uitmaakt. Maar wat nou als je een tweede fan aan de andere kant monteert voor dat 'push n pull' effect?
Ik moet zeggen dat ik daar eigenlijk pas later aan had gedacht. Pas toen ik mn laatste waterkoeler binnen kreeg (ben ik nog mee bezig ;) ) die van zichzelf 2 fans mee kreeg. Beetje knullig, maar we leren elke reactie een beetje bij zullen we maar zeggen?

Ik heb de Seidon echter even verhuist naar een nieuw huisje (nog een review dus :D), dus kan hem nu niet zo 1-2-3 testen (andere cpu e.d.) maar je mag redelijkerwijs verwachten dat het de temps nog wat zal helpen. Vraag is echter of het nodig is, ik zou gewoon even kijken hoe jouw resultaten zijn en jouw cpu temps, en mocht je het gek maken met OC's etc kan je altijd nog er 1tje bij prikken?

edit: Oops, en uiteraard dank voor de reactie, vind ik erg leuk!

[Reactie gewijzigd door Foritain op 10 december 2013 17:12]

Jouw review heeft mij doen besluiten om deze set tweemaal aan te schaffen voor mijn dual 2011-3 setup. Echter dan de V2 editie.

Bedankt voor het testen en het delen van de informatie.
Graag gedaan :) v2 niet gereviewd, wel getest. Enkel verbeteringen lijkt het.
Hallo,
Ik vroeg me af wat de lengte van de slangen zijn? Misschien heb ik er overheen gelezen, omdat het wel in de review van de Cooler Master Nepton 140XL stond :) .
De slangen zijn ca 28CM (was wat lastig meten in gebogen/in gebruik staat), en je moet natuurlijk rekening houden met een beperkte flexibiliteit bij de aansluitingen e.d. Denk je dat je daar voldoende informatie aan hebt? Normaliter mag je er van uit gaan dat het bij een achter of top plaatsing geen probleem zal vormen, maar een plaatsing voor of onder in een case zal in een ATX case in elk geval tricky zijn.
Bedankt voor het opmeten. Ik denk op zich wel dat het moet passen, ik heb de fractal design core 1000 en afstand van de cpu naar de voorkant is kleiner dan 28 cm.
Ik had deze reactie helemaal gemist! Excuses hiervoor, ik ga hem straks even meten voor je en dan edit ik de reactie!
Ik wacht met smart op de review van z'n grote broer (de 240) ;)

[Reactie gewijzigd door Pwuts op 22 november 2014 10:37]

Deze reactie gemist. Nepton 240mm inmiddels wel getest ;)
Als ik dit allemaal zo lees, dan ben ik nog zeer blij met mij Megalem B revisie cooler voor een 1333
I7 920 processor die nu op 4200 MHz loopt; 55 drg. en alles loopt zeer stabiel met dezelfde koelpasta, ook van hetzelfde merk en dat naar 6 jaar tijd.
Als ik nu een 2011 systeem zou mogen aanschaffen, komt er weer een Megalem C revisie cooler in
Als je een goede processor watergekoelde uitvoering wilt hebben, kijk eens naar de Kraken series, onbekend, maakt onbemind.
Of kijken bij high flow, de shop voor waterkoeling.
Je bedoelde de 1366? ;). Maar het is vrij bekend dat onze eerste generatie i7 intel processoren nogal wat stroom vreten en aadige heethoofden zijn en dan heb ik het al over non-oc modus.
Het zijn volgens mij een van de weinige processoren waar Intel een hoge temp. drempel bij toepaste. 55 graden is zeker geen slechte prestatie voor luchtkoeling onder zo'n load met die cpu.
Mooie review, bedankt. Wellicht nog niet algemeen bekend is dat deze waterkoeler ook als combinatieset met de nieuwste CM 690 III Advanced kast aangeboden wordt tegen een zeer scherpe prijs. De kast heeft een window in het linker paneel en kost ongeveer 90 euro. Deze Seidon 120V cooler kost los meer dan 40 euro, maar als je ze samen koopt ben je voor 111 euro klaar.
Kijk, dat is nog eens een mooie tip. Staat die al in de pricewatch of heb je een linkje naar een NL webshop? Of moet die deal nog komen?

Zeg even 80 euro voor zo'n kast en 30 euro voor een stevige koeler als je het zo rekent is wel een hele mooie deal.
In de pricewatch heb ik hem niet kunnen vinden, daarom gaf ik de tip ook juist. :) De meest bekende NL webshops hebben deze aanbieding ook (nog) niet. Voor zover ik weet tenminste. Ik heb echter 1 adres kunnen vinden, zie onderstaande link. Het product moet uit het magazijn in Frankrijk komen en wordt tegen niet al te hoge verzendkosten vervoerd door UPS. Ik heb er eentje besteld op donderdag en die werd maandag afgeleverd. Over de webshop lopen de meningen uiteen maar ik ben tot dusver dik tevreden.

Link werkt niet:

Deze wel :)

Zit je inderdaad enkel met de lage shopwaardering van Pixmania hier op tweakers...
Hoe dik is de (bijgeleverde) koeler + radiator bij elkaar? Zou mooi zijn als je hier nog antwoord op kan geven; dan weet ik of hij past in mijn Lian-Li q08 :)

Mooie review verder: super!
Bedankt voor het compliment :) Ik heb hem hier niet staan nu, dus kan zo 1-2-3 niet meten. Echter:

Staan alle dimensies gewoon op de site? :) Zou dus 25+27 = 52mm moeten zijn.
Heb je ondertussen al de fan verandert wegens de herrie die er vanaf komt onder load.
Neu waarom? Zijn maar weinig fans die ik op 100% zou willen zetten, en deze fan is gewoon prima. Geloof dat 'ie in dat systeem op iets van max 50% staat ofzo, en is dan prima stil, en koelt nog altijd erg prima.

[Reactie gewijzigd door Foritain op 22 januari 2014 21:02]