Samsung Galaxy Xcover 2 S7710 Grijs Review

Bliksem B 30 september 2013, laatste update op 15 oktober 2013, 17.429 views

Samsung Galaxy Xcover 2 S7710 Grijs

Pluspunten

• Goede prijs-kwaliteitsverhouding
  • Android 4.x
  • Stevige telefoon
  • Waterdicht tot 1m voor 30min
  • Onderwatercamera + sluiterknop
  • 1GB werkgeheugen
  • Uitbreidbaargeheugen
  • Voldoende snel en enigszins zuinige SoC
  • Custom romming

Minpunten

• Accu gaat soms wel erg snel leeg
  • Software van Samsung is bloated, niet efficënt en mist bepaalde functies.
  • De zijkant heeft geen rubbercoating, met het gevolg dat het niet je telefoon beschermd
  • Maar 800MB om apps op te installeren
  • Iets bredere plugs die in de MicroUSB of 3.5" jackplug moeten, passen niet altijd.
  • Geen lichtsensor

Inhoudsopgave
Mijn wensen
Mogelijke telefoons
Eerste indruk en behuizing
Hardware
Software

Na sinds 2007 alleen maar Symbian toestellen te hebben gehad (n73-->5800-->n97), was deze optie op dit moment niet meer handig. In 2010 heb ik ook al overwogen om een Android aan te schaffen. Maar uiteindelijk een Nokia 5800 genomen. Toentertijd had ik deze genomen omdat het een geschikte musicplayer was, ik al met Symbian bekend was (en ook wel benieuwd was naar touch-variant) maar de doorslag was voornamelijk omdat Nokia's altijd een TV-out optie hadden. Ik was dan ook van plan om bijv. series e.d. op TV af te spelen. Dit laatste is er nooit van gekomen, omdat er nooit een goede videoplayer ter beschikking kwam en de hardware achteraf niet geschikt voor was. (geen DIVX, wel H264 maar niet hoger dan 320*240...)

Nu werd het toch maar tijd voor een Android. De reden dat ik voor een Android-toestel wilde gaan, was voor de hand liggend op dit moment:
  • Het is namelijk voldoende aanpasbaar;
  • Eigen apps en apps buiten de store kunnen wel geïnstalleerd worden zonder jailbreak;
  • Mogelijkheid tot installeren custom roms;
  • Aangepaste Linux kernel;
  • Goedkoper qua toestel en goedkoper qua apps;
  • Het is grotendeels opensource.
Welke doeleinden heeft het toestel voor mij?
Ik zocht een toestel die van alles kan. Bellen is voor mij absoluut niet meer de hoofdreden. Dit is trouwens al 10 jaar niet meer voor mij :) . Mijn intentie is om het toestel ook te gebruiken als remote voor XBMC, Camera-kiekjes (ik heb een DSLR dus een hele goede hoeft het niet te zijn), musicplayer met voldoende geheugen, mogelijkheid tot VNC of RDP, wat games, internetten, video's afspelen, streamen..
Uiteraard de standaard interfaces: WIFI, Bluetooth, Jack 3.5, USB, MHL/HDMI (niet per se), GPS,etc.

Daarnaast moest het een toestel zijn die ook handig is outdoor. Om te gebruiken als GPS tracker, waarnemingen van soorten mee in te voeren en om gewoon de telefoon te gebruiken als smartphone. Dus een goede accu is handig, evenals een steviger behuizing of waterbestendigheid.

Mijn wensen

Uit mijn verhaal hierboven kwamen de volgende wensen naar voren:

Primaire wensen:
  • Minimaal Android 4.0 (spreekt waarschijnlijk voor zich);
  • Uitbraadbaar geheugen of minimaal 32gb intern;
  • Moderne hardware geschikt voor multitasken. Een dualcore en voldoen werkgeheugen is een pre
  • Een telefoon die een redelijke camera heeft. Minimaal 5mp, autofocus en flahslight (welke vooral handig kan zijn outdoor);
  • Een scherm van minimaal 4" en redelijke resolotie. Bij 4" dus miniaal 840*480.
Overige wensen:
  • Relatief stevige telefoon het liefst waterbestending. Aangezien ik uit ervaring mijn oude telefoons nogal laat vallen. Daarnaast ben ik veel buiten in verband met studie/werk/hobby;
  • Een relatief goedkope prijs, waardoor het toestel met een 1-jarig abbo al interessant is;
  • LTE ondersteuning
Mogelijke telefoons

Aangezien ik nog niet zeker wist naar wat voor type toestel ik op zoek was, heb ik redelijk veel telefoons in de gaten gehouden.

Waterdichte telefoons
Deze telefoon is een zeer goede telefoon met IP/67 certificering. Daarnaast vrij snel, LTE, stevig "anti shatter" scherm.
Deze telefoon is tevens ook een goede keus. Is tevens waterresistent en heeft LTE. (ip/57)
Is ook waterresistent (ip/57), alleen geen 4g, maar is ook een stukje goedkoper.

Stevige waterdichtetelefoons
Zeer stevige telefoon, redelijke specs maar niet superieur, geen 4g, maar wel de goedkoopste van alle toestellen die ik hier opnoem.
Zeer stevige telefoon! maar met 512mb werkgeheugen en geen led-flitser/lamp

LTE/4G toestellen
Vlotte telefoon met goede GPU (zie: http://tweakers.net/revie...ssen-200-en-350-euro.html).
Redelijke specs, met 4.5" scherm @840*480. Tevens het goedkoopste 4g toestel met android > 4.x
Redelijke specs. 4" scherm ietsje duurder dan de express.

Mijn uiteindelijke keuze
Het is uiteindelijk toch de XCover 2 worden. Een paar zaken zorgden voor deze keuze. Het stevige design sprak mij erg aan. Tevens kon ik hem goedkoop verkrijgen met een 1j arig abbo, via Cool Blue i.c.m. Hollandse Nieuwe, voor 30,- p/m met ¤19,- bijbetalen.
De redenen dat ik toch niet voor een 4g toestel ben gegaan, waren vooral de prijs (het toestel moest dan minimaal 2 jaar meegaan, waar ik niet in geloofde met al de glazen 4g toestellen), de nog niet landelijke dekking en eigenlijk ook nog niet de noodzaak.

Eerste Indruk en behuizing

Ik heb het toestel gehaald in de winkel van Cool Blue. Het eerste wat mij opviel is dat de verpakking inclusief inhoud echt basic is. Dus geen rare fratsen die klanten moeten overhalen.
Hier een unboxing filmpje via Youtube:

Inhoud
  • telefoon + accu + klepje
  • boekje
  • USB oplader + microuskabel
Ook de inhoud is echt basic, er is ook geen headset bijgeleverd. Iets wat ik wel raar vond, aangezien ik bij al mijn vorige telefoons vanaf de K750i dit wel kreeg. Maar dit vond ik geen ramp, aangezien ik meestal na verloop van tijd een ander moet of ga halen.Daarnaast gaat je telefoon hier alleen maar van meer van kosten, wat zonde is wanneer je dit niet gebruikt.
Het volgende wat mij opviel was dat de oplader qua design erg veel weg heeft van een Apple oplader. Tot de versteviging van de draad aan het begin en aan het eind aan toe. Ook hier ben ik blij dat ze voor een combinatie van usb + oplader hebben gekozen. Wat handig is zodat je altijd beide bij je hebt. Tevens scheelt het waarschijnlijk ook weer ietsje in de aanschafprijs.

Behuizing: een stevige telefoon
Het belangrijkste van deze telefoon is mijn optiek wel de behuizing. Daardoor is het niet een slanke telefoon of direct een mooie telefoon. Maar het design oogt wel stevig, waardoor ik hem eigenlijk best mooi vind. Tevens krijgt de behuizing dus een IP 6/7 certificering. Een paar dingen die opvallen zijn:
  • Rubberen coating waardoor de telefoon schokbestendig moet zijn. Alleen deze mist aan de zijkant. Wat waarschijnlijk komt doordat rubber gaat zweten.
  • De zijkant voelt wel erg stevig aan en heeft tevens inkepingen voor je vingers. Ook het plastic lijkt van veel betere en dikkere kwaliteit dan die van andere telefoons.
  • Knoppen onderaan zijn dus geen touch versies, maar echte knoppen. Deze zijn geribbeld voor meer grip. Dat het geen touchknoppen zijn, is eigenlijk niet handig voor het dagelijks gebruik. Zeker niet wanneer je een pennetje er bij gebruikt. Alleen bij natte omstandigheden is dit wel super handig!
  • De achterkant heeft een aluminium (schat ik) vergrendelings-mechanisme. Dit moet er voor zorgen dat de achterkant niet zo snel loslaat en je telefoon nog beter tegen stof/water is beschermd. Wanneer je hem bijvoorbeeld laat vallen en vervolgens ook in het water terecht komt.
  • Rondom de cameramodule is ook aluminium verwerkt. Dit moet er voor zorgen dat de bovenste plastic "lens" die erg snel kan beschadigen, nog beter tegen krassen is beschermd.
  • Evenals andere Galaxy modellen, zit er één luidspreker in welke bedekt is met een metaalachtig grid.
  • De klepjes voelen erg goed aan. Alleen omdat de USB en jackplug meer verzonken zijn in de behuizing, passen niet alle USB en jackplug kabels. Voor bij het aansluiten van audio is dit vrij onhandig. Vele kabels passen niet en ik heb al een aansluiting van een koptelefoon moeten besnijden
    Tevens vraag ik me af of de klepjes altijd goed blijven afsluiten tegen water. Aangezien ik opmerkte dat de het klepje van de USB een klein beetje speling krijg, nog beter aandrukken verhelpt het probleem wel.
Omdat ik best veel vertrouwen heb in de waterdichtheid van het toestel, heb ik hem ondertussen al best vaak meegenomen onder de douche of onder kraan gehouden. Ideaal om even een video te bekijken of muziek aan te zetten. Alleen wanneer er water onder het beschermgaasje van de luidspreker terecht komt, hoor je nog vrij weinig. Even het water eruit zuigen verhelpt dit wel.

Andere testen om de behuizing te testen heb ik maar niet gedaan. Op het internet zijn hier wel een paar leuke filmpjes te vinden. Waaronder deze:

In dit filmpje laten ze hem gewoon vallen van 3 meter hoog. Het toestel werkt nog perfect daarna. Behalve dat de zijkant loslaat (dit heeft geen invloed op de waterdichtheid). Een opmerking hierover is dat een gebruiker van het XDA forum hem liet vallen vanaf tafelhoogte en dus wel een barst kreeg in het LCD scherm. Dus een extra rubber cover kan weinig kwaad, wanneer je weet dat je hem vaak gaat laten vallen.

Hardware

Intern: snel genoeg
De Xcover 2 heeft een NovaThor U8500. Dit is een SoC met die een ARMv7 1 GHz Dual-core ARM Cortex-A9 huisvest en wordt ondersteund door een Mali 400 GPU (single core). De Novathor u8500 SoC zit bijv ook in de Samsung Galaxy 3 mini, Samsung Galaxy S Advance Sony Ericsson P en de Motorola XT760. Dit is niet de snelste SoC, maar voor mij is deze snel genoeg. Ook is hij vrij zuinig.

Antutu en Smartbench laten het volgende zien:
De cpu is qua snelheid iets sneller dan de Galaxy tab 10.1 van ruim 2 jaar geleden. Dit beeld wordt bevestigd door Smartbench.
Ik schat dat de snelheid ongeveer tussen de Galaxy SII en de Galaxy S in ligt.
De GPU doet het in mijn optiek ook niet slecht en staat in goede verhouding met de CPU. In vergelijking met andere mobiele telefoons is de verhouding juist nog wel ietsje beter.

In de praktijk is dan ook te merken dat de Xcover niet heel snel is, maar zeker niet storend langzaam. Het draaien van Apps gaat soepel, project butter zorgt voor geen haperingen en het browsen gaat ook vrij vlot. Het interne geheugen van 1 GB is in ieder geval wel zeer welkom en een flink pluspunt.
Gamen gaat ook vrij goed in mijn optiek. Een spel zoals GTA III is geen probleem, evenals Blitz Brigade en een spel zoals EPOCH gebaseerd op de Unreal Engine draait ook goed, al zullen de settings door sommige games wat lager gezet worden.

Zie voor meer benchmarks: http://tweakers.net/revie...s-niet-indrukwekkend.html en GSM-arena

Geheugen: te weinig
Naast dat het RAM te grootte is van 1 GB. Is het opslaggeheugen 4GB groot. Ik had verwacht dat dit voldoende groot is, maar na het opstarten en en wat meuk te hebben verwijderd, blijft er iet maar 800mb over! Dit is vrij karig en wanneer je nog ongeveer 150MB vrij hebt, kun je geeneens de galerij meer openen door ruimte gebrek...
Er is wel een extern geheugenslot aanwezig, waar een SDXC kaartje inkan, maar hier kun je geen apps op installeren. Zover ik weet gaat dit pas gebeuren bij Android 4.3, die niet uitkomt voor de Xcover.

Scherm: niet ideaal voor buiten
Het scherm is zover ik kan zien een IPS. Via GSM-arena zijn wat testresultaten te zien. Het contrast is met 898 niet heel slecht. De reden dat Samsung niet voor een AMOLED heeft gekozen komt ten eerste door de hogere prijs, maar ook omdat zonlicht een achilleshiel is voor AMOLED schermen. Alleen in dit geval maakt het weinig uit, er is namelijk een flinke reflectie zichtbaar buiten. Dit is te verklaren doordat het scherm wat meer verzonken is en de top layer meer reflecteerd. Dit is misschien te verhelpen met een matte screen protector, die ik ook maar besteld heb via Ebay (in Nederland nergens te vinden).
Tevens heeft het scherm geen Gorilla glas, maar het is wel gewoon glas in combinatie met een plastic laagje. Het scherm is wel stevig, maar een plastic variant was misschien logischer geweest (maar wel minder fijn).

Nu komt het rare in mijn optiek, er zit GEEN lichtsensor in! Dus elke keer dat je naar buiten gaat, moet je handmatig de achtergrond verhogen anders zie je gewoon niks. Het is niet direct storend, maar wel erg irritant. Sinds mijn W850 (2006), hadden al mijn telefoons dit. Dus waarom Samsung dit weggelaten heeft blijf voor mij een raadsel.

Geluid
De geluidskwaliteit is ok. In mijn optiek is de luidspreker tijdens het bellen vrij hard, maar wel duidelijk. Er is voor muziek tevens één mono-speaker aanwezig, wat vrij normaal is bij Samsung jammer genoeg. Deze is wel goede kwaliteit, die niet te schel klinkt. Alleen door het waterdichte design, gaat je hele achterkant trillen, wanneer de speaker middelmatig volume er uit pompt.

Camera
Het betreft een 5MP camera met autofocus, de sensor maakt het mogelijk om op maximaal 720p te filmen. De foto's zijn vrij goed en qua detail soms nog beter dan een 8MP camera. De Xcover 2 heeft een cameraknop, wat natuurlijk bedoeld is voor onderwater te fotograferen/filmen, maar ik ben blij dat deze er op zit. Ik zelf vind een cameraknop nog steeds ideaal en fijner werken dan via touchscreen, wat komt omdat je je telefoon steviger kan vasthouden als een normale camera. De cameraknop heeft twee drukgevoeligheden: de eerste om te focussen en de tweede om de foto te schieten.

De software heeft geen HDR functie, maar dit kun je zelf ook toevoegen. De software heeft wel een onderwatermodus, je zou verwachten dat deze ook het touchscreen uitschakelt maar dit is niet het geval. Ik heb deze modus nog niet kunnen testen, dit ga ik nog wel doen komende lente!
Voor de rest is de software ok, maar niet geweldig. ISO waarde kan veranderd worden, evenals de witbalans en de meting ervan. Belichtingstijd en diafragma opening niet, wat ook niet hoeft voor de doorsnee gebruiker.

Accu
De accu is "maar" 1700mah. In vergelijking met nieuwe telefoon is vrij weinig. Met ietsje oudere toestellen, is de 1700mah accu vrij groot, de Samsung Galaxy SII heeft bijvoorbeeld 1650mah. Volgens GSM-arena heeft het toestel een vrij goede accu, mede door de verouderde hardware.
Mijn eigen indruk is dat het toestel vrij snel leeg gaat. Ik heb standaard apps, als Whatsapp, e-mail continue aanstaan, een hele dag met een beetje internetten, gamen en te gebruiken als XBMC remote, houd ik het een hele dag vol. Wanneer ik alleen zit te internetten, zie ik de procenten per minuut bijna aftellen. Dit is voor mij vrij nieuw, maar het algoritme van de N97 of 5800, waren dan ook vrij slecht en ging er pas bij 20% resterend 1 accustreepje af.

Wat ik vrij appart vond, is dat Samsung een niet iets grotere accu in heeft weten te proppen. Vooral kijkend naar de doelgroep van de Xcover2. Gelukkig kan wel gemakkelijk de accu worden vervangen, zodat je een 2e accu mee kunt nemen. Alleen of dit ook goed is waterbestendigheid, durf ik nog niet te zeggen.

Overige hardware: sterke flashlight
De Xcover heeft naast het gebrek van een lichtsensor, wel alle andere zaken aanwezig. Zoals een compass, GPS (met GLONASS), bewegingssensor, oorsensor, Bluetooth 4.0 (wel low energy), WIFI N (ondersteuning) en WIFI-direct.

Een pluspuntje qua outdoor functionaliteit is de vrij felle flitser, die in het donker buiten goed bij schijnt. Zelfs beter dan mijn Action hoofdlampje met 5 ledjes! De flitser kun je vanuit de standby inschakelen via een de volume-knop lang in te houden.
Qua andere outdoor functionaliteit heeft deze Xcover jammer genoeg weinig extra's, zoals bijvoorbeeld een baro- of therometer, wat aanwezig was bij de http://tweakers.net/price...-wit-zwart/specificaties/.

Software: Samsung

De software is eigenlijk gelijk aan alle andere Samsungs, zoals de Samsung Galaxy S III. De Xcover draait Android 4.1.2 en Samsung brengt nog een update naar Android 4.2 uit, maar dit is dan ook de laatste update. Ik zelf ben niet zo fan Samsung's interface, er zit namelijk een boel meuk bij waar ik niks aan hebt. Het liefste heb ik gewoon de stock-interface. Tevens heb ik het idee dat Samsungs versie meer stroom verbruikt.

Het grootste nadeel van Xcover 2 is dat het niet mogelijk is om applicaties gedeeltelijk of geheel over te zetten naar het externe geheugen. Samsung heeft een rare constructie bedacht om het interne geheugen te mounten als intern-SD kaart. Dus ook al ondersteund een applicatie het, de Xcover dus niet!
Tevens is er geen mass storage optie, bij het aansluiten op de PC via USB. Dit vind ik toch vrij jammer, aangezien via mass storage kopiëren sneller gaat dan via MTP.

Voor de rest is er wel van alles aanwezig: ringtones (bewegende) achtergronden, extra opties voor het lockscherm, een wekker die je info opleest en ook een optie dat het scherm aanblijft zolang je er naar kijkt. Over het laatste heb ik nog geen gebruikerservaring.

Customising
Het voordeel van Android is toch wel de aanpasbaarheid, wat tevens één van de belangrijkste redenen is om Android te nemen. Zo vervangen de volgende applicaties de Samsung varianten: de launcher is Novalauncher, Swiftkey als toetsenbord, Google calender als kalender app en qua muziekspeler ben ik er nog niet uit.

Custom romming
Doordat je heel weinig apps kunt installeren, zal iedereen die een paar noodzakelijke apps installeert al snel tegen het geheugentekort probleem aanlopen. Ik had het toestel dan ook niet genomen, als het niet mogelijk was om het toestel te rooten om LINK2SD te kunnen installeren. Via het XDA forum is er een goede root guide aanwezig.
Tevens is de community rondom de Xcover 2 vrij actief. Zo is er een Clockworkmod beschikbaar en tevens een Cyanogenmod 10.1 versie. Beide zijn nog in Alpha en de Cyangogenmod 10.1 heeft zelfs nog wat issues, zoals slechte 2G/3G ondersteuning. Ook zijn er wat issues met het installeren (bootloops e.d.). Ik hou het daarom op dit moment bij een root, maar ik hou de ontwikkeling goed in de gaten.

Ik zal niet iedereen aanraden dit toestel te nemen. Mede doordat het een vrij lomp en een tikkeltje sloom toestel is. Maar met een waterdichte telefoon die al los verkrijgbaar is voor ¤230,- en met eenjarig abonnement voor ¤30,- p/m, mag je niet klagen. Waterdichte telefoons worden tegenwoordig steeds populairder, maar de vraag is of mensen dit zoeken rond deze prijsklasse? Helemaal wanneer het geen schoonheidskampioen is. Mensen die niet per se een waterdichte telefoon of rugged telefoon zoeken, kunnen beter kijken de non rugged versie: http://tweakers.net/price...axy-s-iii-mini-blauw.html (deze is zo'n ¤40,- goedkoper). Een ander toestel met betere specificaties voor rond de ¤230,- is natuurlijk ook mogelijk.

Mensen die daarin tegen een waterdicht toestel zoeken en eventueel een stevige telefoon zoeken, kan ik dit toestel zeker aanraden. Ook al is het niet de perfecte telefoon voor outdoormensen. De Xcover 2 mist bepaalde functionaliteit en eigenschappen, zoals een grotere accu, goed afleesbaar scherm buiten, een lichtsensor en een barometer.
Alleen op dit moment zijn er geen andere waterdichte Andorid 4.x toestellen met 1 GB ram rond deze prijsklasse. Qua rugged telefoons is er alleen de Motorola Defy, maar deze is ondertussen al vrij verouderd.

Voor de mensen die tevens enige applicaties willen installeren, root je toestel! Tevens raad ik aan om een screen protector te nemen en een case ter extra bescherming.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Xcover 2 S7710 Grijs?

Ik had nog een vraagje ivm dit toestel en de bluetooth 4.0 hardware die het bezit.

Ik ben sinds maart 2013 in het bezit van een xcover 2 welk ik specifiek gekocht heb om te mee te sporten Vooral dan fietsen omdat het ten eerste waterdicht is ten tweede bluetooth 4.0 zou ondersteunen. Dit zou het mogelijk maken om de laatste nieuwe snelheids- & cadansmeters (wahoo) evenals hartslagmeters (polar H7) met bluetooth smart te gebruiken in combinatie met de Runtastic apps. Bleek al snel dat android 4.2 geen bluetooth 4.0 ondersteunt en dat samsung geen upgrade naar android 4.3 voor dit toestel voorziet. Waarom hardware gebruiken en deze ook promoten in reclame om er daarna niets mee te doen?:-)Maar goed, mijn vraag is nu of ik met cyanogenmod de bluetooth 4.0 toch aan de praat zou krijgen. Heb hier nog geen ervaring mee.
Dit klopt inderdaad, voor Android 4.3 was er nog geen ondersteuning voor bluetooth 4.0. Dit heeft Samsung opgelost door zelf ondersteuning toe te voegen met hun eigen SDK. Echter moet het programma dat je wil gebruiken wel van deze SDK gebruikmaken. Vervolgens heeft Samsung ondersteuning voor hun eigen SDK weer verwijderd uit hun 4.3 roms waardoor de kans klein is dat veel software ontwikkelaars nu nog de moeite nemen om de Samsung SDK te gebruiken.
wow, snelle reactie:-)

Bedankt voor deze info, had al een mailtje gestuurd naar de mensen van Runtastic omdat dat de app is die ik het meeste gebruik en kreeg daar ongeveer dezelfde uitleg een paar weken geleden. Ze gingen kijken wat ze konden doen aangezien ze in Duitsland wel vaker deze vraag over de xcover 2 krijgen. Van zodra ik een oplossing heb gevonden zal ik ze zeker plaatsen.
Telefoon kan geen apps naar de SD card plaatsen. Na een klein aantal apps zit deze telefoon dus gewoon vol en kan hij niks meer openen. Met Samsung gebeld en zij melde dat er inderdaad niks aan te doen. Jammer, maar gewoon waardeloze telefoon.
Zie review:

Custom romming
Wil je meer apps kunnen installeren?Roott je telefoon en installeer LINK2SD. Garantie vervalt NIET bij Samsung hierdoor!
waardeloos toestel,

Doet van alles in mijn broek zak wat ik niet wil.
Het voert geprekken maakt foto's on gewild.
De acu is ook slecht
En het geheugenprobleem komt mij ook niet onbekend voor.
Niet kopen ;-(

Wel waterdicht gaat zo in mijn wetsuit met surven :)

[Reactie gewijzigd door sterre op 9 juni 2014 14:45]

Dit is zoals een review hoort te zijn! Bravo!
Bliksem B verwoord hier precies zoals ik over dit toestel ( heb m zelf ook) denk. Alleen kan hij hierover een knappe review schrijven en ik niet!!!! Maar ik deel zijn review.....
Dit is met recht een drama toestel voor bijvoorbeeld onze situatie. Voorheen hadden wij de Motorola Defy en dit ging 'redelijk' naar tevredenheid. Enige tijd geleden hebben wij die ingeruild voor de Samsung Galaxy Xcover 2. Een aardig toestel totdat je tegen de geheugengrens aanloopt.. En sindsdien een steeds terugkerend probleem.
Samsung Support stelt gewoon dat er 512 MB aan geheugen beschikbaar is. Na enig doorvragen blijkt het 1 GB te zijn, maar ze zeggen dat er 512 MB is gereserveerd voor de gebruiker.
Maar dan: ondanks dat er enkele apps zijn geïnstalleerd geeft het geheugen aan dat er 562 MB door apps wordt gebruikt. Over bloatware gesproken.. Dit betreft voor het leeuwendeel apps die dus niet te verwijderen zijn. Ook staat er om één of andere dubieuze reden op de toestellen 120 tot 372 MB vol met fotoos en videoos, zelfs na een fabrieksreset blijft dat terugkeren. Daarnaast nog wat niet gedefinieerde bestanden en rommel en het geheugen zit vol.
Muziek eraf halen, media verwijderen, apps verwijderen.. Probleem opgelost? Nee, het geheugen zit nu nog voor ruim 700MB vol. Samsung zegt dat dat ingecalculeerd is, het is een toestel met relatief weinig geheugen voor de gebruiker. Samsung raad aan om een app te downloaden om de gedownloade apps te verplaatsen naar de SD kaart.
Echter om geheimzinnige redenen werkt dit niet met een Galaxy Xcover2.... Hier is op XDA al eens een topic aan gewijd.
Rooten dan maar? Nee meneer, dat beslist niet, uw garantie vervalt dan.. Sorry Samsung mijn garantie vervalt dan niet, maar daar ga ik geen discussie over aan.

Samsung heeft voor de S4 een patch uitgerold om de geheugenproblematiek op te lossen, waarom niet voor andere 'minder verkopende' toestellen gelijk ook. Zucht.

Waar lagen die goede oude Motorola Defy's ook alweer?
Haha, ik begrijp je frustratie! Zoals ik al aangaf in mijn review, is rooten bijna een noodzaak. Hierdoor vervalt niet de garantie zie: nieuws: Samsung gaat gebrickte telefoons standaard onder garantie repareren. Alleen ze gaan wel in hun systeem vermelden dat je telefoon een custom rom bevat. Dat is dan wel een risico...

Ik snap tevens ook niet hoe Samsung hun telefoon zo vol met meuk heeft weten te stoppen. We hebben het over meer dan 3 GB aan ROM. Bij de nieuwere telefoons is dit zelfs meer dan 8GB! 8)7 . Vervolgens toch leuk blijven adverteren met 32 GB free space :( (in ons geval 4GB). Dan heb ik liever de manier van mijn oude nokia's (n97 mini bijv). Daar prikken ze simpelweg een extra chip geheugen bij. Zodat je je naast je 467 MB (Nokia apps nemen bijna geen ruimte in, daarnaast kun je het merendeel op je SD-kaart pleuren) extra 8GB geheugen bij, zodat in ieder geval het beloofde geheugen krijgt voor je muziek, etc.

Ik hoop dat Samsung inziet dat dit gewoon niet kan en dat ze op z'n minst App2SD gaan ondersteunen, waardoor sommige apps wel verplaatsbaar worden.
Maar ik betwijfel het aangezien ze dan hun manier van mounten moeten gaan omgooien. De andere manier wordt namelijk pas bij 4.3 ondersteund (native apps verplaatsen), die dus niet naar de xcover 2 komt.
Tevens heeft Samsung hetzelfde geintje weten uit te halen bij de eerste xcover, welke (geloof het of niet), maar 167MB vrij geheugen heeft |:( . Hierdoor krijg ik het idee dat Samsuns express mensen wilt pesten die een stevige/waterdichte en niet al te dure telefoon zoeken.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 28 oktober 2013 17:18]

Heb het batterij klepje er al af liggen.....
Vond na het rooten van mijn xcover 2 nog deze link over samsung toestellen die in aanmerking komen voor een upgrade naar android 4.4 kitkat, de xcover 2 zou ertussen zitten:

Quote: "the Android 4.4 KitKat which has been developed keeping the thoughts of low RAM devices in mind? It has been said that Android 4.4 KitKat can EASILY run on a device packed with 512MB of RAM"

In de link staat duidelijk dat de X Cover genomineerd is voor de 4.4 update. Tevens is de bron voor de release van Andorid 4.4 geschreven. Oftewel het is nog maar afwachten of de X Cover 2 de update krijgt.
Wat je ook kunt doen is de een custom rom installeren met Android 4.3 en iets je later 4.4. Ik moet die van mij nog flashen, maar via dit forum op XDA istie te downloaden: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2384015.
Belangrijk voor jouw om te weten, is dat de Bluetooth ondersteuning auto carkits in het verleden problemen gaven. Ik weet niet of dit onder tussen opgelost is, dus daar moet je dan even naar op zoek gaan.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 5 januari 2014 23:22]

Was vergeten te vermelden dat ie enkel genomineerd was voor een upgrade. Sorry daarvoor, was een beetje te enthousiast:-) Ik ga zeker een custom rom installeren met 4.3. Heb op andere fora nog wat info kunnen vergaren en de voordelen wegen zeker op tegen het risico van geen bluetooth 4.0 te hebben. Hou je nog op de hoogte;-)
Heb gisteren CM 10.2 versie 20140112 op mijn Xcover 2 geflasht. Gelukkig had je de link voor Clockworkmod gegeven in het artikel want zonder de cwm versie 20140112 kreeg ik het niet aan de praat. Deze eerst via Odin 3.07 geplaatst (met Odin 3.09 ging niet om één of andere bizarre reden). Dan de zip file van CM 10.2 op de root van de SD-kaart gekopieerd, Wel niet vergeten 'data/factory reset en vervolgens wipe cachepartition' te doen. 'Dalvik wipe' moet je ook nog doen dewelke je kan terugvinden onder 'advanced' in CWM. Dan vanuit CWM 'install from zip' gekozen. Werkte allemaal perfect. Belangrijk is dat als deze CM erop staat en je wilt gapps (want er staat geen google playstore en aanverwante produkten op) installeren dat je in CWM opnieuw een volledige cache wipe, dalvik cache wipe en wipe data/factory reset doet NADAT je de gapps zipfile 20130813 (http://wiki.cyanogenmod.org/w/Google_Apps) hebt geïnstalleerd. Anders blijft er een foutmelding komen dat de installatiesoftware is vastgelopen ondanks dat alles na installatie werkt.

Nu, naar mijn gevoel werkt alles perfect behalve bluetooth 4.0 ( of BLE smart), de reden waarom ik deze telefoon in de eerste plaats heb gekocht en ook de reden waarom ik er CM 10.2 heb opgeplaatst:-) Nu zal dit probleem met de CM 11.0 wel van de baan raken.

Alleszins is CM 10.2 zeker een enorme verbetering voor de telefoon maar niet echt spectaculair tegenover gewoon rooten. Batterij was wel minder leeg vanmorgen ondanks veelvuldig gebruik vannacht;-) Tot er een stabiele versie is van CM 11.0 zou ik aanraden om de telefoon enkel maar te rooten.

[Reactie gewijzigd door ubunoid op 19 januari 2014 20:49]

Noobie vraag: Rooten alleen zal niet voldoende zijn?? Kan ik straffeloos de Samsung apps verwijderen of is er een andere manier om de telefoon sneller te krijgen?
Hoi,

Ik ga van de samsung S2 i9100 naar deze. Dit aangezien ik al tot 3x toe, mijn S2 heb laten vallen tot op het punt dat het glas+scherm kapot is gegaan.. Dit keer maar niet repareren voor 110! euro..

Het geheugenprobleem gaat voor mij denk ik een issue worden aangezien ik van de S2 af kom.. Ik wilde eigenlijk alles omzetten, maar dat gaat 'm dus sowieso niet worden.
Hoe kan ik zorgen dat ik er toch al mijn basis apps op kan zetten, een google agenda, whattsapp, runtastic, etc.

Ik denk dat ik dan jouw stukje 'Custom romming' moet raadplegen, alleen is er ook een iets meer leken vertaling voor wat ik dan moet doen?

Alvast bedankt!
Het beste kun je de rootguide volgen van The Boegl, lees even goed wat je moet doen en wat je er gaat veranderen!
Wanneer je dit klaar heb, kun je vanuit de playstore Link2SD downloaden. Vervolgens moet je een SD kaart hebben met daarop een een ex2/ex3 partitie. Ik zelf had een linux machine in huis, waarmee ik via Gparted (ook als live-cd/usb te downloaden) de huidige partitie heb verkleind en vervolgens een 2e partitie van 4gb heb aangemaakt en geformateerd als ext3.

Dat is het eigenlijk alles. Programma's kun je vervolgens allemaal in een keer linken in link2sd. Hopelijk ga je het toestel niet te langzaam vinden als je van een S2 af komt ;).
Er is naast de gekende ROM's van CM een nieuwe ROM van Vanir voor de Xcover 2 waarbij je de thread hier kan volgen: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2689519

Deze ROM is gebasseerd op android kitkat 4.4.2 en de versie 04032014 is volgens mij de meest stabiele, buiten reboot bij een alarm werkt alles perfect en werkt de bluetooth smart functie ook beter dan onder CM 10.2: http://www.emccann.net/nu...anirAOSPNightlies/skomer/

Zeker het proberen waard!

Zeker het proberen waard!
Heb je deze al toevallig geprobeerd? Ik ben nu wel benieuwd eigenlijk om custom roms te installeren. Maar de CM versie heeft bugs en deze ook volgens het forum :(
Ik heb nu al een drietal maanden versie 4.4.2.042714 in gebruik zonder noemenswaardige problemen. Enkel om de x-aantal dagen een reboot zonder reden, maar hij kan evengoed een tweetal weken niet rebooten. Ik stoor mij daar niet zo aan. Ik ben al blij dat ik uiteindelijk mijn bluetooth 4.0 accessoires kan gebruiken zonder problemen. Voor de rest werken alle apps die ik gebruik zonder problemen.
Hier is de link voor de versie die ik momenteel gebruik: http://www.emccann.net/nu...r_skomer_4.4.2.042714.zip

Ik zie dat er ondertussen nog vele aanpassingen zijn gebeurd dus kan het wel zijn dat ik mijn verlof nog eens de tijd neem de nieuwste versie te proberen. Hou je nog wel op de hoogte.
Tot nu toe vertrouwde ik het niet. Maar aangezien ik af en toe echt moe wordt van het slome Samsung 4.1 op mn telefoon (geheugen ook vaak vol). Ga ik hem binnenkort ff flashen.
Heb je trouwens ervaring met Link2SD? Dit gebruik ik namelijk nu om de 800mb schrijfruimte te omzeilen. En als het kan maak ik het liefst een update eerst met titanium backup voordat ik hem flash.
Titanium backup is een handige tool, gebruik die nu altijd voor back-ups. Link2SD werkt zeer goed op andere Samsungtoestellen maar heb ik nog niet op xcover 2 gebruikt omdat met kitkat4.4.2 er een 200mb meer ruimte vrij is op de xcover 2. Er staan bij mij dan ook maar enkel sport-apps en viber extra op:-) Maar moet in principe goed werken. In het weekend ga ik de laatste versies van Vanir uitproberen en zal dan link2SD ook eens uitproberen.
Heb je al een nieuwe versie geflasht? De laatste is 4.4.4 va, 05/11/2014 (http://www.emccann.net/nu...r_skomer_4.4.4.110514.zip)
Jij wel? Trouwens is nou echt zo makkelijk en zorgloos om te flashen (zeg maar net zo makkelijk en veilig als windows/linux installeren)? Zo ja wat is de juiste/beste manier om dit te doen? ODIN (welke versie) --> CWM (welke versie) --> ROM flashen vanuit CWM --> Klaar?
Nee, nog niet. Ik heb wel mijn huidige gerootte samsung-rom geflasht via odin 3.07. De huidige werkwijze weet ik niet meer, maar ik had toen geen CWM geinstalleerd (omdat dit niet in die tutorial stond). Nu heb ik er wel CWM opgezet via de tool rashr https://play.google.com/s...chyan.recoverytools&hl=nl

Hier staat de werkwijze hoe een aantal personen het al succesvol gedaan hebben:

Ik ben wel van plan om dit in de nabije toekomst te doen, maar ik moet eerst nog alles backuppen :)
Apps via Titaniumbackup en contacts syncen met google ofzo.

Dit is de post van de Vanir-rom, en hier staat ook welke CWM je moet gebruiken:

[Reactie gewijzigd door stievydude op 14 november 2014 14:11]

Ik zelf heb hem dus ook geroot via Odin. Maar in de post http://forum.xda-develope...?p=56036644&postcount=459 wordt uitgelegd dat hij eerst CM11 heeft geïnstalleerd en daarna pas Vanir. Lijkt me een beetje overbodig :P .
Ja, dat is inderdaad een overbodige stap, maar ja...
Ik heb vorig weekend de laatste versie geïnstalleerd.

Ik had wel automatische downloads in de google playstore opstaan, waardoor mijn intern geheugen direct vol stond en ik niets meer kon downloaden. Automatische downloads geannuleerd, link2sd erop en dan pas installeren.

Er is wel weinig intern geheugen over (100-250 MB).
Soms krijg je dus wel de melding dat een app niet kan geïnstalleerd worden omdat er te weinig plaats is. Dan cache eens clearen en kijken of er nog rommel wegkan en opnieuw proberen.

TIP: om je sms-berichten te backuppen: gebruik younited. Is gratis + encrypted van F-Secure (https://play.google.com/s...ure.mobile.younited&hl=nl). Ik had problemen met de backup terug te zetten van mijn berichten via titaniumbackup. Uiteindelijk is het toch gelukt na herinstallatie van de rom en met younited.

[Reactie gewijzigd door stievydude op 19 november 2014 11:28]

De Samsung Galaxy Xcover 2 S7710 is een leuke telefoon, maar de accu-capaciteit is volstrekt onvoldoende (1700 mAh) en moet elke dag worden opgeladen...