Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote Review

loewie1984 5 september 2008, laatste update op 18 november 2008, 14.032 views

Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Fraai Design
  • Robuust
  • Overzichtelijke layout
  • Software makkelijk te bedienen en alles is te configureren
  • Goede menu-logica (d.m.v. keuze opties worden diverse apparaten gelijktijdig ingeschakeld)
  • Online opslag van gebruikersprofiel
  • Profiel makkelijk upgraden naar ander (hoger) type afstandsbediening

Minpunten

• Apparaat dient in- en uitgeschakeld te worden met de Harmony, anders kan je geen andere functie uitvoeren op de afstandsbediening.

Configuratie Score: 4

Vanwege het feit dat mijn verzameling elektronische apparaten flink aan het groeien is, en er nog wat dingen in de pijplijn zitten zoals een apple universal dock en een fm tuner. Heb ik besloten de Logitech Harmony 555 aan te schaffen.

Waarom niet de 525?

Het grappige is dat ik geen wezenlijke verschillen kan ontdekken tussen de 525 en 555 met uitzondering van het kleurverschil in het LCD. Waarom toch de 555 dan, omdat ik op basis van de productreviews van de 525 door medetweakers, besloten heb dat mij de 555 beter lijkt.

What's in the box

Wanneer we de verpakking openen, treffen we buiten de gebruikershandleiding en software natuurlijk ook de interface kabel aan. Prettig is dat er gewerkt wordt met standaarden, de interface is namelijk een usb naar mini-usb kabel. Uit ervaring kan ik zeggen, dat je af en toe wel eens een kabel kwijt raakt en dat het dan prettig is dat je er daar nog 5 van hebt liggen.

Installatie

De installatie verloopt vlekkeloos, de software is ongeveer 50 mb groot, wat dus een redelijk groot pakket is voor een programma die de database met apparaten niet lokaal opslaat, maar zijn informatie centraal bij Logitech vandaan haalt. Vermoedelijk is de grote van de software te wijten aan enkele geanimeerde demonstraties die de gebruiker moet helpen bij het instellen van de afstandsbediening. Een klein negatief puntje vind ik noemenswaardig, ik wilde de software al voorinstalleren zodat ik mijn apparaten en acties al geconfigureerd had zodra de afstandsbediening er was. Dit is helaas niet mogelijk, de software installeert niet verder zonder detectie van de afstandsbediening.

Software

Eenmaal de software opgestart, dient er een profiel beveiligd met wachtwoord aangemaakt te worden. Ook je overige NAW gegevens worden opgevraagd door Logitech. Of dit de daadwerkelijke registratie van je afstandsbediening is durf ik niet te zeggen. Als je het apparaat tweedehands koopt is je garantie niet overdraagbaar en blijft deze behouden aan de eerste eigenaar met aankoopbon.

Hoe dan ook, het configureren van de afstandsbediening was zo gepiept. Je geeft aan welk apparaat dat je hebt. Welke acties je ermee wil uitvoeren en klaar is kees.

Hieronder een overzicht nadat je alles geconfigureerd hebt.

Ergonomie

De ergonomie van de afstandsbediening vind ik goed. Hij ligt zeer prettig in de hand, het plastic voelt niet al té plastic aan en het gewicht wordt met name bepaald door de 4 AAA batterijen die in de afstandsbediening geplaatst moeten worden.

Functionaliteit

De Logitech Harmony 555 is gemaakt voor het aansturen van maximaal 15 apparaten.

De functionaliteit van de afstandsbediening vind ik zeer uitgebreid, als we kijken naar de layout van de afstandsbediening zien een hoop knoppen. Vrijwel elke essentiele knop die aanwezig moet zijn is aanwezig. Met uitzondering van een aparte eject knop. Je kan door middel van een van de knoppen naast het LCD de schijf uitwerpen. De vier knoppen links en rechts variëren steeds van functie bij een bepaalde opdracht.

De knoppen indeling heeft een logische plaats gekregen op de afstandsbediening. Mede vanuit het oogpunt van ergonomie is het prettig dat de knoppen die je het vaakst gebruikt zich in het midden bevinden. Een afstandsbediening moet je gemakkelijk met één hand vanuit de handpalm kunnen bedienen. Tevens wanneer je langdurig aan het zappen bent, is het wel prettig als je geen last krijgt van verkrampte vingers.

Bedieningsgemak

Één van de belangrijkste punten is toch wel het bedieningsgemak, je koopt immers zo'n afstandsbediening om een beetje te "life hacken". Meer doen met minder en ik kan je garanderen dat doet deze Logitech Harmony 555, in de software is namelijk een hoop in te stellen zodat de afstandsbediening precies weet wat ie moet doen wanneer je hem een opdracht geeft.

Bijvoorbeeld, wanneer ik een DVD'tje wil gaan kijken zorgt mijn Harmony ervoor dat zodra ik op "Activities" druk en mijn keuze maak voor: DVD kijken, hij automatisch mijn TV uit standby haalt en schakelt naar kanaal AV1. De Marantz DVD speler aangaat vanuit standby en mijn Marantz Versterker in wordt geschakeld en ingesteld staat op het juiste kanaal.

En wanneer je de boel uit wil schakelen is een simpele druk op de powerknop op de afstandsbediening voldoende om de hele boel standby te zetten.

De vergelijking tussen deze Harmony 555 en elke andere zogenaamde universele afstandsbediening vind ik toch bijzonder groot. Ik ken tot dusver eigenlijk geen enkele andere universele afstandsbediening die kan wat de productreeks van Logitech allemaal kan. In dit opzicht vind ik het dus een vrijwel unique selling point.

Vormgeving

De vormgeving van de afstandsbediening is in mijn ogen goed gelukt. Het apparaat is stijlvol afgewerkt. Lijkt een bepaalde coating te hebben waardoor het allemaal wat echter aanvoelt. En de indeling van de toetsen en LCD is goed te noemen.

Bouwkwaliteit

De bouwkwaliteit is een aspect waar medetweakers bij de Harmony 525 over gevallen zijn, hij zou gammel aanvoelen en kitcherig, echt plastic. Ik kan niet zeggen dat dat bij de 555 het geval is. Het voelt allemaal zeer stevig aan en bovendien tis niet dat je hem gaat gebruiken voor een nagel in de muur te slaan voor een foto van je schoonmoeder.

Als voorlaatste dan de prijs, het apparaat was destijds te koop voor nog geen ¤ 48,00 excl. verzendkosten. Ik heb op Marktplaats gezocht waar er altijd wel een stuk of 5 te vinden zijn en ben zo brutaal geweest om te zeggen dat het kastje nog maar ¤ 48,00 kost en ik hem graag zou willen kopen voor ¤ 35,00 inc. verzend. De verkoper ging akkoord, en het apparaat is werkelijk zo goed als nieuw bij mij aangekomen. Indien ik er geen had gevonden op Marktplaats had ik er die ¤ 48,00 euro ook voor over gehad. Ik vind de prijs / kwaliteit dus goed te noemen, en zeker als je kijkt naar wat andere universele afstandsbedieningen kosten en kunnen voor bedragen tussen de ¤ 10,00 en ¤ 35,00 euro.

Mijn conclusie is, dat het apparaat doet wat het zegt. No nonsense is. De techniek bezit om signalen bij te leren, zodat je apparaten waarvan je ze geconfigureerd hebt in de software maar de actie niet goed werkt, kunt bijleren aan de Harmony 555

Het apparaat voelt stevig aan, ziet er mooi uit en zorgt dus echt voor consolidatie van al je afstandsbedieningen.

Link naar de specs

EDIT: Negatieve eigenschap toegevoegd
EDIT: Typo's verwijderd

• Marantz PM6010-OSE
  • Marantz DV4200
  • Sony Triniton KV29FX30B
  • Windows XP

Heb jij ook een Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote?

Heb deze remote voor mijn grootouders gekocht in november.
Nu enkele maanden later hebben ze er nog niet aan kunnen wennen.
Wel moet ik zeggen dat voor een remote van bijna 50 euro hij erg goedkoop aanvoelt, mijn MCE remote bijv voelt degelijker aan.

Verder Zuipt hij een hoop baterijen, in de drie maanden dat hij gebruikt is hebben ze 3x baterijen moeten vervangen, wat ik bijzonder veel vind voor een remote. (mijn baterijen van mijn remotes thuis welke dagelijks gebruikt worden gaan gemiddeld toch wel 6 maanden of langer mee).

Verder werkt niet alles vlekkenloos met de activiteiten knop.
De remote gaan dan dus ook weer de deur uit.

Moet wel zeggen dat het installeren van de remote inderdaad erg makkelijk gaat, ook bij remotes die niet standaard door de software worden ondersteund.
Maar dat hij geschikt is voor oudere zodat alles makkelijker gaat zoals in de reclame is minder waar, na 3 maanden dus vinden ze het nog een onding en gebruiken ze liever de losse remotes. (opzich zijn ze best technisch hebben een media center en een pc waarmee ze goed overweg kunnen).

Grootste minpunt blijft voor mij de kwaliteit, apparaat voelt gewoon erg goedkoop aan de knoppen klinken goedkoop en gaat allemaal niet erg soepel.
Ook gaat de remote vaak uit zijn eigen aan, (LCD gaat branden/ verlichting aan) zonder rede of zo, hierdoor gaan de baterijen niet erg lang mee.
Toch blijft een alles in een remote van bijv. blokker makkelijker in de omgang.

Plus punten:
Leren van IR commandos
programmeer bare knoppen met lcd text.
Dat het LCD aangaat op de meest rare momenten bemerk ik ook wel eens, ik heb het idee dat er één of andere motion detector in zit, waardoor de backlight gaat schijnen bij een waarneembare trilling/beweging.

Jammer dat hij je grootouders niet bevalt, ik ben met je eens dat de activitiesknop niet feilloos werkt. Zoals ik al eerder beschreef moet je of alles met de Harmony doen of alles handmatig zelf aan en uitzetten. Wanneer je zelf een handmatige actie verricht waaraan een Harmony actie aan voorafgegaan is, heeft de Harmony problemen.

Ik gebruik hem eigenlijk ook niet vaak meer, om eerlijk te zijn... vanwege het feit dat ik mijn nieuwe tv nog niet volledig geconfigureerd heb op de remote.
- Apparaat dient in- en uitgeschakeld te worden met de Harmony, anders kan je geen andere functie uitvoeren op de afstandsbediening
Kun je daar eens op ingaan? Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt.
Hallo Schaduwtje,

Ik bedoel hiermee te zeggen het volgende:
Wanneer ik besluit een CD te gaan luisteren, kies ik deze activiteit op de Harmony 555, de Afstandsbediening haalt mijn Marantz DV4200 dan standby om vervolgens een CD of DVD af te spelen. Echter als ik nu mijn Marantz DV4200 zelf uit standby haal door op de power-knop van de dvd-speler te drukken kan de Harmony het apparaat niet meer in schakelen en lijkt het infrarood signaal op dat moment niet actief voor het apparaat.

Ander voorbeeld, stel ik besluit ineens TV te gaan kijken, dan druk ik op de power knop van de afstandsbediening om de vorige activiteit (bijvoorbeeld muziek luisteren) te sluiten. Echter wanneer ik mijn dvd-speler al naar standby verwezen heb, kan de Harmony de dvd-speler niet meer naar standby zetten, met als gevolg dat als ik een volgende activiteit selecteer er niets gebeurt.

Ook komt het wel eens voor dat de afstandsbediening na een functie geselecteerd te hebben gaat knipperen en niet meer reageerd. Je moet dan een batterij verwijderen en opnieuw plaatsen om de remote als het ware opnieuw op te starten.

Ik hoop dat je nu een beetje snapt wat ik bedoel.

Succes
Klinkt eerlijk gezegd wel een beetje vaag. Het is vooral een stevig minpunt m.i.

Zijn er meer mensen met deze ervaring?

(of wat dát nou de reden dat ie op marktplaats stond ;-))

[Reactie gewijzigd door ejay79 op 30 oktober 2008 10:08]

Zeer nette review :)

Ik denk erover ook deze harmony te kopen, alleen heb ik nog een vraag;

Kan je ook de harmony configureren /aanpassen als je geen internetverbinding hebt, bijv. op vakantie?
Helaas niet, je hebt een logitech account nodig evenals een verbinding met internet, om het apparaat te kunnen configureren. De database met commando's staat niet offline opgeslagen maar wordt van het internet afgehaald.

So it's best to do it while your still @ home,.. zou ik willen zeggen
Is het nou echt niet mogelijk dit ding te gebruiken zonder alles op standby te houden.

ik selecteer nu altijd één apparaat en dat is niet echt handig.

zit je bijv dvd te kijken, moet de tv harder: eerst op tv zetten. wil je even vooruit spoelen, moet je dvd selecteren. niet handig dus.

maar zodra je activities selecteert (als je al zit te kijken), dan schakelt hij de boel uit!

lekker dan.

ik heb al mijn apparaten standaard uit staan en ben ook niet van plan de hele boel op standby te houden.

Dat schijnt nl toch best te slurpen. Bovendien pak ik bijv. de beamer altijd ergens van de plank.
Dan ben ik bang dat je het e.e.a. toch niet goed geconfigureerd hebt.

Je maakt een activity aan, en tijdens het selecteren/configureren van de apparaten die je onder deze activity koppelt kun je aangeven wat de bedoeling is:

Zo wordt je gevraagd wanneer je DVD kijkt op welk kanaal de TV moet staan, ook kun je dan aangeven of je het volume van de TV wil bedienen of van bijvoorbeeld je Home Cinema Set.

Wanneer je een activity goed geconfigureerd hebt, zou je dus als je de activity DVD kiest, het geluid van je TV moeten kunnen regelen in combinatie met de reguliere dvd-opties die je van je dvd-afstandsbediening verwacht.

Je maakt dus een activity op basis van combinaties van je apparatuur, je moet niet je activity DVD alleen maar gebruiken om je DVD te bedienen, en de activity TV voor je TV te bedienen :)
het probleem is: ik zet alles met de hand aan. Dan staat het dus ook echt aan.

Als je dan een activity start zet hij de boel op standby.

De bedoeling lijkt dus, dat alles altijd maarop standby staat. Daar doe ik dus niet aan mee.

Wat ik dus nu maar doe is mijn hand voor het infrarood ding, activity kiezen en dan doet het het allemaal naar behoren.

Maar tjongejonge wat knullig zeg. Je mag je apparaatjes niet uitzetten van logitech...
Dan heb je een apparaat wat een Standby-PowerOn toggle commando heeft waarschijnlijk.

Een Harmony gaat er inderdaad vanuit dat een apparaat wat hij nodig heeft in Standby staat (tenzij je geprogrammeerd hebt dat hij niet de powerknop kann/mag bedienen) en dan stuurt hij dus een PowerOn commando. Als dat apparaat al aanstaat en je met het PowerOn commando ook het ding weer in Standby zet gaat het ding dan natuurlijk standby....

Dat moet je wel kunnen veranderen in de programmering volgens mij.
Bij werkt dat wel goed (TV zet ik eerst aan, dan start ik bv acitivity UPC kijken). Misschien contact met support opnemen? Als je dat doet vanuit de applicatie zelf, kunnen ze je profiel checken op errors.
Dat klinkt erg goed allemaal. Wat ik vaker las was dat eigenlijk alleen de 895 goed ozu functioneren. Maar uit jouw verhaal blijkt iets heel anders.

Hoeveel apparaten kan de 555 maximaal aansturen?

Voor ¤ 48,- is het namelijk de moeite wel waard om an te schaffen inderdaad.
Ik heb het aangepast in de review, schandalig dat ik dat er niet bij heb vermeld.

De Logitech Harmony 555 kan tot 15 apparaten aansturen.

Maar wat je zegt over dat alleen de 895 goed zou zijn, ik heb me niet zo bijster veel georienteerd op de 555 of op welke andere harmony dan ook.

Maar kwa prijs zit ik niet te wachten op een universele afstandsbediening van 200 euro met een geanimeerd fancy lcd schermpje.

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 5 september 2008 13:07]

Mooie review. :)

Wel even een opmerking, sommige afbeeldingen zijn wat te breed zodat ze afgesneden worden. Je zou dus de afbeeldingen moet resizen, naar 530 correctie 550 pixels (of minder). Het beschikbare beeld nu namelijk ~560-570 breed. Met 550 of kleiner past het dus makkelijk. :)

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 5 september 2008 12:48]

Mooie review. Ik heb besloten hem aan te schaffen bij Ibood vandaag (39 euro)

Ik laat het weten als ik hem heb of hij ook zo makkelijk te bedienen is als hierboven beschreven.
Ook ik heb er vandaag 1 via Ibood besteld, echter voordat ik deze review las. Maar ik ben erg benieuwd, als ik het zo lees een goede keuze geweest!

Al ben ik wel benieuwd of hij de UPC afstandsbediening kan vervangen, daar lees ik nog niks over? Iemand een idee/ervaring?
Lang leve iBood; hier ook eentje besteld.
De review klinkt goed dus proberen maar. Eindelijk verlost van al die afstandsbedieningen in huis.
Op http://myremotesetup.com/...RelativePath=ProcSpice%2F kun je overigens zien of je apparaat ondersteund wordt.

[Reactie gewijzigd door Tonie61 op 23 oktober 2008 09:40]