Logitech Harmony 525 Advanced Universal Remote Review

Madshark 5 september 2008, 1.478 views

Logitech Harmony 525 Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Zeer veel apparaten die standaard al supported worden.
  • De prijs
  • Software (hoewel daar de meningen over verschillen)

Minpunten

• Toetsen, algehele kwaliteit, kraken etc.

Configuratie Score: 5
Vanwege de berg afstandbedieningen in de woonkamer heb ik deze Harmony 525 aangeschaft.
Verhalen over gebruik, updaten via USB, de software en functies zoals Activity's etc.zijn op deze site al genoeg te vinden en dan zou mijn productreview weinig toegevoegde waarde bieden. Ik schijf daarom een aanvulling.

Ik heb de Harmony 525 zo'n 1.5 jaar geleden gekocht en heb daar een haat liefde relatie mee.

Wat de Harmony zou moeten aansturen:

HTPC (Windows MCE)
Xbox1 (XBMC)
Panasonic Fiera plasma TV
Dreambox sat ontvanger
Onkyo THX versterker
Toshiba HD-DVD speler
Sharp Airco unit
Panasonic Airco unit

En inderdaad, deze afstandbediening werkt met al deze apparaten. Hoewel de aansturing van de beiden airco unit's wat te wensen over laat. Functies van de Sharp kloppen niet met het origineel, temp. lager blijkt standby te zijn, temp hoger laat je fangrille bewegen etc.etc.
Ondersteuning van mijn Panasonic Airco unit is zeer marginaal, aan of uit ;)
Voor de rest van de apparatuur werkt het perfect, hoewel ik de default plaatsing van de Dreambox functies een beetje onlogisch vind.

De functies en de mogelijkheden van dit apparaat zijn werkelijk fenominaal, vind het zelfs bijna perfect. Echter ligt de afstandbediening bijna full time in de keuken om als aan/uit remote te fungeren voor Panasonic Airco (originele afstandbediening is defect) want naast de mogelijkheden en functies is nog 1 punt meer belangrijk, de bediening.
En laat laat logitech met dit model zeer grote steken vallen. De kwaliteit van de toetsen is uiterst belabberd, het is alles behalve een fijne zapper.
De rubbertoetsen moeten redelijk hard, en recht naar beneden ingedrukt worden,nog erger je voelt geen enkele feedback. Vrijwel ieder ander afstandbediening voel je altijd wel aan als je een knop goed ingedrukt hebt, met deze Harmony is dat niet het geval, in de praktijk, doordrukken totaan kraak geluiden en enigzins hopen dat je het goed gedaan hebt. Voelt echt niet prettig aan.
De mooie kunstof knoppen zijn mogelijk nog irritanter, zeer wankel, ook weer hard drukken, en de keyclick komt pas als de remote intussen meekraakt.

En dit is zo jammer, met een beetje Philips/Sony/Panasonic/etc.etc.etc. grade kwaliteit zou dit de perfecte abstandbediening geweest zijn.

Heb jij ook een Logitech Harmony 525 Advanced Universal Remote?

Vreemd dat je de ergonomie slecht vindt. En dat toch weer de bouwkwaliteit bij de 525 benadrukt wordt als onvoldoende. Zou dit dan een wezenlijk verschil met mijn 555 zijn?

Ik kan niets anders zeggen in mijn review dat ik de afstandsbediening prettig vind en ook niet hard hoef te drukken.

Grappig is het ook dat ik net mijn review van de 555 klaar heb en daar is de volgende al!
Een 555 is inderdaad beter gebouwd. Ik heb ook bijna 2 jaar lang een 525 gehad en dat is qua bouwkwaliteit niet echt om over naar huis te schrijven. Nu heb ik een 885, dat is echt weer een stap hoger qua bouw en snelheid.
Ik heb in een review over de 525 ook zoiets vemeld:

De toetsen zijn niet echt geweldig te noemen. Zelfs de lak van sommige toetsen is
eraf gesleten.

Nu als vervanger een Harmony One gekocht, een heel stuk beter en duurder ;)
  • het display is perfect
  • de toetsen geven feedback en je weet wanneer je er een ingedrukt hebt
  • de afwerking is een kwestie van smaak maar m.i. werkelijk mooi
  • de software is dezelfde als bij de 525 en geeft de optie om alles te importeren bij
    de aanschaf van een nieuwe Logitech!
Zal er over een tijdje een review van schrijven...

NB
de aansturing van je airco kun je waarschijnlijk verbeteren door de leerfunctie van de software!

[Reactie gewijzigd door HeyDude op 5 september 2008 15:31]

Door dat de 525 veel batterijen vreet hoop ik dus dat jullie daarop een oplossing hebben.
Moet ik oplaadbare gebruiken?? Kan ik deze ook opladen doormiddel van usb verbinding??

Groet thierry