Arctic Accelero Twin Turbo Review

WhiteRaver 13 oktober 2008, laatste update op 13 oktober 2008, 4.300 views

Arctic Accelero Twin Turbo

Pluspunten

• Koel;
  • Stil (op lagere snelheid);
  • Instelbare fan snelheid (via software);
  • Prijs.

Minpunten

• Groot (3 slots, waarvan 1 voor vga);
  • Installatie (zie kopje 'Installatiegemak').

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Algemene informatie
De Arctic Cooling Accelero Twin Turbo is een grafische kaart koeler die geschikt is voor een hele reeks van grafische kaarten (zie op hun site voor een volledig overzicht). Deze Accelero Twin Turbo heeft met zijn 4 koperen heatpipes, 30 aluminium vinnen en 2 regelbare 80mm ventilatoren een goede basis voor een goed presterende koeler. Dat maakt hem overigens allerminst klein, de gehele constructie neemt, eenmaal gemonteerd, 3 sloten in beslag. De afmetingen van de koeler zijn 215x105x53mm (LxBxH), zonder de Twin Turbo koelers is het geheel 212x103x34mm (LxBxH) en dat is nog enorm voor een grafische kaart koeler! De weegschaal schaalt hem op 350 gram. De 2 ventilatoren zijn regelbaar met een toerental varirend van 1200 toeren per minuut tot 2000 tpm waar ze maximaal 68m3/h kunnen verplaatsen. Standaard zit er al koelpasta op, hier betreft het in eigen huis gemaakte goedje Arctic MX-2. Arctic Cooling is zeker van zijn zaak met deze koeler en geeft de koeler niet minder dan 6 jaar garantie. Met een MTTF (mean time to failure oftewel gemiddelde tijd tussen falen) van 30.000 uur bij 40C zou hij dus 1250 dagen achter elkaar moeten kunnen blijven draaien voordat de eerste faal komt, in theorie dan wel.
Volgens Arctic Cooling zelf moet deze koeler 26C koeler koelen dan de standaard koeler van de Nvidia GeForce 9600 GT en ook nog eens 0,6 Sone stiller zijn (bij 2000 tpm). Hierbij komt het goed uit dat ik deze koeler ga installeren op een XFX GeForce 9600 GT, zo kan ik mijn eigen resultaten vergelijken met hun resultaten. Zal het overeen komen of is het een verkooppraatje?

Logo van de Arctic Cooling Accelero Twin Turbo (hele mond vol)

Gebruikte computer configuratie
Deze componenten zijn er gebruikt tijdens de review:
  • Grafische kaart - XFX 9600 GT (PV-T94P-YDF4);
  • Behuizing - Coolermaster Stacker STC-T01, 3x 120mm koelers;
  • Voeding - Corsair CMPSU-520HXEU, 520W;
  • Monitor - Samsung 226BW, 22" via DVI aangesloten, 1680x1050;
  • OS - Windows Vista Ultimate, x86 (32-bit);
  • Temperatuur meting - Rivatuner 2.10 en Speedfan 4.35.

Geleverde doos inhoud
Het volgende wordt er geleverd bij de Arctic Cooling Accelero Twin Turbo:
  • De imposante koeler zelf;
  • 8 geheugen koelblokjes;
  • 4 voltage regelaars koelblokjes;
  • 2 brackets met openingen voor extra lucht doorstroom;
  • Zakje met schroefjes, enz.;
  • Verloop stekkertje voor molex aansluiting;
  • Handleiding, niet in het Nederlands;
  • Stickertje met Arctic Cooling logo.

Reden van aanschaf
De XFX GeForce 9600 GT is van zichzelf al redelijk stil maar ik wilde hem toch nog stiller maken en daarmee ook vooral koeler maken. Nadeel van de stock koeler vind ik toch wel dat hij op volle snelheid van de ventilator luidruchtig is. Dit komt gelukkig alleen voor als de Nvidia driver nog niet is geladen, eenmaal in Vista gaat hij op zijn ingestelde snelheid draaien wat dus wel stil is. Ik had tijdelijk Ubuntu gedraaid en daar bleef de ventilator ook op volle snelheid draaien, dit zal zeer waarschijnlijk komen omdat ik geen Nvidia driver had genstalleerd.
Met een bedrag van 23,25 vond ik het absoluut een zeer betaalbare grafische kaart koeler, helemaal nadat ik er positieve dingen over had gelezen qua geluidsproductie en koelingscapaciteit.
Hierdoor heb ik deze grafische kaart koeler dus aangeschaft op 9 september 2008 voor het lage bedrag van 23,25 bij Azerty.

Koelvermogen (waardering 4/5)
Een van de belangrijkste aspecten voor een koeler is natuurlijk zijn vermogen om te koelen.
De volgende waardes zijn gemeten met een kamertemperatuur van 28C en een luchtvochtigheid van ~ 47%. Standaard clocksnelheden zijn gehanteerd: coreclock = 650MHz, shadersclock = 1625MHz, geheugenclock = 900MHz. Processor bleef rond de 30C in idle en 40C onder load. Voor maximale load is Crysis gebruikt, idle betekent dat ik een aantal programma's op het bureaublad had staan zoals rivatuner en speedfan.

Koeler (fan snelheid)Idle (C)Load (C)Verschil (C)Geluidsproductie (subjectief)
Nvidia 9600 GT Stock (35%)496718Stil
Nvidia 9600 GT Stock (100%)435714Luidruchtig
Accelero Twin Turbo (35%)456015Stil
Accelero Twin Turbo (100%)41509Hoorbaar

Zoals is af te lezen behaalt de Accelero Twin Turbo niet de verkooppraatjes van 26C koeler dan de stock koeler. Het verschil is eigenlijk helemaal niet groot, alhoewel in load toch wel een beter resultaat wordt geboekt. De standaard koeler voor de 9600 GT is blijkbaar helemaal niet slecht vergeleken met zo'n reusachtig koelblok als de Accelero Twin Turbo.

Maar nu komt de echte pijnbank, overclocken! Uit mijn review van de XFX 9600 GT valt te lezen dat de maximale overclock met de standaard koeler op 35% fan snelheid 781, 1952, 1042 MHz (core, shader, geheugen) is. Op 100% fan snelheid is dat 807, 2017, 1042 MHz waar hij niet totaal stabiel meer was. Dus nu is de vraag, kan de Turbo nog wat power bovenop brengen?
Gemeten bij 24C kamertemperatuur, 35% luchtvochtigheid. CPU rond de 27C onder idle en onder load (3D Mark 06) rond de 35C.

Core, shader, geheugen (MHz)Fan snelheid (%)Idle (C)Load (C)3D Mark 06 (Punten)
650, 1625, 900 (stock)3542518503
801, 2002, 10343543549100
821, 2052, 104610037459313

De 3D Mark 06 score is wel erg laag maar dit valt te wijten aan de stock (2,4 GHz) geclockte CPU en dat ik ondertussen gewoon alle standaard processen door heb laten lopen voor een meer realistischere score. De clock snelheden zijn de maximaal behaalde snelheden zonder dat 3D Mark 06 vastliep.
Het verschil met de standaard koeler is niet heel groot, daarom krijgt de waardering maar 4 van de 5 punten, niet 'zeer goed', maar 'goed'.

Geluidsproductie (maximaal) (waardering 4/5)
De Accelero Twin Turbo heb ik direct aangesloten op de fan aansluiting van de grafische kaart, het is ook mogelijk om hem met een hulpstukje aan te sluiten op een molex connector.
De maximale geluidsproductie heb ik getest met behulp van Rivatuner 2.10, hiermee kan je makkelijk de fan instellen op een snelheid van 35% (minimaal) tot en met 100% (maximaal...dh). De maximale geluidsproductie valt nog enigszins mee, hij is wel goed hoorbaar maar absoluut niet luidruchtig, maar dit is natuurlijk subjectief en iemand anders kan het wel luidruchtig vinden. Waar het echt om gaat is dat hij al een heel stuk stiller is dan de standaard koeler van XFX GeForce 9600 GT. Als de standaard koeler op 60% fan snelheid zit zal je ongeveer aan hetzelfde geluidsniveau komen wanneer de Accelero Twin Turbo op maximale fan snelheid draait. Omdat ik hem toch hoor op maximale stand krijgt hij niet de volle mep voor de waardering, alhoewel hij dan super goed koelt.

Geluidsproductie (minimaal) (waardering 5/5)
Dit is waar ik hem nu constant op heb draaien, 35% fan snelheid. Op deze stand maakt hij geen hoorbaar geluid, maar dit komt waarschijnlijk omdat mijn 3x 120mm Cooler Master kastkoelers er net iets boven uit torenen qua geluidsniveau. De standaard koeler was trouwens ook onhoorbaar op de laagste fan snelheid, maar eenmaal boven 40% was hij wel hoorbaar. Minimale geluidsproductie van de Accelero Twin Turbo is dus uitstekend.
Ik zal ook nog een keer testen hoe goed de Accelero presteert zonder de ventilatoren, oftewel passief. Dit wordt dan aan deze review toegevoegd.

Installatiegemak (waardering 4/5)
De installatie ging niet bepaalt makkelijk als ik dit vergelijk met de Zalman VF700-Cu die ik een aantal jaar geleden op mijn Nvidia GeForce 7800 GT had genstalleerd. Het grootste probleem, net zoals anderen al hadden ondervonden en hadden gemeld in hun reviews, zijn de slecht klevende koelblokjes. Dit was bijvoorbeeld dus geen probleem bij de Zalman koeler.
De eerste keer dat ik de 9600 GT met Accelero in het moederbord prikte ging het al snel fout. Eenmaal in Windows Vista gekomen wilde ik even voelen aan de koelribben van de koeler (dus niet de koelblokjes op het geheugen) hoe warm hij werd. Je voelt hem al aankomen, er viel een koelblokje vanaf. Ik dacht dat ik hem er nog zo weer even tegenaan kon drukken met een pincet maar eenmaal op mijn scherm gekeken viel op dat ik allemaal dikke strepen door mijn beeld had: artifacts! Snel de computer uitgezet en de koeler eerst gedemonteerd en alle (1 voltage en 2 geheugen koelblokjes waren eraf gevallen) koelblokjes nog eens ferm aangedrukt en even 10 minuten gewacht met omdraaien en toen bleven ze goed zitten. Nu durf ik er ook niet meer veel aan te zitten omdat ik bang ben dat ze er weer afvallen.
Gelukkig is er tot nu toe nog geen koelblokje meer afgevallen, dat is wel weer een dikke plus.
Toevoeging: ik werd erop geattendeerd dat er een gummetje moet worden gebruikt voordat de koelblokjes worden aangebracht. Nadeel is dat de installatie in het Engels is en er leuke plaatjes bij staan waardoor ik dacht dat ik de handleiding niet hoefde te lezen. Typisch gevalletje van RTFM! Als dit echt het probleem zou oplossen moet het eigenlijk een 5/5 waardering worden, maar omdat het toch is fout gegaan omdat ik geen gummetje heb gebruikt dankzij de Engelse handleiding geef ik het een 4/5.

Compatibiliteit (waardering 4/5)
Ik heb de Accelero Twin Turbo alleen maar uitgeprobeerd met de Nvidia GeForce 9600 GT en dat past prima. Volgens Arctic Cooling moet het ook uitstekend werken op heel veel verschillende ATI en Nvidia kaarten. De grote komt de kaart niet ten goede voor de compatibiliteit, ikzelf had echt net mazzel dat hij mijn sata kabels niet raakt (zie foto). Maar in totaal krijgt hij op dit onderdeel een goede beoordeling van mij, niet uitstekend.

Modbaarheid (waardering 5/5)
Zelf heb ik er niets aan veranderd maar dat is ook niet nodig (voor nu). De Twin Turbo module (de 2 ventilatoren) is er makkelijk af te halen en zo hou je een mooi kaal koelblok over waar je zelf je eigen geprefereerde koeler op kan monteren. Merk dan wel op dat je een enorme constructie hebt hangen aan je grafische kaart als je standaard kastkoelers gebruikt van 25mm diep.

Prijs (waardering 5/5)
Het ding waar veel mensen naar kijken is de prijs natuurlijk. Voor 23,25 heb ik deze koeler gehaald en dat is een uitstekende prijs/prestatie verhouding. Dit is overal toch een zeer redelijke prijs, daarom een goede waardering. Helemaal als je het vergelijkt met de net iets beter presterende Thermalright HR-03 GT die rond de 40 kost zonder ventilators!

Algemene beoordeling / Conclusie (waardering 4/5)
De Arctic Cooling Accelero Twin Turbo is een solide grafische kaart koeler die goede koelprestaties geeft voor een goedkope prijs. Aanrader voor mensen die een stille grafische kaart koeler zoeken, willen overclocken, niet vies zijn voor een installatie en er de ruimte voor hebben, want de koeler is groot! Als je de Accelero Twin Turbo 1 op 1 vergelijkt met de standaard koeler van de Nvidia GeForce 9600 GT valt het toch een beetje tegen hoeveel extra waarde deze koeler geeft.

Extra informatie.

Foto overzicht
Arctic Cooling Accelero Twin Turbo doos boven- en onderkant.Inhoud doos Arctic Cooling Accelero Twin Turbo.Onderkant Arctic Cooling Accelero Twin Turbo.
Koelblokjes bijbehorende Arctic Cooling Accelero Twin Turbo.Arctic Cooling Accelero Twin Turbo ventilatoren er vanaf.Kale XFX 9600 GT.
Nvidia GeForce 9600 GT chip.Stock koeler Nvidia GeForce 9600 GT.XFX 9600 GT met koelblokjes gemonteerd.
Arctic Cooling Accelero Twin Turbo gemonteerd op XFX 9600 GT.Behuizing overzicht.Behuizing overzicht, schuin.

Zie mijn fotoalbum als je ze in een slideshow wil zien.

Disclaimer
Ik zal de review in de loop van de tijd aanpassen waar het nodig is.
Graag opmerkingen/fouten/aanbevelingen/enz. melden via reacties.

Heb jij ook een Arctic Accelero Twin Turbo?

Hoewel een mooie review kloppen je tabellen niet. Eerste tabel:

Accelero Twin Turbo (35%) 45 60 15 Stil

Tweede tabel:

801, 2002, 1034 35 43 54 9100

Idle en load mt overclock is dus koeler dan zonder? Je resultaten zijn zo eigenlijk niet al te representatief, omdat je appels (Crysis) met peren (3dmark 06) vergelijkt. De beste verbetering van je verder goede review zou zijn om de volgende tabellen te maken:

3Dmark06

OC middel fan 35%
OC middel fan 100%
OC hoog fan 35%
OC hoog fan 100%

Omdat je kamertemperatuur verschilt per test moeten mensen zelf verschillen gaan berekenen. Door bovenstaande in n en dezelfde run te testen worden de prestaties van de koeler duidelijker dan dat ze nu zijn :).

[Reactie gewijzigd door rodie83 op 14 oktober 2008 00:56]

Je hebt helemaal gelijk en ik vind het ook jammer dat ik dat niet in een rits had kunnen doen. Misschien als ik er nog een keer zin en tijd voor heb dat ik dan flink ga benchen, maar de oude koeler komt er in ieder geval niet meer op. Trouwens, ik ben al blij dat ik die tabelletjes kan maken in de review :+ .
Graag opmerkingen/fouten/aanbevelingen/enz. melden via reacties.
Ik mis plaatjes IN het verhaal zelf.
En ik mis het feit dat de plaatjes 1 voor 1 aanklikbaar zijn, en niet een soort van slideshow zijn. Zoals de standaard tweakers plaatjes kijker ;)
U vraagt, wij draaien. Ik heb nu even een linkje naar mijn fotoalbum gemaakt waar je wel de foto's kan bekijken zoals de "standaard tweakers plaatjes kijker". Als je mij een code geeft hoe ik het kan toevoegen in de review hoor ik het graag.
Foto's in de review zelf op de sneak preview na komen niet in mijn reviews, vind ik totaal niet overzichtelijk. Daarom komt alles op 1 plek, veel makkelijker.

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 13 oktober 2008 17:00]

Interessante review. Wat ik me afvraag is of het geheugen met de koelblokjes erop ook goed koel blijft, aangezien hij zonder koelblokjes meteen begon te flippen :P
Dat zal wel goed gaan, vooral als je kijkt tot hoever mijn overklok gaat (146 MHz erbovenop). Het was zeker wel frappant dat hij direct artifacts kreeg oftewel als ik het niet door zou hebben gehad dan had het geheugen zichzelf gefrituurd 8)7 .
Heb wel een gummetje gebruikt voordat je de heatsinkjes monteerde? Hierdoor zouden ze er niet meer af mogen vallen volgens diverse reviews en Arctic zelf. Afaik zou dat ook in de installatieinstructie moeten staan.
Je hebt gelijk, ik heb de handleiding ook niet veel doorgelezen wat ik dus wel had moeten doen. Het staat er met dik gedrukte letters in:
Not using an eraser leads to no adhesiveness of the thermal tape at all.
Dat geldt blijkbaar alleen voor de geheugen en voltage chips, de GPU moet met een papieren doekje schoon worden gemaakt. Ik zal het toevoegen aan de review, dank je. Duidelijk geval van RTFM.

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 13 oktober 2008 18:09]

Ziet er goed uit. Ik draai zelf nu twee van deze kaarten in SLI en denk er ook aan om deze koelers erop te gaan zetten. Wel nemen ze 3 slots in... das een boel.
wow wat een nice review .
Erg duidelijk om te lezen en te zien.
Dit doet mij besluiten om ook 2 van die dingen daadwerkelijk aan te schaffen en op mijn xfx 8800gt`s (g92) te bouwen
zie dat de cooler niet groter is dan de videokaart zelf dat is wat ik mij af vroeg.zie http://tweakers.net/produ...-accelero-twin-turbo.html
Wat in deze review totaal niet naar voren komt .Geen foto`s niks erg handig van ericr NOT.

[Reactie gewijzigd door sp8472 op 13 oktober 2008 21:00]

Naar aanleiding van deze review ook eentje besteld voor mijn 4850 en ben er erg tevreden mee. idle met 35% fan speed komt die niet hoger als 34 graden (momenteel 32 volgens ccc met alleen wat youtube filmpjes aan), stressed rond de 45-50 graden. echt heerlijke temperaturen en behoorlijk stil ook. Kaart is niet overgeklokt trouwens maar daar is meer dan genoeg ruimte voor met deze temperaturen.
top koeler!

[Reactie gewijzigd door jurgenw87 op 24 november 2008 18:41]

Hartstikke mooi om te horen dat je er plezier van hebt en dat je mijn review hebt gebruikt om je beslissing te maken :*) .
Dat zijn hele lage temperaturen, lager dan mij zelfs en dat terwijl een HD 4850 meer energie verstookt dan een 9600 GT. In wat voor een behuizing heb je alles zitten en hoeveel koelers heb je daar inzitten? Ben ik toch wel benieuwd hoe je dat voor elkaar bokst.