Sony Vaio Pro SVP1121C5E Review

Ireyon 15 december 2013, laatste update op 15 december 2013, 2.643 views

Sony Vaio Pro SVP1121C5E

Pluspunten

• Gewicht
  • Beeldscherm
  • Materiaal
  • Specs vs prijs verhouding
  • Geluid
  • Accuduur

Minpunten

• Webcam
  • Toetsenbord
  • Geen ethernetpoort
  • Koeling

Sony Vaio Pro 11 ultrabook review door Ireyon

Specs
  • Model : SVP1121C5E Carbon Black
  • CPU : Intel(R) Core(TM) i7-4500U CPU @ 1.80GHz (4 CPU’s), ~2.4GHz
  • RAM : 8GB DDR3
  • SSD : SAMSUNG MZNTD256HAGL-00000 (256GB)
  • Video : Intel(R) HD 4400 Graphics Family (1792MB Video Memory)
  • Screen : 1920x1080p Touchscreen LED (29,4cm / 11”)
  • Ports : 2x USB 3.0 / HDMI-Out / SD-card
  • Connectivity : Bluetooth 4.0 / NFC / WiFi (802.11abgn) / Intel WiDi
  • Extra's : Battery extender (max. 22 uur)
Tot voor kort had ik de Surface Pro 1 van Microsoft als kleine zakelijke laptop/ultrabook. In het kort beviel de Surface mij niet goed. Zo miste ik uithoudingsvermogen m.b.t. accuduur en krachtige prestaties; de Surface is lang niet zo vlot met het laden en verwerken van zware applicaties. Ook het gewicht viel behoorlijk tegen. De digitizer en het Wacom-scherm ga ik daarentegen wel ontzettend missen.

Zo stond er recentelijk de Best Buy Guide voor notebooks op Tweakers en kwam de Sony Vaio als high-end advies naar voren. Het design en kwaliteit van Sony devices viel mij eerder al op, alleen had ik nog geen ervaring met Vaio laptops. Bij de BBG reacties stonden comments van users Jornv (link) en janderk (link) over de prijsactie van Sony en een bijbehorende kortingscode om nog eens 8% korting op het totaalbedrag te krijgen. Dit trok mij uiteindelijk over de streep om de Surface te verkopen en voor deze Vaio te gaan. De prijs van een Vaio Duo was op het moment van schrijven even duur als de meest uitgebreide versie van een Vaio Pro. Vandaar dat de Duo, ondanks dat het mij een ideale hybride tablet/ultrabook lijkt, direct al afviel. Interessant detail is dat er geen prijsverschil zit tussen de Vaio Pro 11” en de Vaio Pro 13”. De Surface is 11" en dat vond ik een prima formaat voor mobiliteit en leesbaarheid van het scherm.

Doel van de aanschaf
Persoonlijk ben ik een veeleisende gebruiker. Zo wil ik niet alleen binnen Office prima kunnen werken met Excel en Acces, of om te notuleren en andere documenten/handleidingen te schrijven, maar ook wil ik mobiel kunnen werken. Het "nieuwe werken" en "flexwerken" is namelijk helemaal trending bij mijn werkgever. Het apparaat moet daarom dan ook niet te veel wegen zodat je hem prima kan vervoeren en bovendien moet het apparaat overal inzetbaar voor zijn. Ik kom regelmatig op locatie bij klanten om beheer uit te voeren of voor ondersteuning. Daarnaast wil ik thuis op de bank gebruik kunnen maken van een ultrabook om te internetten, films te kijken of om muziek mee te luisteren. En dat allemaal het liefst op één accu. Een tipje van de sluier: dat gaat deze Vaio Pro met gemak halen!

In de doos
De ultrabook wordt degelijk verpakt in een kartonnen doos. Afgezien van een kussentje waarop de ultrabook ligt is de inhoud minimalistisch, er wordt weinig plastic gebruikt en al helemaal geen doosje-in-een-doosje constructies. Persoonlijk is dit iets wat ik erg kan waarderen, omdat je dan minder verpakkingsmateriaal hebt om weg te gooien. Daarnaast is de doos ook beter te bewaren voor de garantie of om eventueel het geheel te retourneren. Verder zit er in de doos uiteraard de adapter, de optionele batterij-extender en de handleidingen in zowel het Engels als in het Nederlands. Tot slot zit er nog een microvezeldoekje tussen het scherm en het toetsenbord. Altijd handig, die doekjes.

http://imageshack.us/scaled/modthumb/46/q3x1.jpg http://imageshack.us/scaled/modthumb/809/cmv8.jpg http://imageshack.us/scaled/modthumb/5/yw1c.jpg

Eerste indruk
Het carbon black design ziet er prachtig uit en voelt ook even degelijk aan als bijvoorbeeld de Transformer-series van ASUS. De ultrabook weegt een kleine ____ gram en met de optionele batterij-extender komt het gewicht uit op ___ gram.

http://imageshack.us/scaled/modthumb/36/cnoq.jpg http://imageshack.us/scaled/modthumb/811/nrxr.jpg

Bij de eerste keer booten word je welkom geheten door Sony en begint de final setup van Windows 8. Je persoonlijke voorkeuren worden ingesteld en je kan de machine een naam geven. Niet lang daarna zit je al naar de Modern Interface van Windows 8 te kijken.

Standaard komt de ultrabook helaas met wat bloatware mee. Zo heb ik direct de McAfee virusscanner en Anti-Theft tools verwijderd, evenals de Office365 trial en wat freeware spelletjes die mee geïnstalleerd zijn. CCleaner Portable er overheen en alle bloatware is ongedaan gemaakt. Ook de Windows 8 Metro apps van Sony en McAfee verwijderd omdat deze geen meerwaarde bieden. Zo zit er een cloud-foto galerij in, een Movie Maker-kloon van Windows en een interactieve demo van de ultrabook.

De Vaio carepack heeft wel meerwaarde, al dan niet omwille van de garantie (2 jaar) en daarom heb ik dit pakket ook laten staan. Dit pakketje ziet er overigens ook goed uit, heeft interessante features zoals diagnostische tools en herstelopties bij problemen.

Wat ik als een klein minpuntje ervaar is het ontbreken van Windows 8.1 en de nodige firmware- en software updates. Een flinke 68 updates en een uurtje wachten verder, en dan staat Windows 8.1 er op. Wat ook zeer aan te bevelen is. Bovendien moeten de Sony apps ook nog enkele updates verwerken.

Ander minpuntje is het On-Screen Keyboard wat standaard in Windows 8/8.1 zit. Ondanks dat er een fysiek toetsenbord aanwezig is blijft dit toetsenbord bij ieder invoerveld tevoorschijn komen. Dit is een designfout van Microsoft en hier kan Sony niet op afgerekend worden. Overigens kan dit worden opgelost door de Touch & Handwriting Interface service te stoppen. Helaas gaan hierdoor een aantal opties in Word verloren (zoals aantekeningen maken met een digitizer of stylus).

Tot slot bleek dat de laptop niet opgeladen was of zelfs maar een klein beetje spanning had om op te starten. Ik heb hem voor de accuduur test, hierover later meer, dan ook volledig opgeladen zonder de batterij-extender.

Display
Bij het bestellen van deze ultrabook heb ik gekozen voor de matte afwerking en screenprotector. Persoonlijk heb ik een hekel aan glossy schermen met oversaturatie zoals bijv. Samsung graag doet. De screenprotector werkt ook nog eens zalig in combinatie met de touchscreen functionaliteit. Het oppervlak van de screenprotector voelt stug aan, wat ook bij anti-glare protectors voor mobiele telefoons gebruikelijk is. Dit levert een prettige grip op bij swipen en andere gestures. Er wordt een flink bedrag voor gevraagd, namelijk ¤40,- euro. Voor minder geld kan je zelf ook een 11" protector aanbrengen. Maar of je het nou laat doen, of zelf doet, het aanbrengen van een anti-glare laag is zeker te adviseren vanwege de leesbaarheid in direct buitenlicht of tegenlicht en om hinderlijke spiegeling te voorkomen.

De kleuren zijn voor mijn gevoel vrij neutraal. De kleurtemperatuur neigt naar het koele toe. Helaas heb ik geen apparatuur om kleurafwijkingen te meten. Sowieso is kleurbeleving relatief en een kwestie van smaak. De screenprotector zorgt er ook voor dat de kleuren net wat minder fel ogen, allemaal positieve eigenschappen.

De backlight is op zijn maximale setting niet bijzonder fel. Hierdoor is het bij weinig omgevingslicht erg prettig om op de computer te werken, vooral als je veel moet lezen. Bij games en films zorgt dit voor een rustig kleurpalet zonder hele felle kleuren. Ik kan dan ook alleen maar vol lof zijn over het gebruikte displaypaneel door Sony.

De kijkhoeken zijn prima te noemen. De kleuren vertekenen niet heel erg, alleen zorgt het tegenlicht voor wat doffe spiegeling dankzij de screenprotector. Je hoeft ook niet perfect recht voor het scherm te zitten voor de meest ideale weergave. Als je de Vaio in een niet al te lichte ruimte gebruikt zijn de kijkhoeken zelfs goed en vergelijkbaar met een IPS-paneel.

http://imageshack.us/scaled/modthumb/7/clh8.jpg http://imageshack.us/scaled/modthumb/707/0u46.jpg http://imageshack.us/scaled/modthumb/268/9pa7.jpg
http://imageshack.us/scaled/modthumb/560/m1d3.jpg http://imageshack.us/scaled/modthumb/534/krkq.jpg http://imageshack.us/scaled/modthumb/703/ab9s.jpg

Ondanks dat dit een ultrabook met fysiek toetsenbord is maakt touchscreen het verschil. Met Windows 8.1 is de combinatie van toetsenbord en gestures simpelweg perfect te noemen. Sommige hardware reviews hebben vaak een punt van kritiek m.b.t. laptops met touchscreen. Dan wordt touchscreen als overbodig beschouwd. Maar waarom? Zelfs World of Warcraft spelen met een touchscreen voelt prima en natuurlijk aan doordat je de interface echt kan aanraken.

Tot slot een vermelding over het scharnier van het display. Doordat het display iets uitsteekt onder het toetsenbord wordt hiermee een kickstand gecreëerd waardoor het toetsenbord wat omhoog komt. Dit werkt in de praktijk prima voor de ergonomie. Wanneer je gebruik maakt van het touchscreen veert het display bij een aanraking heel lichtjes mee naar achteren, om vervolgens in de oude stand terug te keren als je het scherm weer los laat. Wel wiebelt het scherm nog kort na. Het scharnier houdt het scherm goed op zijn plek. Wanneer je het scherm bij de hoeken beet pakt zit er nauwelijks speling als je de hoeken tegenovergesteld heen en weer beweegt. Een behoorlijk degelijke frame constructie.

http://imageshack.us/scaled/modthumb/547/pf8m.jpg http://imageshack.us/scaled/modthumb/823/duar.jpg

Geluid
Ook geluid is aan smaak onderhevig en ook bij deze speakers geldt, het is een ultrabook. Echter voor dit soort speakers klinken de hoge tonen eigenlijk best goed, mits je het volume iets lager zet. Zet je het volume vol open dan worden de hoge tonen te schel en kan het geluid gaan kraken. De lage tonen klinken vol en diep genoeg om van de bassen te genieten. Spraak via Skype klinkt helder en ook de games hebben een vol geluid. Explosies in films en games geven niet de indruk dat de speakers het gaan begeven.

De speakergrille zit achter het toetsenbord, net voor de scharnier van het display. Het geluid wordt als het ware omhoog gericht door de stand van het beeldscherm. Door de hele breedte van het toetsenbord te benutten hebben de speakers de eigenschappen van een soundbar waardoor het stereogeluid goed uit de verf komt.

Gelet op de afmetingen van de speakers komt er bij deze Vaio Pro dan ook een zeer degelijk geluid uit.

Toetsenbord
Als je de review van Tweakers bekijkt wordt hier het meeveren van het toetsenbord besproken. Het klopt inderdaad dat het toetsenbord lichtjes mee veert met harde aanslagen, echter is dit niet van toepassing wanneer de ultrabook op een vaste ondergrond staat, zoals op een tafel. Op schoot kan het toetsenbord inderdaad iets meeveren. De vering wordt helemaal teniet gedaan wanneer je batterij-extender er onder klikt. Zelfs harde aanslagen zorgen ervoor dat het toetsenbord dan niet meer mee veert.

De Synaptics touchpad werkt prima met de Windows 8 gestures, zoals de charm-bars oproepen. Door een swipe te maken van het frame over de touchpad heen roep je de charms op. Toch heb ik nog altijd de neiging om zaken op het scherm aan te raken. Een muis gebruik ik al niet eens meer, hooguit voor de paar games die ik er op speel. Akkoord, dubbelklikken is lastig, enkel daarvoor gebruik ik het touchpad.

Onder de toetsen zit LED-verlichting om ook bij weinig licht toch nog te kunnen werken. De helderheid van deze lichtjes is niet storend en voelt ook niet zo goedkoop aan zoals bij sommige gaming laptops. De verlichting biedt zeker meerwaarde. Als het toetsenbord een paar seconden niet gebruikt wordt gaan de LEDs ook weer uit.

Accuduur en koeling
Zoals al een paar keer naar voren kwam in deze review is de batterijduur zeer goed. De claim van Sony om 9 uur op de interne accu te halen en nog eens 22 uur met de batterij-extender is geen woord aan gelogen. Op dit moment zoek ik nog naar een goede benchmark tool voor de batterij om deze claim ook daadwerkelijk kracht bij te zetten. Als ik enkel kijk nadat ik de Vaio voor de eerste keer volledig had opgeladen, daarna Windows geconfigureerd, apps geinstalleerd, het eerste kennismaken en 'spelen' met het apparaat, dan kan ik daaruit de conclusie trekken dat de 9 uur op de interne accu gehaald is. Deze volledige review is geschreven op een enkele lading van de batterij-extender. Ook heb ik 2 films gekeken en wat zaken opgezocht op internet. Inmiddels is de Vaio voor de 2e keer volledig opgeladen en ben ik 4 dagen verder. Dat zegt nog niks over het verbruik, daarom zoek ik nog een batterijmeter die bijhoudt welke applicaties runnen en hoeveel procent lading er nog over is. Eigenlijk zoiets als het accubeheer van Android. Als mensen tips hebben hoor ik deze graag.

Dan het puntje over de koeling. Bij volle belasting kan je de fans goed horen tot een aanwezige fluittoon van het blazen aan toe. Nu komt het niet vaak voor dat je volledige belasting hebt, maar met onderstaande benchmarks was de koeling goed hoorbaar. Mede ook weer vanwege zijn kleine omvang en gewicht moeten de fans extra hun best doen om de temperatuur op orde te houden. Bij normaal Office-gebruik heb je nauwelijks het idee dat het apparaat aan staat, er is weinig tot geen geluid uit de ventilatieroosters hoorbaar.

Benchmarks
Alle onderstaande benchmarks zijn uitgevoerd met de Vaio Pro aangesloten aan het netstroom en het energiebeheer van Windows staat op gebalanceerd. Enkel Steam en Avast Anti-Virus worden op de achtergrond uitgevoerd.

PCMark 8 Basic Edition – Home Conventional score

• Writing : 4.3 s
  • Web Browsing – Amazonia : 0.1405 s
  • Web Browsing – JunglePin: 0.33816 s
(Details: http://www.3dmark.com/pcm8wrk/25925)

Over de hele linie zijn er nette scores behaald. Scores die bovengemiddeld zijn te noemen in de vergelijkingen met andere ultrabooks en zelfs high-end computers. Waar wel rekening mee moet worden gehouden, kijkend naar deze resultaten, is dat deze Vaio configuratie niet de standaard configuratie betreft, maar een Vaio met uitgebreide specs.

3D Mark Vantage

• Graphics Score : 468
  • Physics Score : 2862
  • Combined Score : 145
(Details: http://www.3dmark.com/fs/1302726)

Kan je op deze ultrabook gamen? Nou, nee. Is dat belangrijk? Eerlijk gezegd niet. Dit is een ultrabook voor zakelijk gebruik. Er zit nota bene niet eens een fatsoenlijke GPU in, enkel een Intel 4400. Toch kan je er World of Warcraft op spelen, zolang je concessies wil doen op grafisch gebied. Hetzelfde geldt voor Diablo 3. Andere games die ik geprobeerd heb zijn Trine, Torchlight 2 en Magic The Gathering 2014. Deze games draaien allemaal OK op zijn best. Wil je toch games spelen, dan is dit niet de ultrabook die je zoekt.

Cinebench R15 by MAXON
  • OpenGL Score : Niet meetbaar
  • CPU Score : 55cb
(Details: http://imageshack.us/a/img208/3433/a4gp.jpg)

Beduidend slecht gescoort, waarom heb ik nog geen idee van. Bij de OpenGL test gaf het programma een foutmelding dat een bepaalde frame niet goed gerenderd kon worden en daardoor een scoring niet mogelijk was.

CrystalDiskMark 3.0.3 x64
  • Random Read 4KB (QD=1) : 26.384 MB/s [ 6441.5 IOPS]
  • Random Write 4KB (QD=1) : 82.885 MB/s [ 20235.7 IOPS]
  • Random Read 4KB (QD=32) : 374.528 MB/s [ 91437.5 IOPS]
  • Random Write 4KB (QD=32) : 101.563 MB/s [ 24795.6 IOPS]

Geen bijzonder hoge of lage waarden, maar prima prestaties voor algemeen gebruik. De screenshot is van een ZIP-extractie van Cinebench, bestandje van 109mb met enkele grote bestanden en veel kleine bestanden.

Punten van kritiek
Niet alles is perfect aan deze ultrabook. Her en der moeten concessies gemaakt worden om deze laptop zo dun en licht mogelijk te houden. Zo is bijvoorbeeld de webcam niet veel soeps. Maar wie koopt er dan ook een ultrabook om foto's mee te maken. Voor Skype en videobellen is de camera voldoende. Misschien had een rear-facing camera een leuk extratje geweest, ik mis dit eigenlijk totaal niet.

Onderstaande foto's zijn enkele voorbeelden van de kwaliteit van de camera bij ideale en minder ideale omstandigheden.

http://imageshack.us/scaled/modthumb/30/4pyw.jpg http://imageshack.us/scaled/modthumb/191/o1k2.jpg
http://imageshack.us/scaled/modthumb/600/ehrt.jpg http://imageshack.us/scaled/modthumb/560/ickx.jpg

Naast de webcam is het ontbreken van een ethernetpoort een flink gemis. Sony biedt hiervoor een oplossing in de vorm van een ethernet naar Wi-Fi module die je voor ¤80,- er bij kan kopen. Dit werd mij echter te gortig en een USB naar RJ45 verloop is stukken goedkoper en degelijker.

Voor een prijs van ¤819,- (Pricewatch / Sony Webshop) heb je de dunste en lichtste ultrabook anno 2013 in je handen. Dit apparaat komt aardig in de buurt van een perfecte ultrabook, die zelfs krachtiger is dan een zakelijke desktop variant en nog eens flink weet te scoren op diverse benchmarks. Met een fantastisch scherp en niet te helder scherm is het werken met deze ultrabook een waar genot. Het is een alleskunner die de concurrentie ver achter zich weet te laten.

Ik ben een tevreden eigenaar en kan deze ultrabook iedereen aanbevelen die deze Vaio voornamelijk zakelijk wil inzetten, maar tevens privé ook hoge eisen aan een computer stelt. Ik heb met plezier en veel gemak deze review kunnen schrijven op de Vaio Pro. Mocht dat veranderen in de toekomst dan hou ik mijn ervaringen via deze review bij.

Misschien dat 11" voor sommigen net te klein is. Het goede nieuws is dat er op dit moment -vanwege de feestdagen- geen prijsverschil tussen de 11" en de 13" zit. Voor iedere smaak is er een configuratie. Zo zijn naast de omvang ook de specificaties schaalbaar. Heb je liever geen touchscreen, of een goedkopere processor (i3 i.p.v. een i5), of juist een stevigere processor, dat kan je naar eigen wens bij Sony samenstellen. Verder is deze ultrabook in 3 kleuren te verkrijgen: zwart, zwart koolstof en zilver. Let op dat een aantal acties, zoals gratis verdubbeling van RAM en opslag, maar tijdelijk gelden! Ook de opties en totaalprijzen zijn op dit moment aanbiedingen, het kan zijn dat de prijzen zullen stijgen na de feestdagen.

Feedback
Ik ben geen professioneel reviewer en mijn grammatica schort vast aan alle kanten. Heb je een fout ontdekt of iets toe te voegen aan dit betoog, reageer dan in de comments of stuur een DM.

Changelog
v1.0 - 15-12-2013: Publicatie op Tweakers.net // Todo: Gewicht, maten en accu-benchmark toevoegen

Heb jij ook een Sony Vaio Pro SVP1121C5E?

Uitstekende review, er gaat toch heel wat werk in zitten! Ik heb de 11" versie ook, i5, 256Gb, 8G, en deel je ervaringen. De flex waar in meerdere reviews over wordt gesproken is helemaal geen issue. De prijs is echter ¤1099 met een aanbieding voor een upgrade. Ik kom af van een DM1 van HP die me te langzaam was. Dat probleem is met deze laptop zeker verholpen. Prima laptop!

[Reactie gewijzigd door CeesBak op 28 december 2013 11:32]

Bedankt voor je commentaar. Ik ga mijn review eerdaags nog enigszins aanpassen omdat ik wel over de "aankoop adrenaline" (effect dat een nieuw gekocht iets altijd beter lijkt) heen ben nu. Ik ben niet slechter over het apparaat gaan denken, en het toetsenbord flex gaat er uit geschrapt worden. Ook de prijzen ga ik actualiseren omdat de december acties over zijn.

Enig minpuntje tot nu toe is de touchpad. Misschien is het een instelling, heb er eerlijk gezegd nog niet naar gekeken, maar ik stoor me er aan dat als ik de touchpad gebruikt ik te vaak de charms onnodig oproep of wissel tussen venster omdat ik een swipe gesture maak op het touchpad. Iets te gevoelig misschien, maar wellicht instelbaar.
Bedankt voor je review, ik heb de sony vaio pro 13 met I7, 8gb ram, touchscreen en 128gb ssd besteld :-). Hoeveel ruimte namen windows en de vaio apps in toen je hem kocht?
Ik meen dat de hele install ongeveer ~23GB in beslag nam. Dat is inclusief OS en bloatware. Ik kan even kijken hoe groot de herstelpartitie is, daar kom ik nog op terug.

Tevens moet ik ook nog steeds het gewicht eens wegen en het commentaar over het toetsenbord (positief) aanpassen lees ik. Wordt vervolgt :)
Sommige zeggen dat ik slechts 80 gb overhoud en andere weer 100 gg.. Mhhhh ben benieuwdl. Verder nog aanmerk puntjes die je hebt opgemerkt?
Hoe kom je aan deze ultrabook? Is op dit moment niet te koop in Nederland...Verder een prima review :)

[Reactie gewijzigd door partyondude op 25 maart 2014 22:29]

Als ik kijk bij Sony (http://www.sony.nl/electronics/vaio/vaio-pro-11-13) zie ik inderdaad de melding: VAIO Pro 11 / 13 is helaas niet langer verkrijgbaar bij Sony Store Online. Ik heb hem destijds (december) via Sony Online gekocht.

CoolBlue heeft hem nog: http://www.laptopshop.nl/...ops/sony-vaio-pro-11.html
Late reactie, maar als nog: Sony is bezig met het afstoten van de laptop-tak.

De Vaio Pro's zullen dus te koop zijn zo lang de voorraad strekt.. Bij Saturn/Mediamarkt e.d. nog wel te verkrijgen, maar voor een prijs die vele malen hoger is dan bij de webshop van Sony. Helemaal vergeleken met de studentenkorting en aanbiedingen van eind 2013...

Jammer.. Ben zelf namelijk ook nog op zoek naar een model!
Maar dat is niet dezelfde, hele andere processor ;)
Klopt, nu zijn het "vaste" modellen en kan je niet meer zelf de laptop configureren. Jammer, maar misschien staat de Vaio Pro 11 opvolger al te wachten? Het kan zijn dat andere landen nog wel kunnen configureren. Ik had in december het geluk dat er een actie was m.b.t. prijs en de opties, dat trok mij destijds over de streep. Zonder deze actie had ik echter wel even achter mijn oren moeten krabben of het de investering waard was. Achteraf gezien en 4 maanden na aanschaf is het de investering zeker waard geweest.