Specificaties GF 9600 GT (650MHz), 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

XFX PV-T94P-YDF4 Review

WhiteRaver 13 oktober 2008, laatste update op 13 oktober 2008, 8.532 views

XFX PV-T94P-YDF4

Pluspunten

• Prijs/prestatie verhouding;
  • 1 slots koeler;
  • Koeler stil en instelbaar;
  • Goede overclocker.

Minpunten

• Geen HDMI/DisplayPort (vanuit toekomstig perspectief gezien).

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Algemene informatie
De XFX GeForce 9600 GT (PV-T94P-YDF4) is een grafische kaart gemaakt op de G94 (A1 revisie) core van Nvidia met 512MB GDDR3 geheugen die ondersteuning bied voor DirectX 10.
De standaard snelheden zijn als volgt. Het geheugen draait op een clock snelheid van (900*2=) 1800MHz en heeft een 256-bits brede geheugenbus. De core draait op 650MHz en de 64 'Stream processors' op 1625MHz. Ondersteuning en versnelling van HD film codecs zijn ook aanwezig in de vorm van H.264, MPEG-2 en WMV video (inclusief WMV HD), hierdoor kan er een lagere CPU belasting worden gerealiseerd. De kaart heeft 3 aansluitingen waarvan 2x Dual link DVI voor resoluties tot en met 2560x1600 (QXGA) en 1x S-video. De kaart maakt verbinding met de computer met behulp van PCI-Express 16x 2.0, dit werkt dus ook uitstekend op een moederbord met PCI-Express 1.1 en sommige PCI-Express 1.0a moederborden. Niet te vergeten is dat hij in combinatie met 2 van dezelfde kaarten (exact dezelfde wel te verstaan) in SLI te gebruiken is voor bijna dubbele prestaties bij de spellen die het ondersteunen.

XFX GeForce 9600 GT (oftewel de XFX PV-T94P-YDF4)

Gebruikte computer configuratie
Deze componenten zijn er in gebruik tijdens deze review:
  • CPU - Intel Core 2 Duo E6600, @ 3,15Ghz (stock 2,4GHz);
  • Moederbord - GigaByte GA-P35-DS4, revisie 1.0, bios F11;
  • Geheugen intern - Kingston 2GB PC2-6400 CL4, @ 350MHz, 1:1;
  • Geluidskaart - Creative X-Fi XtremeMusic @ game modus;
  • Behuizing - Coolermaster Stacker STC-T01, 3x 120mm koelers;
  • Voeding - Corsair CMPSU-520HXEU, 520W;
  • Monitor - Samsung 226BW, 22" via DVI aangesloten, 1680x1050;
  • OS - Windows Vista Ultimate, x86 (32-bit);
  • Nvidia drivers - 174.53 WHQL international.

Reden van aanschaf
Voordat ik deze kaart had gekocht had ik een XpertVision GeForce 7800 GT met een Zalman VF-700Cu (@5V) koeler. Deze heeft uitstekend zijn dienst gedaan maar om de nieuwste games in volle glorie en op mijn resolutie (1680x1050) te spelen moet er toch wel iets krachtigers achter zitten. Ik kijk ook wel eens een HD film en die wil ik dan ook in super kwaliteit afspelen en zonder enorme processor belastingen, de 7800 GT doet dit ook al een beetje (gemiddeld 30% CPU verbruik) maar ik was toch wel nieuwsgierig hoeveel verbetering hierin zit. Eerst zat ik te twijfelen tussen de Nvidia GeForce 8800 GT, Nvidia GeForce 9600 GT, de ATI Radeon HD 3850 en de ATI Radeon HD 3870. Maar aangezien ik goede ervaring heb met Nvidia plus de geproduceerde decibellen van de ventilator ook laag moest zijn en de prijs ben ik dus voor de 9600 GT gegaan. Ik heb hem op 17-03-2008 (21-3-2008 binnen) bij Salland Automatisering voor 144,- gekocht, op dat moment was dat n van de goedkoopste 9600 GT’s (en nee ik wilde geen Sweex).

Featureset (waardering 4/5)
De doos bevat deze volgende meuk:
  • XFX GeForce 9600 GT grafische kaart met 2x DVI en 1x S-video uitgang;
  • CD met de drivers (171.16 voor Vista), overclock informatie en de (Nederlandse) handleiding voor het installeren;
  • Wat blaadjes over installatie van de kaart;
  • Deurhanger "I'm gaming, DO NOT DISTURB";
  • 1x DVI naar VGA (D-sub) converter;
  • 4 pins S-video kabel;
  • 2x molex naar 6 pins aansluiting voor de grafische kaart voeding;
  • 7 pins S-video naar RCA converter.
Dit is dus niet spectaculair maar voldoende voor mij aangezien ikzelf alleen de kaart gebruik en de rest links laat liggen. Maar het is wel een beetje summier omdat er meestal wel een spel bij zit en twee keer een DVI naar VGA converter. An sich vind ik het ook wel jammer dat er geen HDMI of een DisplayPort opzit met het oog op de toekomst. Hier dus een puntje minder voor.

Hier nog even de opsomming van de specificaties van de XFX GeForce 9600 GT (PV-T94P-YDF4):
  • G94 (A1 revisie) @ 650MHz en de 64 'Stream processors' op 1625MHz;
  • 512MB GDDR3 geheugen @ (900*2=)1800MHz met 256-bits geheugenbus;
  • DirectX 10;
  • SLI ready;
  • Hardware matige versnelling voor H.264, MPEG-2 en WMV video (inclusief WMV HD) codecs;
  • 2x Dual link DVI voor resoluties tot en met 2560x1600 (QXGA) aansluiting;
  • 1x S-video aansluiting;
  • PCI-Express 16x 2.0 (werkt ook uitstekend op PCI-Express 1.1 en sommige PCI-Express 1.0a moederborden).

Prestaties (waardering 5/5)
Hier doen we het allemaal voor, de kaart doet het heel erg vlot en super strak in vergelijking met mijn vorige kaart, de GeForce 7800 GT.
Deze spellen zijn goed speelbaar @ 1680x1050 met AA en AF aan:
  • Call of Duty 4;
  • Unreal Tournament 3;
  • Team Fortress 2;
  • Half-Life 2;
  • Portal;
  • Command & Conquer 3: Tiberium Wars (ook tegen 7 CPU spelers).
Jullie hebben het waarschijnlijk al door dat Crysis er niet tussen staat... Dit spel is redelijk speelbaar op medium settings @ 1680x1050 + 8x AA in de wat rustigere stukjes, zonder AA is het overal perfect te doen. Nu snap ik pas dat Crysis te boek staat als grafisch hoogstandje, poeh poeh. Op 1680x1050 met 8x AA zijn zowel high als very high gewoonweg onspeelbaar, zelfs het geluid krijgt er dan onder te lijden. Zonder AA gaat het iets beter, maar nog langer niet speelbaar, ook op 1280x1024 en 800x600 wil het simpelweg niet (ziet er ook niet mooi meer uit dan).
Update: Ik heb nu versie 1.2.1 genstalleerd (jaja, nu pas) en het is een hele verbetering voor de framerate. Crysis kan nu makkelijk op high gespeeld worden @ 1680x1050 zonder AA. Very high wil nog steeds niet lekker, zal rond de 15fps schommelen.

Qua benchmarks heb ik alleen 3D Mark 06 gedraaid (default settings):
  • 4124, SM 2.0 score;
  • 4044, HDR/SM 3.0 score;
  • 2630, CPU score;
  • 9430 punten in totaal.
Hier had ik nog wat meer verwacht omdat ik bij sommige reviews toch wel geregeld >11.000 punten zag, maar ik heb natuurlijk geen schone Windows Vista installatie en ik heb al mijn processen gewoon op de achtergrond door laten draaien (>50). Toch vind ik het absoluut niet slecht als ik kijk naar de ~3500 punten wat ik met de 7800 GT haalde.
Dan nog even over het afspelen van HD films (1080p), ik zie met taakbeheer dat de processor rond de 25% CPU power gebruikt. Ik weet dan weer niet zeker als ik nog extra Nvidia codecs moet installeren, maar het CPU gebruik zou minder moeten zijn. Gelukkig heb ik dan een C2D E6600 die het wel toelaat, maar voor anderen kan dit een probleem zijn die specifiek de kaart kopen voor HD acceleratie.

Overklokbaarheid (waardering 5/5)
Na een tijdje op standaard snelheden gedraaid te hebben kwam de tweaker in mij naar boven.
Het begon me toch enorm te jeuken om te kijken hoeveel power dit monsertje heeft onder de (standaard!) kap. Hier volgen voor de vergelijking de standaard waarden van de 4 varianten (Let op, de XFX website heeft dit in de tussentijd aangepast dus ik weet niet als dit de goede waarden zijn!) van de XFX 9600 GT's...

XFX GeForce 9600 GT650162518000,0094300,00
(PV-T94P-YDD4)
XFX GeForce 9600 GT XXX7401790?200011,17
Alpha Dog Edition
(PV-T94P-YDS4)

...en dan het echte overclocken:

XFX GeForce 9600 GT701169919987,9399505,51
Hieronder max OC in 3D Mark 06 zonder crash
XFX GeForce 9600 GT8012002207619,731083415,02
Hieronder max OC in Crysis zonder crash, meer dan half uur gamen
XFX GeForce 9600 GT7811952208418,211063512,91

De temperatuur op 35% fanspeed bleef rond de 65C hangen, op alle clocksnelheden. Dit is in mijn ogen toch wel opmerkelijk.
Op 100% fanspeed bleef hij net onder 55C en kon ik een lichte hogere klok halen:

Hieronder max OC in 3D Mark 06 zonder crash
XFX GeForce 9600 GT8072017208420,441084314,98
Hieronder max aantal punten in 3D Mark 06 zonder crash
XFX GeForce 9600 GT8012002209220,121085715,13

Het mag wel duidelijk zijn dat er veel potentie in deze kaart zit en dat met de standaard koeler! Hij gaat ver over de fabrieks overclocked XXX versie van XFX!
Ik heb hem nu standaard op de normale waarden, dit is snel genoeg voor dit moment.
Hier ben ik dus zeer tevreden mee! Misschien dat er nog een keer een andere koeler opkomt. Als dat nog gebeurt komt het onder het kopje 'Modbaarheid'. Update: andere koeler zit erop zie 'Modbaarheid'.

Beeldkwaliteit (waardering 5/5)
Dit is gewoon goed, vooral natuurlijk bij het gamen waar je alles op het hoogst kan zetten en het soepel speelt.
HD films en DVD's worden ook mooi en goed afgespeeld. Hier had ik nog wel een beetje meer verwacht aangezien het weinig (tot niks) mooier heeft gemaakt dan wat ik met de 7800 GT had. Ik hoopte op een verbetering met betrekking tot DVD en TV beelden, op de tv vind ik het toch iets mooier, dit kan natuurlijk ook aan mijn monitor liggen.

Modbaarheid (waardering 4/5)
Uiteindelijk toch maar een aftermarket grafische kaart koeler voor deze 9600 GT gekocht, de Arctic Cooling Accelero Twin Turbo (review van mij). De standaard koeler was redelijk makkelijk eraf te halen door een groot aantal schroeven eruit te draaien. De koeler past prima. Ik geef de modbaarheid dan ook maar een 'goed' in plaats van 'zeer goed' mede omdat ik nog geen voltage tweaks heb gedaan.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit (waardering 5/5)
Driver ondersteuning is goed via www.nvidia.com of de drivers op de CD, maar deze zijn altijd weer iets ouder dan wat er op de CD staat. Op het moment van schrijven draai ik op '174.53 WHQL Windows Vista 32-bit internationaal' driver. Ik heb nog geen problemen ondervonden met de drivers. Via het Nvidia configuratiescherm heb ik het zo ingesteld dat alles het er op het mooiste uitziet (4x AA en 8x FA) en ruis reductie(30%) met randvergroting (30%) voor films. Nog 9% extra digital vibrance voor het bureaublad extra voor de intensere kleuren. Hiermee kan je dus genoeg instellen, dit zit wel snor.

Warmte- en geluidsproductie (waardering 5/5)
Hij kan wel redelijk warm worden maar blijft zeker binnen de perken. Als ik niks doe in Windows dan zijn de temperaturen rond de 45C. Onder load stijgt het wel wat maar blijft het ruim binnen de perken, zo rond de 63C tijdens 3D Mark 06 gemeten met Rivatuner 2.08.
De geluidsproductie was voor mij ook wel heel belangrijk, dit moet zo min mogelijk zijn. Bij het opstarten gaat de (1 slots brede) fan op full speed draaien totdat hij in Windows komt, vanaf daar wordt het beest getempt en is hij mooi rustig, ook onder 3D Mark 06 en alle andere games na een paar uur gamen. Hij komt niet boven de fans van de Coolermaster Stacker uit, wat voor mij al goed genoeg is. Ik las in een review van de Sparkle 9600 GT van TheZeroorez dat hij een pieptoon hoorde als de kaart aanstaat, hier heb ik echter geen last van. Als dit nou ligt aan mijn gehoor of aan het geluid van mijn fans die het overtroeven weet ik niet, maar ik heb er in ieder geval geen last van.
Met behulp van Rivatuner kan de fan ook aangepast worden, bij mij wordt hij bij 40% snelheid net hoorbaar boven de rest van de koelers. Standaard staat hij op 38%, perfect dus voor mij, hij koelt ook goed genoeg op deze snelheid. Tijdens het kijken van een HD film heb ik de fansnelheid op zowel 25% fansnelheid (minimaal) als op 100% fansnelheid (maximaal... dh ;) ) getest, de temperaturen waren respectievelijk 52 en 38C. Op 100% fansnelheid is hij wel zeer lawaaiig, zelfde als tijdens het booten van de computer.

Prijs (waardering 5/5)
De prijs vind ik zeer redelijk, zeker gezien voor wat je ervoor terug krijgt. Tijdens mijn aankoop op 17-03-2008 (21-3-2008 binnen) bij Salland Automatisering bedroeg het bedrag 144,-. Hiervoor krijg je een zeer goede prijs/prestatie verhouding, wat op dit moment heel populair is in deze prijscategorie (zit tussen de HD3850 ~ 130,- en HD3870/8800GT ~ 190 in).

Algemene beoordeling / Conclusie (waardering 5/5)
Een zeer geslaagde kaart, ziet er mooi uit, voelt solide, goede prestaties, prima beeldkwaliteit, scherpe prijs en stil, eenmaal onder Windows wel te verstaan.
Overclocken is ook goed te doen met de standaard koeling, alhoewel dit misschien niet verstandig is voor een lange tijd in verband met de opgewekte warmte.
Puntje van kritiek kan natuurlijk zijn dat hij niet echt zuinig is qua energie wat weer inhoud dat de warmte die moet worden afgevoerd in de kast blijft waardoor alles weer iets warmer wordt. Ten opzichte van de concurentie heeft hij dezelfde watt/prestatie verhouding, zeer goed met een 65nm t.o.v. een 55nm (HD3850) core. Qua toekomstig oogpunt is het jammer dat er geen HDMI en DisplayPort aansluitingen opzitten en dat de processor belasting onder HD films niet heel erg gereduceerd wordt.
Al in al ben ik zeer tevreden met de aanschaf van deze XFX GeForce 9600 GT.

Extra informatie.

Foto overzicht
Voorkant, schuin.Achterkant, schuin.Onderkant, schuin.
Inhoud van de doos.Vergeleken met de 7800 GT.Vergeleken met de 7800 GT, schuin.
Overzicht in de behuizing.Overzicht in de behuizing, schuin.3D Mark 06 resultaten screenshot.
Artifacts vergeleken met normaal beeld.Grafische kaart zonder koeler.Grafische kaart chip.

Zie mijn fotoalbum als je ze in een slideshow wil zien.

Disclaimer
Dit is mijn eerste review, onderbouwde kritiek en op- en aanmerkingen zijn welkom.
Ik zal de review in de loop van de tijd aanpassen waar het nodig is.

Edit 1-4-2008
Weer wat informatie toegevoegd met betrekking tot de prestaties van games en meer info.

Edit 5-4-2008
Overclock resultaten in de review gezet.

Edit 10-4-2008
Spel ervaring/prestatie over Crysis versie 1.2.1 toegevoegd en nog wat wijzigingen.

Edit 18-6-2008
Foto's verwijderd/vervangen/toegevoegd, een paar linkjes vervangen/toegevoegd en de Alpha Dog Edition snelheden in de tabel ingevoegd.

Edit 13-10-2008
Modbaarheid aangepast. Layout en tekst wat getweakt.

Heb jij ook een XFX PV-T94P-YDF4?

Mooi review, leest lekker door en is helder in wat er wel en niet is gedaan. :)

Heb zelf een identiek kaartje aangeschaft, ruim twee weken terug voor 139,50 bij 4Launch. Ben er dan ook net zo tevreden mee, aangezien ik nog van een XFX GF6800 XT afkom. Beide kaarten waren/zijn goed overclockbaar, wat dan ook de reden is geweest voor mij om XFX te kiezen.

Voordat ik deze nieuwe 9600GT overclockte heb ik wel een andere koeling eraan gehangen, een Accelero S1 van Arctic. In combinatie met mijn Silentium T2 van ze heb ik dus eigenlijk een groot kanaal met enorme koelribben en een 12cm fan aan het einde die de lucht er doorheen zuigt. Temperatuur komt daardoor ook overclocked niet boven de 52 graden Celsius.

De koeling was zeer eenvoudig te bevestigen, als de handleiding gevolgd wordt die meekomt. Vervelender was het loshalen van de fabriekskoeling, die overigens ook relatief stil is. De overclock is nu (met Rivatuner 2.08): Core 700/Shader 1790/Memory 1000 (x2).

[Reactie gewijzigd door KoosKieper op 31 maart 2008 20:45]

Goede overclock lijkt mij zo. Dat maakt het toch wel interessant om toch ook aan te beginnen en die Accelero S1 moet een goeie zijn. Maarjah, het is allemaal niet goedkoop.

Weet jij ook wat meer van de garantie? In de review van Legitreviews (onderste paragraaf) zeggen ze ook nog wat over de extra garantie van XFX, maar ik kom er niet helemaal uit tot hoever de garantie gaat? Mag je de kaart zover overclocken met de stock koeler dat als je hem molt dan een nieuwe krijgt? Ik begrijp er wel uit dat je levenslange garantie erop hebt... Hmm, misschien over 20 jaar eens proberen :P .

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 31 maart 2008 22:28]

De Accelero kostte relatief gezien gewoon niks, voor minder dan 20 euro bij Zercom, ook in Eindhoven. Toch leuk om daar familie te hebben. Wat betreft Zercom durfde ik het wel aan, wat kan er mis zijn met een passieve koeling, niet waar?
Verder volg ik de verschillende modellen een beetje die XFX van deze kaart uitbrengt en daardoor draait mijn laagste prijs model op de specificaties van de duurste. :P
Om eerlijk te zijn had ik dus gewoon geen trek om 15 tot 20 euro meer neer te leggen voor een factory-overclock, koop ik liever een goeie en stille koeling van. Ben dan ook nog niet verder gegaan dan wat XFX zelf eruit haalt.

[Reactie gewijzigd door KoosKieper op 1 april 2008 13:26]

Goede review! Er zijn nog niet zoveel reviews van de 9600 gt dus dat komt goed uit.

Ik ben ook even aan het kijken naar een nieuwe videokaart. Ik denk dat de 9600 gt toch wel een erg goede prijs/kwaliteits verhouding heeft. Ik zit alleen te twijfelen tussen de gewone XFX 9600 gt, de XFX 9600 gt XT en de XFX 9600 gt XXX. Ik heb zelf nog geen ervaring met overclocken dus dat gaat denk ik niet zo snel gebeuren. Daarom wil ik misschien de XXX die al door XFX is overgeclocked en daar krijg je ook Company of Heroes bij voor die 20 euro extra :). Verder heb ik alleen een nieuwe videokaart nodig zodat ik de nieuwste spelen op een aardig hoge resolutie kan spelen. Welke versie zouden jullie aanraden?
Dankjewel, ik heb om die reden ook deze review geschreven, omdat ik de mensen wil laten weten dat het een zeer goede grafische kaart is en waarom.

Ik moest toch andere dingen bestellen bij Salland Automatisering dus heb ik daar ook een 9600 GT uitgekozen. XFX staat over het algemeen wel goed aangeschreven dus ik dacht dat niet fout kon gaan, en dat klopt :D . De meeste 9600 GT's zijn referentie kaarten van Nvidia en die zijn allemaal hetzelfde, het verschil zit 'm in de accessoires, clocksnelheden, koelers en prijs. Maar waarom wil je een standaard overgeclockte kaart? Je zit toch niet voor niets op tweakers.net ;) ?
In de pricewatch kan je zo de goedkoopste eruit pakken of ze met elkaar gaan vergelijken.
Hopelijk heb je hier iets aan :Y) .
Zonder meer een goede review hoor. Doe zo verder!

Sowieso als je wilt overklokken zou je er een betere koeling op plaatsen, zoals tweaker Koos hierboven al aanhaalt.

Heb je Crysis al op high gedraaid op 1680*1050, met AA & AF?
Bedankt :) .

Ja, als ik flink wil gaan overclocken moet ik een andere koeler monteren, maar ik wil binnenkort toch even testen hoever ik met de normale koeler kom. Een andere koeler komt er ook zeer waarschijnlijk daarna wel op.

Crysis was niet speelbaar op high met AA en AF op 1680x1050, ik schat zo tussen de 10 en 20 fps. Very high ging al helemaal nergens meer om, ik had hem 1 minuut aanstaan in het begin met het vliegtuig maar dit duurde z lang dat ik gelijk heb terug geschakeld naar medium. Ik zal er nog wat meer mee testen en mijn bevindingen in de review plaatsen.

Edit: ik heb er wat mee lopen kl*ten en het staat in de review.

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 1 april 2008 15:29]

Geen idee, heb wel de afmetingen gevonden: 9" x 4.376" x 0.75". ;)
Die zag ik ook net op de site, de XFX website lag wel een paar weken plat omdat ze een nieuwe layout doorvoerden. Hij is net een paar dagen in de lucht. De metrische waarden van de kaart zijn 22,8 x 11,1 x 1,9 cm (L x B x H)
dit is in inches.
Om gpu-acceleratie van mpeg-4/avc en vc-1 te krijgen moet je inderdaad wel een decoder installeren die dat ook ondersteunt. Bijvoorbeeld de laatste versie van Cyberlink PowerDVD. (Die optie heet DXVA).
Ok, ik heb net even gekeken en ik heb PowerDVD v7.3 en in de opties onder het tabblad 'Video' staat 'Enable hardware acceleration (NVIDIA PureVideo)' aangevinkt. Maar voor HD films afspelen gebruik ik VLC player, misschien dat het daaraan ligt, dat die dat niet ondersteund?
P.s. foto's toegevoegd en wat lezen jullie snel :P.

[Reactie gewijzigd door WhiteRaver op 31 maart 2008 16:16]

Nette review :) Nog een paar foto's erbij (zoals je zelf al aangeeft) en het geheel is compleet. Vind het ook netjes dat je per getest onderdeel nogmaals je waardering toont.
Wat betreft eerste review, een goed begin is het halve werk. Is weinig op aan te merken (niks eigelijk) Om toch maar even een puntje van kritiek te geven, jouw SATA kabels doen mij denken aan pasta en nu heb ik honger :+
Bedankt, maar het kost wel veel tijd, daarom is dit (nog) maar mijn enigste review.
Nu je het zegt trouwens over de pasta... hmmm pasta... straks lig ik nog te knagen aan mijn kabels ;) .
proficiat met je eerste review
ik vind dit een voorbeeld review
echt alles goed alles uitgelegd per categorie
Hoeveel energie gebruikt hij?
Volgens 'The Truth About Graphics Power Requirements V2':
9600 GT__________###¦)¦]##} 26W-35W-60W (512MB)
9600 GT__________###¦)###|' 26W-59W (256MB)

Blijkbaar is dat Min 2D - Max 2D - Max 3D
Keurige uitgebreide review, top.