Specificaties 3,5" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Apple iPhone 3G 16GB Wit Review

Anuskriebel 20 september 2008, laatste update op 20 september 2008, 6.404 views

Apple iPhone 3G 16GB Wit

Pluspunten

• Diversiteit, mede door Application Store
  • Eenvoudige bediening (met multi-touch)
  • Snelle en vooral mooie interface

Minpunten

• Safari sluit helaas nog steeds soms spontaan af
  • Wisselende problemen bij 'sommige' gebruikers

Edits: 04-09, 09-09, 15-09, 20-09

Tot mijn grote verbazing bestond er tot 04 september nog geen iPhone 3G review. Omdat ik zelf bijzonder enthousiast ben over deze telefoon zal ik proberen zo duidelijk mogelijk mijn bevindingen te delen. (Plaatjes zijn klikbaar)

Bemachtigen
Ik was 1 van die gekken die één van de eerste 500 telefoons probeerde te bemachtigen in Rotterdam in de nacht van 10 op 11 juli. Dit is uiteindelijk gelukt (nummer 314) na lange tijd wachten. Dit is het allemaal waard geweest. De iPhone kwam in een mooi klein doosje waar niet bijzonder veel in zat. Ik had graag een dock gezien, maar dit zat er niet bij. Deze zal ik zelf nog los halen. Opzich kan je prima uit de voeten met de USB kabel die er bij zit.

Activeren
Activeren gaat via iTunes. Voordat je dit hebt gedaan is verder gebruik van de telefoon niet mogelijk. Ook is het handig gelijk een iTunes account aan te maken zodat je gelijk de vele (gratis) programmatjes kunt downloaden. Dit gaat niet zonder account.

Design
Hoe je het ook wendt of keert, de iPhone is een 'iCatcher' ;)
Veel mensen vragen "Oh, is DAT een iPhone? Mooi hoor". En dat ben ik ook met ze eens. De telefoon heeft een heel strak design en ligt erg lekker in de hand. Hij heeft een bolle achterkant waardoor hij dunner lijkt en hij heeft een mooie metalen omlijsting. Ik bewaarde hem voorheen in een sokje. Het is niet bijzonder practisch en zolang je hem niet bewaart bij sleutels o.i.d. ben ik niet bang voor krassen. Daarnaast werkt het multi-touch scherm bijzonder lekker. Geen vertraging in het slepen, het voelt alsof alles direct meebeweegt.

Gebruiksgemak
De iPhone heeft maar 1 echte knop voor het gebruik van de telefoon zelf. Er zijn verder nog 4 andere knoppen, maar deze zijn voor toetsblokkering, volume harder/zachter en stille stand aan/uit, die gebruik je niet veel en zitten aan de zij- en bovenkant. Het mooiste van het apparaat dan ook dat er geen toetsenbord op zit. Omdat de toepassingen van een toetsenbord zo divers kunnen zijn is het eigenlijk ook niet logisch om vaste toetsen te maken. Dit is dan ook heel slim opgelost met een onscreen toetsenbord. Het typen is even wennen, maar sms-en met 2 vingers gaat net zo snel als typen met twee vingers op een PC toetsenbord. Verder reageert de telefoon erg goed op je vinger, je hoeft niet heel precies te zijn en ook mensen met dikkere vingers kunnen er mee overweg..
Typen met correctieCursor verplaatsen
Zelfs mijn moeder (die niks met telefoons en computers te maken wil hebben) vind het een geweldig apparaat. Even foto's meenemen naar familie of een spelletje spelen zijn zelfs voor haar leuk. Door de eenvoudige indeling zonder echte menu-structuur is alles simpel te vinden, maar niet zo simpel dat het ten koste gaat van de mogelijkheden.
Daarnaast werkt de telefoon lekker snel en soepel. Dit in tegenstelling tot een HTC Touch Diamond die ik in mijn handen heb gehad.. ongelovelijk hoe brak die bediening is, maar het blijft allemaal met software aan te passen.

Functies
De basis functies aanwezig zijn niet bijzonder uitgebreid, maar voldoen wel aan de basisbehoeften. De calender is erg makkelijk en overzichtelijk, hetzelfde geldt voor bellen en sms-en. Email is zeer eenvoudig in te stellen, die gebruik ik nu voor mijn gmail. De iPhone biedt ondersteuning voor Microsoft Exchange ActiveSync en push- technologie voor e-mail, agenda's en contacten. Op de iPod functie ga ik niet verder in, dit werkt hetzelfde als de iPod Touch en is erg uitgebreidt. De coverflow modus is dan ook erg fijn om te gebruiken bij het bladeren door je muziek.
Het mooiste is de Application Store. Hier zijn binnen korte tijd al honderden tot duizenden programmatjes op uitgekomen die de functies van de telefoon erg uitbreiden. Zo zijn er heeel veel leuke (vaak gratis) programma's en games. (Zo raken we misschien eindelijk af van de irritante Jamba reclames.. |:() Zo zijn er mooie gratis vertaalprogramma's, een waterpas, dobbelstenen, GPS tracker, IM-programma's.. de mogelijkheden zijn bijna eindeloos.
Installeren van een applicatieGeďnstalleerde applicatiesRouteplanner via GoogleMaps

Camera
Veel mensen vinden de specificatie van de camera (2MP) maar matig. Zelf snap ik niet waarom een telefoon 5MP moet kunnen schieten. De foto's worden hier niet beter van en er ontstaat meer ruis met foto's die meer geheugen vragen. De foto's die je maakt met 2MP zijn erg netjes, niet om uit te vergroten, maar als je ze terug kijkt gelooft niet iedereen dat ik sommige foto's met de telefoon gemaakt heb. Dit is dan wel bij daglicht. Bij weinig ligt worden de foto's korrelig en veel minder mooi, maar dat lag ook binnen de verwachting.

Bereik
Hier snij ik vast een gevoelig onderwerp aan. Ik heb met grote ontsteltenis de nieuwsberichten over het bereik van de telefoon gevolgd. Ik heb hier zelf namelijk helemaal geen last van. Sterker nog, voor het GSM bereik heb ik soms bereik waar anderen dat niet hebben. Met 3G heb ik geen referentie, maar zolang ik niet midden in een groot gebouw zit heb ik prima ontvangst. Ik was ook blij met de testuitslag van een Zweeds onderzoek, mocht er wel wat mis zijn, dan zou ik misschien op andere plekken wel problemen kunnen ondervinden.
Ik moet toegeven dat ik voor het grootste deel gebruik maak van Wifi netwerken omdat die bijna overal in mijn omgeving te vinden zijn en de snelste verbinding hebben.

Applicaties
Ik zal hier een paar applicaties apart bespreken om een idee te geven wat de mogelijkheden zijn.
- Mail
Ik maak geen gebruik van een Mobile-me account, dus daar kan ik weinig over zeggen. Het lijkt me wel een mooi systeem, al schijnt het wel wat opstartproblemen te hebben gehad.
Push mail heb ik uit staan omdat ik anders te vaak aan het mailen ben, maar in gebruik is het zeer practisch. Ik mail tegenwoordig vaker op mijn telefoon dan op een PC. Instellen van een mailaccount is eenvoudig en ophalen van mail gebeurt wanneer ik Mail opstart.
Mail applicatieNieuwe email
- Google Maps
Zeer fijne applicatie die nuttig is als je bijrijder bent in de auto of gewoon de weg wil weten in een stad. Ook als je zoekt naar bijvoorbeeld 'Fietsen' of 'Pizza' dan vind je bedrijven in de buurt die daar mee te maken hebben.
Google MapsRoute plannen
- Safari
Ik had niet voor mogelijk gehouden dat internetten op een telefoon gemakkelijk en overzichtelijk zou zijn. Nou dat is het! Bij het laden van een pagina krijg je de gehele pagina te zien, dit is door de resolutie van het scherm niet goed te lezen, maar zodra je tweemaal tikt op een plaatje of een tekst kolom pakt de iPhone automatisch datgene wat je wil lezen. Als je vervolgens een ander deel wil bekijken van de pagina zoom je met tweemaal tikken weer uit of je kan met 1 vinger de pagina verslepen. Dit laatste werkt ook heel soepel en snel waardoor je toch snel een hele pagina kan bekijken.
Safari met TweakersTweemaal tappen op tekstkolom
- Kalender
Vooheen nooit de kalender functie van een telefoon gebruikt. Deze is, mede door het grote scherm, zeer fijn in gebruik. Je kan zelf bepalen of je een maand, dag of lijst overzicht wil, en wisselen tussen dagen loopt soepel. Synchronisatie werkt goed met de Outlook agenda.
Kalender applicatie (zeer overzichtelijk)

Firmware
Ik heb inmiddels firmware versie 2.1.
Deze update is een goede verbetering. Kleine dingen die me nog niet waren gaan irriteren zijn verbeterd en de telefoon is nog soepeler dan hij al was. Sommige mensen hadden problemen met trage back-ups, dit had ik niet en heb ik nog steeds niet, maar schijnt wel opgelost te zijn.
Tevens is het misschien opmerkelijk dat het toestel standaard niet kan MMS-en en geen bestandsuitwisseling via bluetooth ondersteunt. Ik denk dat dit komt omdat je foto's kan emailen en Apple de 'oudere' technieken niet meer als noodzakelijk ziet. Ze hebben als een van de eerste afstand gedaan van de diskette, die we nu ook helemaal niet meer missen. Lijkt mij een goed initiatief.
Het is echter wel mogelijk te zijn te MMS-en met een aparte applicatie.

Gebruikte accesoires
Mijn vriendin heeft een Sena UltraSlim-tasje voor de iPhone. Prachtig design en netjes afgewerkt, maar je krijgt je iPhone er erg moeilijk uit. Het leer wordt na verloop van tijd soepeler waardoor het eigenlijk best een mooi design hoesje is. Ik heb zelf een sokje gebruikt, daar ben ik van afgestapt, gewoon zonde van een mooie telefoon om die in iets lelijks weg te stoppen.
Ik gebruik de Sennheiser CX300 In-ear oordopjes om muziek mee te luisteren. De standaard oordopjes zitten nog in de verpakking, daarvan weet ik dat die toch niet optimaal muziek genot geven, maar daar zit wel weer een microfoontje en bedieningsknopje op.

Problemen
Ik heb af en toe dat Safari vanzelf afsluit, dat kan vervelend zijn.. Dit lijkt me wel met een update te verhelpen.
Ik denk dat met alle problemen die gemeld worden rondom de telefoon, dat men van een mug een spreekwoordelijke olifant probeert te maken. Als er 1 telefoon te warm wordt, is het ineens een gevaar. Dat waaide over en toen werd het bereik slecht, terwijl ik reviewers heb horen zeggen dat hun eigen Sony of Nokia niet veel beter presteerde. Ik ken nog 5 anderen met deze telefoon, ook zij hebben geen problemen. Het lijkt er op dat mensen op zoek zijn naar een reden waarom het een slecht apparaat is. Ik heb het nog niet gevonden..
Ik zou dan ook iedereen op het hart willen drukken dat dit iets is wat ik voor geen goud zou willen missen. Het is een geweldig platform, dat zie je ook aan alle kopieen en reacties vanuit de telefoon branche. Maar ook dit blijft een mening.. doe er wat mee, of niet..

Links:
Technische specificaties
GoT iPhone 3G discussie Topic
GoT Application Store Topic
GoT Handige websites en webapps Topic
GoT Mobile Me Topic

Mocht je mijn review niet helemaal waarderen, laat even weten waarom, dan kan ik hem verbeteren. Mocht je hem wel waarderen hoor ik het natuurlijk ook graag.
Waarvoor dank!

Heb jij ook een Apple iPhone 3G 16GB Wit?

dat je zoveel geld over hebt voor zo'n apparaatje :P,maar dan heb je wel wat :)
Wat is 'zoveel' geld? De iPhone is concurrerend geprijsd als je kijkt naar vergelijkbare toestellen.
helemaal niet, vergelijk het met htc en je krijgt een 2x zo goeie pda dan de iphone. Hogere resolutie scherm 5mp camera. En videobellen vga camera voor.

Windows mobile 6.1 erop professional en je kunt er alles op installeren wat je wilt inclusief de programma's hierboven genoemt en zit je niet geforceerd vast aan mediaplayer bijv of activaties gezeur. En dan maar over hspda ondersteunt niet gesproken.

Htc heeft
snellere cpu
meer ram
betere display en hogere resolutie betere gpu
betere connectiviteit doormiddels van gps 3g en hspda

En meerdere moddelen met verschillde opties zoals alleen touch screen of touchscreen en toetsenbord erbij etc.

Als je het vergelijkt kwa snelheid koop jij een iphone die net zo snel is als een pentium 2 en een htc is net zo snel als een p3 aka 500+ mhz de nieuwe series.

En ja dan is het "zoveel geld" voor een product wat gehyped is en helemaal niet zo gied is.
Ik vind je nogal makkelijk met 2x zo goeie PDA.
Alle HTC telefoons die ik in mijn handen heb gehad werken traag, ondanks de zogenaamde 'betere' specs. Onlangs een Diamond in mijn handen gehad van een vriend van me. Hij zat echt te balen dat hij daar nu aan vast zit.

Kijk, ik ga niet proberen een andere telefoon af te kraken, ik probeer alleen aan te geven dat wat je krijgt voelt als waar voor je geld. En daar kan je met 'betere' specs niet tegenin gaan, het is gewoon een ander (en naar mijn mening beter) platform.

En wat Saab zegt.. die spellingscontrole op een HTC werkt inderdaad niet vlekkeloos :)
Ik neem aan dat je HSDPA bedoelt, dit ondersteunt de iPhone ook gewoon..
Hou nou toch eens op met de gemauw dat een Iphone helemaal niet zo goed is of dat jouw HTC 2x beter is. Wij hebben hier met HTC heel andere ervaringen in een corporate omgeving. En die dingen houden al geen dag vol op een acculading.

Misschien moet er een lichtje gaan branden dat die Iphone met pentium II alle taken moeiteloos af kan waar die HTC van jouw een P3 nodig heeft.

En heb je die HTC al eens goed bekeken? Qua design steekt dat toch schril af bij een Iphone of niet soms. Om maar niet te zeggen dat je met een lelijke baksteen rondloopt.

Wat die HTC trouwens wel mist is een fatsoenlijke spellingscontrole.
Ik ben het er inderdaad mee eens dat de prijs wel meevalt. Heb ooit gelezen dat de beste deal om een iPhone te kopen in Nederland is..
Als je kijkt naar wat je krijgt voor je abonnement (voor mij 300min+300sms+onbeperkt internet) dan is dat samen met de telefoon het voor mij meer dan waard.
Als je een vergelijkbaar toestel los zou kopen zit je ook wel boven de 500 euro los.
Het probleem is dat mensen die een probleem hebben dit op internet melden. Mensen die geen problemen hebben hebben geen reden om het internet op te gaan en hun ervaring te delen. Ze hebben het te druk met dingen die voor hun belangrijk zijn. Iemand die dus wel problemen heeft ergert zich hier aan kapot en zoekt online dus hulp en hoopt anderen te vinden met hetzelfde probleem, hopende op een oplossing te stuiten.
Daarom hoor je meer negatieve verhalen dan positieve ;)

Ik ga hem zeker nog halen. Ik wacht natuurlijk nog wel even tot de 9de van de maand met mijn besluit. Het is weer refresh tijd voor Apple's product line.

Charmante username trouwens :')
Niks Over de GPS, OOK in Appstore niets fatsonelijks voor te vinden. Niet een kan een plaatje met satelieten te voorschijn toveren.
Pas met cydia en installer veel leuke gratis apps en nog steeds niks voor GPS.

gelukkig heb ik een IT toestel dus geen gezeik met nog niet te unlocken, draai hem met willekeurig netwerk zonder problemen.

Review geeft helaas niet aan welke firmware gebruikt is, ik doe 2.01
mooie review en ik kan me helemaal vinden in je positieve ervaringen!

enige minpuntje is toch wel het langzame synchroniseren met de computer. ik heb dit opgelost door automatisch synchroniseren uit te zetten maar ik verwacht toch wel een software fix hiervoor van apple.

mobile me en de push functionaliteit e.d. mis ik ook in je review. na een "rough start" kan ik nu toch wel zeggen dat deze functionaliteit ook naar wens werkt inmiddels.
Een goede review :)

De functies in orignele staat zijn al goed, maar na de jailbreak is dit toch wel `n echt tweaker phonetje.

Tip : Koop de invisible shield. De Front protector tenminste. Gaat er easy op is niet duur en de touch-gevoeligheid word er niet minder op, zeker niet nadat hij er een weekje of heeft gezeten. Je kunt de 20% kortingscodes in het desbetreffende topic vinden.
Ik was er ook bij In Rotterdam, absoluut de moeite waard geweest. Ik heb nu de nieuwste firmware en het probleem met Safari heb ik niet meer gehad.. Dit had ik af en toe in het begin wel met de oude firmware. Verder vind ik het ook erg cool dat de iPhone onthoudt hoe hard je het volume hebt als je wel of niet je oordopjes inplugt.. Ik heb het volume laag gezet om de speaker te sparen, en op het moment dat ik mijn oordopjes inplug gaat vanzelf het volume omhoog, erg cool. Verder echt een topapparaat, ik zou niets anders meer willen. Email, telefoon, sms, internet is allemaal zeer gebruiksvriendelijk, zelfs m'n vader kan er mee overweg ( _/-\o_ ). Er zit geen FM radio in, maar die heb je helemaal niet nodig want www.nederland.fm werkt super en streamt bijna alle Nederlandse radiozenders in topkwaliteit. Nu nog een TomTom versie en dan ben ik niet 99 maar 100% tevreden.

[Reactie gewijzigd door metallicelmo op 9 september 2008 11:59]

Sterker nog! Ik gebruik mijn iPhone (1st gen, 2G dus) met oordopjes én in mijn auto via aux ingang. Voor mijn oordopjes staat het volume op ongeveer 50% en in mijn auto op 75% en dit onthoudt hij op de een of andere manier ook. Geen idee hoe het werkt, maar het werkt!
Ik ben het vooral eens met je BlueTooth argumentatie.
Ik heb nog nooit een MMS verstuurd / ontvangen & heb 1 keer een ringtone per bluetooth verstuurd, om erachter te komen dat het niet werkte.
een gejailbreakte iphone kan wel MMSen mocht je het persé willen.
je kan ook een mms app downloaden van de appstore
Nette review man
Daar heb ik wat aan en met mij vele anderen denk ik _/-\o_
Jep inderdaad! Ben nu helemaal over :)

Thx a bunch voor de moeite!

[Reactie gewijzigd door aramdin op 3 november 2008 16:54]