Specificaties 4,3" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One Mini Zilver Review

Intrepidity 27 november 2013, 1.058 views

HTC One Mini Zilver

Pluspunten

• Goede belkwaliteit
  • Goede fotokwaliteit bij daglicht
  • Accuduur (gaat 2 dagen mee)
  • HTC sense
  • Uistekende bouwkwaliteit en afwerking

Minpunten

• Matige fotokwaliteit bij slechtere lichtomstandigheden
  • Lage(re) schermresolutie
  • Geen NFC

Introductie
Ik begin door te zeggen dat ik nogal een draaikont ben wat betreft toestellen. Ik ben niet merkgebonden en koop de op dat moment beste telefoon (naar mijn mening) voor de beste prijs. Sinds de smartphone op het toneel verschenen is heb een Windows Mobile, 2 iOS en 2 Android-toestel gehad. Ik heb daarnaast nog nooit een HTC-toestel in handen gehad. Mijn huidige telefoon is een Galaxy S3 LTE, en deze review is dan ook gebaseerd op dit referentiekader.

De doos & uitpakken
De HTC One Mini werd mij geleverd in een redelijk klein doosje van ongeveer 20 bij 20cm en 2cm dik. Na het uitvoerig bestuderen van de doos en het lezen van de specs brak de beste tijd in de lifecycle van een product aan: uitpakken. De telefoon vult de helft van de doos en is omwikkeld met een beschermend stuk plastic. In de kelder van de doos vond ik afgezien van de handleidingen en set in-ear hoofdtelefoons, een usb-lader, en micro-usb kabel. De eerste indruk van het toestel: solide en een goed doordacht ontwerp.

Eerste indrukken & set-up
Het toestel ziet er elegant uit en voelt zeer degelijk aan. De metalen achterkant draait hier in grote mate aan bij. Goede zaak dat op de behuizing niet beknibbeld is, ondanks dat het een ‘mini’ versie betreft. Hier heeft het toestel ook gelijk z’n eerste voordeel te pakken ten opzichte van m’n plastic S3. Het toestel ligt goed en stevig in de hand.
Qua set-up verloopt het proces soepel. Het duurde even voordat ik al m’n accounts (Google/gmail, Facebook, etcetera) gekoppeld had, maar dat ligt voornamelijk aan het continue inloggen. Na de set-up zie ik dat m’n wallpaper en contacten overgenomen zijn vanaf m’n oude telefoon. Tot m’n verbazing begon het toestel echter wel meteen ruim 80 apps te installeren die ik voorheen op de S3 had. Het was handig geweest hiervoor een bevestiging te vragen. Veel mensen willen denk ik met een schone lei beginnen en zelf kiezen welke weinig gebruikte apps ze ook niet meer op hun nieuwe telefoon hoeven. Overall verliep alles gestroomlijnd en goed.

HTC sense
Vervolgens kwam ik tot het eerste punt wat voor mij flink wennen was: HTC sense. Hoewel mijn eerste indruk is dat de interface goed is uitgedacht is het toch even flink wennen als je overstapt van een andere ‘schil’ om Android. Het home screen is standaard voorzien van een feed van je sociale netwerken. Het idee is goed, ik denk dat een hoop mensen dit ook een nuttige feature zullen vinden, alleen ben ik zelf een stuk minder Facebook-centrisch ingesteld. Ik denk dan ook dat ik vooral naar het ‘normale’ home screen met widgets en apps neig. Echter, in het algemeen gezien is de feed een goed uitgewerkt idee en werkt dit prima. Wellicht dat ik het persoonlijk nut er binnenkort nog van in ga zien.
Update na 1,5 week gebruik: HTC sense heeft me overtuigd. Het is veel rustiger en eleganter dan stock Android en Samsung’s TouchWiz. Het is veel minder zoeken naar dingen, en de zwarte rustige uitstraling zorgt voor een zakelijke look welke ik een stuk prettiger vind als de toch vrij kinderachtige TouchWiz omgeving. HTC sense is wat mij betreft het sterkste punt van het toestel.

Camera
Op het gebied van de camera ben ik het zeker eens met de instelling van HTC: megapixels zeggen (vooral in een telefoon) niets, de kwaliteit van de foto en de features van de camera-app zijn een stuk belangrijker. Liever een scherpe en levendige 3MP foto dan een 12MP foto waarbij er op 100% slechts kleurenruis zichtbaar is. Als hobbyfotograaf vind ik het belangrijk dat ik ook als ik niet met een spiegelreflex rondloop een bruikbare camera op zak heb. Ook snapshots moeten van goede kwaliteit zijn. Groot voordeel van deze HTC ten opzichte van een hoop andere telefooncamera’s is de lichtgevoelige f/2 lens. Na een poosje foto’s schieten blijkt dat de foto’s in het donker (lees: woonkamer in de avond met kunstlicht) vaak bewegingsonscherpte vertonen en niet van heel hoge kwaliteit zijn. De foto’s buiten en binnen onder daglichtomstandigheden zijn echter prima.

Belkwaliteit
Ohja, we kunnen er ook nog mee bellen! Hoewel steeds meer mensen nauwelijks bellen met hun telefoon blijft gesprekskwaliteit uiteraard erg belangrijk. Ik vind de belkwaliteit meer dan voldoende. Het geluid is iets scheller (meer hoge tonen) dan ik gewend ben, maar dat zorgt er wel voor dat de persoon aan de andere kant van de lijn goed te verstaan is.

Scherm
De schermkwaliteit is uitstekend. De kleuren komen goed over en zijn niet te warm of te koud. Alles ziet er scherp en strak uit. Sommige mensen zijn wellicht op zoek naar een telefoon met een hogere resolutie (1080p), en vergeleken met de 0,5" grotere HTC One is het aantal ppi niet overdreven hoog, maar voor een toestel in deze prijscategorie is het scherm prima.

Uitrusting en hardware algemeen
De set features is niet té uitgebreid, maar voor een toestel in deze prijsklasse absoluut prima. De GPS verkrijgt zijn fix behoorlijk snel, alle belangrijke verbindingsmogelijkheden zijn aanwezig, en het enige wat ik eigenlijk mis is NFC. Wellicht gebruiken niet veel mensen dit nog, maar ik vind het persoonlijk belangrijk voor de toekomstbestendigheid van de telefoon dat dit aanwezig is.

Batterijduur
Een wat mij betreft héél belangrijk punt is de batterijduur. Mijn Samsung S3 moet toch echt iedere nacht aan de lader. Na een werkdag heb ik vaak nog slechts 20% over, en het is ook wel eens gebeurd dat mijn telefoon de dag niet gehaald heeft. Bij de One mini is dit radicaal anders. Ik heb erg m'n best moeten doen om de telefoon binnen 2 dagen leeg te krijgen. Er was toen nog zo'n 25% over. Uitstekend!

Heb jij ook een HTC One Mini Zilver?

Lage schermresolutie? Uhm okee...
Ten eerste lees ik dat nergens in je review?

Ten tweede: 4,3" met een 720P resolutie is een PPI van 341 O-)
Vergeleken met de 0,5" grotere HTC one met 1080p resolutie is 'ie een stuk lager ja. Maar om heel eerlijk te zijn, negatieve punten bedenken is knap lastig met dit toestel :) Ik heb zelf genoeg aan 720p, maar ik denk dat een hoop mensen zoeken naar een telefoon met 1080p resolutie.
Achja, ik heb toestellen van allerlei kaliber, resoluties en groottes gehad...
4,3" 720P is heel mooi inderdaad. 720P op 6" werd te weinig, groot en korrelig.

Minpunten aan de HTC One Mini vond ik zelf de camera, 16GB geheugen en de notificatieled.
Wat mij opvalt is dat je voor elk onderdeel minimaal 4 sterren geeft, maar de algemene beoordeling blijft steken op 3 sterren. Wat gaf jou hiervoor de doorslag? Ik mis in principe een korte conclusie van je review. Verder goed geschreven :)
Hmm, dat gaat niet goed dan, de algemene beoordeling hoort 4 sterren te zijn. Ik ga het aanpassen :)