Panasonic Viera TX-P50VT60E Zwart Review

Luuk van den Elshout 19 november 2013, 5.606 views

Panasonic Viera TX-P50VT60E Zwart

Pluspunten

• Mooi strak design. Super beeld kwaliteit. Geluid is voor een platte tv goed. Veel opties (kan ook een nadeel zijn voor sommige gebruikers)
  • De Ziggo Smit 1.3 module werkt (alleen interactieve Tv nog niet)

Minpunten

• ARC HDMI werkt niet standard met Panasonic SC-BTT590 ? Na lang alle opties geprobeerd te hebben, de Home cinema set maar via toslink (glasvezel) aangesloten.
  • Door de vele mogelijkheden is het soms verwarrend om iets aan te passen in de menu`s.
  • Verbinding tussen TV & Ipad werkt alleen via de wifi. Had eerst de tv via een UTP kabel aangesloten maar kon toen niet de IPad app vinden. Via Wifi is het wel mogelijk. (mogelijk router instelling)
  • Op Ned 1,2,3, word de ondertiteling voorgelezen. Lijkt leuk maar kan ook irritant zijn. (update In option menu, audio, GOS op Dolby zetten) Helaas blijft deze instelling niet ingesteld staan.
  • Per HDMI aansluiting kan een beeld profiel geselecteerd worden. Maar soms blijft het menu niet open staan om aanpassing te maken. (bug)

Inbrandgevoeligheid Score: 3
Sinds gister gelukkige eigenaar geworden van deze fantastische Plasma TV.
Aangezien ik nog niet alle opties getest heb (tijdsgebrek), hier een verkorte omschrijving:

Levering:
Grote doos natuurlijk, met 4 clips om de bovenkant van de doos te kunnen verwijderen om zo makkelijk toegang te krijgen tot de TV. De doos zal door 2 mensen gedragen moeten worden.

Inhoud:
Tv, Voet + bevestigen materialen (geen kruiskop schroevendraaier, die wel nodig is), 2x afstandsbediening, 2x 3d bril (Actief), powerkabel, klein materiaal. Helaas geen HDMI kabel meegeleverd. (een 1.4 versie is een pre)

Opbouw:
De tv zit mooi in elkaar. De voet voelt ook zeer solide aan. De voet word d.m.v. 9 schroeven aan de tv bevestigd. De powerkabel is vrij kort. Er worden kabel clips meegeleverd, maar aangezien de HDMI porten aan de zijkant zitten, kunnen deze soms niet gebruikt worden. Mede door de plaatsing van de HDMI porten (links naar buiten gericht), kunnen langere HDMI kabels nodig zijn.

Het instellen:
Na het inschakelen van het toestel word een installatie proces gestart. Taal, netwerk, enz.
Zodra deze menu`s doorgelopen zijn kan de TV d.m.v. een kalibratie rapport worden ingesteld. (moeilijk terug te vinden op div. sites)
Hier de settings zoals ik ze gevonden had.(d-Nice) (p.s. mijn eigen voorkeur settings zal ik later duidelijk doorgeven)

Picture mode Cinema

70 0,0,0
80 0,0,0
90 0,0,2
100-4,0,7

Color detail adjustment (Hue Saturation Luminance)

Red 0,0,0

40 IRE: 7
30 IRE: 1
20 IRE: -12
10 IRE: -35

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P50VT60E Zwart?

1. Ja dit kan (zie ook: nieuws: Panasonic voorziet high-end tv's in Europa van dubbele tuner)
2. Aangezien in NL het signaal alleen gecodeerd door word gegeven(behalve Ned1), is er dus een decoder/CI+ Cam Module nodig om TV te kunnen kijken.
3. Er kan maar 1 signaal worden gebruikt per CI+ Cam Module/decoder. Om 2 beelden naast elkaar te kunnen kijken zijn er dus 2 CI+ Cam Modules nodig (even los van Ned1 dan). Deze toepassen kan dus ook worden gebruikt om Tv programma`s op te nemen(externe HDD nodig) terwijl je ook naar een andere zender kunt kijken.
4. De "panasonic TV Remote 2"tool (ipad) werkt goed, alleen moeten deze wel op het zelfde (wifi)netwerk zitten. Met deze "Tool" kan je makkelijk de tv instellen. Verder heb ik alleen nog maar de photo share functie gebruikt, wat goed werkt. Aangezien ik nog geen films op m'n Ipad heb staan kan ik deze optie nog niet testen. (ik stream namelijk films via een mediaplayer) Via dnla functie op de tv zelf kan er ook x264 films worden afgespeeld,, al heeft deze in het begin wat buffer problemen.

Verder heb ik nog wat problemen met de Vieralink geluid setting. Soms pakt deze namelijk de receiver & soms de TV zelf. Het geluid volume kan hiermee ook verschillen. Op ned 1-3 blijft de "gos" (gesproken ondertileling) niet uit staan. Deze moet elke keer worden aangepast naar dobly. Ook heb ik nog wat problemen met het menu wat weg springt als ik op HDMI 1 zit. Mogelijk dat dit met nieuwe firmware kan worden opgelost.

Al met al is het beeld het belangrijkste & is ook het sterkste punt van deze TV.
Hoi Luuk / medetweakers,

Ik heb sinds een paar dagen de P50GT60 en ik loop tegen het door jou omschreven probleem met het na een paar seconden wegvallen van het menu op (alle) HDMI aansluitingen aan. Op de site van Kieskeurig vond ik (dacht ik) de volgende oplossing:

- CI+ module uitnemen.
- Factory reset.
- Configuratiemenu volledig doorlopen.
- Daarna de CI+ module plaatsen.
- Tot slot Smartcard plaatsen.
- Ga in menu naar INSTELLINGEN > DVB-C MENU > NIEUW ZENDERBERICHT (Zet UIT). Zet daarnaast SIGNAALDEMPING op AAN.

Na het uitvoeren van bovenstaande handelingen kon ik eindelijk op mijn gemak de menu's doornemen, echter een paar uur verder was het probleem weer terug en om nu elke keer terug te gaan naar de fabrieksinstellingen is dus echt niet de bedoeling.

Ik denk dat ik het probleem richting Smith 1.3 module moet zoeken.
De TV heeft de meest recente software.

Hoe heb jij dat opgelost ?
Of heeft iemand anders een suggestie ?

Thanksss
Hallo kitzlover, (beetje aparte naam)

Ik heb dit probleem nog niet opgelost! Wel heb ik een workaround, dmv m`n Ipad Panasonic app te gebruiken kan ik de instellingen wel makkelijk doorlopen.
Mogelijk als je de signaal (hdmi) kabels los koppelt, blijft het menu wel open staan.
Verder heb ik weinig feedback van panasonic gekregen betreft dit probleem.

Groet,
Luuk
Mooie review.

Nog wat ervarings vragen:
1. Ik zie een DVB-C aansluiting kan je hiermee toch 2 decoders voeden?
2. Dus eigenlijk hoeveel decoders zitten erin: 2xdvb-t, 2xdvb-c en 2xdvb-s?
3. Kan je met 1 cam modules 2 streams decoderen?
4. Hoe werkt streaming naar een ipad/android device in de praktijk?
Dus als ik je goed begrijp kan jij met 1 Coax aansluiting 2 beeden op je scherm krijgen. Zeg een gecrypt kanaal op dvb-c decoder1+cam en op dvb-c decoder 2 ned1.

Ik wil namelijk met 2 cam-modules gaan werken, maar ik wil vooraf zeker weten dat er 2 dvb-c decoders achter de enkele coax aansluiting zitten.

Wil jij dit voor me testen?
Hallo jojo1928,

Helaas heb ik maar 1 cam+ kaartje dus fysiek testen kan ik helaas niet.
De coax aansluiting kan beide sloten aansturen, aangezien het niet uit maakt waar ik de cam+ kaart in stop. Zoals eerder al aangegeven kan ik met Ned1 wel 2 beelden naast elkaar krijgen (op 1 Coax aansluiting)
ik trap hier ook even een balletje op voordat ik met panasonic ga bellen.
Heb er zelf ook eentje vanaf augustus. maar begin me aardig te irriteren aan de ventilatoren die erin zitten.
tv staat 40 cm van de muur af. Ik zit er zelf 3.5 meter vanaf. de ventilatoren zijn goed hoorbaar.
hoe zit dat bij jullie?
Ook met veel wit in mijn beeld hoor ik een spoel resoneren. dus een hoge toon. met donderder beeld valt dit weg. Dit is nog meer hoorbaar dan de ventilatoren.
Hallo Gratje,

De ventilatoren zijn enigszins hoorbaar, maar niet echt storend. Misschien ben ik gewend geraakt aan het geluid aangezien m`n vorige Panasonic (tx-p42g15) ook ventilatoren had. Het probleem met hoge tonen bij wit beeld heb ik niet. Het is inderdaad wel zo dat wit het meeste vermogen pakt wat dus enige impact op hardware kan geven. Misschien kan contrast aanpassing of eco stand dit minder hinderlijk maken. Indien je gewend bent aan een minder fel scherm is contrast 55 genoeg.
Hoi Luuk,

bedankt voor de reactie. Ik heb de eco stand al aanstaan en contrast staat op 50.
Er zit 2 jaar garantie op, ga het eens bij hun informeren of dat resoneren van de hoogspannings trafo's normaal is. en anders mag er een monteur komen. mit dit natuurlijk in de garantie valt en het ook echt niet goed is.
Inmiddels contact gehad met panasonic.
De meneer aan de telefoon was heel kort en krachtig.
Ja die hoge pieptoon van de hoogspanningstrafo's is niet normaal. We zijn er bekend mee en we sturen meteen een reparateur om je TV te "upgraden".
Nu nog even wachten op een afspraak.
Hoi Gratje,

En? is het probleem met de trafo nu verholpen? Moest het hardware matig of via de software?

Groet Nightjar.
Er is een monteur geweest van CE repair.
deze heeft wat PCB's vervangen. en de trafo's "ingepakt" met rubber.
maar de trafo's zelf zijn niet vervangen.
Ik zei de aardige monteur dat het gepiep in de voeding van de trafo's zit. maar de monteur had een lijstje bij met dingen die hij moest doen. En daar stond de voeding niet bij.
Ook zou hij de ventilatoren in foam moeten hangen, maar de foam die hij had meegekregen paste niet. En was ook niet nodig want de ventilatoren hangen in rubbers.
Uiteindelijk 2 PCB's vervangen, trafo's vastgezet met rubbers.
nog steeds een piep bij wit beeld. want de voeding is niet vervangen.
over een maandje maar nog eens bellen. dat ze de voeding moeten komen vervangen.

[Reactie gewijzigd door Gratje op 10 februari 2014 18:20]

Dank je wel voor de uitgebreide reactie.. Nou voor mij is deze TV dan een NoGo als ze zelf dat probleem van die voeding/hoogspanningstrafo's niet inzien.

Ben benieuwd naar je update.
Ik heb zelf een TX-P50VT50 gehad maar deze kreeg last van ingebrande logo's dus nu hangt er (vanaf vandaag) een VT60 aan de muur en inderdaad het eerste wat me opviel was het "lawaai" wat de ventilatoren veroorzaken.
Zowel de VT50 als VT60 hangt aan een 'Vogel Ultra Flat' beugel en dus enkele centimeters van de muur maar zodra ik de VT60 aanzette was het verschil duidelijk hoorbaar ten opzichte van de 50.
Positieve punten ten opzichte van de VT50 is de snelheid waarmee de VT60 reageert, met name het smartTV gedeelte werkt vele malen vlotter op de 60 dan op de 50.
Enige nadeel voor mij is momenteel dat de ophang punten van de VT60 verschillen met die van de VT50, oftewel m'n TV hangt momenteel hoger, daarbij komt nog eens dat hij verder van de muur af hangt omdat de voedingkabel in de weg zit (had ik alles, behalve verwacht aangezien op het eerste oog het design zo goed als ongewijzigd is gebleven)
Om dat op te lossen heb ik maar een deukje in m'n muur geslagen :+

Aangezien ik bij de VT50 last had van inbranders wil ik (als deze ingespeeld is, lees 200 uur) de VT60 waarschijnlijk toch laten kalibreren, iemand van jullie hier een goed adres voor?
Had zelf www.spectrumkalibratie.nl gevonden, ervaring en/of alternatieven zijn welkom...

Tevens in de aanbieding 2, z.g.a.n. 3D brillen voor de TX-P50VT50 en een ongebruikte voet, als set te koop voor 120,-

[Reactie gewijzigd door Ottops op 5 januari 2014 05:21]

Als plasma liefhebber (na 37pv70 en 42g20) nu weer een slag groter met de 50vt60. Ik was positief verrast over de beeldkwaliteit, wederom een sterke verbetering, met name bij 1080p/i content!

Wat mij het meest verbaasde is de geluidskwaliteit van de TV boxen die aan de zijkant zitten, heel erg goed voor een platte TV. De ingebouwde subwoofer draagt merkbaar bij aan een goed TV geluid.

Een reactie op een aantal punten hierboven:

- De TV heeft een dubbele tuner, maar ondersteunt vooralsnog alleen de CAM 1.2, geen 1.3 van Ziggo, althans niet het interactieve gedeelte.
- TV kijken via tablet werkt ook prima via Panasonic Remote App (getest met enkele tuner, ik wacht op de 1.3 ondersteuning voordat ik een tweede module aansluit), vooralsnog alleen met Ned 1. Getest op een Nexus 5, Iphone 5S en Galaxy Tab3.
- Ik heb een BT100 geluidsset van Panasonic, wat ik ook probeer, ik krijg geen geluid uit de boxen. HDMI 1.3, 1,4 ARC niets lukt. @Luuk werkt het wel met de optische aansluiting?
- Ventilatoren hoor je inderdaad, maar niet hinderlijk. Met name bij wit weergave (plasma technisch het meest energievragende) hoor je ze wel aanslaan.
Hoor jij ook de hoogspanningstrafo's zoemen bij wit beeld?
zie paar berichten terug van mij.
Met volledig wit beeld hoor ik wel enig gezoem, maar niet echt hinderlijk.
Eigenlijk maken de ventilatoren meer geluid dan de trafo. Verder heb ik geen hoog frequent geluid.
Zit je tv op een geaard stopcontact?

Met vriendelijke groet,
Luuk van den Elshout
natuurlijk zit mijn tv op een geaard stopcontact. bij mij komt het geluid van de trafo's boven de ventilatoren uit.
het is pas hinderlijk als er geen geluid aanstaat.
nieuws: Ziggo gaat met nieuwe CI+ 1.3-module interactieve diensten naar tv streamen

Ik gebruik de Smit 1.3 interactieve CI+ Plus Module, en deze werkt goed in de vt60. Mogelijk moet er eerst een externe hdd worden aangesloten om int. Tv actief te krijgen. Heb dit nog niet geprobeerd.
Kijk weinig tv. Heb de meeste films op tv toch al gezien( zonder 10 reclame blokken!)

Interactieve Televisie via CI+ is eind 2013 pas daadwerkelijk beschikbaar. Tot die tijd kijkt u met de nieuwe module wel al Digitale Televisie van Ziggo. Ziggo heeft nog maar weinig laten weten wanneer dit echt beschikbaar komt.

Met optische toslink verbindingen werkt het geluid van externe apparaten wel goed.
Inmiddels gecheckt op ziggo.nl; achter de volgende modellen staat een 'v' voor de interactieve 1.3 module
TX-P42GT60E 3870 2013
TX-P50GT60E 3870 2013
TX-P50VT60E 3870 2013
TX-P55VT60E 3870 2013
TX-P60ZT60E 3870 2013
TX-P65VT60E 3870 2013
Ziggo interactieve tv werkt nu goed. Verder lijkt het probleem met GOS opgelost door het verwijderen van een extra Cisco decoder.

Zie > voor de laatste firmware versie (mogelijk dat de tv deze zelf al installeert indien er een internet verbinding aanwezig is)

Update Version: Ver. 3.875
Update Date: Jan. 22, 2014