Specificaties Tower, 10 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Silencio 652 Review

BlueFireGaming 24 november 2013, laatste update op 6 februari 2017, 1.042 views

Cooler Master Silencio 652

Voor de gemiddelde prijs van iets minder dan Ą90 in de prijsvergelijker kan ik niks anders zeggen dat deze Cooler Master Silencio 652 zeker het geld waard is. Dit is een zeer goede, stille en complete behuizing voor een redelijk goede prijs. Ik wil hem zeker aanbevelen!

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Strak ontwerp
  • Stil
  • Koelt goed

Minpunten

• Niet bepaald veel ruimte voor kabelmanagement
  • Handleiding en stand-off posities zijn een beetje onduidelijk

De Cooler Master Silencio 652 is de nieuwste behuizing uit de "stille" serie van Cooler Master. Een aantal features zijn o.a. (van de Cooler Master site):
  • Uitermate stil mid-tower design vol geluidsdemping en een elegante matte finish
  • Ondersteund maarliefst vijf 180mm fans, waarvan er een standard ge´nstalleerd is aan de voorkant, en een 120mm fan aan de achterkant voor een optimale airflow
  • Afneembare covers aan de boven- en zijkant voor betere koelprestaties
  • Geschikt voor watercooling – ondersteund 240mm radiateuren (aan de voor- en bovenzijde) en een 120mm radiateur (aan de achterzijde)
  • Dual Super Speed USB 3.0 & SD card reader
  • Ondersteund high-end CPU koelers tot en met een lengte van 168mm en vga kaarten tot 424mm lang
  • Ondersteund tot 10 SSD’s of 9 HDD’s met de HDD/SSD combo cage met 5.25”naar3.5” adapter
  • Stoffilters aan de bovenkant, zijkant, onderkant en achterkant maken het onderhouden en schoonmaken van dit systeem erg gemakkelijk.
Voor een volledige lijst met features, zie de productpagina op de Cooler Master website.

Intro
In een poging om mijn nogal luidruchtige PC wat stiller te maken, heb ik van Cooler Master een waterkoeler (Seidon 120V, zie mijn review hier) en een stille behuizing, deze Silencio 652, gekocht.
In deze review wil ik ingaan op mijn ervaringen met deze behuizing.

Verpakking
De verpakking van deze Silencio 652 is simpel, maar mooi. De behuizing zelf is goed en stevig ingepakt. Op de voorkant staat de behuizing zelf met een hele kort omschrijving. Op de achterkant staan een aantal features aangewezen op wat afbeeldingen en op de zijkant staat een lijst met specificaties.

http://imageshack.com/a/img834/9397/r1v9.jpg http://imageshack.com/a/img837/2460/y9m3.jpg
De voorkant van de verpakking (boven) en de achterkant van de verpakking (onder)

Ontwerp, Bouwkwaliteit & Inbouwmogelijkheden
Zelf vind het strakke ontwerp van de Silencio behuizing erg mooi. De geluidsdemping is erg handig, en desondanks zijn de koelingsmogelijkheden nog steeds best goed. De behuizing heeft en mat zwarte finish en heeft een deurtje aan de voorkant. De zijpanelen en de deur zijn aan de binnenkant beplakt met geluiddempend materiaal (zie de foto's). Standaard zit er een paneel aan de bovenkant, maar die kan eraf gehaald worden om zo ruimte te maken voor extra fans. Het enige wat ik wat minder vind is zijn de in verhouding grote gaten aan de bovenkant als het paneel er af is gehaald, maar je kan niet alles hebben zullen we maar zeggen...

Er zitten standaard 2 fans in, een 180mm voor en een 120mm achter. Verder is er nog ruimte voor:
  • Bovenkant: 1x 180/200mm ˇf 2x 120/140mm fan. Dit is nadat het paneel erboven eraf is gehaald;
  • Voorkant: 2x 180mm fan (standaard 1x ge´nstalleerd) ˇf 2x 120/440mm fan;
  • Achterkant: 1x 120mm fan (standaard ge´nstalleerd);
  • Zijkant: 1x 180/200mm fan. Dit is nadat het plaatje aan de zijkant eraf is;
  • Onderkant: 1x 120/180mm fan;
  • 1x 120mm fan aan de HDD cage.
Er is dus genoeg ruimte voor het inbouwen van fans. Verder zit er nog bij zo goed als alle fans (behalve boven en achter) nog een goede stoffilter. Zie ook hiervoor de foto's hieronder.

Om nog wat andere dingen te noemen die er op of aan deze behuizing zitten. Er zitten 2 USB 3.0 poorten, 2 USB 2.0 poorten en een Class 10 SD cardreader (!). Vooral dat laatste vind ik heel erg fijn. Dit miste ik heel erg bij mijn vorige behuizing, de Zalman Z11 Plus. Ruimte voor grafische kaarten en CPU-koelers is er ook genoeg, er passen grafische kaarten tot 423mm lang en CPU-koelers tot 168mm hoog in. Deze behuizing is ook zeer geschikt voor waterkoeling, aangezien er makkelijk een radiator, van zowel 120 als 240mm, in past. Je hebt standaard ruimte voor 3 3,5" en 4 2,5" harde schijven, maar je kan het bovenste deel, waar normaal de 2,5" harde schijven zitten, zo aanpassen dat er nog eens 4 3,5" harde schijven in kunnen. SSD's kunnen dan nog met wat schroeven kunnen worden vastgemaakt aan een van de brackets.

http://imageshack.com/a/img33/9966/qsax.jpg http://imageshack.com/a/img543/3149/dg7k.jpg http://i.imgur.com/qEoXnDK.jpg
Het geluiddempend materiaal aan het linkerzijpaneel (bovenste), de binnenkant met het zijpaneel eraf (middelste) en de voorkant van de behuizing (onderste)

Inbouwgemak
Het inbouwen van mijn PC ging redelijk vlekkeloos, alleen ik had wat probleempjes met het wegwerken van de kabels. De standaard kabels voor het moederbord waren eigenlijk iets te dik voor de ruimte achter het moederbord, maar dit ligt waarschijnlijk aan de voeding...
Er is meer dan genoeg ruimte om dingen in te bouwen, en het was ook nog eens simpel om te doen. Zo hoef je een harde schijf alleen maar in een bracket te klikken en hem in de cage te schuiven om hem te installeren, en een DVD-drive kan je gewoon aan de voorkant erin schuiven en dan klikt hij erin.

Wat ik wel moet vermelden is dat de punten voor stand-offs die in de kast staan niet kloppen. Zo had ik een complete rij stand-offs aan de rechterkant voor niks erin gezet, terwijl er aan de linkerkant een miste... Dit was het geval bij mijn ATX-moederbord. Ik weet niet of dit ook zo is bij een kleiner moederbord. Ook mag van mij de handleiding wat duidelijker zijn. Ter vergelijking: de handleiding van de Zalman Z11 Plus was heel duidelijk door ook o.a. aan te geven welke schroeven je waar voor nodig had. Dit zijn echter onderhand de enige echte minpunten...

De behuizing met de meeste onderdelen ingebouwd (voeding is een Cooler Master G700, zie mijn review; CPU-koeler is een Cooler Master Seidon 120V, zie mijn review)

Geluidsproductie & Koeling
Door de geluiddempende materialen van de Silencio 652 is deze behuizing best stil. Veel geluid wordt gedempt, maar als de fans niet de stilste zijn hoor je dat nog wel duidelijk. Zoals je misschien in mijn review van de Cooler Master Seidon 120V hebt gelezen, kan de fan van de radiator behoorlijk luidruchtig worden als die op een wat hoger vermogen komt. Dit hoor je dan ook nog wel, ondanks de dempende materialen. Als je gewoon wat stillere fans installeert heb je nergens last van.
Ter vergelijking, mijn vorige behuizing (Zalman Z11 Plus) had veel meer standaard ingebouwde fans, maar die waren allemaal behoorlijk luidruchtig. Ook zaten er veel open plekken in de behuizing, wat resulteerde tot een heel erg luidruchtige behuizing. De Silencio 652 daarentegen is veel stiller. Er zijn veel minder open plekken waar het geluid doorheen kan, en de stille fans en geluiddempend materiaal helpt ook heel erg. Al met al is het een hele stille behuizing, die alsnog redelijk goed koelt.

Er is genoeg ruimte voor fans en daardoor is zijn de koelingsmogelijkheden heel erg goed. Ik heb zelf op dit moment de standaard fans aan de voor- en achterkant (aan de achterkant zit mij radiator) en ÚÚn fan aan de bovenkant. Waarschijnlijk ga ik er daar twee van maken (stille fans op een wat lagere RPM) zodat de warme lucht beter eruit kan worden gehaald.

De fan die standaard aan de achterkant zit (en de uitgangen voor eventuele waterkoeling slangen). Op dit moment heb ik deze fan vervangen door een radiator + fan

Ik zal meteen tot mijn conclusie komen: ik ben heel erg tevreden met deze Cooler Master Silencio 652. Het is een goede stap vooruit vanaf mijn Zalman Z11 Plus aangezien hij veel, maar dan ook echt veel stiller is. Ondanks dat blijft de koeling alsnog behoorlijk goed. Ik heb niet echt een verhoging in de temperatuur van mijn moederbord en dergelijke gezien, wat ik dan toch behoorlijk netjes vind gezien die hoeveelheid fans die de Silencio heeft t.o.v. de Z11 Plus.
Deze behuizing is wel wat duurder dan die van Zalman, maar ik denk dat hij dat meer dan waard is als je een stille behuizing wil hebben.

Dit brengt mij tot de belangrijke vraag van "Is hij het geld waard?"
Voor de gemiddelde prijs van iets minder dan Ą90 in de prijsvergelijker kan ik niks anders zeggen dat deze Cooler Master Silencio 652 zeker het geld waard is. Voor deze prijs, zelfs als je nog wat extra fans wil bestellen om de koeling wat extra te verbeteren (ondanks dat hij al goed is), is het naar mijn mening zeker het waard. Je krijgt veel "bang for your buck", maar je moet natuurlijk wel wat meer betalen voor een stillere behuizing...

Hopelijk heb ik jullie hierbij een beetje kunnen informeren over mijn ervaringen met de Cooler Master Silencio 652. Als jullie nog op- of aanmerkingen hebben (of vragen) zie ik ze graag voorbij komen!

Heb jij ook een Cooler Master Silencio 652?