Specificaties Tower, 9 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master HAF Stacker 935 Window Review

Foritain 16 december 2013, laatste update op 16 december 2013, 2.918 views

Cooler Master HAF Stacker 935 Window

Pluspunten

• Just.. wow.
  • Simpelweg uniek.
  • Top kwaliteit op elk front
  • Extreem mooie window
  • Extreem modbaar
  • Ongekende inbouw en koel opties
  • Goed voorzien met accessoires
  • Goed kabelmanagement voor windowed-deel
  • Stof-filters en andere te verwachten basics.
  • Absoluut waarde voor je geld
  • Soms intimiderend, maar vooral inspirerend en gewoon erg leuk om mee te spelen

Minpunten

• Het is echt een niche-product. Dit is voor een specifieke doelgroep, en is voor mainstream systemen gewoon overdreven.
  • Waarom de 925 niet los op de markt?
  • Welliswaar veel product voor je geld, maar 150 euro (of iets meer) blijft een aardig bedrag.

Review: Cooler Master HAF Stacker 935

Geluidsproductie
Stoffilters
Alternatieven

Productwebsite

And now for something completely different... Ondanks dat ik veel (normale, gangbare) systemen bouw voor vrienden, kennissen, en anderen in mijn omgeving, doet de gelegenheid om met iets ‘speciaals’ aan de slag te gaan zich niet zo vaak voor. Toen ik een verzoek kreeg om een game-pc te maken en daarnaast een losse (flinke) data-opslag te bouwen, keek ik eigenlijk al uit naar het mij bekende: Een beetje game-kast, en een standaard kastje met flink HDD ruimte.

... En toen kwam het moment dat ik wat foto’s tegenkwam van Kier van de CM HAF Stacker, Kier is zacht uitgedrukt 1 van onze (inter?)nationale casemod-helden. Eigenlijk slecht van mijzelf dat ik zelden verder kijk dan wat er in de Pricewatch staat, want op dat moment stond de case-to-be er nog helemaal niet in. Na enig overleg met de eindgebruiker besloten dat deze nieuwe monster-case een leuke oplossing is voor ons vraagstuk. Vandaar dan ook bij deze mijn review van de Cooler Master Stacker 935 (Window), in combinatie met een extra optionele Cooler Master 915R.

Om precies te weten wat je allemaal met deze case kan doen zou ik suggereren even te googlen of op de Cooler Master site te kijken, want de mogelijkheden gaan extreem ver en al zou ik mijn gedachten uren lang er op los laten zou ik ze nog te kort doen. Maar kort door de bocht: HAF staat voor high-air-flow, oftewel flinke koeling, en Stacker staat voor (Goh) Stapel-je-gek. In mijn geval, met een game-pc en een flinke data-opslag, maar voor ieder wat wils lijkt mij.

Deze review gaat over de Cooler Master HAF Stacker 935 Window, een modulaire, stapelbare case, welke extreem veel kan huisvesten (waaronder 2 losse systemen). Om eventuele teleurstellingen of verrassingen te voorkomen: Je krijgt bij aanschaf van de 935 Window 1 ATX deel, 1 mITX deel, het derde deel uit mn review is dus nogmaals optioneel. Daarnaast is hij ook nog eens uit te breiden met extra modules om er en nog groter kasteel, uh, grotere computer van te maken. De 915R is 1 zo’n losse module, die ook als los mITX systeem te gebruiken is, maar ik in dit geval een beetje in deze review combineer (losse review als enkel mITX maken is natuurlijk niet zo lastig, en zal ook volgen).

Deze case was voor mij vooral een leuke nieuwe uitdaging. Gezien de uiteindelijke componenten niet allemaal binnen waren, en ik ook een drukke agenda heb, heb ik besloten met de review te beginnen met de onderdelen welke ik zelf nog had / tot mijn beschikking heb. Zo kon ik in alle rust foto’s maken, en de gehele computer(s) na het ontvangen van de laatste onderdelen direct afleveren. Vandaar dat het lijkt dat soms een onderdeeltje, kabeltje, etc mist, of dat de case wat overkill lijkt voor het in de foto te herkennen game-systeem. O.a. sata controller en wat leuke kabel oplossingen lieten ook nog even op zich wachten, maar die punten staan de review m.i. niet in de weg, of doen er niets aan af. Echter ik vermoed dat dit enige vragen af en toe zal verklaren.

Nadat ik aan het bouwen gegaan was, en flink foto’s heb zitten nemen, kwam ik tot de conclusie dat ik eigenlijk te veel foto’s heb, maar ze eigenlijk niet verder kon uitdunnen gezien de hoeveelheid zaken welke ik graag wil delen met betrekking tot deze case. Mijn excuses aan de dames en heren met een (mobiele) datalimiet die deze pagina openen.

Verder vind ik het wel van belang te vermelden dat ik bewust geen foto’s bewerk of iets dergelijks, het enige wat ik doe is soms wat bijsnijden en verkleinen naar review-maatjes. Dit juist om een realistisch beeld van de producten te geven, waar stock foto’s van veel producten nog wel eens van de realiteit kunnen verschillen.

Specificaties

Specificaties volgens de CM website:

Neem gerust even de tijd om de specificaties te laten bezinken. Ik kon in ieder geval niets bedenken wat niet zou passen, of wat dermate veel hitte zou produceren dat de koelmogelijkheden niet aan zouden kunnen. Het is zeker een imposante lijst mogelijkheden.

Een kleine kanttekening. De oorspronkelijke foto welke ik had gezien had een flinke ventilator in de window van het ATX deel zitten. Mijn case, en volgens mij alle andere welke via de bekende webshops te koop zijn hebben een volle window zonder iets er in of op. Mocht je die side-fan zoeken vraag het even na bij de shop.

Het uitpakken

Bij het bezorgen van de case was de toon direct gezet, het is echt een giga-doos, met tot mijn grote verrassing ‘nog’ een klein deel erbij. Ik was nog in de veronderstelling dat ik met 1 groot, en 1 klein deel aan de slag zou gaan. Het was een dermate grote bezorging dat de bezorger zelf even binnen kwam om te kijken naar de enorme toren. Uiteraard kan je met een case die ‘Stacker’ heet niets anders doen dan je eigen kind er even op Stacken. Voor bezorgde ouders die denken dat hij er wellicht af valt, geen zorgen, moeders was zeer eenvoudig te verbergen achter de dozen en hield hem stiekem vast. Zo te zien beviel de doos hem prima.

De ca 160 euro kostende (al zie ik hem ondertussen al voor 150 euro staan verdorie) 935 is de onderste doos, de ca 65 euro kostende (los te bestellen) 915R is de bovenste. Ondanks dat deze review voornamelijk over de 935 gaat, is het natuurlijk leuk te laten zien hoe een extra module gebruikt kan worden. Zoals te verwachten bij een high(er?)-end product ziet de doos er ook keurig en luxe uit, wellicht geholpen door het enorme formaat.

De Stacker 935 bestaat uit een ATX deel genoemd 925, welke een getinte window heeft, en een mITX deel de 915, welke ik gedurende de review soms los zal benaderen om het begrijpelijk te houden. Ik zal de foto’s zo veel mogelijk laten spreken, maar ergens voelt het alsof ze de 925 geen eer aan doen. Het geheel (dit gaat eigenlijk op voor alle individuele onderdelen) voelt echt uitstekend aan, en is absoluut van een ander kaliber dan ik gewend ben met veelal <100 euro cases. Mijn echtgenote gaf wel terecht aan dat deze case wel voelt als “Door mannen, voor mannen.” En daar kan ik mij prima in vinden, alles voelt en ziet er gewoon als top kwaliteit uit, maar het heeft een bepaalde grofheid wat natuurlijk bij de uitstraling hoort.

De 925.

Wat direct ook op zal vallen is de window van de 925, deze is echt super om te zien, en is wederom top van kwaliteit. Flink stevig materiaal doet hem er bijna als glas uit zien. Flink getint, maar ook dat ziet er top uit. Vooral het ontbreken van ventilator opties in de window vind ik persoonlijk een grote plus (Maar er is dus ook een variant met ventilator gat te krijgen). Het is subjectief maar gaten in de window vind ik erg zonde. De window bedekt zowat de hele zijkant, dus alle componenten zijn goed zichtbaar. Uiteraard houdt dat in dat degelijke kabelmanagement van belang is, maar daar kom ik straks op terug. Verder valt in de realiteit op dat de case vrij breed is, dit was te verwachten gezien hij cpu koelers tot 180mm kwijt kan en flink kabelmanagement heeft, maar het maakt het een indrukwekkende verschijning.

Bij het openmaken van de 925 valt het overschot aan kabelmanagement opties direct op, beloofd veel goeds zou je denken. De gaten onder in zijn te gebruiken wanneer je de 915 module onder de 925 monteert, iets wat je op veel foto’s van de Stacker ziet als je even rondsnuffelt. Uiteraard ontbreekt een uitsparing voor koeler-backplate montage niet en zijn de case-kabels keurig zwart (Dat AC97 deel gooien we toch weg). Verder valt de 140mm ventilator achter in de case op (waar normaliter eerder een 120mm te zien is), en zijn de tool-less 5.25” bays goed zichtbaar.

Aan de achterzijde van de 925 zie je wederom de gaten voor kabelmanagement goed, en ziet de oplettende lezer vermoedelijk een SSD plekje al zitten. De foto’s tonen wellicht wat geel door de verlichting, maar de hele Stacker is keurig diep-zwart.

De voorkant is eenvoudig te verwijderen en toont de ruimte voor 2 optionele intake ventilatoren, en de HDD cages zijn ook beide te demonteren. Deze ga ik overigens later elders in het systeem terug plaatsen, natuurlijk leuk als zoiets kan.

Dan nog een beetje aandacht voor de window. Zoals je kunt zien is hij redelijk donker, maar kwalitatief ziet het er echt uitstekend uit, voelt overigens ook echt degelijk en dik aan. Zoals je ook kunt zien is de window netjes geschroeft, dus kan je er eventueel iets anders mee doen of hem vervangen.

Het frontpanel ziet er keurig uit, de uitstraling mag dan wat grof zijn, maar dat lijkt een bewuste keuze. De knoppen en aansluitingen voelen erg goed aan, wederom geen negatieve opmerkingen.

Op de volgende foto’s zie je de 915. Er is ook een 915F te bestellen met de PSU aan de voorkant. Zowel het 915 deel van de 935, als de los te bestellen 915R, hebben deze aan de achterzijde. Om de 915 te laten zien heb ik beide delen door elkaar heen voor foto’s gebruikt, echter zal ik eventuele verschillen uiteraard noemen.

Net als het grotere deel voelt de 915 ook prima aan. Direct zullen de koelmogelijkheden opvallen, en zal je merken dat het een flink lange case is. Uiteraard is dit nodig omdat anders het geheel er niet uit zou zien, maar vergis je niet, de 915 is lang. Op de foto kan je ook het CM logo goed zien, natuurlijk leuk dat het een stalen plaatje is, geen sticker o.i.d.

Van binnen duidelijk de HDD bay the zien, 1 5.25” bay, en voldoende gaten om verbindingen te leggen met de andere delen. Alle panelen komen eigenlijk eenvoudig los met schroeven die in de panelen blijven bij demonteren (scheelt weer zoeken). De bovenpanelen en voetjes zitten ieder met 2 schroeven vast, oftewel dat is ook vlot te doen. Frontpanel zit standaard op de 925, en niet op het 915 welke als deel van de 935 wordt verkocht (maar weer wel als je een 915R of 915F los koopt), maar je kan deze ook verplaatsen naar een ander deel mocht je build dat vereisen. Uiteraard groot pluspunt van het verwijderen van de panelen is dat de 915 in zijn geheel open komt, en er dus veel ruimte is om je systeem eenvoudig te bouwen.

De delen eenmaal uit elkaar gehaald, maar even spieken hoe het geheel straks in elkaar gaat. Alles schuift eigenlijk zeer eenvoudig en stevig in elkaar, individuele delen van de case gaan met 4 schroeven vast nadat je ze in elkaar klinkt. Lijkt mij allemaal gewoon prima degelijk in elkaar te zitten. Uiteraard moest ik even nadenken hoe ik de uiteindelijke indeling ging maken, en zoals je op de foto’s kunt zien heb ik de HDD cages uit de 925 naar de 915 verplaatst om 1 915-module als pure HDD-bay te gebruiken. Het volgende 915 deel daar boven gaat dan de mITX server/nas worden. 12 HDDs lijken mij voldoende, maar het zou nog gekker kunnen...

Wat betreft de toebehoren moest ik even goed kijken wat het nu allemaal was. Buiten het gebruikelijke (schroeven, stand-offs, tie-wraps e.d.) vind je bij de Stacker hdd dempers voor 1 HDD, een i/o shield voor het geval dat je in het 915 deel geen mITX systeem zet, en ook een power shield voor de afdekking van de PSU plek. Daarnaast krijg je een Sata power verlengkabel, welke goed van pas kwam, echter had ik met mijn opstelling er meer nodig, en heb ik dus enkele andere kabels in bestelling staan. Ik kan het CM echter lastig kwalijk nemen met de grote hoeveelheden van mogelijke setups dat ze niet op alles bedacht kunnen zijn, of althans daar alle te bedenken kabels bij gaan leveren. Al met al gewoon voldoende ‘spul’ erbij.

De 'voetjes' welke je uiteraard op elk gewenst deel kan plaatsen.

Het uitpakken en bekijken alleen al was zoals je ziet al een flinke klus, maar kort samengevat: Wow, wat een opties.. Kwaliteit is gewoon aan alle kanten goed in orde, de frontpanelen voelen zeer stevig aan en doen het geheel als hoge-kwaliteits case overkomen, de kleur is een goed oogend diep-zwart, de window ziet er keurig uit, alle panelen voelen degelijk, en wederom, enorm veel mogelijkheden.

Dusver flink onder de indruk van deze enorme verschijning.

Inbouwen

Het inbouwen van de 925 is eenvoudig. Je kan er EATX mobo’s in kwijt, maar ik gebruik een ATX mobo. De zee van ruimte maakt het bouwen makkelijk, zo ook de grote gaten aan de bovenkant van de case. Allemaal echter vrij standaard bij een relatief forse tower. De grote uitsparing voor het moederbord aan de achterzijde is welliswaar te verwachten, maar wel een plus, daarnaast ga ik de data storage in de 915’s zetten, en ga ik in de 925 enkel met een SSD aan de slag, welke eenvoudig achter het mobo te monteren is met 2 meegeleverde schroefjes. Overigens komt daar natuurlijk een grotere SSD voor in de plaats om ruimte te hebben voor games, maar heb ik voor de foto’s even de SSD van de server/nas gebruikt. Voor een game-systeem is enkel 1 120GB SSD uiteraard krap.

ATX bordje is makkelijk inbouwen met zo veel ruimte er om heen.

Uitsparing voor backplates cpu koeling en SSD plekje in beeld.

Tijdens het inbouwen merk je wat kleine zaken op, zoals de dempers voor de PSU, en de goed herbruikbare expansion slot schroeven. Kleine details welke je het gevoel geven dat je waar voor je geld krijgt, en dat dit meer is dan enkel een enorme toren die toevallig stapelt.

Herplaatsbare expansion sloten is wel zo netjes.

Kabelmanagement kom ik zo op terug, dus skip ik direct even verder. De 925 is gewoon eenvoudig te bouwen als elke andere gangbare ATX tower. Uiteraard nog wel even een foto’tje met de window er op, en een foto’tje van de achterkant. Ziet er goed en strak uit, en de mogelijkheden voor custom waterkoeling zijn ook voor een leek zichtbaar. Vooralsnog ben ik gewoon blij met mijn relatief eenvoudige kant-en-klare setup.

De 925 een paar minuutjes later. Eitje.

Even kijken hoe het er uit gaat zien met window straks...

En van achteren...

Toen dus de 915. Ook eenvoudig te doen gezien alle panelen er af komen. Moederbordje erin, PSU erboven, DVD-RW schuif je de bay in (ja, af en toe komt ie nog van pas). Appeltje eitje. Vind het persoonlijk wel fijn dat ik met niet-kleine handen een mITX kastje toch zonder enige frustratie kan bouwen, maar eigenlijk is de 915 natuurlijk niet te vergelijken met een ‘echt’ klein mITX systeem. Anderzijds is er eventueel wel plaats voor enorme grafische kaarten en bijpassende koeling in de 915, wellicht wel een plus voor sommigen.

Ruimte voor cpu koelers in de 915R is beperkt vanwege de voeding.

De HDD trays (dit geldt uiteraard voor alle delen) zijn eenvoudig en tool-less te bereiken en gebruiken, en wederom ook prima stevig. 2.5” drives plaats je in dezelfde tray, maar worden wel met schroefjes vast gezet. In het eerste 915 deel plaats ik de boot-SSD en 2 HDDs, het tweede 915 deel krijgt 3x3HDD bays, dus hoe lastig die is om te bouwen kan je natuurlijk raden. Wel een klein pluspuntje van de HDD bays is dat de aansluitingen niet diep zitten, dus kan je ze eenvoudig benaderen met welk type kabels dan ook jouw voorkeur heeft.

Een bracket, jaja.

3.5" HDDs gaan toolless, SSDtjes schroef je vast.

De 915's 'af' van voor en achteren. Duidelijk zichtbaar de i/o en psu covers op het deel waar enkel de HDDs in zitten.

De mITX 915R "af"

De HDD 915 met bays geplaatst.

En met HDDs er in.

Wat betreft het inbouwen van de CM Stacker gaat het niet om wat eenvoudig of lastig is. Eenvoudig is het wel, maar het probleem zit hem in het bedenken wat jij nu daadwerkelijk met die case wil gaan doen. Zodra je dat op een rijtje hebt is de kans groot dat de Stacker er plaats voor heeft, en is het uiteindelijke bouwen dan wel niet opmerkelijk, maar zal het resultaat dat zeker wel zijn.

Kabelmanagement

Wat betreft de 925: In 1 woord: Uitstekend. Wederom pluspunten. Waar CM bij o.a. de Silencio reeks het wel eens krap maakte heeft de Stacker niet alleen overal gaten voor kabelmanagement, maar vooral ook voldoende ruimte achter de tray. Ik ben zeker niet de geduldigste, maar het kabelmanagement nam misschien 5 minuten in beslag. De PSU zit vrij dicht op het mobo, dus echt zorgen over de lengte van PSU kabels heb je niet, en aan de achterzijde gaat het paneel zelfs met enkele kruisende kabels eenvoudig dicht. De opvallende lezer zal zien dat de SSD inderdaad niet aangesloten is, gezien daar zoals ik zei een andere voor gaat komen. Maar die 2 kabeltjes, en eventueel nog flink meer ook, gaan geen problemen geven met het vlot wegwerken van het geheel. Binnen een paar minuutjes zag alles er gewoon goed uit, super dus.

Voldoende gaten, en netjes afgedekt met rubbers ook.

2-minute kabelmanagement

Ziet er van voren direct gewoon netjes uit.

De 915 is een ander verhaal. Gezien het een open constructie is is er dus geen echte ruimte achter een paneel of iets dergelijks. De kabels uit de airflow halen is echter geen probleem, gezien je boven in de case, en langs de randen (dus onder/boven de ventilatoren) voldoende ruimte hebt om een flink aantal kabels te laten lopen. Gezien de case geen window heeft, zijn de kabels dan normaliter ook uit het zicht. De 915 heeft echter flink wat ventilator opties, en daar kan je wel iets door spieken. Ik moet wel zeggen dat om dat laatste beetje detail toch ook wat mooier te maken, ik een andere PSU zou plaatsen, dan wel sleeves om de kabels zou zetten, want die kleurtjes zien er m.i. niet uit, zelfs al zie je ze niet of nauwelijks van buiten af. Gelukkig is dat echter makkelijk te verhelpen.

De 915 kabels 'weggewerkt' tot zover mogelijk. Toch maar een PSU met zwarte sleeves bestellen, of enkel sleeves voor de huidige..

Koeling

De eerste Stacker 935 waar ik een foto van zag had een hele exotische constructie, waarbij alle warmte (met water) vanuit de 925 naar het 915 deel werd afgevoerd, waar de warmte daar via 2 360mm radiatoren met 6 ventilatoren de case uit werd geblazen. Dat is natuurlijk leuk als showmodel, maar niet iets wat ik in de praktijk ga brengen. Vanuit een wat ‘normaler’ oogpunt zie ik gewoon veel degelijke en ook gangbare opties.

Wat betreft de 925: Welliswaar geen ventilator in de window van mijn type (wat ik nogmaals zelf een plus vind), maar wel 2 optionele 120mm intakes voor, en een standaard aanwezige 140mm (of optionele 120mm) out achter in de case. Niet heel spannend wellicht, maar gezien ik alle HDDs uit de 925 verplaats naar de 915 kan ik toch een zeer goede, ongehinderde, airflow genereren, en mocht je dat niet doen kan je uiteraard eventueel de hitte langs boven alsnog afvoeren (niet enkel met water, ook simpelweg met ventilatoren boven in de 925, dan wel direct naar buiten, dan wel naar een 915 module). Kortom: Ruim voldoende in mijn ogen. Enige minpuntje (Eigenlijk de eerste tot nu toe?) is dat je enkel 1 stock ventilator in de 925 krijgt. Gezien er in de 35 euro kostende N300 er wel 2 zaten voelde dat ergens toch wel een beetje jammer. Voor mijn build dan toch maar een extra front fan geplaatst. Die ventilator, een CM JetFlo (Net als in mn vorige review is merk-matchen natuurlijk wel zo leuk!), verplaatst overigens een enorme hoeveelheid lucht, dus hoefde ik mij geen zorgen te maken over de temperaturen.

De stock 140mm fan achter.

Ruimte voor 2x 120mm voor, met 1 optionele fan geplaatst.

De 915 krijgt standaard ook 1 ventilator mee, een 92mm front intake op de voorste HDD bay gericht. Voor veel systemen ongetwijfeld voldoende op zich, maar je kunt eenvoudig 6 120mm ventilatoren (of 2x 360mm rad, of bedenk een absurde combinatie) bijplaatsen mocht je het gek willen maken. In mijn geval besloot ik om in de “HDD 915” naast de HDD bays (althans, naast 2 van de 3, de 3e is nog leeg) 120mm fans te plaatsen om warmte af te voeren. In de mITX 915 heb ik 1 extra 120mm intake boven op het moederbord gezet, en 1 120mm outtake in het midden van de kast om de warme lucht vanaf het mobo, en de HDDs, naar buiten af te voeren. Wederom voldoende mogelijkheden dus. Daarnaast is de Stacker een redelijk open, en niet gedempte case, dus zorgen over koeling van extreem exotische systemen maak ik mij zeker niet.

Zowel het 915 deel van de 935, als de losse 915R mITX hebben deze stock fan.

Extra optionele ventilatoren op het 915 zijpaneel, komen naast de HDD bays te hangen. 3e plek voorlopig vrij gezien daar nog geen schijven zitten

Geluidsproductie

Uiteraard kan ik het gevoel niet behelpen dat deze case niet is ontworpen voor de stilte-fanaat, en zijn de uiteindelijke resultaten ook niet echt verrassend. De materialen van de Stacker zijn erg goed en met alle panelen er op dempt de case duidelijk geluid ten opzichte van wanneer de panelen er af zijn. Er zit echter flink ventilatie in de hele case, met als gevolg dat sommige geluiden gewoon kunnen ontsnappen, zoals HDDs of ventilatoren op toeren. Uiteraard helpen HDD dempers iets, maar zoals eigenlijk altijd moet je de balans vinden tussen koeling en stilte, waarbij de Stacker zich duidelijk dichter bij de koeling zijde geplaatst is.

Wat ik van groter belang vind is dat iemand die deze case wil gaan gebruiken vanwege de enorme mogelijkheden, er ook daadwerkelijk comfortabel mee kan leven. En dat is zeker het geval. Ik heb de laatste tijd met mn reviews goed gemerkt dat een degelijke kwaliteit materiaal een minstens even grote impact heeft op de geluidsoverlast dan enkel zaken als demping. Kwalitatief zit deze case gewoon erg goed in elkaar (niets vibreert of rammelt, stock fans zijn prima, e.d.). Mocht je stilte waarderen en je zoekt je onderdelen goed uit, kan je met deze case prima overweg. Maar het moge duidelijk zijn dat sommige van mijn (wat luide) hdds gewoon hoorbaar zijn wanneer ze hard aan het werk zijn. Als je echt geheel onhoorbare systemen wilt, en de uitbreidingsopties (toch een beetje –de- feature) van de Stacker niet nodig hebt, zijn er gewoon andere goede oplossingen te vinden.

Stoffilters

Uitneembare stoffilters zijn iets wat ik persoonlijk erg waardeer, mijn eigen CM Silencio 652 heeft er dan ook enkele, en dat maakt het vlot schoonmaken toch wel fjn. Het kwam mij toch als een verrassing dat de Stacker eigenlijk maar 1 uitneembaar filter heeft, onder de PSU. Pas toen ik wat nauwkeuriger naar de gehele case keek kwam ik echter tot de conclusie dat in feite alle panelen van een stof-filter laag zijn voorzien, en de PSU enkel uitneembaar is omdat de onderzijde niet eenvoudig te benaderen is. Deze filter-strategie kwam ik ook al tegen op de CM N300, echter heb ik nog niet de langdurige ervaring om de kwaliteit hiervan goed te beoordelen. Normaliter zou je verwachten dat stof zich zal opstapelen in de filter-leeg op de locaties waar ik ventilator intakes plaats, en dat het dus goed schoon te houden is.

Stoffilter op de 925 onder de voeding.

Deze constructie zit op alle mesh-delen van de case.

zoom-in, duidelijk een fijner mesh om stof tegen te houden.

Hoe dan ook lijkt het vooralsnog een plus dat het stof gewoon aan alle kanten normaliter niet naar binnen zou kunnen, zelfs als het geen standaard intake plekje is. Schoonmaken zou dus zo eenvoudig moeten zijn als met je stofzuiger langs te panelen te gaan. Echter verdere uitleg of bewijs ten gunste of nadele van deze constructie zal ik slechts in de loop der tijd kunnen geven.

Alternatieven

Normaliter zou ik hier een lijstje maken met cases welke ik zelf heb, bekend mee ben, of iets dergelijks. Echter kan ik simpelweg niet op mijn eigen ervaring aanspreken wanneer het aan komt op een dergelijke, extreme, case. Een blik op de andere cases momenteel op de markt geeft mij wel enkele ideeŽn om te bespreken, maar een echte directe concurrent zie ik simpelweg niet. Nogmaals, we hebben het hier over een case voor mogelijk twee, of meer systemen, met enorme uitbreidbaarheid en opties om verschillende modules en functies te verplaatsen, aan te passen, koeling buiten de main-case te plaatsen, en dergelijke. Niet iets waar de markt mee overspoelt is.

Echte alternatieven lijken mij de topmodellen van enkele concurrerende merken (Bijvoorbeeld de Corsair 900D), die welliswaar niet de uitbreidbaarheid of flexibiliteit hebben, maar wel van zichzelf ook enorme inbouwopties hebben als dat is wat je in de Stacker zoekt. Maar dan praten we wel over cases met een aanzienlijk hogere prijs dan de Stacker.

Wellicht de meest reeŽle stap is dat je je af kunt vragen of je echt de extreme mogelijkheden of flexibiliteit van de Stacker nodig hebt, of alternatieven wilt zoeken in standaard ATX (full) tower cases. Dit schat de meest voor de hand liggende overweging voor een meer ‘gemiddeld’ systeem. Maar een alternatief voor iemand die deze mogelijkheden wel zoekt, of iemand simpelweg iets compleet anders wil dan de rest, is dat natuurlijk niet.

Nog wat foto's!
De 935 in z'n originele vorm.

Met nog de extra 915 erbij.

Of toch maar als 2 losse systemen?

Het beestje toen hij aardig op weg (maar nog geheel af) was. Wat een ding.

Nog maar een foto van de voorkant. Beetje te veel licht er op misschien, maar het toont wel het karakter van de kast.

Normaliter kom ik vrij snel tot mijn conclusies, zo ook bij de Stacker. Bij het uitpakken was ik eigenlijk al verkocht. Kwalitatief valt er gewoon niets aan op te merken. De uitstraling is inderdaad wat ‘mannelijk’, maar het geheel blijft gewoon extreem indrukwekkend om te zien. Zeker als je de hele toren op tafel zet is het echt even schrikken. En hoe hard ik mn best ook deed kon ik geen systeem bedenken wat niet zou gaan passen.

De goedkoopste is het niet, maar je kan zien dat er aardig werk in zit, en met de absolute top kwaliteit en afwerking is de prijs allerminst begrijpelijk. Alternatieven wat betreft mogelijkheden zijn veelal flink duurder, en een echte directe concurrent is er niet, dus vind ik dit niet een te gek bedrag voor wat je krijgt.

Er zijn natuurlijk wel wat kleine kanttekeningen. Allereerst zou ik hopen dat het 925 deel ook los verkrijgbaar zou zijn voor systemen welke het 915 deel niet nodig hebben, en gebruikers zelf eventuele extra modules laten aanschaffen. Dit in plaats van direct 1 extra deel standaard maken, iets wat natuurlijk in de prijs verwerkt zit. Vooral de uitstraling, top kwaliteit, en de zeer stakke getinte window van de 925 zou het een concurrerend los staand ATX-toren product moeten maken. Het ontbreken van deze optie lijkt mij dan ook marketing-technisch een gemiste kans. Echter mijn voornaamste kanttekening is dat het sterkste punt van de 935, de flexibiliteit en alle mogelijkheden, ook wel eens precies dat kan zijn wat hem van ongekende populariteit af zou kunnen houden. Populariteit welke hij in mijn ogen dik verdient, maar ik krijg het gevoel niet uit mn hoofd dat de Stacker voor (te) veel systemen gewoon te groot is.

Er zijn natuurlijk wel zat situaties waar die mogelijkheden gewenst of nodig zijn. En niet alleen dat, het kan ook gewoon als enthusiasteling heel erg leuk zijn om een case te hebben waar je echt alles mee kan, los van of je het nu echt nodig hebt. …ťn van de meest veelzeggende dingen is dat deze case mij echt totaal anders heeft doen denken. Niets ligt voor de hand, en voor het eerst doet een case mij afvragen wat ik als volgende ga aanpassen. Niet alleen bleef ik er over denken wat nog er mee te doen, maar ik had er ook vooral veel plezier in, en dat is iets wat ik bij een computer case toch heel uniek vond. Misschien toch een grotere waterkoeler en wat HDD’s 1 kastje hoger plaatsen? Of toch maar eens een custom waterkoeling overwegen? Misschien gewoon enkel nog wat ventilatoren erbij om de airflow wat te veranderen? of misschien maak ik er toch maar 2 losse systemen van... of 3? De Stacker is gewoon een ongekend veelzijdige case, met eindeloze mogelijkheden. Als ik een beetje google naar reeds complete Stackers zie ik echt enorm mooie, en compleet verschillende, resultaten. Of het nu om enorme torens gaat, of 2 systemen op 1 plek, er lijken zat gebruikers te zijn die van alle opties uitstekend gebruik maken.

Als ik alles zo opnieuw door lees, heel veel plusjes zie, en slechts een zeldzaam minpuntje, mag het duidelijk zijn dat de Cooler Master HAF Stacker Window een top-case is. Daarnaast, nogmaals, heb ik nimmer zo veel plezier beleefd aan een case, of tijd verspilt met er gewoon lekker naar zitten staren, dan wel zitten te denken wat ik er nog mee wil doen. Ik kan dan dus ook niet anders dan concluderen dat als je een ATX en mITX systeem wilt combineren, gebruik wilt maken van de abnormale hoeveelheid inbouw opties, of gewoon lekker iets compleet anders, opvallends, of inspirerends wilt, je aan de Cooler Master HAF Stacker een hele goede koop hebt.

En voor de liefhebber nog wat vergrotingen. Klikken maar voor hogere res fotos:
http://tweakers.net/ext/f/3ybri2yWNahYl655k6Un7dwQ/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/wpFPCzQdv7FYOrNlxUPgTPbR/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/gisRPIOWOsFZvtaOcAxi1KaM/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/vQcUcBeWaIuypeOU12i1woRG/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/fgrAXjuTDJCKTWWXTrcHjj4X/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/vMabP7dUzJ5OQjNsZq1zbLrm/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/bVwJExvw5JpeXv4hdeCHSsSA/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/K970gHeXpS1L957xGtfFBxtl/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/clE5SigbujCXgPspTWuzBt92/medium.jpg

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Heb jij ook een Cooler Master HAF Stacker 935 Window?

Echt een top review. Lekker veel foto's kunnen we natuurlijk altijd waarderen.

Wat ik wel mis is hoe je de HDD's in de 915 hebt aangesloten. Zitten er gaten in de andere modules om de SATA kabels door te trekken, bijv. van de 925 naar de 915, en van 915 naar 915? En heb je dan wel kabels die lang genoeg zijn?

En waartoe dient het middelste deel van je mITX 915? http://tweakers.net/ext/f/6bnDPARmjvipBNNllTKvhCqW/full.jpg
Kun je dat nog gebruiken (HDD's ofzo?)
Dank je, is inderdaad een flinke foto-reeks geworden, maar er valt gewoon zo veel te zien.

Wat betreft de 915 HDD aansluitingen. Ik ga de meeste HDDs met:
pricewatch: Silverstone SST-CP11
aansluiten, lekker dun en dus makkelijk verwerkbaar, maar ook erg kort. Ik denk dat de verste HDDs het net niet gaan redden, daar gebruik ik dan meer gebruikelijke sata kabels voor. Er zitten inderdaad gaten in de onder/boven kanten (Behalve het bovenste deel uiteraard als je de top er op plaatst) om kabels door het geheel heen te trekken. Je kan van helemaal onder naar boven met kabels als je wilt, maar in mijn geval gewoon tussen de 2 915 delen dus. Ik heb ze overigens nog niet binnen (zijn net uit), dus vandaar dat ik ze niet in de review heb. Maar wilde eigenlijk niet langer wachten, had hem al zo goed als af voordat de kast in de pricewatch verscheen :D

sata power loopt door het meegeleverde verlenger van de case zelf (ook op foto te zien), met 1 extra aangeschafte:
pricewatch: Silverstone SST-CP06 4x SATA
Dingen gebruik ik wel vaker, bevalt goed. Had voorlopig de kabels gewoon even langs boven vewerkt, in afwachting van de laatste kabels e.d. Maar die power kabels lopen dus inderdaad straks van de top 915 naar de bottom 915, in mijn geval met verlengers omdat dat makkelijker aan sluit dan stock psu kabels.

Het middelste deel van mijn mITX 915 is inderdaad loos. Er zou wel een HDD bay passen maar die zou je extra moeten bestellen, ik heb er namelijk maar 4 met mijn kastjes. Normaliter zou je de ruimte bijvoorbeeld kunnen gebruiken voor een lange GPU. Maar in mijn geval is het gewoon loos, met als bijkomend voordeel positieve gevolgen voor de temperaturen. Die 915 is zoals ik zei erg lang, maar anders zou de gehele Stacker er gewoon niet uit zien natuurlijk.

Helpt dat? :)

[Reactie gewijzigd door Foritain op 16 december 2013 18:15]

Op zoek naar wat onderdelen in de Pricewatch kwam ik een paar reviews van je tegen en die vielen me in positieve zin op door de vele details, de uitgebreide manier waarop je alles beschrijft en veelzeggende foto's. Bedankt daarvoor!

Bovenstaande review is ook een juweeltje. Hoewel ik een bakbeest als de HAF Stacker 935 geen moment overwogen had voor een toekomstige configuratie, heb je me ernstig aan het twijfelen gebracht. Te veel mogelijkheden voor mijn plannen, maar wat een prachtige en ruime kast! Ik sluit me dan ook 100% aan bij je twee verbeterpunt: waarom niet los op de markt!?

Bedankt voor het inzicht en ga vooral zo door! :)
Dank je, dergelijke berichtjes vind ik echt leuk. En ik was zeker van plan nog even door te gaan inderdaad!
Zeer nette review, ik heb met veel plezier naar je plaatjes gekeken!

Dit is wel een bijzondere behuizing.
Het grootste voordeel lijkt me het beperken van ruimte en kabels doordat je meerdere systemen in "1" behuizing met 1 footprint kan doen!
beeetje laat met reageren, maar dank!

En het zal geen dagelijkse situatie zijn, maar er valt inderdaad wat voor te zeggen.
Ik denk dat ik de HAF XB ga halen, deze komt uit de zelfde serie. Dus qua koeling en looks zit het wel goed bij de HAF XB. Maar ik vind de HAF Stacker toch iets te groot. en de vorm van de XB spreekt me wel aan. Bedankt voor mooie review helpt toch altijd als je iets wil gaan kopen.
Ben wel benieuwd naar die case! reviewtje? ;)

En graag gedaan, blij dat het bevalt. Misschien dat ik die HAF XB ook maar eens moet bekijken...
Als ik al m'n 'gear' + de HAF XB heb komt er zeker een review.
Mooi om te zien dat je als builder nog zo enthousiast kunt worden, en af en toe komen juweeltjes als deze gelukkig nog voorbij :)

Verder een dijk van een review, bedankt daarvoor!
Helemaal mee eens, beetje plezier in het bouwen en plannen kan zeker geen kwaad.

En mijn dank voor je reactie, en graag gedaan :)
Heerlijke review, maar hoeveel TB zit er nu in :+
Geen idee wat er nu aan opslag in zit :P Ik heb nog wel een 915 draaien met 6x 2TB. Ook weinig spannend anno 2015.

En dank :D