Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E Review
Nadat ik m'n nieuwe monitor had gekocht, een HP LP3065 was ik eigenlijk ook wel toe aan m'n nieuwe videokaart. Mijn oude MSI 7950GT had toch flink wat moeite met games goed te draaien op 2560*1600 en gamen op 1280*800 ging op zich prima, maar de halve native resolutie zag er toch niet altijd even lekker uit. Dus ging ik op zoek naar een andere videokaart, waarbij ik een beetje een afwijkende eis had, en dat was ook op hoge resolutie kunnen gamen. Veel benchmarks testen tot maximaal 1920*1200, terwijl mijn videokaart toch bijna 2x zoveel pixels moet laten zien op de monitor. Uit de benchmarks waar wel 2560*1600 werd getest kwam de Radeon HD4870 uit de bus als voor mij de meest...
Pluspunten
snelheid geluidsproductie
Minpunten
stroomverbruik
Eindoordeel
Dus ging ik op zoek naar een andere videokaart, waarbij ik een beetje een afwijkende eis had, en dat was ook op hoge resolutie kunnen gamen. Veel benchmarks testen tot maximaal 1920*1200, terwijl mijn videokaart toch bijna 2x zoveel pixels moet laten zien op de monitor. Uit de benchmarks waar wel 2560*1600 werd getest kwam de Radeon HD4870 uit de bus als voor mij de meest interessante kaart.
[img=620]F9QzMw6s[/img]
Waarom 1GB
Geheugengrootte wordt vaak gebruikt als leuke manier van marketen voor onwetende personen die er vanuit gaan dat meer geheugen altijd beter is. Wij tweakers weten dat dit niet het geval is, maar toch heb ik gekozen voor een 1GB kaart, ipv een 512MB kaart die goedkoper is en veel makkelijker te verkrijgen is. Door de hoge resolutie die ik wil gaan draaien is de geheugen daadwerkelijk zinnige te gebruiken. Voor standaard 2D werk heb ik zat aan grofweg 16MB, maar op het moment dat ik 3D zaken ga draaien is de 512MB extra in een aantal gevallen wel nuttig. Omdat het ongeveer 20 euro meer kostte heb ik besloten gelijk maar voor de 1GB kaart te gaan.
de kaart
Er zijn tot nu toe maar een paar leveranciers die de kaart leveren. Mijn voorkeur ging in het begin uit naar de Gigabyte HD4870 1GB. De reden is simpel, het was de goedkoopste die te vinden was. Er was echter maar 1 winkel die hem kon leveren en daar stond een levertijd van 20 dagen en zo lang wilde ik niet wachten. Uiteindelijk kwam ik een Sapphire tegen die leuk geprijsd was (€250,--) en ook al was dat het meeste dat ik ooit aan een videokaart heb uitgegeven, ik vond het ding het wel waard.
De Sapphire HD4870 wordt geleverd in een doos met een soort Lara Croft look-a-like erop. De doos is vrij compact, maar het pakket is erg compleet. Naast de kaart zit het volgende in de doos:
drivercd
dvi → dsub
dvi → hdmi
2x molex → PCIe stroom
svideo → composite
crossfire-bridge
svideo → rgb
Al met al een compleet pakket dus.
[img=620]LLvvT42x[/img]
installatie
Natuurlijk was ik dolblij toen de kaart binnenkwam en had gehoopt dat het een kwestie was van inprikken en werken. Helaas was het niet het geval. Het plaatsen van de kaart ging prima, maar na het installeren van de driver kreeg ik in Vista alleen maar blauwe schermen. Na de drivers in plaats van de driver cd van internet te plukken leverde me dat niet veel meer op. Uiteindelijk had ik de driver zover dat ik de resolutie kon verhogen, maar verder dan 1920*1200 ging het niet.
Omdat ik dacht dat m'n nvidia drivers van de 7950GT in de weg zat heb ik voor de makkelijke oplossing gekozen en even Vista geherinstalleerd. En toen liep ik weer tegen hetzelfde probleem aan als voor de herinstallatie. Om te achterhalen of de videokaart wel goed werkte heb ik de Gigabyte EP45-DS4P vervangen door een Gigabyte EP45-DQ6 die ik nog had liggen. Hierop weer Vista geïnstalleerd en dat werkte prima. Omdat ik de EP45-DQ6 hier als review/testplank heb liggen en hij veel teveel features heeft die ik niet gebruik wilde ik deze liever niet in m'n systeem hangen. In mijn andere systeem had ik een Gigabyte X48-DQ6 zitten. Na het omruilen van de 2 borden werkte alles prima en heb ik er verder ook geen gezeur meer mee gehad.
Of het nu aan de videokaart of aan het moederbord te wijten is weet ik niet. Sinds niemand die deze review leest een Gigabyte EP45-DS4P zal hebben is de kans groot dat ik het niet kom te weten
prestaties
De prestaties van een kaart zijn natuurlijk het leukste om te weten, zeker met een high-end kaart zoals deze. Om de kaart te testen heb ik een aantal benches gedraaid om de kaart te vergelijken met een MSI 7950GT en 9600GT. Het test systeem bestond uit:
Intel QX6850 (ES)
Gigabyte EP45-DQ6
2x 1GB PC5300 Kingston DDR2
Zalman 400W voeding
Seagate 500GB 7200.10 hdd
Windows Vista Business 64b
Ik heb 3 benchmarks gedraaid. De eerste was 3DMark '06, nog steeds een van de meest gebruikte 3D benchmarks en daardoor wellicht ook de meest interessante, want er is genoeg vergelijkingsmateriaal.
Als tweede heb ik gekozen voor 3D mark Vantage. De 9600GT en de HD4870 zijn DX10 kaarten en ik gebruik Vista als OS, dus daarmee is Vantage prima te testen. Ik was vooral benieuwd naar hoe Vantage eruit zag, gezien ik die nog steeds niet had gezien
Als laatste heb ik een wat minder bekende benchmark gebruikt, namelijk Lightsmark. Lightsmark is een korte benchmark die voornamelijk lichteffecten rendert. De uitkomst hiervan is een gemiddeld aantal frames per seconde.
• 3DMark Vantage
Vantage heb ik alleen kunnen testen met de DX10 kaarten, dus de 7950GT is hierin niet meegenomen.
| 3D Mark Vantage CPU | |
|---|---|
| Sapphire HD4870 | |
| MSI 9600GT | |
| 3D Mark Vantage GPU | |
|---|---|
| Sapphire HD4870 | |
| MSI 9600GT | |
| 3D Mark Vantage 3D Marks | |
|---|---|
| Sapphire HD4870 | |
| MSI 9600GT | |
Zoals duidelijk te zien is scoort de HD4870 op het totale 3Dmarks en op de gpu score een stuk hoger dan de 9600GT. Logischerwijs ligt de cpu score vrij dicht bij elkaar, omdat dezelfde QX6850 is gebruikt tijdens deze test.
• 3DMark '06
| 3D Mark '06 3D Marks | |
|---|---|
| Sapphire HD4870 | |
| MSI 9600GT | |
| MSI 7950GT | |
De HD4870 is voor mij een behoorlijke stap vooruit geweest, ten opzichte van de 7950GT die ik eerst had. De HD4870 is hierin ruim dubbel zo snel. De 9600GT is een vrij snelle kaart, zeker ten opzichte van de 7950GT, maar laat het afweten tegen de HD4870.
• Lightsmark.
| Lightsmark 1680*1050 | |
|---|---|
| Sapphire HD4870 | |
| MSI 9600GT | |
| MSI 7950GT | |
Hier zien we eigenlijk hetzelfde. De HD4870 en 9600GT liggen ten opzichte van de 7950GT vrij dicht bij elkaar. De scores zijn het gemiddeld aantal frames per seconde.
[img=620]pe84LlW8[/img]
boven: HD4870
onder: 7950GT
verbruik
Het verbruik van de kaart is ook wel belangrijk om te weten, omdat de voeding die in het systeem hangt het geheel wel moet trekken. Om dit te testen heb ik een setup gebouwd met een stroommeter eraan. De setup waarmee het geheel getest is bestaat uit de volgende hardware:
Intel QX6850 (ES)
Gigabyte EP45-DQ6
2x 1GB PC5300 Kingston DDR2
Zalman 400W voeding
Seagate 500GB 7200.10 hdd
Windows Vista Business 64b
Het verbruik is gemeten tijdens idle en tijdens het draaien van 3D mark. Uiteraard heb ik dit ook afgezet tegen een paar andere kaarten, zodat de verschillen duidelijk zijn.
De 3 kaarten die ik heb getest zijn de:
Sapphire HD4870
MSI 9600GT
MSI 7950GT
| Energieverbruik | |
|---|---|
| MSI 7950GT | |
| MSI 9600GT | |
| HD4870 | |
De HD4870 is dus niet de meest zuinige kaart die te vinden is, maar als we de prestaties afzetten tegen de 9600 is hij natuurlijk wel een heel stuk sneller.
beeldkwaliteit
Omdat de kaart is aangesloten via DVI heb je niet te maken met brakke filters die een vertekend analoog beeld kunnen geven, waarbij de beeldkwaliteit flink achteruit kan gaan. Mensen die een kaart zoals deze kopen hebben in de meeste gevallen waarschijnlijk wel een monitor met DVI connector staan.
Wat wel opvalt, in vergelijking met de Nvidiakaarten die ik hiervoor heb gehad, is dat het beeld minder scherp is op de niet-native resolutie. Op zowel de Dell 2007 FWP als de HP LP3065 is het beeld een stuk blokkeriger als ik op een niet-native resolutie draai, bijvoorbeeld tijdens het booten.
Tijdens het normale werk waarbij ik gewoon op 2560*1600 draai ziet alles er uiteraard prima scherp uit, dus daar is verder niets bijzonders mee aan de hand
overige zaken
Waar verder nog op te letten valt is de fan die op de kaart zit. Tijdens het gamen gaat de fan een stapje harder draaien. Zolang de kaart niet te warm wordt is dat niet zo erg, want dan valt het geluid best wel mee. Op het moment dat het ding echter voluit gaat blazen is het geluid wat minder prettig, maar nog niet extreem storend tijdens het gamen.
Overclocken heb ik me verder niet mee bezig gehouden op de kaart, omdat hij vooralsnog alles prima kan draaien zoals ik wil dat het draait.
conclusie
Voor het geld een erg leuke kaart. Ik ben onder de indruk van de prestaties van de kaart en heb zeker geen spijt van de aanschaf, ook al was het even wat knutselen om het ding werkend te krijgen.
update:
Ik heb de kaart inmiddels een goed jaar in gebruik en ben nog steeds erg tevreden over het ding. Na verschillende Radeons gehoord te hebben kan ik wel zeggen dat de mijne nog best aardig is en zeker in idle mode geen hinderlijke herrie produceert en in games het ook best meevalt. De fan op 100% zetten is geen aanrader, want dat is een onnoemelijke rotherrie
update2:
Ik heb deze kaart inmiddels al een hele tijd in m'n bezit, en helaas ga ik hem nu verkopen, omdat ik een leuke 6850 heb gewonnen.
Om af te sluiten heb ik nog een leuke berg grafiekjes van een recente test met deze kaart, in vergelijking met een 6850, 6870 en nog 2 Nvidiakaarten.
3DMark Vantage
| 3DMark Vantage | |
|---|---|
| 6870 Hawk | |
| 6850 | |
| 4870 | |
| 450 | |
| 560 Hawk | |
HAWX
Deze game heb ik getest met de settings op max, AA op x8 en de Vsync uit. Hieronder staan enkel de gemiddelde fps.
| HAWX - 1600 | |
|---|---|
| 6870 Hawk | |
| 6850 | |
| 4870 | |
| 450 | |
| 560 Hawk | |
| HAWX - 1920 | |
| 6870 Hawk | |
| 6850 | |
| 4870 | |
| 450 | |
| 560 Hawk | |
| HAWX - 2560 | |
| 6870 Hawk | |
| 6850 | |
| 4870 | |
| 450 | |
| 560 Hawk | |
World in Conflict
World in Conflict is al best oud, maar nog steeds is het een zware kluif voor veel videokaarten. De settings heb ik hier standaard gelaten, enkel de resolutie veranderd. In de grafiekjes staan enkel de gemiddelde frames per seconde.
| World in Conflict - 1600 - avg | |
|---|---|
| 6870 Hawk | |
| 6850 | |
| 4870 | |
| 450 | |
| 560 Hawk | |
| World in Conflict - 1920 - avg | |
| 6870 Hawk | |
| 6850 | |
| 4870 | |
| 450 | |
| 560 Hawk | |
| World in Conflict - 2560 - avg | |
| 6870 Hawk | |
| 6850 | |
| 4870 | |
| 450 | |
| 560 Hawk | |
Farcry 2
De benchmark tool van Farcry 2 heb ik laten lopen met de standaard settings. Ook voor deze game heb ik enkel de gemiddelde frames per seconde in de grafiekjes gezet.
| Farcry2 - 1600 - avg | |
|---|---|
| 6870 Hawk | |
| 6850 | |
| 4870 | |
| 450 | |
| 560 Hawk | |
| Farcry2 - 1920 - avg | |
| 6870 Hawk | |
| 6850 | |
| 4870 | |
| 450 | |
| 560 Hawk | |
| Farcry2 - 2560 - avg | |
| 6870 Hawk | |
| 6850 | |
| 4870 | |
| 450 | |
| 560 Hawk | |
Grand Theft Auto 4 – Episodes from Liberty City: The Balad of Gay Tony
Voor de GTA IV bench heb ik Episodeds from Liberty City: The Balad of Gay Tony gepakt, met alle settings op high. Ik heb het idee dat de benchmark in EFLC beter zijn dan die in de originele GTA IV, er lijken in elk geval een stuk realistischere getallen uit te komen.
| GTA IV EFLC - 1600 | |
|---|---|
| 6870 Hawk | |
| 6850 | |
| 4870 | |
| 450 | |
| 560 Hawk | |
| GTA IV EFLC - 1920 | |
| 6870 Hawk | |
| 6850 | |
| 4870 | |
| 450 | |
| 560 Hawk | |
| GTA IV EFLC - 2560 | |
| 6870 Hawk | |
| 6850 | |
| 4870 | |
| 450 | |
| 560 Hawk | |
Heb jij ook een Sapphire HD 4870 1GB GDDR5 PCI-E?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (43)
Leuk om te zien dat je helemaal niet zo'n dikke voeding nodig hebt voor een beetje high-end systeem. Een quadcore en een HD4870 op een 400 watt voeding kan prima draaien, al haal je dan niet de beste efficiency. Ik heb nu een Cooler Master M520 in mijn systeem en die is sterk genoeg voor een HD4870X2, een E8500 op 4GHz en twee raptors enz..
Ik trek mijn systeem met een 500W voeding. Ik moet nog even meten wat hij precies trekt, maar 500W is zat.
Dit voor een
E8400
Gigabyte X48 DQ6
4GB Ram
8x 750GB Seagates
3x 500GB Seagates
HD4870
Areca 1220
en dan nog een dvdrwtje, wat fans en een netwerkkaartje.
Als het gaat om het aperage kan je het terug rekenen p=u*i... (w=v*a)
Het enige wat niet wordt weergegeven is het aantal lijnen. (12v en vermogen is bekend)
550W=12V*??
??=550W/12V
??=45A
45A / 4 lijnen = 11.25A per lijn
Wat jij zegt: 20A*12V*4 lijnen =960W
Snap er dus niets van
Kijk naar de installatietechniek, daar worden veelal Wago Steeklasdoppen gebruikt, daarop staat ook 20A, maar als je de groep afzekerd met 16A, dan loopt daar ook niet langdurig 20A.
Kortom dat is puur een specificatie die aanduidt, van deze maximale stroomsterkte kan ik gedurende lange tijd verdragen.
En het argument dat de hd4870 z'n power niet zou kwijt kunnen op zulke lage reso's lijkt me geen argument aangezien de 4850 en de 4870 hebben dezelfde core waarbij de 4870 zelfs nog het voordeel van gddr5 heeft...
Dus Trew_Dan misschien is het dan toch nog ff leuk om te kijken wat voor score je haalt op je huidige systeem wat je hierboven hebt staan gewoon ter vergelijking... Als je daar zin/tijd voor hebt natuurlijk
@ hieronder:
Ja dat mag ik hopen van wel voor dat geld
[Reactie gewijzigd door Spekkie88 op 25 juli 2024 10:34]
Dat ga ik ook zeker nog doen, maar wat ik wel merk is dat het ding ook op hogere resolutie gewoon lekker soepel blijft werken, iig is alles goed speelbaarDus Terw_Dan misschien is het dan toch nog ff leuk om te kijken wat voor score je haalt op je huidige systeem wat je hieronder hebt staan gewoon ter vergelijking... Als je daat zin/tijd voor hebt natuurlijk
Nette review verder!
Daar stond iets doms
[Reactie gewijzigd door AlexV op 25 juli 2024 10:34]
De nieuwe benchbakker is eigenlijk de oude, maar dan met nieuwe graphics, maar ik ben nog niet 100% tevreden op het moment, dus die hebben nog wat tuning nodig.
OCen ga ik niet aan begonnen, want het wordt in m'n kast al warm genoeg.
Heb je DXVA al aan de praat? Prutser?
En de kick... tja, ik zocht een review om m'n nieuwe benchbakker uit te proberen
Vind je t niet vreemd dat de 9600 GT zo dicht bij jouw 4870 ligt?
Misschien is je ram een bottleneck...
Ik wil nog eens testen met wat games hoe groot het verschil is.
en daarbij komt dat de enige goeie benchmark waarbij de kaarten bij elkaar in de buurt kwamen de CPU bench was
Verder zou die 2G inderdaad best een bottle-neck kunnen wezen. Die onboard 1G video-geheugen is natuurlijk heerlijk, met name met het oog op texture-cache en zo.
Ik zal de review zsm eens updaten met nieuwe benches op deze reso
Vraag me af of het op 1680x1050 veel uit gaat maken.
De volgende review van anandtech heeft me over de streep getrokken dus wie weet kan jij er ook wat mee :-)
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3415
denk dat ik voor 1GB ga:)
Weet je zeker dat je 3Dmark06 op standaard instellingen hebt staan? Anders kan je moeilijk vergelijken met andere scores...
Heb je misschien ook nog temperaturen?
Je hebt wel een stel mooie moederborden
[Reactie gewijzigd door Bolletje op 25 juli 2024 10:34]
Temperaturen heb ik niet (althans, nog niet) om 2 verschillende redenen.
1. de videokaarten zaten niet in een kast, maar lagen gewoon op een moederbord doos in een moederbord geprikt. Dit geeft niet echt betrouwbare resultaten.
2. als ik kijk naar de temps over het gehele systeem dan kan ik niet met de QX6850 werken, omdat deze namelijk een brakke thermal diode heeft. Dan zijn de Gigabyte bordjes nog aardig voor dat ding om een temperatuur van 86 graden voor te schotelen, de Asus Rampage Extreme raporteerde enkel 99 graden en daarmee werkte het ding niet.
Daarom wil ik het nog eens testen met mijn eigen E8400 en het systeem ingebouwd in m'n kast ingebouwd.
Ik heb ook last van een rukke sensor: hij geeft aan dat mijn moederbord (ook Gigabyte ja) 86 graden is
[Reactie gewijzigd door Bolletje op 25 juli 2024 10:34]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/26632/dosprompt2.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/100224/paladin-small.jpg?f=community)
/u/228724/crop5ed1344d5c5b5_cropped.png?f=community)
/u/251882/crop57f7d35c9c898_cropped.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/167421/pyro.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/269216/crop56145713dd487_cropped.jpeg?f=community)
/u/276191/crop58e2c31b61b2e_cropped.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/326608/crop5d26079bc4d20_cropped.jpeg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/55171/image.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/55082/sven_jpg.jpg?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/265468/snor.jpg?f=community)