AMD A4-1200 Review

trm0001 12 september 2013, laatste update op 12 september 2013, 14.561 views

AMD A4-1200

Pluspunten

• Spectaculaire grafische prestaties tov het verbruik.
  • Extreem laag stroomverbruik
  • Doet nauwelijks onder voor de A4-1250 met een 2 keer zo hoog TDP.
  • Alhoewel onbekend de lage kostprijs tov prestaties.

Minpunten

• Geen OC mogelijkheden, duh.....

APU (CPU+GPU) type: AMD Temash A4-1200 APU met AMD Radeon HD 8180 (3 Watt)

logo

Temash A4-1200 is de meest zuinige en lichtste AMD APU van dit moment. Bedoeld voor tablets en instap notebooks. Het Idle TDP is slechts 1,2 Watt waardoor mobiele apparatuur eigenlijk geen actieve koeling nodig heeft. Het betreft een combinatie van twee CPU cores op 1gHz. samen met een (HD8180) GPU gedeelte van 128 Radeon cores op 225mHz. Samen zorgt dit voor een goede balans tussen pure low power rekenkracht en mainstream grafische kracht. Zowel het cpu gedeelte als het gpu gedeelte kennen geen turbo of OC mogelijkheden.

Getest en gebenched in de Medion Akoya E1318T:

Temash A4-1200 APU TDP's: 3,9W Max. TDP - 2,3W Avg. TDP - 1,2W Idle TDP

Platform:
platform

AMD Temash word herkent als zijnde een Kabini versie onder CPU-z:
N.B. merk op dat het TDP hier bovendien vermeld staat als: 3 Watt ipv 3,9 Watt.

Stroomverbruik tov de andere onderdelen van de Medion notebook:
Stroomverbruik in mWatt per onderdeel
Adapter inefficiency (est.) 1600 mW
5400rpm HD (known) 1500 mW
Screen (detected) 2000 mW
APU (known) 1200 mW
Mainbord & rest (est.) 1700 mW

Van alle onderdelen van deze Notebook lijkt de APU Idle dus het minst te verbruiken

Specificaties en FutureMark 3D06:
info & 3D06 libre

Cinebench 10, Single, Multi & OpenGL:
CB 20 libre

Cinebench 11,5, Single, Multi & OpenGL :
CB 11 Libre
...met dank aan Daos voor tips om betere tabellen te krijgen in deze review !

Opmerkelijk: Temash (3Watt) scoort 25 procent van de Radeon HD4870 (200Watt):
Onder Cinebench scoorde de A4-1200 Temash maar liefst 25 procent van de Radeon HD4870. Dit is vooral heel erg knap doordat Temash sub 4 Watt verbruikt en de Radeon HD4870 200 Watt verstookt. Daarmee is Temash ruim 12 keer energie efficienter voor dit onderdeel dan de HD4870

Windows prestatie index:

3D Mark 13:
ICE STORM: 11930 3D marks (IS-2 75FPS AVG / IS-3 50FPS AVG / IS-4 18FPS AVG)

Fish Tank test (microsoft IE10 browser grafische test):
1 visje tot en met 100 visjes: Max. FPS (60)
250 visjes: 52 FPS

Eerste Ervaringen:
De eerste indrukken zijn ronduit positief, hij is ruim snel genoeg, grafisch zelfs heel erg snel, verbruikt bijna geen energie. (De notebook en adapter blijven dan ook heel erg koel, dus ook geen ventilator geruis).

(kleine) Nadelen zijn er ook, dat de cpu niet heel erg snel is (mainstream niveau) maar wel snel genoeg voor de allerdaagse taken had ik verwacht, toch is hij in de praktijk sneller dan ik in gedachten had (boven Brazos niveau).

Conclusie:
De CPU doet wat hij moet doen op een vlotte en soepele manier onder Windows 8. Het GPU gedeelte is zelfs spectaculair snel, zeker gezien het verbruik. In Cinebench haalde het grafische gedeelte van deze APU 25 procent van de Radeon HD4870 score.

Voor zover ik heb kunnen vinden is deze "review" van Temash A4-1200 een Wereldprimeur.
....en dat zo maar met een Medion van Bart Smit om de hoek...... :P

Heb jij ook een AMD A4-1200?

Ik vind het leuk om te lezen wat er aan de onderkant van de markt allemaal kan.

Bedankt voor de review.

Alleen ben ik wel benieuwd waarom je volgens mij foto's ipv screenprints gebruikt.
Allemaal wat dof.
'screenprints' kan je maken door [PrintScreen] (hele scherm) of [Alt] + [PrintScreen] (actieve venster) te drukken. Het resultaat komt op het klembord en kan je bijvoorbeeld plakken in Paint.
Of makkelijker in Windows 8: Win+Prt Scr
Aangepast, dank voor de tips ! :)
Mooi om te zien wat dit zuinige beestje nog kan presteren en vergelijking met zijn grotere broers.

Alleen vanwege foto's van de schermen ipv. screenshots, zie ook hierboven. Krijg je van mij maar een +1.

[Reactie gewijzigd door rens-br op 24 september 2013 14:39]

Speelt het soepel full-hd materiaal af?
Bij AMD speelt alle Full-HD content al een jaartje of 5 soepel af.
Dwz: zelfs op de meest zwakke AMD/ATI Radeon IGP / GPU / APU :)

Het GPU gedeelte van de Temash is krachtig genoeg om 3 gelijktijdige FULL-HD video's af te spelen.
Niet dat dit erg zinvol zou zijn, maar hij kan het wel. :9

Ik heb dit niet in de review opgenomen omdat ik er vanuit ging dat dit wel algemeen bekend zou moeten zijn hier op tweakers (al helemaal onder tweakende AMD-ers).
Sorry, iets te makkelijk om het hier te vragen.
Ik ben zelf bezig met een goedkope full-hd speler. De TDW van deze amd a4-1200 verbaasde me zo, dat ik niet verder keek dan m'n neus lang is :p

Tnx!
Interessant. Mijn Thinkpad Edge E325 (Brazos E-450) doet het aardig met HD materiaal, maar vooral zaken als YouTube en streaming video is vaak 720p al te veel van het goede. Ik moet zeggen dat het met driver updates wel beter is geworden, maar 1080p is echt teveel gevraagd. Niet dat er een 1080p paneel in mijn laptopje zit :p

Moet zeggen dat ik wel grote fan ben van deze kleine AMD chips. Hoe doe de A4-1200 het bij YouTube en dergelijke?
Full HD Youtube geeft soms problemen bij mensen met diverse CPU's (intel/Amd/etc.).
Dit ligt vrijwel nooit aan de hardware maar bijna altijd aan de software + Youtube zelf.

Ik heb de Thinkpad edge in twee AMD (voorlopers van Brazos) versies gehad zowel met een langzame singlecore als met een snellere dualcore. Beiden deden Full-HD op hun sloffen.

Youtube is een dichtgetimmerde stream die dus regelmatig tegen problemen aanloopt.
Daarom graag Youtube bekritiseren ipv de hardware fabrikanten.....
ik zit te denken om de Medion 10 inch AKOYA E1318T Notebook touch met Office 13 waar je in deze review aan refereert aan te schaffen voor mijn dochter.
en zij heeft 1 belangrijke vraag: werkt minecraft hierop ?
Heeft iemand hier een idee over?
alvast bedankt
iemand al Linux geprobeerd op deze notebook? Ben met name benieuwd of het touchscreen goed werkt met Gnome 3.