Specificaties Socket 775 met Intel P45 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-EP45-DS4P Review

TERW_DAN 24 september 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.419 views

Gigabyte GA-EP45-DS4P

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • compatibliteit
  • featureset
  • energysaving

Minpunten

• Dit bordje komt niet naar Europa, Gigabyte Nederland heeft aangegeven de EP45 DS3R te gaan voeren.
  • realtek lan icm teaming

Layout Score: 4
Een paar dagen geleden lag er een leuk pakketje uit Taiwan voor me op de stoep, met daarin onder andere een Gigabyte EP45 DS4P. Een bedankje van Gigabyte voor het bijwonen van het Plugfest op hun hoofdkantoor.

De EP45 DS4P is een bordje uit de onderkant van de high-end range van de P45 borden van Gigabyte. De DS5, DQ6 en de Extreme. Het verschil tussen de EP45 DS4P en de DS4 die ik eerder heb gereviewd is dat de DS4P beschikt over een TPM chip (Trusted Platform Chip), die de DS4 niet heeft.

features

De Gigabyte EP45-DS4P is een bord met een redelijk uitgebreide featureset.

Socket 775
Intel P45 + ICH10R
16GB memory support (4x 1.8V DDR2 dimm)
1 x PCI Express x16 slot
7.1 channel audio met SPdif en optical out
2x eS-ATA
onboard TPM chip.
onboard power/reset/clrcmos knopjes

Verder heeft het bord een aantal features die vallen onder de durable 2 techniek van Gigabyte, wat een combinatie van lowrds mosfets, ferritcorechokes en solid capacitors is, die het bord een langere levensduur geven en zorgen voor een koeler en zuiniger systeem.

layout
De layout van het bord is vrij aangenaam. De heatpipe laat genoeg ruimte rond de socket om er fatsoenlijk een flinke cpu koeler op te prikken, iets dat bij veel andere P45 bordjes nog wel eens te wensen overlaat, waardoor of de koeler, of de heatpipe aangepast moet worden. De geheugensloten hadden wel iets verder naar boven mogen staan, zodat lange videokaarten de dimmsloten niet hinderen, maar echt een groot bezwaar is het niet, daarbij is er nog geen fabrikant geweest die ik het anders heb zien doen.
De S-ATA poorten zitten de PCIe kaarten niet in de weg, tenzij je in het x4 slot een flinke kaart duwt, al lijkt me dat iets dat de meeste mensen niet zullen doen, omdat er ook een x8 en x16 slot op het bord aanwezig zijn.
De plaatsing van de frontaudio had beter gemogen, deze zit nu helemaal achterin op het bord, direct achter de audioconnectoren, dat is niet handig te noemen. Verder is het bord gewoon een standaard bord met een indeling zoals de meeste borden hebben.

Onder het onderste PCIe slot vinden we nog 3 knopjes, voor power, reset en clearcmos. Deze zijn voornamelijk erg handig op het moment dat je het systeem wilt testen, zonder het gelijk in te bouwen. Deze optie zal voornamelijk met reviewers en OCers in gedachte gemaakt zijn, maar het is een stuk makkelijker dan met schroevendraaiers de poweron pins kortsluiten.

compatibiliteit
Voor zover ik kan beoordelen werkt dit bord prima met alles wat ik erop prik. Dit baseer ik niet zo zeer op enkel deze plank, maar ook op de DQ6jes die ik hier heb, die in principe dezelfde bordjes zijn, maar met een andere featureset.
Wat ik zelf prettig vind aan Gigabytes dat je er alles in kunt prikken (zeker wat betreft het geheugen) en het werkt wel. Zelf heb ik tot nu toe Twinmos, Kingston en Geil geheugen gebruikt, alles werkte direct zonder een enkel probleem.

netwerk
Op het bord zitten 2 realtek 8111 netwerkchips, deze zouden in teaming moeten werken. Helaas is het mij niet gelukt om deze daadwerkelijk aan de praat te krijgen als een 2Gbps verbinding. Op zich werken de netwerkpoorten prima, ik ben zelf alleen niet kapot van realtekchips. Zelf heb ik ook een 1Gbps Intel netwerkkaart liggen, waarbij ik merk dat die gewoon wat vlotter werkt. Helaas zie je die niet onboard (bij geen enkel merk) en de realteks voldoen op zich prima voor het grootste gedeelte van de mensen.

prestaties
Over de prestaties van het bordje is niet zoveel boeiends te zeggen, immers, alle tests heb ik al gepost in deze review: http://tweakers.net/reviews/923 waarbij gelijk de vergelijkingen staan van de P35 en X48.

Over het stroomverbruik valt wel iets meer te vertellen. Dit is het eerste bordje waarbij ik de Dynamic Energy Saver Advanced goed heb kunnen testen. Gigabyte heeft met de P35 borden de Dynamic Energy Saver geïntroduceerd, die hielp het stroomverbruik terug te dringen. Met de DES advanced doen ze daar nog een schepje bovenop en wordt het systeem in staat gesteld ook te kunnen overclocken en de energysaver te gebruiken. Het leuke hiervan is dat undervolten ook mogelijk is. En daar ben ik wat dieper op ingegaan.

Wat ik heb geprobeerd te bereiken is een zo zuinig mogelijk systeem, zonder dat simpele taken niet meer naar behoren werkte.
De tests die gedaan zijn zijn een meting in idle, het afspelen van een DVD en het draaien van superPi.
Dit is als eerste gedaan met de energysaver uit op stockvoltage, vervolgens met energysaver aan op stockvoltage. Vervolgens ben ik gaan kijken hoe laag het voltage kon en toen weer getest met de energysaver aan en uit.

Ik kreeg mijn E6750 stabiel op 1.15V vcore, dat is 0.2V minder. De verschillen zijn niet schrikbarend, maar het scheelt net weer wel een paar W. De Dynamic Energy Saver gooit het voltage uit zichzelf ook al naar beneden, maar binnen een veilige marge. Afhankelijk van je processor kun je hier handmatig nog een stukje onder gaan zitten. De E4700 die ik in Taiwan tot mijn beschikking had kreeg ik op een veel lager voltage stabiel (ongeveer op 0,95V)

Ik heb ook nog een test uitgevoerd om het verschil tussen DES en DESadvanced, waaruit blijkt dat er wel een kleine verbetering zit op sommige punten.

idle - Systeem in idle op de Windows desktop
no DES95W136W120W113W
DES93W131W117W110W
DES A92W125W114W110W

ondersteuning
Voor wat betreft de ondersteuning heb ik alleen gekeken naar de dingen die een willekeurige gebruiker ook voor handen heeft. Direct mailen met de productmanager van de moederbordafdeling is natuurlijk niet iets dat iedereen zal kunnen doen, dus dat neem ik er niet in mee.
Als ik kijk naar de driverDVD die meegeleverd word en de informatie op de website dan kan ik over dit punt zeer tevreden zijn., Aan te raden is wel de gigabyte.eu site te gebruiken ipv de gigabyte.com.tw, gezien die laatste vanuit Europa erg traag is. Alle downloads die nodig zijn kun je er makkelijk vinden. Daarnaast heeft Gigabyte ook nog een supportforum waarbij problemen opgelost kunnen worden en waar ook mensen van Gigabyte zelf rondlopen.

prijs
De prijs voor mij was uitermate perfect natuurlijk, gezien het een kadootje was en het me niets gekost heeft. De prijs van de DS4P komt net iets boven de DS4 te liggen, die ik persoonlijk net iets te prijzig vind. De Gigabyte EP45-DS3(P/R) heeft namelijk een soortgelijke featureset (maar mist TPM en heatpipes) terwijl deze toch een paar tientjes goedkoper is, waardoor dit bord een mooiere prijs/kwaliteitsverhouding heeft.
Echter, als ik zie wat voor kwaliteit Gigabyte levert, dan is zo'n DS4P helemaal niet gek geprijsd.

conclusie
Wederom heeft Gigabyte een leuk bordje bedacht, hoewel deze niet bijzonder veel toe te voegen heeft aan de DS4 die al op de markt is. Desalniettemin is het gewoon een prima bordje die net als de rest van de P45 borden geen miskoop zal zijn.

update: des vs desadvanced

Heb jij ook een Gigabyte GA-EP45-DS4P?

Van de wiki: Trusted Platform Module denk ik. Is inderdaad iets wat nog niet echt voor de hand ligt :)
"de DS4P beschikt over een TPM chip, die de DS4 niet heeft."

Het zal wel aan mij liggen, maar wat is een TPM chip?
"A Trusted Platform Module can be used to authenticate hardware devices. Since each TPM chip has a unique and secret RSA key burned in as it is produced, it is capable of performing platform authentication. For example, it can be used to verify that a system seeking access is the expected system."

Met andere woorden, een TPM chip is een soort van verificatie chip welke unieke key's stored om te verifieren dat het daadwerkelijk het systeem is waar eerder die informatie van vergaard is.

Bron: *Link naar Wiki*
Hé Danny,

leuke review.

Heb je Easytune kunnen testen? In heb versie 6 op m'n mobo gebruikt en heb geregeld vastlopers. Hoe loopt dit bij jou?

Ik gebruik de EP45-DS3R en is uiteraard zoals jij als schreef op een aantal punten gelijklopend... Moet dringend eens een reviewtje schrijven... tijd ... tijd ... tijd ...
Ik heb easytune niet specifiek op deze DS4P gebruikt, maar heb er al wel gebruik van gemaakt op P45 bordjes. Het werkte hier altijd zonder problemen. Tenzij je dus hele lage voltages instelt, dan zal het systeem op z'n gat gaan (maar dat ligt niet aan easytune iig).
Bij mij werkt easytune 6 prima (EP45-DS4), mits ik het niet te bont maak qua instellingen uiteraard...
"compatibiliteit ervaring" ivm geheugen op GA EP 45 DS4:
DDR2 1066 Mhz "Intel Opitmized" van OCZ werkt slechts op 667 Mhz.
De Apacer "overclocking series" doen het wel prima op 1066 Mhz
Maar OCZ staat er dan ook om bekend verdomd incompatible te zijn met P45 chipsets. Niet alleen op Gigabyte's geven deze problemen, maar ook op MSI en Asus borden heb ik er problemen mee gehad.
ik heb zelf de Gigabyte X48 DQ6, maar heb ook al een P45 DS4 gehad

Ik heb gemerkt dat de ondersteuning van de gigabyte boarden voor easy tune 6 heel slecht is easy tune 5 werkt wel op de meeste prima.

fouten die je kan verwachten zijn na het installeren van easy tune 6 sterke overhitten van je processor of het compleet vastlopen van je windows

Ook alle versies van des (energie saving) werken niet samen met de Intel® Core™ 2 Quad Q..... serrie

problemen met des met de Quad serrie van intel is dat je na een paar uur netjes draaien opeens vast loopt en je zult je pc met de reset knop moeten herstarten waarna je gewoon weer paar uur kan draaien tot de volgende vast loper.

Zonder des er op loopt me systeem stabiel

Zit nogsteeds op een bios update te wachten van gigabyte voor de quad Q serries voor de easy tune 6 en Des maar tot nu toe nog niets heb hier al contact over gehad met ze

1066 OCZ reaper geheugen heb ik er op zitten no problemo

[Reactie gewijzigd door dispie op 26 september 2008 12:32]