Logitech V220 Review

Thy King 29 maart 2009, laatste update op 29 maart 2009, 4.183 views

Logitech V220

Pluspunten

• Perfect voor laptop gebruik
  • Licht
  • Erg compact en draagbaar
  • Goedkoop
  • Prijs kwaliteit verhouding
  • Werkt met 1 batterij
  • Werkt goed op oneffen oppervlakken
  • Symmetrische muis
  • Dongle schakelt aan-uit knop als deze aan de muis wordt bevestigd

Minpunten

• Erg klein voor mensen met grote handen
  • Je pakt de muis gemakkelijk scheef vast

26-8-2008: Origineel
27-8-2008: Revisie 1
27-8-2008: Revisie 2
29-3-2009: Verhuizing afbeeldingen van Filefront naar Tweakers

Niet al te lang geleden was het tijd om een nieuwe laptop te kopen. Van deze nieuwe laptop heb ik een uitgebreid review gemaakt. Zoals veel laptop gebruikers weten, is muizen op de laptop zonder een aparte muis mogelijk. Voor de kleine klussen kan gebruik gemaakt worden van de ingebouwde touchpad, maar voor de wat meer langdurige klussen is een extra muis zeer gewenst. Op mijn oude laptop ben ik al snel gebruik gaan maken van een compacte draadloze muis: de ‘Logitech Cordless Optical Mouse for Notebooks’. Het is een zelfde soort muis als standaard bij de Dinovo for Notebooks zit. In mijn review van de Dinovo was mijn korte en duidelijke mening over deze muis: “vrij slecht”. De muis had namelijk een aantal kuurtjes.

Muisjes

Bij de aanschaf van mijn nieuwe laptop (de Lenovo T61P) heb ik dan ook gelijk het oude Logitech muisje vervangen. De vervanger is de Logitech V220 geworden. Deze muis kon bij de laptop besteld worden voor ongeveer 20 euro.

Overview
Verpakking
De V220 komt in de standaard Logitech-nucleaire-aanval-werende-muis-verpakking. Je weet wel, de verpakking die zelfs met een grote, scherpe schaar nog lastig is te openen. In de verpakking zit een eigenlijk ondertussen standaard inhoud: de muis, de dongle, een batterij voor de muis, en wat (overbodig) papierwerk, oftewel de handleiding. In de verpakking zit geen cd met de standaard verouderde software. Mocht je die willen hebben, zal je een ‘surfje’ moeten nemen naar de Logitech site. Maar om de muis te gebruiken heb je aan de standaard Windows ondersteuning in principe genoeg.

Logitech-nucleaire-aanval-werende-muis-verpakking

Specificaties
De muis bezit over een 1000 DPI sensor, wat best behoorlijk is, vooral voor een laptop muis. Het is dan ook een prettige muis om te gebruiken. De Logitech pagina van de V220 zegt niet zo veel over deze muis, maar gelukkig is Google er ook nog. Dus: even een korte opsomming van de specificaties:
  • Sensor Resolutie: 1000 DPI
  • Transmissie soort: radio frequentie (geen Bluetooth)
  • Batterij: 1 AA
  • Links- en rechtshandig bruikbaar
  • Diepte: 9,5 cm
  • Breedte: 6 cm
  • Hoogte: 4,5 cm
  • Aantal knoppen: 3 (links, midden, rechts)
  • Scrolwiel: horizontaal en vertikaal
Batterijduur
Ikzelf heb de muis nog niet zo intensief gebruikt dat de batterij al aan vervanging toe was. Maar volgens een aantal bronnen op het internet zou de enkele batterij, met een paar uur gebruik per dag, ongeveer 3 maanden uit moeten houden. Een aardige prestatie, als je bedenkt dat de MX1000 maar een aantal dagen uithoudt op een accu. Oke, ze zijn niet 1 op 1 te vergelijken, maar toch…

Ergonomie

De V220 is nog steeds duidelijk een laptop muis. Klein, licht gewicht, en niet bepaald comfortabel. Voor iemand met grote handen (yours truly ;) ) is het absoluut niet mogelijk om je hand op de muis te laten rusten. Wat dat aangaat precies hetzelfde als de oude laptop muis. Maar de V220 is wel lichter dan de oude, en ziet er ook wat beter uit. Het verschil in gewicht zit ‘m in dat de V220 maar 1 batterij nodig heeft om zijn werk te doen, terwijl de oude laptop muis 2 batterijen nodig heeft. De enkele batterij is netjes weggewerkt achter een klepje, te openen met een knop op de onderkant.

Muisjes open

De muis is ook nog eens symmetrisch. Dit is handig voor de links handige muizers onder ons. Ik zelf muis rechtshandig, en heb zelf niet zoveel baat bij een symmetrische muis. Maar ik ben regelmatig opmerkingen/klaagzangen van de (linkshandig) muizende medemens tegen gekomen dat een bepaalde muis niet geschikt was voor linkshandige mensen. Met de V220 dus geen probleem.

Bouwkwaliteit
De Buitenkant
Ergonomisch scoort deze muis niet zo hoog dus, maar dat ligt vooral aan de afmetingen van zowel de muis (te klein) als mijn hand (te groot). De vingergrip aan de linker en rechter zijkant van de muis is bekleed met rubberen compound. Dit zorgt voor een stevige grip, maar ook meestal voor een hoop ellende. Mensen die meer van mijn reviews hebben gelezen zullen zich misschien wel herinneren wat mijn mening is over de rubberen compound. Tot nu toe hebben alle apparaten die met dit spul zijn uitgerust, m.u.v. de MX1000, blaren en schilfers vertoond. Het vormen van blaren en schilfers heb ik duidelijk kunnen fotograferen in mijn review van de Dinovo for Notebooks (laatste foto) en is in de tussentijd alleen maar erger geworden. Ik heb de V220 echter nog niet lang genoeg gebruikt om de compound tot dat niveau te beschadigen. Iets wat meestal enkele weken tot een paar maanden intensief gebruik benodigd. Helaas heeft de compound op de V220 meer weg van de compound op het toetsenbord van de Dinovo for Notebooks, dan van de compound op de MX1000. Ik vrees dus het ergste als de muis wat ouder wordt.

De Knoppen En Het Scrollwiel
De knoppen voelen gelukkig niet goedkoop. Er is een duidelijke en lichte feedback als je de knoppen indrukt. Ook het scrollwiel is wel nog gewoon een ouderwetse zacht klikkende roller. Er zijn (volgens mij) ook laptop muizen met het ‘frictieloze’ scrollwiel, maar die zijn dan ook iets duurder. Denk hierbij aan de V550 (+/- 35) en duurdere varianten.

Om weer even terug te gaan naar het scrollwiel: het werkt prima. Zijdelings scrollen doe ik nauwelijks, maar het werkt prima, en wordt ook prima ondersteund door Windows. Ook deze onderdelen voelen gelukkig degelijk, en ik heb er dan ook niks op aan te merken. Naja, ok; 1 dingetje dan: ze hebben het muiswiel bedekt met rubberen compound. Geeft lekker veel grip, maar ik ben nog steeds niet enthousiast over dat spul.

Functionaliteit

De functionaliteit van deze muis is heel erg goed. Als vervanger van de oude draadloze laptop muis heeft deze zo’n beetje alles mee. Zoals ik eerder opmerkte, is de V220 lichter dan de ‘Cordless Optical Mouse for Notebooks’, en dat is erg prettig als je de muis met je vingers ipv je hand moet manoeuvreren. Nog belangrijker dan dat: de V220 muis is accurater, en minder gevoelig voor niet-egale ondergronden dan de oude laptop muis.

V220 in de hand

De oude laptop muis had nogal eens last van een niet egaal bureaublad. Als de muis zijn werk moest doen op een bureaublad met een (nep) hout profiel, dan werd deze erg onrustig, soms zelfs tot een punt waar ik een wit papiertje onder de muis legde. De V220 heeft deze kuren dus niet meer, en dat is best prettig. Het probleem wat ik met deze muis heb, is dat als je de muis een beetje scheef houdt, deze ook meteen niet de richting op gaat die je wilt. ‘Niet zo vreemd’ zou je zeggen, maar dit is een bijeffect van zijn lichte gewicht en kleine omvang (en mijn grote handen :D). Je moet de muis dus correct vastpakken wil je goed en accuraat muizen, anders kan je wel eens voor een verrassing komen te staan. De muis lijkt dan erg nerveus, maar dat ligt dus aan je grip, niet de muis.

De zender van de muis is een 4.3 cm lange dongle, welke met USB aan te sluiten is aan de laptop. Deze dongle wordt tijdens het transporteren van de muis bevestigd aan de onderkant van de muis zelf, zodat deze als 1 geheel in de (laptop)tas kan. Als extra bonus, is de onderkant van de dongle zo gemaakt, dat het de aan-uit schakelaar van de muis bediend zodra je de dongle op de muis schuift. Dit zorgt ervoor dat de muis te allen tijde uit staat als je de muis vervoerd. Zodra je de dongle er weer af haalt, zal de schakelaar weer worden omgehaald, en staat de muis meteen aan. Overbodig? Absoluut niet! De functie is erg handig, en als je de dongle op de muis schuift heb je de muis toch niet nodig, dus mag die uit. Vooral voor een laptop muis is dit dus een prima vinding.

Onderkant V220

Vormgeving

De vormgeving is voor mij prima. Het is een laptop muis, dus uiterlijk is niet echt belangrijk. Het is een symmetrische muis, wat betekend dat deze zowel geschikt is voor links- en rechtshandingen. Het is een muis met een redelijk neutraal uiterlijk. Prima dus.

Muis op mijn hand

Precisie
Aantal DPI
Hoe beoordeel je de precisie van een laptop muis zonder meetinstrumenten? Geen idee. Volgens de productpagina van de V220 zou er een 1000 DPI sensor in moeten zitten, wat de muis goed gevoelig maakt. Je hoeft dus niet je hele bureau aan te vegen om de muis in beweging te krijgen. Maar de DPI heeft niet direct zoveel te maken met precisie, maar met gevoeligheid. Ik zal het proberen zo goed mogelijk uit te leggen.

Uitleg Muisprecisie
Voor de mensen die wat minder bekend zijn met de werking van de muis: de precisie heeft niet veel te maken met de resolutie van de sensor die erin zit (wat word geadverteerd als DPI, of ‘Dots Per Inch’). De primaire taak van de sensor is het registreren hoeveel pixels (‘dots’) je verplaatst op je bureau. Een inch is 2,54 centimeter, dus 1000 DPI betekent dat als je de muis 2,54 cm (1 inch) beweegt, dit zich vertaalt in 1000 pixels op je beeldscherm.

Als je een precieze muis wilt hebben, moet de muis beschikken over een samenspel van een aantal belangrijke (interne) specificaties: de IPS (Inch Per Seconde), de FPS (frames per seconde), de IPR (Image Processing Rate), de sensor grootte, de DPI, en het ‘deelgetal’ in Windows. De IPS is een (vaste?) setting van de muis welke de maximale en minimale registreerbare beweging per seconde vast legt. De FPS is ook een vaste setting in de muis zelf, welke bepaald hoe vaak de muis per seconde zijn positie checkt. De muis houdt intern bij waar hij is, en kan dit doen tot ver over de 1000 frames per seconde (geclaimd). Echter de muis zendt de computer maar ongeveer 125 keer per seconde data over de muispositie. Die 125 keer (aka: 125 Hz) is de data-rate van de USB poort (tweakbaar tot ongeveer 1000 Hz). De IPR is de snelheid waarin de muis (intern) de input van de sensor kan verwerken; hoe sneller hoe beter. De sensor grootte is ook van belang. De sensor is een redelijk klein, waarbij je moet denken aan 16x16 tot 30+x30+ pixels. De DPI is bekend, want daarmee wordt geadverteerd, en het ‘deelgetal’ kom ik zo op terug.

Voor een goede precisie van de muis heb je een gunstige verhouding van IPS, FPS, IPR, de sensor grootte en DPI nodig. Maar wat deze verhouding precies is of moet zijn, is niet bekend. Van een aantal van de specificaties geldt ‘hoe groter/meer, hoe beter’, maar dat hoeft dus niet. Een muis met een hoge FPS maar een slechte IPS is dus niet per definitie ‘precies’ of ‘preciezer’ dan eentje met een lage FPS en een betere IPS. Wellicht is deze data specifiek voor de muisfabrikanten beschikbaar (bedrijfsgeheim), want als klant, en zelfs als tweaker, hoor je hier nagenoeg niks over. Echter er zijn 2 dingen die invloed hebben op precisie waar je als computer gebruiker wel iets aan kan doen.

De aanpasbare muisprecisie heeft betrekking op 2 dingen: de data-rate van de USB, en het ‘deelgetal’ in Windows. De verversingssnelheid van de USB poort is vergelijkbaar met de verversingssnelheid van het beeldscherm. Hoe hoger de verversingssnelheid, hoe beter en rustiger het beeld eruit ziet. Dit is (in theorie) ook (ongeveer) zo met muizen. Echter, de data-rate is dermate hoog, dat het twijfelachtig is of dit een merkbare bijdrage levert aan (alledaagse benodigde) nauwkeurigheid. De grootste invloed op de instelbare accuratesse is het ‘deelgetal’ in Windows. Dit is, bij de muisinstellingen, de ‘slider’ waar je de muissnelheid kan aanpassen. Hoe meer je fysiek moet bewegen voor dezelfde muiscursor verplaatsing (bijvoorbeeld: van links naar rechts op je scherm) hoe accurater je muis is; in essentie: je wisselt snelheid uit met precisie. Meer snelheid is minder precisie, en vice versa.

Muis instellingen

Waarom is dit? Laten we zeggen dat je een 1000 DPI muissensor hebt in je muis, en een beeldscherm van 2000 pixels breed. Bij een deelgetal van 1 in Windows (dit deelgetal kan je, zover ik weet, niet zien), moet je dus 2 inch (5.08 cm) bewegen met de muis om van de cursor links naar rechts over je scherm te bewegen. Bij een deelgetal van 10 is de fysieke afstand ineens 20 inch (50.8 cm). [Let wel, het is dus een deelgetal, oftewel: je deelt de sensor-DPI door het deelgetal, en dat is wat je werkelijk beweegt met 1 inch fysieke beweging]. Maar aangezien de sensor niet ineens minder DPI ziet, heb je dus ‘te veel’ pixels afgelezen voor dezelfde afstand. Met een deelgetal van 10, lees je dus 18.000 pixels ‘te veel’. Deze ‘te veel’ gelezen pixels vertalen zich naar accuratesse, want je hebt meer fysieke ‘speel’-afstand om muiscursor boven een enkele pixel te hangen, en dat maakt het dus makkelijker. Anders gezegd: het deelgetal bepaald hoeveel fysieke ‘dots’ (van je sensor DPI) er geregistreerd moeten worden voor 1 pixel beweging op je beeldscherm.

Als we nu de sensor DPI vervangen voor een meer gevoelig exemplaar, zeg 2000 DPI, met nog steeds een deelgetal van 10, zal de afstand afnemen van 20 naar 10 inch (25.4 cm). Dit betekend dus ook dat de accuratesse daarmee nagenoeg gehalveerd is. Je hebt immers minder fysieke afstand voor dezelfde beweging. Om dit te compenseren zal je de het deelgetal moeten vergroten (zeg bijvoorbeeld 20). Dit kan je dus doen door de ‘slider’ in de muisinstellingen in Windows te verplaatsen.

De vraag is dan: meer DPI is altijd beter? Antwoord is dus ‘Nee’. Als je een goede muis wilt hebben, is merk goedkopie (bv: Thrust) ten zeerste af te raden (lage kwaliteit van de hele muis, niet alleen de sensor), maar een super dure, hoge DPI muis is geen must. Een goede muis heeft een goede (gunstige) verhouding van een aantal specificaties waar je als gebruiker geen invloed op hebt. Daarnaast is het ‘deelgetal’ in Windows is ook maar relatief. Het kan de muis accurater maken met een software truc, zelfs als de muis zelf van magere kwaliteit is. Als laatste wordt accuratesse al tijden vaak dynamisch geregeld door software gestuurde muiscursor acceleraties. Als je de muis heel langzaam beweegt, heb je hoge accuratesse, en als je een kleine maar snelle beweging maakt, vliegt je muis over het scherm.

Hoe kom ik aan deze uitleg? Niet al te lang geleden kwam ik een review tegen van hugoy waar in de reacties (waaronder dus mijn reacties :D) heel veel informatie naar voren kwam over de accuratesse van de muis. Ik raad aan voor meer informatie er eens te kijken (klik op de link). Een andere bron over de werking van de muis: zie hier en hier + hier.

De V220
De V220 is zeker een verbetering tegenover de oude draadloze laptop muis. Ook doordat de sensor minder gevoelig is voor zenuwachtig gedrag, geeft dat een hoger gevoel van precisie. De enige keer dat ik ineens heel zenuwachtig gedrag tegen kwam, was het moment dat er een haartje voor de sensor zat. Over de precisie, en accuratesse van deze muis heb ik dan ook niks te klagen.

Drivers En Support

Om eerlijk te zijn is dit het eerste Logitech product waar ik geen moeite heb gedaan om de drivers te installeren. De V220 is een hele simpele muis met 3 knoppen, waarvan 1 een scrolwiel (vertikaal en horizontaal). Er zitten niet bepaald speciale functies op of aan wat wellicht drivers nodig heeft of buiten wat Windows kan. De middelste knop op de V220 wil ik altijd graag gewoon als middelste knop hebben (ik gebruik ‘m vaak) ipv een of andere nutteloze Logitech functie. Ik heb echter wel veel ervaring met Logitech drivers, en heb ze altijd met veel plezier en zonder problemen kunnen instellen en gebruiken. Dus mocht ik mijn gedachte veranderen en de laatste drivers downloaden, dan zou dat dus geen problemen geven. Maar aangezien ik ze niet genstalleerd heb, is beoordelen van de drivers een beetje zozo. Ik weet dat de drivers van Logitech in principe altijd goed zijn. Totdat dit veranderd, laat ik de drivers op ‘goed’ staan.

Zoals ik al had vermeld, had ik deze muis gelijk gekocht met mijn laptop. Ik heb deze muis toen aangeschaft voor 22,90. Dit vind ik een hele respectabele prijs voor een goed en simpel laptop muisje. Tegenwoordig (23 augustus 2008) staat de V220 in de Pricewatch voor 18,74.

Muis naast laptop

Conclusie over dit kleine laptop knaagdier? Tja. Het is een heel handig, compact, goed uitziend, goed werkend, licht, goed uitgedacht en goedkoop muisje. Kortom: ik heb echt helemaal niks te klagen over deze muis. ‘Het werkt gewoon’, zoals het hoort. Geen gezeur, geen compromissen, geen dingen die ik hoef af te wegen tegen dingen die ik minder prettig vind. Gewoon goed.

Voor de laptop, waarvoor die ook is bedoeld, is de V220 een absoluut topproduct. Een aanrader!

26-8-2008: Eerste versie

27-8-2008: 1e revisie
- Hoofdstuk ‘Overview’ toegevoegd
- Plaatje verpakking toegevoegd
- Stuk toegevoegd over kwaliteit knoppen
- 2 positieve punten toegevoegd (prijs en prijs kwaliteit)

27-8-2008: 2e revisie
- Stuk ‘uitleg precisie’ aangevuld, en bronnen toegevoegd.

29-3-2009: Verhuizing
- Plaatjes verhuisd van filefront naar tweakers.net

Mochten er fouten of onaccuraatheden in staan, zet het AUB in de comments!

Heb jij ook een Logitech V220?

Ing My King,

Wederom een prachtige review, waarbij je (onverwacht bij een muis als dit!) enig licht schijnt (zeg maar een schijnwerper) in duisternis over de werking van de muis. Een aardig stukje "research".
Het is frappant dat er altijd een groot verschil is tussen de marketing wereld en de technische wereld. Hier zijn het de DPI's die in de marketingstrijd geworpen worden, en in de audiowereld zijn het de Wattjes. Veel Wattjes, dus kwaliteit (jammer voor degene die daar intrapt) en dan wordt het aantal Watt ook nog eens opgeschroefd door de criteria te wijzigen.
In jouw link zie je bij de muis hier een mooi voorbeeld van in de verwezenlijking van de Saitek. Hoge DPI, hoge framerate, redelijk prijzig (ca. 45,=), maar hij muist niet (althans volgens de review).

Ik wil toch nog even graag een bijdrage leveren aan de discussie over de werking/kwaliteit van de muis.
Ik zie daar een term als IPS en FPS. Bij mij kwam direct opborrelen dat eigenlijk hetzelfde is! Iets als cal en Joule, oC, oF en K het zelfde zijn, alleen op een andere manier uitgedrukt. In mijn voorbeeld is het makkelijk daar zijn eenvoudige omrekenregels voor. Daar over nadenkend in relatie tot IPS en FPS kwam ik daar niet uit (de eenduidige/eenvoudige relatie dan).
Toen ik n je links aan het bekijken was viel mij op dat daar eigenlijk hetzelfde stond:
De snelheid waarmee de muis bewogen kan worden wordt meestal aangegeven in inches per seconde, maar soms ook in frames per seconde of megapixels per seconde. Een eenduidige omrekenmethode bestaat helaas niet.
M.a.w. het samenspel waar jij het over hebt is f met IPS f met FPS, niet met beide.

Ook wil ik er op wijzen dat meer DPI wel degelijk beter is, maar dan (en uitsluitend dan) als de overige parameters hetzelfde zijn. De stelling meer DPI hoeft niet beter te zijn is gewoon niet correct. Dat de muis met meer DPI slechter is dan een andere muis met minder DPI komt doordat de engine niet zo goed is, de frame rate te wensen over laat, enz en dan is hij ondanks zijn hogere DPI slechter (met dezelfde DPI was hij nog veel slechter geweest). Immers meer DPI wil zeggen dat ik zelf de DPI terug kan schroeven waarddoor er meer accuraat gemeten zal worden in die lagere DPI instelling.

In de quote hierboven heb je ook over het deelgetal. Dat hoort daar natuurlijk niet bij. Het deelgetal van Windows is geen eigenschap van de muis, maar een softwarematig trucje van Windows, wat iedere muis (zonder "zijn medeweten") voor zijn kiezen krijgt. Ik begrijp wel dat een preciezere muis er beter mee om kan gaan, maar nu komen we in een cirkelredenering terecht.
In wezen doet het deelgetal niets meer of minder dan de muis al doet als je de DPI wijzigt.
Zou ik ook altijd gezegd hebben, maar uit die zelfde test komt iets anders:
[q]Trust Predator
De Predator van Trust is een interessant product met een opvallende features. Het gaat om een normale LED-muis met een maximale opgeven resolutie van 2000 DPI, iets waar wij overigens wel onze vraagtekens bij zetten. Middels de knop op de bovenkant van de muis kun je switchen tussen 600, 800, 1200, 1600 en 2000 DPI, waarbij de kleur van de verlichting in het scrollwiel verandert. Als bijzondere feature heeft de muis een extra eerste-muisknop die in n keer drie klikken uitvoert, handig voor korte salvo's in first-person shooters. De muis ligt verder prettig in de hand en presteert op alle ondergronden prima, al laat hij zich bij zeer snelle bewegingen wel eens van de wijs brengen op glas of metaal.
[/small]
En dat voor maar 25,= gemiddeld! Ik moet toegeven, kopen zou ik hem toch niet (vooroordelen |:( ).

Nu heb ik nog helemaal niet over jouw muis gehad. Eigenlijk kan ik daar kort over zijn. Ik houd niet van kleine muizen en ik houd niet van symmetrische muizen. Dus het zou mijn muis niet zijn, ook al is hij bedoeld voor een laptop. In de tas is volgens mij altijd wel plaats genoeg voor een iets grotere muis, anders maar een boek eruit :+ . Overigens (hoewel het niets zegt weten we nu) vind 1000 DPI wel opmerkelijk voor zo een muis.

Tot slot een paar kleine opmerkingen:
Logitech-nucleaire-aanval-werende-muis-verpakking
Fantastisch, die had ik willen verzinnen!
Inderdaad de bekende appelen en peren, gewoon niet vergelijken op deze manier.

Ik (cq. mijn zoon) is blijkbaar n van de weinige gelukkigen met dat rubber waar je het over hebt. Zijn MX 3200 To/Muis combinatie heeft hij sinds februari (als hardware-niet-ontziende-puber) in gebruik. Als ik het stof er vanaf veeg is er nog geen beschadiging waar te nemen. Ik vind het rubber heel erg fijn aanvoelen. Hopelijk lost Logitech het probleem snel op, want het zou jammer zijn als die compound van de markt zou verdwijnen.

C'est tout et merci.
Ing My King,

Bedankt voor je compliment! :D *buigt* En er is verrassend weinig te vinden over muis accuratesse. Als jij (of anderen) een link weet met meer info, dan zou ik die graag zien, en dit review updaten.
graag!
Interessant punt maak je hier. Ik heb dat stukje even herlezen, maar ben niet meteen overtuigd dat het duidelijk hetzelfde is. Laat ik uitleggen hoe mijn hersens werken:

Een sensor heeft een bepaalde FPS, ongeacht of de muis beweegt of niet. Dit is een vast getal (een constante dus). De IPS heeft specifiek en alleen betrekking op de snelheid van de muis, en kan relatief zijn aan de ondergrond. Zoals ik in de verhalen naar voren haalde: de muis werkt uit welke richting die opgaat door frame 1 te vergelijken met frame 2, en frame 2 weer met frame 3, etc. Door de verschillen in de frames werkt de muis uit waar deze heen gaat. Onder controle condities komt hier voor 1 soort ondergrond een vast getal uit in IPS maximale snelheid. Minimale snelheid is waarschijnlijk altijd nagenoeg nul, dus dat maakt niet veel uit.

Maar de IPS heeft dus betrekking op ondergrond. Een muis zal een andere max snelheid hebben op een bureau van hout, ivm een bureau van glas. Ik ben wel mee eens dat FPS en ISP waarschijnlijk omrekenbaar zijn, met een aparte vergelijking voor elke ondergrond. Deze vergelijking zal een aantal variabelen hebben, waaronder wellicht reflectie/refractie indices, sensor resolutie, frame rate, afmeting bekeken oppervlak en minimale oppervlakte benodigd voor positieherkenning. Er moet immers een herkenning plaatsvinden van de nieuwe positie tegenover de oude. Dit 'herkenningsoppervlak' kan ook verschillende grotes hebben op verschillende ondergronden!
Komt de muis dus met het volgende frame met geen of minder dan de minimale benodigde herkennigsoppervlak, dan gaat de muis dus stotteren (en zit je dus boven de maximale IPS).
Kan de muis geen onderscheid maken tussen frame 1 en 2, terwijl er wel bewogen is, zit je dus op een ondergrond waar de muis niet voor geschikt is.

Vandaar dat ik ze specifiek los heb geplaatst. Ik kan dan ook voorstellen waarom je FPS en IPS beiden tegenkomt, omdat met een 'standaard' vergelijking ze omrekenbaar zijn, ook al is het niet hetzelfde (in mijn mening).
Volgens wikipedia komt zelfs de term 'g-force' bij muizen voor.
*edit: oeps, foutje. G-force is natuurlijk niet direct omrekenbaar van IPS, de een is een versnelling, de ander een snelheid :). Wil je de versnelling, dan moet je IPS differentieren naar de tijd (versnelling is eerste afgeleide van snelheid).

Voorbeeld: kijk bijvoorbeeld hier, scoll een stukje naar beneden en klik op de tab 'technical specs'. Dit is een pagina van een bepaalde muis, waar IPS en FPS naast elkaar worden gebruikt. Het is dus niet zo dat deze hetzelfde zijn, maar waarschijnlijk wel omrekenbaar.
Ook hier, in een review van een oude logitech muis (kopje 'improvements') worden FPS en IPS naast elkaar gebruikt als losstaande eenheden.
Hier een quote uit nog een ander review:
Microsoft says the maximum acceleration that the mouse can withstand is 20 G, it can process 7080 frames per second and the maximum speed it can track is 45 inches per second. The USB reporting speed is 500Hz, making it half the Logitech G9’s 1000Hz report speed.
Dit is dus waarom hardware.info meldt dat er 'geen eenduidige vergelijking is'. Die is er waarschijnlijk wel, maar afhankelijk van meer dan alleen de FPS.

Voor mijn zoekopdracht in google: klik.
Niet mee eens dus. Ze zijn zeer waarschijnlijk omrekenbaar, maar niet 1 op 1 om te zetten. Zie hierboven.
Mee eens.
Oke, maar de stelling die ik oplepelde was als reactie bedoeld op de marketing stelling 'meer dpi is beter.' Net zoals 'meer megapixel is beter' voor camera's. Ook bullshit. Ik ben het met je eens dat een betere sensor met meer DPI zeker een verbetering is, maar het is niet de regel dat daarmee dus meteen de hele muis verbeterd. Net zoals met megapixels in camera's dus.
Mee eens, maar daarom heb ik ook de volgende opmerking eronder gezet:
Ik weet dus dat het relatief is, maar het is wel een van de weinige vormen van precisie die je als consument kan beinvloeden.

Ik zou wel erbij kunnen zetten dat er tegenwoordig ook muizen zijn met aanpasbare DPI. Iets wat de gevoeligheid/precisie ook kan beinvloeden. Met de bedoeling dat je met die muizen dus actief de precisie kan beinvloeden (tegenover iets wat bij de gros der muizen niet kan/overbodig wordt geacht)
Zou ik ook altijd gezegd hebben, maar uit die zelfde test komt iets anders:
Trust Predator
De Predator van Trust is een interessant product met een opvallende features. [...] glas of metaal.

Ik heb verschillende (meerdere dus :() ervaringen met Thrust achter de rug. Allemaal slecht en negatief. Dat gezegt hebbende, thrust is hier gewoon een voorbeeld. En eerlijk is eerlijk, het kan zijn dat Thrust zijn 'leven' aan het beteren is, maar ik gok daar echt niet meer op. Als ik in totaal 4 verschillende soorten producten van thrust onder de vingers heb gehad, en 3 van de vier heb terug gebracht naar de winkel, en 1 gewoon hebben weggegooid, heb ik wel genoeg van thrust. Oke.. genoeg afgezeken. :X

Als laatste, iets dat geld voor absoluut alles: dingen zijn soms zonder specifieke reden onnodig duur, maar altijd om een (of meer) reden(en) goedkoop!
Ik heb het hier dus niet over goedkoper. Ik heb het over 'goedkoop'. El-cheapo. Merk Goedkopie. Hier komt dus ook het gezegde "goedkoop is duurkoop" vandaan!
Nu heb ik nog helemaal niet over jouw muis gehad. Eigenlijk kan ik daar kort over zijn. Ik houd niet van kleine muizen en ik houd niet van symmetrische muizen. [...]Overigens (hoewel het niets zegt weten we nu) vind 1000 DPI wel opmerkelijk voor zo een muis.
De muis is ook heel erg 'soepel' in gebruik. Het zou ook een prima budged game-muis kunnen zijn, mocht dit systeem in een groter pakketje zitten. Ik was er iig aangenaam door verrast. Naast de sensor zit het met de rest van de muis (intern dus) ook heel goed. :D
Inderdaad de bekende appelen en peren, gewoon niet vergelijken op deze manier.
Het heeft meer betrekking op het feit dat het dus schijnbaar prima anders kan. Maar je hebt gelijk, er zitten meerdere generaties tussen deze 2 muizen, en het is ook een heel ander soort systeem.
Ik heb ook een vermoeden dat er verschillende soorten van zijn. Maar zoals ik ook meerdere malen heb vermeld: als je het niet beschadigd (en je houdt het dus mooi heel/gaaf) dan gaat het lang mee. Maar komt er 1 maal een kras in, ga je er per ongeluk langs met een scherpe nagel, oid, dan is het gedaan met (- een bepaalde batch/kwaliteitsniveau van -) de rubber compound.

Als laatste: geweldige interessante reactie! Dank je!

[Reactie gewijzigd door Thy King op 30 augustus 2008 11:10]

:D *buigt*
Daar heb je deze voor: _/-\o_ ( :) )
Ik wil (in de toekomst, nu wat te druk zoals je weet) best eens een kleine research daar naar doen. Misschien is het leuk om hier een topic over te starten (aan jou de eer, jij hebt per slot van rekening het meeste voorwerk gedaan), wie weet wat daar allemaal uit gaat komen.
Kunnen we in co-auteurschap een review schrijven. Sh#t daar voorziet T.Net niet in ....
Laat ik uitleggen hoe mijn hersens werken:
Nou dat is niet gelukt.

Ik kan met je meegaan, dat FPS een constante is en dat IPS (waarschijnlijk) afhangt van de ondergrond.
Daar heeft de wetenschap wat op gevonden: referenties. Dus metingen uitvoeren onder vooraf vastgelegde omstandigheden. Nu is het weer controleerbaar en dus gerelateerd. Ik zei wel hetzelfde, maar ik bedoelde (natuurlijk) gerelateerd. Jij schrijft zelf:
Eigenlijk hoef ik daar niets aan toe te voegen, want je maakt IPS afhankelijk van allemaal variabelen (m.u.v. het oppervlak cq. reflectie/refractie indices) die je in je rijtje hebt genoemd. ==> Q.E.D.

Ik denk dat die wereld er toch vol mee zit. Als je ziet dat ineens de g-krachten om de hoek komen, dan is dat ook duidelijk afleidbaar uit de FPS en de engine. Vreemd overigens dat ze het g-krachten noemen, want eigenlijk gaat het gewoon om de snelheid waarmee je dus muis kunt bewegen. Dat ze dat nou toevallig meten vanaf snelheid nul, dus een versnelling doet eigenlijk imho niet ter zaken (een topic zou echt leuk zijn....)

Die Thrust was een beetje pesten, zoals ik al aangaf zou ik hem (ondanks de review) toch ook echt niet kopen, hoewel, mijn neef heeft een vrij geavanceerde Thrust ToBo (al jaren) waar hij erg over te spreken is.
Hier komt dus ook het gezegde "goedkoop is duurkoop" vandaan!
Dank je, weet ik dat ook weer :).

/edit @ hieronder
Ik ben het gewoon met je oneens die snelheid en versnelling.
Ik weet snelheid m/s; versnelling m/s2. Maar de FPS bepaald (samen met de engine natuurlijk) hoeveel frames hij waar neemt. Of die frames versneld worden of de snelheid constant is doet niet ter zaken. Het is nl. een volledige elektronische muis. Bij een balmuis (een mechanische in zijn algemeenheid) kan ik me wel iets bij een verschil tussen versnelling en snelheid (traagheid van de massa en zo). Bij een elektronische muis (traagheid van electronica :) ) helemaal niet.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 29 augustus 2008 23:35]

Ik zal er eens over nadenken. Er moet dan wel een duidelijk onderwerp zijn om te bespreken.. We hebben hier al veel van de waarheid gevonden.
Daarvoor zijn verschillende opties: word bestand heen en weer mailen, of een nieuw account aanmaken waar we beiden bij kunnen.
Nou dat is niet gelukt.
Ik weet het, ik zit nu eenmaal raar in elkaar.. Maar zo te zien was alles wel duidelijk :D.
Daar heeft de wetenschap wat op gevonden: referenties. Dus metingen uitvoeren onder vooraf vastgelegde omstandigheden. Nu is het weer controleerbaar en dus gerelateerd. Ik zei wel hetzelfde, maar ik bedoelde (natuurlijk) gerelateerd. [...]
Q.E.D? :?

Ik heb geen bron voor de variabelen in de redenatie die ik maakte, maar dat leek me in mijn mening de logische mogelijkheden voor de IPS formule. Hmm, misschien is dit een goed punt om dat topic over te beginnen. :)
hoho, pas op dat je niet verschillende fundamentele grootheden door elkaar gaat houden. De FPS geeft mogelijk een indicatie voor de maximale snelheid in IPS, maar wellicht niet meteen voor de versnelling (eerst afgeleide van snelheid). Versnelling zou wellicht een ander eigenschap van de muis kunnen zijn. Uiteraard ook afhankelijk van de interne werkingen van de muis.
Hohoho, snelheid en versnelling zijn 2 verschillende dingen. Je kan met 50 of 100 km/u crashen, maar met de lagere snelheid heb je toch veel meer kans op overleven. De muis heeft met de lagere decelleratie (negative acceleratie :D) veel meer kans om bij te blijven. De muis moet namelijk registreren dat je gestopt bent, in een fractie van een seconde (of begint in een fractie van een seconde). Nu is dat met de hoge FPS niet zo'n probleem, maar schijnbaar vinden fabrikanten het nodig om acceleratie ook als een aparte specificatie neer te zetten.

Hier zou je dus kunnen redeneren dat g-krachten als acceleratie niet veel zeggen over de muis. Als de muis 1000 FPS en een goede processing rate heeft, zou die heel veel 'G's' moeten kunnen bijhouden.
Dank je, weet ik dat ook weer :).
Ik heb de 'bron' van 'goedkoop is duurkoop' als intentie, niet als letterlijke bron bedoeld! Dus quote mij er niet op :D
Mooie review. Het is inderdaad een wat kleine muis, ik heb zelf de V450, die is ongeveer even groot. Ik merk ook wel dat het ding wat aan de kleine kant is (ook grote handen).

Over het energieverbruik:
Ik heb zelf de MX1000 bij mn dekstop, deze gaat toch zeker een stuk langer mee dan de "paar dagen" die je opgeeft. Ook bij intensief gebruik gaat ie toch zeker anderhalve week mee op een lading.

Ik denk dat je met de V220 toch wel langer op een batterij kunt muizen dan 3 maanden. Mijn knaagdier heeft weliswaar 2 batterijen, maar ik gebruik hem behoorlijk intensief, +/- 8 uur per dag, en de originele batterijen gaan inmiddels ongeveer driekwart jaar mee. Setpoint geeft nog steeds aan dat de batterij conditie prima is. Ik weet niet of de laser sensor die in mijn muis zit zuiniger is dan die van de V220, maar het lijkt me dat je toch wel minimaal een maand of 5 moet kunnen muizen...

Dat de muis automatisch uit gaat als je de ontvanger erin schuift is inderdaad een geniale vinding. Volgens mij hebben tegenwoordig alle notebook muizen van Logitech. Ik moet zeggen, erg handig. Voorheen vergat ik nogal vaak om de muis uit te zetten, is zeker niet bevordelijk voor de levensduur van de batterijen.

Edit:
Ik zie dat je geen Setpoint drivers hebt geinstalleerd omdat er geen speciale functies op zitten. Toch zit er een horizontale scroll functie op (geef je zelf al aan). Ik weet niet hoe het in Vista zit, maar zonder setpoint werkt het horizontaal scrollen niet in XP.
De drivers zijn inderdaad prima, ik heb hier geen problemen ondervonden. Of de drivers van Logitech altijd wel prima zijn... Daar zijn de meningen aardig over verdeeld, zeker als je wat fora afzoekt. Mijn bluetooth setje (met de MX1000), daar heb ik aardig wat gezeur met de drivers gehad.

[Reactie gewijzigd door Ben1985 op 28 augustus 2008 10:04]

Mooie review.
Thanks :D
Over het energieverbruik:
Ik heb het van meerderen gehoord, maar die van mij houdt het met gamen en intensief gebruik echt niet meer dan 3 dagen uit. Als ik m maar een paar uur per dag gebruik (savonds dus) dan komt ie wel over de week heen, maar niet van harte. Misschien heb ik gewoon een prutversie.
Ik weet niet of je deze 2 muizen 1 op 1 kan vergelijken. Logitech vond het schijnbaar nodig om bij de V450 van jouw 2 ipv 1 batterij te doen. Ik heb m trouwens ook nog niet intensief genoeg en lang genoeg gebruikt om tegen het leven van de batterij aan te lopen, dus ik heb de 'ongeveer 3 maanden' van een review overgenomen.
Edit:
Ik heb het even getest, en je hebt gelijk. Onder vista is er ondersteuning voor zijdelings scrollen, maar in XP zit dat idd niet, en heb je setpoint nodig. Ik zal het bij de volgende revisie erbij zetten! Thanks!
Ik gebruik nu bijna 10 jaar logitech spullen, en ik heb met logitech nooit, maar dan ook echt nooit problemen met de drivers gehad. Het liep altijd snel en soepel. Als het moment eraan kwam dat drivers faalden of vreemd gedrag gingen vertonen, dan was de rest van windows niet veel beter, en was een reinstall nodig. Daarnaast, ik heb (de eerste generatie) bluetooth uitgebreid getest, en dat heeft bij mij nooit soepel en stabiel gelopen. Dus daar kan het ook aan liggen.
Maar ik kan alleen rapporteren wat ik zelf heb meegemaakt. Het probleem is eigenlijk dat drivers om vele redenen niet lekker kunnen lopen, en dat ligt niet altijd aan de fabrikanten van die drivers. Je zult zien dat deze mensen net zo hard schreeuwen.
Mooie review over zn klein ding ;). Nadeel vind ik wel dat de ontvanger wel erg groot is als je de nano ontvangers van de nieuwste modellen inmiddels gewend bent. Maar betaal je dan ook voor.
Dank je voor je compliment!

Ik heb zelf zo'n kleine ontvanger nog niet kunnen testen, maar ik vrees altijd voor het bereik van die dingen...
En ik ben bang dat je die kleine ontvangers veel sneller kwijtraken als ze een keertje vallen oid.
En toch kan ik er een week lang mee gamen ala 12 uur per dag, ergens in het verleden ook nog in 3 weken tijd 300 uur een spel gespeeld (GuildWars toen het net uit was) en toen 1x tussendoor opgeladen.

Ik heb de eerste versie van de MX1000 de zware en donkere, misschien dat de nieuwere minder is maar kan me haast niet voor stellen dat ze de batterylife achteruit laten gaan, sowieso is de ondergrond ook van belang bij gebruik.

Verder accuratie? ik vind het een mooi verzonnen woord maar ik denk dat je zocht naar accuratesse, het hele DPI verhaal is een beetje "gaar" anders kan ik het niet omschrijven, je probeert een beetje je eigen theorie te bevestigen lijkt het.

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 27 augustus 2008 12:52]

Naja, ik gebruik de muis nu weer even 'hele dagen', en meer dan een weekje krijg ik er echt niet uit. Als ik tussendoor spellen ga spelen, is het nog maar een dag of 3.
Hmm, je blijkt gelijk te hebben. Ik vind het geen mooi woord, maar ik zal het vervangen :D Ik gebruik al jaren accuratie.
Nope, het is de waarheid. Kijk bijvoorbeeld hier maar eens. Ik heb het alleen wat uitgebreider uitgelegd, en onderscheid gemaakt tussen accuratesse (:)) waar je niks aan kan doen, en accuratesse (:)) waar je invloed op hebt. Ik zal echter nog wel even de aanpasbare accuratesse (:)) wat relativeren.

Sterker nog, ik ben 1 onderdeeltje vergeten, de 'image processing rate'...
En ik moet nog een opmerking erbij zetten dat er tegenwoordig wel dynamisch gewisseld wordt met muis snelheden (muis accelleratie).

*edit*: Review aangevuld.

[Reactie gewijzigd door Thy King op 27 augustus 2008 16:27]