×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties 120mm diameter - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Seidon 120V Review

BlueFireGaming 21 november 2013, laatste update op 6 februari 2017, 3.557 views

Cooler Master Seidon 120V

de Cooler Master Seidon 120V is een hele goede koeler en is een mooi product om de overstap van lucht- naar waterkoeling te maken. De koeler houdt je CPU mooi koel, maar is wel wat luidruchtig bij de wat hogere RPM's van de fan. Hij is zeker het geld waard!

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Koelt goed
  • Stil bij lagere RPM's
  • Makkelijk in te bouwen

Minpunten

• Luidruchtig op hogere RPM's

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
De Cooler Master Seidon 120V is een kant-en-klare waterkoeler voor je CPU. Een aantal features zijn o.a. (van de Cooler Master site):
  • Af-fabriek gevuld met koelvloeistof, daarna verzegeld en op druk getest – vergt jarenlang geen onderhoud.
  • De beste geoptimaliseerde pomp en water blok garanderen de beste waterstroom en systeemprestaties.
  • De speciaal ontworpen 120mm radiator biedt superieure warmteafvoerende prestaties en past door de compacte afmetingen vrijwel in en bij iedere behuizing.
  • De 120mm PWM ventilator met een breed toerenbereik is te fine-tunen en balanceerbaar op het gebied van geluid en prestaties.
  • Blauwe LED-indicator die oplicht bij inschakeling.
Voor een volledige lijst met features, zie de productpagina op de Cooler Master website.

Intro
Ik heb de stap van lucht- naar waterkoeling gemaakt met deze Cooler Master Seidon 120V. Hiervoor had ik een Cooler Master 212 Evo, maar ik was niet helemaal tevreden met de geluidsproductie die uit mijn PC kwam, dus om dit stiller te maken ben ik overgestapt op waterkoeling en een stillere behuizing (de Cooler Master Silencio 652, hier komt later nog een review van).
In deze review zal ik mijn bevindingen bespreken en wat ik van de waterkoeler vind.

Verpakking
De verpakking van deze Cooler Master Seidon 120V waterkoeler is simpel, maar duidelijk. Er staat een lijst met gegevens en features erop, en de koeler zelf is goed ingepakt. De radiator en de pomp zaten goed ingepakt tussen een soort zachte piepschuim (geen idee hoe dat heet nu ik er over nadenk...) . Verder zitten er nog de standaard accesoires erbij, zoals een installatie- en garantie boekje, brackets (één voor AMD en één verstelbare voor Intel), schroeven, koelpasta etc.
Verder valt er niet veel meer over te zeggen.

http://imageshack.com/a/img716/9464/gpci.jpg http://imageshack.com/a/img837/1340/kjui.jpg
De verpakking van de Seidon 120V (boven) en de inhoud van de doos (onder)

Ontwerp & Bouwkwaliteit
Zelf ben ik een grote fan van het ontwerp van de Cooler Master waterkoelers (überhaupt waterkoelers in het algemeen). Het is mooi strak met een zwarte kleur, en is zo te zien en voelen van een hele goede bouwkwaliteit. De slangen zitten goed vast (maar die moeten altijd nog even gecheckt worden voor de zekerheid) en voelen stevig aan). Op de vierkante pomp staat het Cooler Master logo en er zit een blauwe LED onder die oplicht als de pomp aan staat, dus wanneer je PC aan staat.

Close-up van de Seidon 120V in mijn PC

Inbouwgemak
Het inbouwen van de koeler was best goed te doen. Ik had in het begin wel wat probleempjes met het begrijpen van de instructies die een beetje raar waren opgesteld (of logisch, maar ik haalde het er niet uit) waardoor je ook heel de tijd het blaadje om moest slaan en dergelijke. Al met al vond ik het heel erg meevallen met hoe het inbouwen ging. Ik had verwacht dat het vastzetten wat lastiger ging worden of dat de slangen lastig zouden gaan worden om goed te krijgen, maar alles was prima gedaan waardoor het heel makkelijk werd.

De koeler ingebouwd in mijn PC (behuizing is een Cooler Master Silencio 652, zie mijn review; voeding is een Cooler Master G700, zie mijn review)

Geluidsproductie
De geluidsproductie is nogal dubbelzijdig voor mij. Aan de ene kant is die heel goed, maar aan de andere kant is die juist weer niet zo goed. Ik zal het even uitleggen:
Ik heb op dit moment de fan die aan de radiator zit aangesloten op de 4-pin CPU-koeler aansluiting van mijn ASRock Z77 Extreme4 moederbord. De pomp zit op de 3-pin CPU-koeler aansluiting.
Daarbij regel ik de snelheden (voor nu) in de ASRock Extreme Tuning Utility (AXTU), alleen in dat programma zijn de 4- en 3-pin aansluiting voor de CPU-koeler aan elkaar gekoppeld. Het liefste wil ik de pomp zo hoog mogelijk instellen, maar de fan dan weer zo laag mogelijk terwijl hij nog wel goed koelt.
Dit is niet een probleem van de Seidon 120V, maar meer van de AXTU. Het nadeel is alleen wel dat als ik dan de pomp op maximaal wil hebben, dat ik dan naar de behoorlijk luidruchtige fan moet luisteren. Als ik deze op de maximale stand zet (level 10), wat op ongeveer 2300 RPM is, koelt hij heel erg goed, alleen is hij heel erg luidruchtig. Dit is dus een aardig nadeel, want om nou heel de dag naar zo hard geluid te luisteren is nogal onprettig.
Als ik de laagste instelling in de AXTU selecteer (level 1), wat dan weer op ongeveer 1300 RPM zit, is hij heel erg stil, maar koelt hij weer slechter. Dit zorgt dus voor een klein dilemma: ga ik voor de geweldige koeling met een hard geluid, of voor de stilte met wat mindere koeling?

Ik heb een poging gedaan om voor de tussenweg te gaan, en heb het 4e level in de AXTU gekozen. Dit zet de fan op ongeveer 1700 RPM en zorgt ervoor dat de fan niet te luidruchtig wordt, maar dat de koeling ook nog goed blijft. Let wel op dat als je onder de level 4 gaat de pomp ook minder goed gaat functioneren, dus wees gewaarschuwd!
De volgende poging zal worden om de pomp op een chassis fan te zetten en die dan op max te zetten en de fan gewoon wat lager hou... We zullen zien.

De instellingen die ik op dit moment gebruik in ASRock Extreme Tuning Utility (zonder overclock)

Koeling
Zoals ik hiervoor al heb vermeld moet je een keuze gaan maken tussen de stilte en de koeling. Deze koeler heeft de potentie om een hele goede koeler te zijn, als je met het geluid kan leven (of de fan stiller kan krijgen zonder dat de pomp minder gaat werken). Met mijn tussenweg die ik nu gebruik komt mijn processor nooit boven de 40 graden Celsius, zelfs na lange tijd. Ter vergelijking: met de Cooler Master 212 Evo kwam hij na een uur of twee/drie makkelijk boven de 40 graden, en dat is dan met de verwarming uit terwijl ik op dit moment gewoon de verwarming aan heb staan. De uitzondering geldt natuurlijk als je gaat gamen, dan stijgt de temperatuur wel aardig wat, maar ik heb hem na een aantal uur Battlefield 4 (op Ultra, 1080p, dus aardig zwaar) in ieder geval onder de 60 graden gehouden.
Dat vind ik wel een aardig goede prestatie!

Ik moet wel even vermelden dat ik gewoon de standaard koelpasta heb gebruikt die bij de koeler zat. Een after-market koelpasta zou misschien voor betere resultaten kunnen zorgen.

Om het kort maar krachtig te houden: de Cooler Master Seidon 120V is een hele goede koeler en is een mooi product om de overstap van lucht- naar waterkoeling te maken. De koeler houdt je CPU mooi koel, maar is wel wat luidruchtig bij de wat hogere RPM's van de fan. Wat je misschien nog kan doen (en ik denk ik ook nog wel wil gaan proberen) is de fan vervangen door een andere fan die wat stiller is dan deze bij een hogere RPM, maar let op dat er nog wel genoeg lucht wordt getransporteerd! Als ik dit zelf heb geprobeerd zal ik nog wel een stuk toevoegen aan deze review.
De andere fan is ook niet een dure upgrade en zou dus naar mijn mening geen kwaad kunnen, ondanks dat het natuurlijk beter is als dat standaard zo zou zijn. Ik zal denk ik voor een Cooler Master JetFlo fan gaan, aangezien die ook al standaard op die laatst aangekondigde Eisberg serie zitten van Cooler Master en ook aardig goed zijn voor zover ik kan zien. Wordt vervolgd zou ik zeggen... :)

Dit brengt mij tot de belangrijke vraag van "Is hij het geld waard?"
Voor de gemiddelde prijs van ongeveer ¤40 in de prijsvergelijker kan ik niks anders doen dan de Cooler Master Seidon 120V zeker aanraden. Voor deze prijs, zelfs inclusief nog een extra fan te vervanging van deze is nog steeds prima te doen voor een waterkoeler naar mij mening. Zeker als je het gaat vergelijken met de prijzen van een aantal andere producten.

Hopelijk heb ik jullie hierbij een beetje kunnen informeren over mijn ervaringen met de Cooler Master Seidon 120V. Als jullie nog op- of aanmerkingen hebben (of vragen) zie ik ze graag voorbij komen!

Heb jij ook een Cooler Master Seidon 120V?

je kan de pomp toch ook gewoon op 12v aansluiten in combi met een fanverloopje?
om dit zo'n groot deel een oordeel van de review te laten zijn vind ik raar.
Dit is een aardig groot deel omdat ik de geluidsproductie en de koeling een belangrijk deel vind. Tuurlijk kan het met een verloopje en dergelijke, maar dan wil ik dat liever wel dat het standaard erbij zit. Ik heb de instructies gevolgd en toen kwam ik op dit uit. Ik wil dit graag goed omschrijven/uitleggen en daarom heb ik daar ook meer tekst aan besteed.
dan nog ligt het niet aan de koeler maar aan het moederbord, welk moederbord stuurt nu 2 fans aan met hetzelfde schuifje... ik had het nog niet eerder gezien in elk geval.
Dan alsnog wil ik het zo nog even vermelden. Heb ook in de review gezegd dat het aan het moederbord ligt, en voor de rest heb ik beide kanten ervan uitgelegd.
Dit probleem is dus moederbord gerelateerd, het ligt niet aan de koeler :)

Daardoor kan je wel kijken naar externe oplossingen zoals een molex naar 3pin verloopje zoals eerder genoemd :)
Heb ook niet gezegd dat het aan de koeler lag. ;)
Zal wel eens kijken naar een verloopje.
als je dan toch een fan neemt, kies dan deze:
Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14
veel druk, veel airflow (druk is belangrijker bij een radiator fan) en aardig stil.
op 7v onhoorbaar in elk geval.
even een vraag. ik zit ook te kijken naar een kant en klare oplossing, maar nu zit ik te twijfelen welke fan ik zal gebruiken.

ik heb nu 4 stuks pricewatch: Cooler Master R4-L2R-20AC-GP, 120mm in mn kast + 1 standaard mee geleverde fan.

als ik zo kijk zou die CM fan meer druk kunnen leveren toch als de door jou genoemde fan? of vergis ik me daarin?
Plat gezegd zijn bijna alle fanspecificaties van Cooler Master bij elkaar gelogen. Zie de sporadische reviews er maar op na, maar er klopt geen barst van.
De GentleTyphoon zijn één van de beste (zo niet de beste) fans voor op een radiator.
Bij elkaar gelogen zijn ze niet naar mijn mening, maar specificaties worden altijd zo positief mogelijk vermeld (niet alleen bij CM, bij ieder merk).
Wat ik fijn zou vinden is meer het systeem van Corsiar: gewoon een aantal verschillende fans, voor airflow en static pressure, en dan met een quiet en performance variant.
Dit zegt alles:
En de SickleFlow had veruit de beste stats.
Ik vind CM verder zeker geen slecht bedrijf, maar voor (prestatie)fans gebruik ik liever een ander merk...
Hoe kom je bij ATX Voeding?
volgens mij noemen we dit een processor koeler..
Oeps, heb het begin van mijn Cooler Master G700 review gekopieerd, die ik voor deze heb geschreven, en ben denk ik vergeten om dit aan te passen... |:(
mag ik wat vragen? Is dit beter dan bijv. een Scythe Mugen 3? Koelt het beter? Want ik geef niets om geluid. Thanks.
ja koelt beter, maar als je een 240/280mm radiator in je kast kan hangen zal het nog een stuk beter zijn.
maar die zijn ook een stukkie duurder ;)
Naar mijn mening is waterkoeling in de meeste opzichten beter dan luchtkoeling. Je betaalt er soms wel wat meer voor (ook voor een grotere radiator), maar dat verbeterd het wel een boel...
vind hem veel te veel lawaai maken (vooral de fan) heb net zoals jouw AXTU van asrock
bij het demonteren bleef er ook al een schroefje meedraaien ,(met als resultaat een klein putje in mobo omdat tangetje eraf schoot maar mobo werkt nog goed) denk dat dit systeem het best tot zijn recht komt met een andere (stillere) fan , die kost ook zo een 25 euro waarbij je beter voor de corsair H55 waterkoeler kan gaan. Nu zit mijn 212 evo van CM er weer op en die is toch wel stiller. De fan van de evo 212 ook op de seidon geprobeerd maar vind hem dan nog veel te veel lawaai maken.
Dus in de verkoop ermee
Zelf heb ik de fan op een lagere stand gezet. Qua temperaturen maakt het geen groot verschil, maar hij is dan wel veel stiller.
Ben er zelf heel erg tevreden mee, jammer dat jij dat niet bent.
ja mijn pc staat niet uren aan en speel geen zware games dus is mijn 212 evo toereikend , ik wou hem graag stiller en dacht dat de seidon de oplossing was maar helaas , met een stillere fan erbij kom je toch weer op kosten , denk dat CM beter een stillere fan erbij had kunnen plaatsen , want deze standaard fan is niet echt stil
trouwens wel een goede review van je :)
Dankje. De fan had inderdaad wel wat stiller gemogen misschien, heb er op het moment een Cooler Master JetFlo fan op zitten. Die is ook niet heel stil, maar op de langzamere RPM's is het prima te doen. :)
Als je de fan van de koeler op stand 1 zet wat zijn de temps dan (opdruk op hoogste level)
Zal ik eens kijken als ik terug ben van vakantie (en als ik het niet vergeet :P)
oke alvast bedankt :)