Kensington Memory Gel Mouse Wristrest Review

Pjerry 19 februari 2009, laatste update op 17 november 2015, 3.366 views

Kensington Memory Gel Mouse Wristrest

Pluspunten

• Duurzaam
  • Voldoet voor meerdere soorten muizen
  • Memory Gel voldoet zeer goed
  • Plakken aan bureau van de Duo Gel mat
  • Mooie afwerking Duo Gel

Minpunten

• (te) klein m.n. de Duo Gel mat
  • Waarschijnlijk niet de mat voor:
  • Grafisch ontwerpers
  • Die-hard gamers
  • Spartaans uiterlijk Memory Gel
  • Mindere afwerking Memory Gel
  • RSI-bevorderend (?)

INLEIDING.
Na een tijdlang geen review geschreven te hebben (beetje tijdgebrek) vond ik het toch weer eens echt tijd worden om eens van mij te laten horen. Mijn spulletjes afgaand vond ik het eigenlijk wel leuk om eens een review te schrijven over een product dat je maar nauwelijks hier op T.Net langs ziet komen: een muismat van Kensington. Het probleem met dit soort reviews is: hoe brei ik een beetje vlees aan het verhaal, zodat het toch een zinvol verhaal wordt voor mijn mede-tweakers.
Een super korte review à la “de mat voldoet en is zwart”, is niet mijn stijl. Dus hier maar eens een poging om een leeswaardige review van zo iets “simpels” als een muismat te fabrieken.
Aan price-watch heb ik de Memory Gel mat toegevoegd, de Duo Gel niet. In deze review wil ik toch beide matten behandelen omdat twee losse reviews in mijn ogen een beetje overkill is. Mocht er toch behoefte aan bestaan dat ik twee losse reviews van maak, dan zal ik dat ongetwijfeld in een PM of hier onderaan bij de opmerkingen te horen krijgen (hoop ik).

Na jarenlang met de vervelende “reclame” muismatten gewerkt te hebben, wilde ik wel eens een keer een gewone (lees goede) muismat hebben.

https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm4THybD79c.jpegLinks de "Duo Gel Mouse Wristrest Wave" en rechts de "Memory Gel Mouse Wristrest "

Kensington, vooral bekend van beveiliging van pc’s, laptops en schermen middels hun vernuftigd klein slotje waaraan een geharde kabel bevestigd kan worden, blijkt nog veel meer producten te maken zoals hier op de plaatjes staan

Één van de voorbeelden van hun slotjes die in allerlei smaken te krijgen zijn.

Monitor houder, slimline muis en een adapter.

en daarnaast nog o.a.: notebook dockingstations met video, mini-batterijladers voor mobieltjes, laptoptassen, polssteunen voor ToBo’s en muismatten en muismatten zelf, waarvan er hier twee besproken worden.
De meeste van hun producten hebben twee dingen gemeen, ze zijn duur en vrijwel allemaal van hoge kwaliteit. De muismatten vallen eigenlijk in dat licht heel erg mee in prijs, ze zijn zelfs goed betaalbaar, maar zullen daarentegen ook niet tot het topsegment van de muismattenwereld horen.

DE “OMGEVING”.
De muismatten welke ik ga bespreken zijn gebruikt in combinatie met mijn Logitech Cordless Desktop LX 700. Met het ToBo heeft het natuurlijk weinig van doen, maar met de muis des te meer. De "Duo Gel mat" die door mijn zoon is "ingepikt" wordt op dit moment gebruikt in combinatie met de Logitech MX 3200
Laser. Zoals de naam al zegt is deze laatste van een Laser muis voorzien,

Het Tobo en muis van de MX 3200

De muis van de MX3200 (foto (bewerkt) geleend van: http://tweakers.net/produ...desktop-mx3200-laser.html)

terwijl mijn LX700 over een optische muis beschikt.

De optische muis van de LX 700

DE MUISMATTEN.
Kensington levert veel soorten muismatten: zie hun site. Mijn twee matten zal ik hieronder bespreken.

De Duo Gel Mouse Wristrest Wave

Kensington beschrijft deze mat als volgt:
_________________________________________________________________________________
Eigenschappen Duo Gel Mouse Wristrest Wave
De gel polssteun is ontworpen om de druk op de pols te verdelen en zorgt zo voor meer comfort tijdens het gebruik van de muis. De anti-slip basis zorgt ervoor dat de muismat niet verschuift en de natuurlijke ventilatie tussen de vormen houdt de handen koel en droog.
  • De druk op de pols wordt verdeeld door de super zachte gel voor meer comfort tijdens het gebruik van de muis
  • Natuurlijke ventilatie tussen de vormen houdt de handen koel en droog
  • Anti-slip basis houdt de muismat op z'n plaats
  • Niet-reflecterend muisoppervlak voor optimale muisuitvoering

Je vraagt je al gelijk af wie verzint zo'n naam, maar dat is nu eenmaal een gegeven en met copy/paste valt het ook allemaal nog wel mee..... :P
Deze mat heb ik oorspronkelijk aangeschaft bij de Macro voor een bedrag van ca. ¤ 10,= (de prijs weet ik niet meer precies). Hij wordt geleverd in zo'n heerlijke hard plastic verpakking waar onlangs nog het nodige over gezged is hier op T.Net. Zonder dat er nu direct veel aan is gedaan om de koper middels de verpakking te overtuigen van dat dit de mat waar je echt niet zonder kunt is, zit het toch functioneel verpakt. Maar eerlijk is eerlijk de mat ziet er door de twee verschillende kleuren gel leuk uit. In het totaal kun je uit 4 verschillende kleurcombinaties kiezen.

De verschillende kleurcombinaties, aldus de site van Kensington

Eenmaal de mat uitgepakt, blijkt hij te bestaan uit twee "gewavede" gelbanen die heerlijk zacht aanvoelen en ter ondersteuning van de pols dienst doen. De mat zelf is van een soort nylon gemaakt met een zeer fijn korrelig/geweefde structuur (waardoor je zo een typisch geluid krijgt als je er met je nagel overheen gaat, denk aan tentzeil bijvoorbeeld). De beide hierboven beschreven muizen glijden er goed overheen en kunnen vrij nauwkeurig gepositioneerd worden zonder haperingen. Niet dat het nu direct de muismat is waarop de grafisch ontwerper of de die-hard gamer zit te wachten, daarvoor zal hij niet aan hun hoge eisen voldoen. Maar eigenlijk kan ik die conclusie niet trekken, omdat de mat niet is gebruikt met een top-of-the-bill muis, welke waarschijnlijk over veel betere glij-eigenschappen beschikken dan de hier gebruikte muizen.

Speciale aandacht verdient de onderkant. Het "nylon muis-gebied" is ingelegd in een zacht plastic, die zeer makkelijk aan het bureau vast kleeft, maar desondanks toch gemakkelijk is te verwijderen.

De onderkant van de muismat. Het muisoppervlak is met "nopjes" ingelegd in het zachte plastic frame."

Door het kleven ligt mat vast op het bureaublad zonder dat deze ook maar een nm zal verschuiven. Het nadeel is evenwel dat er ook vuil aan het oppervlak hecht, waardoor het zijn kleefwerking op den duur verliest (na een paar keer verplaatsen). Even afspoelen onder de (koude) kraan brengt dan soelaas, de hechting is als nieuw en brandschoon. Echt een fantastische oplossing voor verschuivende muismatten.

Zoals op de foto is te zien, zit dat zachte plastic als een rand rondom je muisgebied, waardoor ik, die behoorlijk wat "muisruimte" gebruik, telkens met mijn muis op de rand liep. Net zoals de mat op het bureau vast ligt, zo ook loopt de muis onherroepelijk vast op die rand. De muismat meet ongeveer 24 cm bij 18,5 cm (onderaan 19 cm), waarvan je 18 cm bij 17 cm effectief kunt gebruiken om te muizen. Dit is voor mijn grote muisbewegingen te weinig. Voor mijn zoon is de mat echter ideaal, hij maakt minder grote bewegingen en blijft gecentreerder op de mat werken; vandaar de uiteindelijke verhuizing naar zijn bureau, waar hij nu tot volle tevredenheid al een klein jaar met de mat aan het stoeien is.

De afwerking van de mat is puik. Na 1,5 jaar intensief gebruik is er nog geen spoortje van slijtage waar te nemen. Als Kensington-waardig zou ik het in het kort willen omschrijven. Afgezien van het kleine muisgebied is de mat ergonomisch zeer goed ontworpen. De twee gelbanen zorgen ervoor dat je handen/polsen niet gaan transpireren, terwijl de muis van de hand net tussen de twee banen invalt zodat de ondersteuning door het gel optimaal werkt. Tevens fixeert het de pols optimaal. Het zachte plastic rondom de gel voelt heerlijk aan. Op deze punten scoort de mat een absolute 10!

De Memory Gel Mouse Wristrest

De (niet veel van de vorige afwijkende) beschrijving welke Kensington heeft bedacht luidt als volgt:
Eigenschappen Memory Gel Mouse Wristrest
De Memory Gel Wristrest is ontworpen om de druk op de pols te verdelen en zorgt zo voor meer comfort tijdens het gebruik van de muis. De zachte gel zorgt voor comfort voor uw polsen en houdt de vorm van de polsen vast, zelfs als deze al zijn weggehaald!
  • Verdeeld de druk op de pols door de superzachte gel en zorgt zo voor meer comfort tijdens het gebruik van de muis
  • Anti-slip basis houdt de muismat op z’n plaats
  • Niet-reflecterend muisoppervlak voor optimale muisuitvoering

Op punten een totaal andere mat. Alleen het "muisgebied" is van hetzelfde materiaal gemaakt, maar daar houdt ook iedere overeenkomst op. De heerlijke zachte kunststof waarmee de Duo Gel zo mooi aan het bureaublad kleeft ontbreekt en de memory Gel is niet in glad plastic maar in een geweven nylon hoesje verpakt.

Toen ik de muismat voor de eerste keer aanschouwde, had ik ook sterke bedenkingen tegen het geweefde omhulsel van het gel. Ik dacht dat het zou gaan irriteren, maar heb uiteindelijk toch de gok gewaagd.

Bij Lucas Klamer hing deze muismat, wederom verpakt in dat vreselijke harde plastic, voor ca. ¤ 18,= (ex BTW) in de schappen. Tot mijn aangename verrassing was het geval net in de aanbieding, waardoor ik voor ca. ¤ 10,= (ex BTW) de bezitter van deze mat werd.

In gebruik voldoet de mat uitstekend. Het vloeroppervlak is gelijk aan die van de Duo Gel, en daar was ik er al erg tevreden over. Het hinderlijke opstaande randje ontbreekt, waardoor je niet ineens vol in de remmen gaat als je over de mat muist.
Het Memory Gel zag ik oorspronkelijk als een verkoop verhaaltje. Ik had de mat dan ook alleen aangeschaft omdat ik het oppervlak fijn vind, de kwaliteit goed is en last but not least omdat het muisgebied groter is. Nu ik de mat echter een klein jaar gebruik kan ik niet anders dan zeer tevreden zijn over de memory gel. Het voegt zich naar jouw handen/polsen en "onthoudt" in meer of minder mate de vorm. De stof die om het gel zit is absoluut niet storend, je wrijft er per slot van rekening niet heel de tijd over. Gezien het feit dat hier maar één gelkussen is, in tegenstelling tot de Duo Gel, is de keuze van dit materiaal eigenlijk uitstekend. Het gladde oppervlak van de Duo Gel zou wel eens tot transpiratie kunnen leiden, waarvan je nu absoluut geen last hebt, ook niet op snikhete dagen.

De mat meet 23 bij 25 cm. Dit zijn de uiterste maten, door de vorm van de mat zijn er moeilijk de echte dimensies aan te koppelen. Het muisgebied is op zijn breedste plek ca. 23 cm. De hoogte bedraagt ca. 18 cm. De vorm is vernufigd gekozen, waardoor je een relatief groot muisgebied tot je beschikking hebt.

De afwerking is echter wat minder dan van de Duo Gel. Op de foto is te zien dat de randen niet overal naadloos aansluiten en dat er zelfs hier en daar een bollinkje aan de rand zit.

In de praktijk heb je hier geen enkele last van, noch laat de muisvloer los van het onderliggende plastic frame. Dus eigenlijk is het een beetje spijkers op laag water zoeken. Maar toch, het oog wil ook wat. Nou dat oog wordt lang niet zo bevredigd als bij de Duo Gel, welke gewoon over een mooi design beschikt. De Memory Gel is Spartaans in dat opzicht.

Al met al toch een zeer bevredigende muismat, zeker als je de lage aanschafprijs in ogenschouw neemt.

RELATIE POLSSTEUN EN RSI
Gezien enkele reacties schijnen polssteunen RSI bevorderend te kunnen werken.

Mijn ervaring is tot op heden in het geheel niet zo. Maar ik ben waarschijnlijk geen goede referentie, omdat ik normaliter (enkele uitzonderingen daargelaten) veel meer typ, dan dat ik muis. Het komt maar zelden voor dat ik zeer lange tijd onophoudelijk intensief (het toverwoord!) aan het muizen ben. Op het moment dat ik een muis gebruik zonder polssteun, krijg ik juist last van de muis van mijn hand, omdat die dan onnatuurlijk op het bureau ligt. Wellicht dat het er mee te maken heeft dat ik eigenlijk een heel aparte manier van muizen heb. Ik muis nl. of vrij ver op het bureaublad (wat ook al helemaal niet mag...) of naast het toetsenbord zodat mijn arm niet een hoek van 90o, maar van 135o met mijn lichaam maakt. Een totaal foute houding zoals uit onderstaande referenties blijkt, maar nogmaals voor mij niet desastreus.

Uit "De fabels over de juiste werkhouding achter het bureau" door Paul Helder en Chris Snijders dat verschenen is in het Arbo Magazine nummer 10 oktober 2008
6. Tijdens pc-werk moeten de armen zo strak mogelijk langs het lichaam worden gehouden.
Het menselijk lichaam is gebouwd om te bewegen, dit bevordert de doorbloeding hetgeen profijtelijk is voor zenuwen, spieren en gewrichten. Het kiezen van gereedschap dat beweging tot een minimum beperkt en de armen als het ware in een verkrampte positie dwingt, is dan ook niet verstandig. De doorbloeding wordt dan beperkt.
Als je dit verhaal interpreteert kan je hier de nadelige werking van de polssteun uithalen.

Zowel op de site van de RSI patiëntenvereniging als op de site van de Stichting RSI Nederland (muisarm.nl) kon ik echter geen enkele link vinden naar het gebruik van polssteunen. Ik heb de sites niet zeer grondig bestudeerd, maar ik kan in ieder geval stellen dat een vermelding niet geprononceerd aanwezig is.
Wat mij wel opviel is dat er veel anti-RSI muizen worden aangeboden met de tracker-bal welke een aantal jaren geleden zo populair waren. Tegenwoordig zie je die muizen nog maar nauwelijks. Ik vond ze in ieder geval altijd fijn werken. Maar ja met zo een muis hoef je deze review niet te schrijven..... :+ .

(Ik weet niet of het echt door polssteunen is gekomen, maar ....)

CONCLUSIE
Kensington, vooral bekend van van hun zeer fraaie sloten op monitoren en laptops, biedt naast een scala aan producten ook muismatten aan.
Twee van hun muismatten zijn in deze review de revue gepasseerd en hebben daarbij de kwalificatie van goed tot zeer goed (gezien de prijs) meegekregen.
De Duo Gel muismat kenmerkt zich door een relatief klein muisoppervlak met een fijne structuur die probleemloos werkt met optische en met laser muizen. De hechting aan het bureaublad verdient extra vermelding omdat dit een zeer ingenieus systeem is waarbij de muismat fantastisch gefixeerd blijft.
De Memory Gel muismat moet die mooie onderkant ontberen. Daar staat tegenover dat het Memory Gel goed zijn werk doet, hetzelfde fijne muisoppervlak heeft en last but not least het muisoppervlak groter is en een slim ontwerp heeft.
Afhankelijk van hoe spastisch je muisbewegingen zijn, kan ik één van beide muismatten van harte aanbevelen, te meer omdat het met de duurzaamheid wel snor zit.

Historie review
Oorspronkelijk in aug. 2008 geplaatst als short review
Echte review geplaatst 17 febr. 2009
Review update 19 febr. 2009:
• Stukje RSI toegevoegd

• Logitech Cordless Desktop LX 700
  • Logitech Cordless Desktop MX3200
  • Windows XP

Heb jij ook een Kensington Memory Gel Mouse Wristrest?

Dank jullie allen voor de complimenten.

@Aeromaxx
Wat bedoel je te zeggen. Beide muismatten zijn van Kensington :).
Maar als je bedoelt dat je van de Duo Gel een zweetpols krijgt, moet ik je zeggen dat dat noch bij mij noch bij mijn zoon het geval is. De opmerking van Kensington dat de "gleuf" tussen de beide gelbanen het zweten tegengaat werkt in ieder geval bij ons.

@joopata
Zie hierboven het antwoord op Aeromaxx.

@Cassius
Van dit onderzoek is mij niets bekend. Heb je daar referenties van?
Wat in ieder geval voor mij geldt is dat het erg fijn werkt met deze beide muismatten. Toen mijn zoon hem "inpikte" heb ik een tijdje zonder muismat gewerkt op het kale bureaublad. Afgezien van het feit dat mijn muis er erg veel moeite mee had, kreeg ik ook veel last van mijn muis (de muis van mijn hand bedoel ik... :) ). Ik heb overigens absoluut niet het gevoel dat er door de gel (zeer gelijkmatige druk) ook maar iets afgekneld wordt. Er lopen ook nog een paar pezen voor de bloedvaten langs die de eerste druk ook opvangen (of geeft dat nou juist de muishand :? ).

@ my koninkje
Nee, juist niet linkshandig. doordat je je arm een weinig naar rechts beweegt, ligt die uitstulping precies in het verlengde, waardoor je die extra muisruimte krijgt.
Maar de vorm doet wel vermoeden dat er ook nog een spiegelbeeld van in de handel zou moeten zijn. Op de site van Kensington wordt hij in ieder geval niet genoemd en ik heb hem ook nog nooit gezien.
Overigens voordat ik deze review ging schrijven, heb ik wel een paar reviews over muismatten bestudeerd. Als ik een review schrijf moet hij ook de moeite waard zijn. Het leek mij een hele klus om van een simpel muismatje een lezenswaardige review te maken. Één van de reviews was (natuurlijk) de jouwe. Die wilde ik kost wat kost overtreffen ;) . De enige manier om dat te doen leek mij om dan maar twee matten mee te nemen :*) .

/edit
PS: Vind je twee muismatten nog niet genoeg? Meer heb er niet bekeken, althans gevoeld, bekeken heb ik er genoeg op T.Net, maar niet in het echie.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 18 februari 2009 13:23]

Een leuke review
maar denk eraan: ergonomisch gezien zijn polssteunen uit den boze!
Ze knellen o.a. bloedvaten naar de hand af en ze leggen je pols in een onnatuurlijke houding. Hierdoor is de kans op pols klachten heel erg groot.

Mijn vriendin volgt nu de opleiding ergotherapie en zij is fanatiek alle polssteunen en MUISMATJES overal weg aant gooien. Met een muismat beperk je namelijk je werkgebied en zullen ook al je armbewegingen heel beperkt zijn (gebonden aan de ruimte op de muismat). Muismatjes schijnen hierdoor een grote veroorzaker van RSI te zijn.

Maar hoewel ik dus niet met een muismatje zal gaan werken toch een leuke review. ;)
Nice review!!

5 sterren verdiend :)
idd netjes gedaan! ik zou zelf voor de kensington gaan, van die gel krijg je een zweetpols, maar is wel makkelijk schoon te maken.
Wat een mooie review :) . Zelf heb ik nu de tweede door jou besproken muismat, de mat met de glimmende gel zonder een stukje stof eroverheen krijg ik een zweetpols van. Ook naar mijn smaak 5 sterren waard.
Maar waren er geen goede studies die dit soort dingen echt enorm in de ban deden? Aangezien bloed wordt geleverd via de onderkant van de pols en het drukken op een bol gel dit geenzins goed deed en hierdoor echt enorm muishand/arm bevorderend zou werken?
Meester Pjerry :)

Een net review van niet één, maar zelfs 2 muismatten. Ik heb eigenlijk helemaal niks toe te voegen, maar ik heb wel een paar vragen:

Welke andere muismatten heb je nog bekeken? En je nieuwe muismat (de Memory Gel Mouse Wristrest) ziet eruit als een linkshandig exemplaar. Zijn er 2 versies van, of is dat gewoon gezichtsbedrog?