Specificaties Small form factor, 5 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Silverstone Precision PS09 Black Review

Foritain 17 december 2013, laatste update op 17 december 2013, 1.752 views

Silverstone Precision PS09 Black

Pluspunten

• Mooi vormgegeven
  • Van buiten af goed afgewerkt. Om te zien geen budget-case.
  • Erg klein voor een mATX case
  • Geluidsdemping - Voldoende stil
  • Stoffilters
  • USB 3.0
  • Goedkoop

Minpunten

• Laat steken vallen op de interne bouwkwaliteit en de zijpanelen, het staal had gewoon dikker moeten zijn. Resultaat: Extreem licht kastje.
  • 1 hele tie-wrap voor kabelmanagement? C'mon

Review: SilverStone PS09 (SST-PS09B – Black)

Specificaties
Geluidsproductie
Stoffilters
Alternatieven

Productwebsite

Wederom tijd voor een case-review. Ik was op zoek naar een lekker goedkoop systeem voor wat eenvoudige werkzaamheden, wat er toch een beetje strak en zakelijk uit zag. De eisen waren eenvoudig, het moest zo klein mogelijk torentje worden (Maar geen mITX gezien de plaats waar hij zou komen te staan), en het moest goedkoop! Nu lijkt dat natuurlijk niet zo’n lastige vraagstelling, maar in de praktijk komt men al snel met wat ‘extra’ wensen aanzetten: “Nou ja, stil is ook wel fijn” en “Het is heeel erg stoffig daar en ik heb katten”, en dergelijke.

Bij toeval dat ik de SilverStone PS09B tegen kwam. SilverStone wat toch vooral bekend staat voor de luxere torens, HTPC kasten, en voor mij ook leuke accessoires, bleek een leuk (lekker zwart) oogende mATX case in het assortiment te hebben met erg kleine afmetingen. De ca 40 euro kostende PS09B had ook nog eens stoffilters, en geluidsdemping, -en- er was nog geen reviewtje van om mij bezig te houden. Het voldeed dus aan de eisen, en het was weer eens iets anders. Oftewel, de keuze was gemaakt.

Uiteraard zet een lage prijs je aan het denken of het kwalitatief wel in orde zit, en anderzijds zijn er toch zeer degelijke kasten te vinden in deze prijsklasse. De grote vraag bij het maken van de review was dan ook of de PS09B de concurrentie aan kan in zijn prijsklasse, en of hij zijn kleine meerprijs ten opzichte van nog goedkopere modellen kan verantwoorden.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

De specificaties van de SilverStone website:

Uiteraard een aantal voor de hand liggende zaken: Je kan een mATX of mITX systeem kwijt, 2x 5.25” bays zijn ruim voldoende in deze klasse. 4x 3.5” en 1x 2.5” eender zo. Koeling is relatief standaard met max 2 intakes en 1 outtake, waarvan enkel 1 intake 120mm pwm-controllable ventilator meegeleverd is. Frontpanel met USB 3.0 is natuurlijk fijn, en je hebt 4 Expansion slots mocht je ze nodig hebben. Kensington lock support zie ik zelden genoemd, en ik weet niet of meer cases dit hebben, maar het lijkt er eerder op dat SilverStone de zakelijke markt en kantoorsituaties toch in gedachten houdt.

Meer opvallende zaken zijn de geluidsdemping, de stoffilters (althans voor het budget), en vooral het kleine formaat. Het is absoluut één van de kleinste en smalste mATX cases die ik kon vinden, terwijl je er alsnog een redelijke GPU (max 358mm) of CPU koeler in kwijt kan (140mm kan je toch eea aan koelers voor vinden, en de case heeft een uitsparing voor koeler backplates).

Het uitpakken

De SilverStone PS09B komt in een eenvoudige maar stevige verpakking binnen, waarop je de meeste specificaties direct kan aflezen. Opvallend bij het aannemen van het pakketje was het zeer lage gewicht van het geheel.

Uiteraard eerst even uitpakken en er wat rondjes op heen lopen. De eerste gedachtes in willekeurige volgorde: Echt klein. Mooi zwart. Ziet er zeker niet als cheapie uit. Toch een paar kleine details om het geheel een afgewerkte uitstraling te geven. Gewoon lekker no-nonsense.

Eigenlijk is het gewoon een eenvoudige case om te zien, en kan ik er niet gek veel over zeggen wat je niet direct op de foto’s ziet, maar dat bedoel ik zeker positief. Soms wil je juist dat je pc niet schreeuwt of erg op valt, maar dat wanneer je wel naar het kastje kijkt dat hij toch een goed uiterlijk heeft. Ik denk dat de PS09B goed in dat plaatje past.

De zijpanelen en frame zijn van staal, front panel is van plastic, maar ziet er toch erg netjes uit. Ook het SilverStone logo ziet er goed en luxe uit, en zal ook toevallige passanten het gevoel geven dat het een dure computer is. Ik vind de case in z’n algemeenheid een goede look hebben, zakelijke eenvoud zeg maar.

Stoffilters aan de zijkant vallen op, zo ook dat de aan/uit knop, en reset knop, die beide aan een andere zijkant zitten. Knopjes voelen goed aan, Frontpanel met USB 3.0 en audio aansluitingen is prima afgewerkt, geen opmerkingen daar over.

Bij het draaien van de case voel je al dat (niet geheel onverwacht) de case niet dik uitgevoerd is. De case ziet er dan wel niet goedkoop uit, maar de bezuiniging in de paneel- en frame dikte is zeker te voelen. Wanneer je dan de panelen, die met geluidsdemping zijn uitgevoerd, verwijderd, blijf je met een vrij open constructie over. Ook het frame is in zijn geheel mooi zwart gespoten, en ziet er goed uit. Je kan echter wel met je pinkie het geheel optillen, zo licht is het.

Geluidsdemping op de zijpanelen.

Zoals je kunt zien is het redelijk dik, maar de randjes lieten al wel snel een beetje los. Eenmaal aandrukken bij het bouwen verhielp dat gelukkig en bleef het verder goed zitten.

De 5.25” en 3.5” bays zijn zoals je kan zien niet tool-less uitgevoerd, en moeten op traditionele wijze met schroefjes worden gebruikt. HDD bays met brackets waren wel fijn geweest, en zijn tegenwoordig toch in veel (ook budget) cases te vinden, maar veel maakt het ook niet uit. De SSD of eventueel normale 2.5” HDD schroef je op de bodem, oftewel prima. Verder zal direct opvallen dat de PS09B met enkel een stock intake ventilator is uitgevoerd, en geen (meer gebruikelijk) standaard outtake heeft. Uiteraard kan je er zelf 1 bij plaatsen. Het voordeel in dit geval is dat de gegenereerde overdruk stofopbouw helpt voorkomen, en zorgen dat het meeste stof in de filters blijft hangen. De standaard mee geleverde ventilator komt met een 3 pins aansluiting, en zonder molex adapter. Uiteraard is deze via je moederbord pwm control af te stellen.

Wat betreft accessoires krijg je een flink aantal schroeven om van praktisch elk inbouwplekje gebruik te maken, een erg dunne handleiding (maar er valt dan ook weinig te melden om eerlijk te zijn), en jawel, 1 hele tie-wrap! Ik kon er in ieder geval wel om lachen.

Hij ligt er wel erg zielig bij zo...

Al met al maakt de SilverStone PS09B een positieve indruk. Hij is zoals verwacht echt lekker klein voor een mATX case, maar ziet er vooral gewoon mooi en luxe uit. De besparing op hoeveelheid staal in het frame en de panelen mag gezien de prijs dan wel enigzins begrijpelijk zijn, maar is toch wel net even jammer.

Inbouwen

mATX cases zijn zelden lastig te bouwen, zeker niet als het frame lekker open is, en de case een vrij standaard indeling heeft, zoals de PS09B. Omdat het een klein kastje is zit alles wel wat dicht op elkaar, en met een voeding boven in wil je deze wel eerst plaatsen, zeker als je nog een redelijke cpu koeler zou gaan gebruiken.

Voeding er in...

De SSD gaat in z’n plekje onder in de kast met schroefjes. Deze pc krijgt geen HDDs, maar je kan er eventueel 4 in zetten in de bay boven de SSD, direct achter de 120mm intake ventilator als koeling. De 5.25” drives gaan op traditionele wijze met schroefjes boven in, maar dat ding is ook voor dit systeem geheel overbodig, dus laat ik achterwege. Welliswaar is het gebrek aan HDD bays met brackets wat jammer, maar gezien je ze hier vast schroeft zitten ze in ieder geval stevig vast. Misschien nog maar beter zo dan matige brackets of matige tool-less oplossingen.

SSD plekje in beeld.

Viel mij op overigens dat de mobo-standoffs ook zwart zijn gespoten, is weer eens wat anders, maar het is niet alsof je ze na installatie nog ziet. Moederbordje er in, CPU er in, beetje geheugen, en we zijn er al bijna. De uitsparing voor moederbord backplates is natuurlijk fijn mocht je later je cpu koeler willen vervangen.

Mocht je extra ventilatoren willen plaatsen hou dan rekening dat je, naast de stock ventilator, enkel 1 80mm voor, en 1 80 of 92mm achter in kwijt kan, dus geen 120mm ventilatoren. In dit geval wordt het een eenvoudig kantoor systeem, en voldoet de stock ventilator gewoon.

Een paar minuten later zit het geheel dan in elkaar en aangesloten. Valt weinig spannends over te melden, anders dan dat het inbouwen gewoon eenvoudig is.

En inbouwen klaar.

Kabelmanagement

Gezien de dikte van de case is er uiteraard geen kabelmanagement achter de mobo-tray, dus daar kan ik de PS09B niet op afrekenen. Wat wel fijn is met mijn setup, is dat er voldoende ruimte over is om de kabels grotendeels uit het zicht, maar ook vooral uit de airflow te houden. De 5.25” en 3.5” bay constructie zorgt voor grote ruimtes waar je kabels in kwijt kan, en ook tie-wraps aan vast kan zetten. Uiteraard wil je er wel een paar meer hebben dan de 1 tie-wrap die je meegeleverd krijgt, dus hop, naar de Action!

De kabels zo veel mogelijk uit de airflow gehouden. Eenvoudig te doen.

Aan de achterzijde, zoals je op de foto goed kunt zien, geldt eigenlijk hetzelfde. De ruimte tussen het zijpaneel en de 3.5” HDD tray is prima als kabelgoot te gebruiken. Al met al dus geen ‘echt’ kabelmanagement, maar er is toch praktisch, en ook zeer snel, een prima oplossing te maken welke de airflow niet verstoort.

En van achteren. Best prima voor een case zonder 'echte' kabelmanagement.

Koeling

Zoals in de lijst van specificaties te zien is krijg je 1 120mm pwm ventilator standaard, en kan je een extra 80mm voor, en een extra 80mm of 92mm achter in plaatsen. Zoals je ook zal zien op de foto lijkt de 120mm ventilator wel een 160 of 180mm variant omdat de rest van de case zo klein is. Maar het is echt slechts een 120mm model. Mijn ervaring met vergelijkbare systemen is dat dergelijke eenvoudige huis/tuin/keuken/kantoor setups, ruim voldoende hebben aan één zo’n ventilator. Niet heel ruim bedeeld dus, maar meer dan voldoende voor de systeem-doelgroep waarvoor deze case lijkt gemaakt.

De standaard meegeleverde 120mm ventilator lijkt gigantisch voor op zo'n klein kastje.

Gezien deze case geluidsdemping heeft zou dat uiteraard de temperaturen wat kunnen beinvloeden, en ik vind het lastig een vergelijking te maken met andere cases omdat ik vaak verschillende hardware in cases heb zitten, en wat dus eigenlijk niet te vergelijken is. Vandaar dan ook dat ik bewust geen grafiekjes post of iets dergelijks, omdat het gewoon niets toe voegt. De temperaturen van de Pentium G3220 in de PS09B kwamen echter goed overeen met mijn ervaringen in andere cases. Het is een schatting, maar ik verwacht absoluut geen problemen zelfs met wat zwaardere cpu’s die ook af en toe langer onder load draaien. Het lijkt mij echter voor de hand liggen dat echte heethoofden van game-pc’s met overclocks en dergelijke wellicht wel nadelige gevolgen kunnen ondervinden van de demping, maar deze case lijkt dan ook niet voor die doelgroep bestemd. Oftewel vanuit praktisch oogpunt zie ik geen bezwaren met betrekking tot de koeling.

Geluidsproductie

SilverStone zet deze case op de markt met geluidsdemping als één van de hoofd-features. Mijn ervaring tot dusver met demping is dat deze vaak effectief is, maar dat een dikkere constructie of dikkere panelen ook zeker een grote factor zijn. Gelukkig is de PS09B een relatief gesloten constructie, wat uiteraard het geluid ook ten goede komt. Naast de demping noemt SilverStone op de website dat de lucht-intake via de zijkant de geluidsproductie moet minimaliseren, uiteraard ben ik vooral geinteresseerd in het resultaat.

De stock cpu ventilator van de G3220 was simpelweg niet te horen in de PS09B, oftewel plusje daar. Echter toen ik de stock case-ventilator aansloot, op minimale RPM ingesteld, kon ik op ca 1 meter afstand wel net horen dat de pc aan staat. Het geluid wat je hoort is duidelijk de (lichte, nogmaals het ging om min. Rpm) luchtstroom die langs de gaten voor aan de zijkant de case in gaat. Kort door de bocht: Erg stil, maar niet geheel geluidloos.

Het iets verhogen van de stock ventilator rpm deed aan het geluid niet veel af, en is dus ook wel aan te raden. Uiteraard in de bovenste regionen van voltage krijg je de ventilator natuurlijk gewoon goed te horen. Hetzelfde ging eigenlijk op voor de Intel stock ventilator. Bij zware load en hogere rpm, komt er vlot een punt waarbij je hem hoort. Ik ken echter geen case waarbij dat niet het geval is, dus ook dat is zeker niet de PS09B aan te rekenen. Voor pure stilte koop je een goede cpu koeler.

Nogmaals, de case is dan wel niet geheel onhoorbaar, maar toch meer dan voldoende stil voor gebruik in huis of rustige ruimtes. Prima aan te raden dus als je zoiets zoekt.

Stoffilters

Afneembare stoffilters zijn zeker geen gegeven in deze prijscategorie, en ik vind het dan ook een plus dat ze bij deze case zitten. Aan beide zijkanten, direct naast de stock intake ventilator, zit een klein, uitklikbaar filter. Op de foto wellicht wat lastig zichtbaar, maar het is een prima en zeer fijn rooster wat er in zit.

Het idee achter deze opzet is dat de ventilator voor een overdrukt zorgt, en dat de lucht die die case in komt enkel via deze twee filters kan komen, zodat stofopbouw dus minimaal zou moeten zijn. Omdat het kleine filters zijn, die direct van buiten te benaderen zijn, is schoonmaken dus zo eenvoudig als tijdens het stofzuigen even de stofzuiger langs de filters te halen. Geen werk dus.

Oftewel, stoffilters in orde.

Alternatieven

Het mag dan wel een goedkope case zijn, maar ook in deze prijsklasse is de concurrentie stevig. Er zijn dan ook onvermijdelijk enige alternatieven waar je over zou willen denken:

Cooler Master Silencio 352 (Review)
Na enige tijd door het huidige aanbod te zitten kijken denk ik dat de voornaamste concurrent toevallig een modelletje is waar ik onlangs een review van had gemaakt. Ook deze case heeft stoffilters, geluidsdemping, is mATX en is geheel zwart uitgevoerd. De 352 heeft als voordelen een SD kaart, de voeding onder in (dus ook stabieler), 3.5” external bay en 2 stock ventilatoren, en kan flink meer 2.5” drives kwijt. De PS09B echter heeft 2 5.25” bays in plaats van 1, kan flink meer 3.5” HDDs kwijt, en is ondanks dat het beide mATX cases zijn toch nog een flink stuk kleiner ( grofweg 3cm smaller, 2cm lager, 5cm minder diep), daarnaast is hij ook een paar euro goedkoper te krijgen. Desondanks vermoed ik dat voornamelijk een voorkeur voor het uiterlijk de doorslaggevende factor voor toekomstige kopers zal zijn.

Concurrentie vanuit goedkopere mATX cases:
Uiteraard zijn er flink wat mATX cases te krijgen die goedkoper zijn. Echter kunnen deze m.i. veelal niet tippen aan hoe de PS09B er uit ziet, en missen deze features als filters of demping, welke voor veel eenvoudige systemen gewoon grote plussen zijn. Daarnaast als je kijkt naar cases die even groot of kleiner zijn en toch een beetje van kwaliteit, kom je simpelweg niet bij alternatieven uit in het mATX segment.

Concurrentie vanuit mITX cases:
Dit is vermoedelijk nog een lastiger punt voor de PS09B. De markt voor mITX cases neemt ook flink toe, en meer en meer gebruikers hebben eigenlijk de inbouwmogelijkheden van een (kleine) tower-pc gewoon niet meer nodig. De PS09B mag dan wel klein zijn, maar als je mITX cases gaat bekijken neemt het speelveld weer flink toe. De kosten lopen dan vaak al wel snel op (ook blijven ITX moederbordjes nog veelal duurder dan mATX varianten), en je levert ook snel in op inbouw opties, optische drive mogelijkheden, of geluidsproductie en stoffilters, zeker als je het budget laag wil houden.

Al met al lijkt de PS09B dus best interessant geplaatst op de markt. Uiteraard heeft de SilverStone PS09B naast zaken als inbouwopties, demping, filters, een uniek smalle (en algeheel kleine) maatvoering, ook nog eens een best uniek en strak uiterlijk, terwijl in het budget-segment daar toch vaak minder aandacht voor is. Ik vermoed dat een voorkeur voor de SilverStone uitstraling in veel gevallen alleen al voldoende reden gaat zijn om deze kast te overwegen.

Eerst nog wat foto's!

De PS09B naast de Stacker 935 (Review) om even aan te tonen hoe klein deze case is, hij is ook nog eens iets van 18cm minder diep. Geen vergelijking dus.

Kennelijk smaakt de PS09B ook erg goed!

Als je de hele review hebt gelezen zal je merken dat ik in z’n algemeenheid veelal positief was, en dat is ook wel op z’n plaats. Er is echter wel een groot punt waar ik in het gebruik tegen aan liep en toch niet om heen kan, en dat is het lage gewicht van de case. SilverStone heeft duidelijk gekozen niet te bezuinigen op het uiterlijk, maar wel op de constructie. Normaliter niet zo’n probleem, maar nu ben ik toevallig iemand met toch wat stevige handen. Wanneer ik de PS09B aan zet (onthou, de aanknop zit aan de zijkant), moet ik wel even opletten dat ik dat gewoon normaal en rustig doe. Iets te hardhandig en ik duw eenvoudig de case om (dat hij flink wiebelt, om hem omver te duwen moet je wel echt even overdreven hard drukken), of als ik hem op de houten vloer zet schuif ik hem zo opzij bij het indrukken van de knop. Dit komt in deze build onder andere door het lage gewicht van mijn componenten (geen HDDs of zware cpu koelers), maar ook doordat de voeding boven in zit, wat voor een hoog zwaartepunt zorgt. In dit geval waarbij de case straks in een vaste constructie komt is het gelukkig geen probleem, maar het drukt de algehele pret toch iets, en ik had graag een paar euro meer betaald voor wat extra stevigheid, of gewoon de voeding onderin te hebben. Andere cases op de markt laten zien dat steviger staal gewoon moet kunnen voor die bedrag, dus reken in deze bezuiniging wel aan. Mijn hoop dat dit bij een opvolger verbeterd is, want een absolute top-score ligt verder gewoon binnen handbereik.

Anders dan dat ben ik gewoon erg tevreden met de SilverStone PS09B. Het eindresultaat functioneerd gewoon goed en ziet er ook nog eens goed uit. Uiteraard merk je verschil met high-end cases, maar hij mag er gewoon zijn. Hij kost absoluut niet de hoofdprijs en biedt zeker voldoende extras om een kleine meerprijs ten opzichte van echte budget-cases te verantwoorden. Het is gewoon een heel compleet pakketje wat features betreft; Voor dit bedrag een gedempte, gefilterde case met voldoende inbouwopties is gewoon prima te noemen. Het moge duidelijk zijn dat deze case het, naast dat prima algeheel plaatje, het toch vooral van de 2 meest opvallende features moet hebben: 1) Er is simpelweg geen a-merk mATX case, die even groot of kleiner is dan de PS09B, te vinden in de prijsvergelijking. En 2) de PS09B ziet er gewoon lekker eenvoudig, strak, en goed uit.

En dan nog wat vergrotingen voor de liefhebber, denk dat dit zeker nog een wat beter beeld van de uitstraling geeft:
http://tweakers.net/ext/f/bnEk29E1WOEc8qx6feJa5gdM/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/Exx1S9u059vvKhbk22dX1NX5/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/dTSA50jZAbZ5UDYwrVveMorD/medium.jpg

Heb jij ook een Silverstone Precision PS09 Black?

Haha, "Kennelijk smaakt de PS09B ook erg goed!" ik kon mijn lach even niet inhouden. Geweldige review en enorm bedankt voor je advies. Het is een prachtige behuizing voor een kleine prijs.
Ik zocht eigenlijk een case-naast-baby foto om een idee van het formaat te geven, maar hij wou dat ding gewoon alleen maar eten. Tja, dan kan je weinig anders :D

En uiteraard dank voor de complimenten!