Logitech diNovo Cordless Desktop voor Notebooks Review

Thy King 19 juni 2008, laatste update op 17 november 2015, 4.378 views

Logitech diNovo Cordless Desktop voor Notebooks

Pluspunten

• Mooi
  • Stijlvol
  • Erg dun
  • Nagenoeg geruisloos
  • Genoeg instelbare toetsen (inclusief F-lock)
  • Goedkoper dan de bluetooth set

Minpunten

• Het bijgeleverde muisje is slecht
  • Het rubberachtige plastic (zie laatste foto)
  • F-lock status niet te zien

Na verschillende tikplanken onder mijn vingers gehad te hebben, was ik erg gesteld geraakt op het tikcomfort van mijn laptop. Ik heb dus een ware zoektocht gehouden voor een 'laptop toetsenbord' voor mijn desktop, welke ook draadloos was. Heel veel vage merkjes kwamen voorbij, maar de enige 2 die werkelijk een kans maakten, waren Logitech en Microsoft.

Ik had echter wel verschillende eisen, waaronder geen bluetooth, en zeker ook niet te duur. En natuurlijk: lekker tikken. Voor het tikgevoel heb ik een tripje gemaakt naar de locale Mediamarkt. Hier kon ik toch eigenlijk meteen de Microsoft sets afschrijven. Het tikte en klikte gewoon niet.

Logitech had echter maar een aantal toetsenborden met laptop toetsen, de Dinovo sets, en de goedkopere toetsenborden met draad. Zoals ik al vermelde: ik wenste een draadloos toetsenbord, en geen bluetooth. De oplossing was de Dinovo notebookset. Deze was een stuk goedkoper dan de bluetooth set, had geen bluetooth, en heeft wel (nagenoeg) hetzelfde toetsenbord.

Algemene Indruk

Het kwam in de standaard Logitech doos, samen met een laptop muisje. Het setje was aardig compleet: het muisje, genoeg batterijen voor de hele set, een zakje/tasje voor het muisje, een dongle, een verlengsnoertje voor de dongle, een driver cd, beknopte handleiding, en de 2 toetsenborddelen natuurlijk.

Ik was niet van plan om de bijgeleverde muis te gebruiken. Ik heb een soortgelijke muis voor mijn laptop, en deze is, laten we zeggen, geschikt voor een laptop, meer niet (lees: vrij slecht).

Ik had mijn oude set hier nog liggen, de LX-700, en de muis beviel mij prima. Het ging mij om het vervangen van het toetsenbord. En dit toetsenbord ziet er gewoon netjes en strak uit. Het is ook lekker dun.

Egronomie en Functionaliteit

Persoonlijk heb ik de voorkeur voor platte toestenborden. Hoe platter hoe beter. Dit toetsenbord is ongeveer een centimeter hoog, inclusief de toetsen. De toetsen zelf zijn groot genoeg, en tikken nagenoeg geruisloos.

Het numerieke deel van het toetsenbord is een los gedeelte. Dit bevalt mij in ieder geval goed, want het meest van de tijd heb je die niet nodig, en kan je deze aan de kant leggen. Op het numerieke toetsenbordje zit een klokje, een datum indicatie en een thermometer. Ook kan er op dit losse toetsenbordje simpele sommetjes berekend worden met behulp van een rekenmachientje.
Dit rekenmachientje kan alleen de simpele dingen doen, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Maar het handige is dat het resultaat meteen beschikbaar is in windows dmv control-v.

De reden waarom ik een gemiddelde score gegeven heb voor egronomie is omdat het muisje absoluut niet lekker in de hand ligt, niet al te accuraat is, en de neiging heeft om te storen met omliggende muisjes van hetzelfde type. Dat laatste is wel gebaseerd op het gebruik van mijn laptopmuisje, welke ik al meer dan een jaar gebruik, en niet het bijgeleverde muisje, welke hetzelfde type is.

De enige functionaliteit die ik mis op het toetsenbordje is het ontbreken van leds waarmee je kan zien welke functies (capslock, e.d.; maar met name f-lock) er aan staan. Als oplossing voor het f-lock probleem dacht ik aan een kleurverandering van het icoontje van de Setpoint software. Ik heb de mensen van Logitech daar een aanvraag voor gedaan om dit toe te voegen in de software, maar het zal nog een week of 6 tot 8 duren voordat ik daarop antwoord zal krijgen. ~[zie UPDATE]

Vormgeving en Bouwkwaliteit

De vormgeving van het muisje kan ik kort over wezen. Het is een klein laptopmuisje, en meer niet. Kwa ontwerp, met de batterijen binnenin, vind ik mooi opgelost voor zo'n klein formaat.

Het toetsenbord ben ik zeer over te spreken. De vorm van het toetsenbord is welliswaar een tikje saai vierkant, maar de styling is prima. Het is strak vormgegeven, met vierkante vormen, met uitzondering van een aantal ronde knoppen aan de linker en rechter kant van de qwerty-toetsen. De onderste rand van het toetsenbord, onder de daadwerkelijke toetsen zit een stukje rubber-achtig plastic. Dit spul voelt zacht aan als het nieuw is, maar zodra er ook maar een krasje op komt, begint het rubberachtige gedeelte los te laten, wat erg gaat rafelen (UPDATE: zie het laatste plaatje in dit review). Ik had hetzelfde spul op een afstandsbediening zitten, en dat ziet er nu niet meer uit. Vandaar dat ik de vormgeving wat lager heb gezet. Ik verwacht dat zodra dit toetsenbord wat verweerd gaat worden, dit rubber-achtige plastic laagje erg lelijk wordt.

Over de bouwkwaliteit kan ik nog niet zoveel zeggen, maar het toetsenbordje voelt robust aan, en is lekker licht. Het muisje voldoet als muisje voor een laptop.

Drivers en Prijs

De drivers zijn de standaard Setpoint drivers. Deze werken voor mij prima. In de Setpoint software kan je zelf de specifieke functies van de toetsen instellen. De media toetsen, die op zowel het qwerty toetsenbord zitten als het numerieke toetsenbordje, werken in de meeste soorten media programma's. Ik heb Windows Media Player en Quintessential Player getest, en in beide werken ze prima. Ik verwacht dat Winamp dan ook geen probleem gaat wezen.

De prijs is, voor dit setje, prima. Ik heb dit setje bij Mycom gekocht voor 70 euro. Hierbij krijg je dus ook het (slechte) laptop muisje (+/- 20 ), welke tegenwoordig heel goedkoop is. Het merendeel van de prijs is voor het toetsenbord. Deze set is origineel bedoelt voor een laptop, maar daar zie ik zelf het nut niet van in, een laptop heeft al een toetsenbord. Al kan ik wel inzien waarvoor dit gebruikt zou moeten worden (de 'thuisbasis'). Echter dit is een prima toetsenbord voor de desktop set, en voor deze prijs is het zeker ook geen overbodige luxe.

Het bijgeleverde muisje raad ik echter aan om meteen te vervangen. Gamen met het muisje is een ramp, het muisje is daar bij verre na niet accuraat genoeg voor, en ligt ook niet lekker in de hand. Het is echt een makkelijk meeneem muisje. Iets wat ik niet kan zeggen voor dit toetsenbord. Het toetsenbord is juist een 'thuisbasis' artikel. Als je dit toetsenbord toch mee wil nemen, had Logitech er goed aan gedaan er een betere en grotere muis bij te stoppen. Bij het meeslepen van het toetsenbord maakt dat extra beetje ruimte voor een grotere muis ook niet veel meer uit.

Conclusie 1 (zie UPDATE)

Ik ben erg tevreden met dit toetsenbordje. Het tikt nagenoeg geruisloos, het tikt lekker, en het was ook zeker niet al te duur. Het ziet er ook goed uit, de styling is prima naar mijn smaak. Het is lekker dun, en 'flexibel', sinds je het numerieke toetsenbordje aan de kant kan leggen als je het niet nodig hebt.

Maar het toetsenbordje heeft ook een potentieel nadeel: het rubber-plastic wat in de toekomst los kan laten. Tevens is het niet mogelijk om te zien of f-lock aan staat of niet. Als je aan de f-lock toetsen zelf instellingen hebt gegeven, kan dit voor irritatie zorgen als er weer een programma opstart ipv de help functie (F1 bijvoorbeeld). Hopelijk wordt dat laatste echter in de toekomst wat verbeterd.

Als je een goede all-in desktopset zoekt, moet je bij dit toetsenbord echt nog een muis zoeken, of je oude muis gebruiken. Desalniettemin heb je hier wel een prima en goed toetsenbord aan voor een schappelijke prijs!

UPDATE 16-5-2008:

Ik heb momenteel dit product al weer een tijd in bezit, en ik heb toch het een en ander bijgesteld aan dit review.

Functionaliteit Van 'Goed' Naar 'Voldoende'

Ik heb de functionaliteit naar voldoende gezet, omdat de set nogwel eens niet wilt reageren. Dit heeft met name betrekking tot het snel wisselen tussen het qwerty toetsenbord en het numerieke toetsenbord en vice versa. Dit betekent dat je heel erg snel kan tikken op 1 toetsenbord, maar voordat de set door heeft dat je bent overgeschakeld naar het nummerieke toetsenbord, gaat erongeveer een seconde overheen, en mist de set daarmee dus een of meer toetsaanslagen. Dit kan nogwel eens vervelend worden.

Bouwkwaliteit 'Goed' Naar 'Voldoende'

Ook de bouwkwaliteit heb ik naar beneden bijgesteld, en dit heeft volledig de betrekking op het rubberachtige plastic-spul onder het qwerty gedeelte. Ik had dit specifieke ontwerp in de nadelen neergezet, en met goede reden. Ik heb dit toetsenbord nu een paar maanden, en de eerste blaasjes en onregelmatigheden in dit plastic beginnen zich al te vormen. Als ik heel voorzichtig ben kan ik dit minimaliseren, maar het is toch jammer dat ze voor dit spul gekozen hebben. (UPDATE: zie laatste foto in dit review).

Drivers en Support Van 'Goed' Naar 'Voldoende'

De drivers zelf heb ik niet zo veel op aan te merken. Het gaat allemaal mooi en soepel. Het is welliswaar een wat groot programmaatje, maar ik heb er eigenlijk nooit problemen mee, en als je eens een ander logitech toetsenbord/muis product aansluit, detecteert setpoint dat meteen. Prima.

Maar de support van Logitech slaat echt alles. Ik had in de originele review geschreven dat ik een suggestie had gedaan over het weergeven van de status van verschillende soorten toetsen. Ik kreeg daar na een aantal weken een reactie op wat erop neer kwam dat ik in de FAQ moest gaan kijken. (PARDON??) Voor de goede orde: daar had ik al in rondgespit, en daar stond niks over in. Ik stuurde een reactie terug waarin ik uitlegde dat mijn suggestie niet in de FAQ stond en dat dit een goede uitbreiding van setpoint zou zijn, etc. Vervolgens is het stil... heel erg stil... En zo ga je niet met klanten om.

Algemene Beoordelling Van 'Zeer Goed' Naar 'Goed'

De algemene beoordeling gaat door de hierboven gegeven opmerkingen naar beneden van zeer goed, naar voldoende.

Conclusie 2

De vraag die nu opkomt: Nu je dit weet, zou je de set opnieuw kopen? Geen idee.. Met de support van logitech heb ik niet veel te maken, dus dat is niet van invloed, maar de bouwkwaliteit is zozo, (zie foto) en de vertraging in het switchen tussen 2 toetsenborden kan af en toe behoorlijk vervelend zijn. Daarnaast is de bijgeleverde muis helemaal niks, maar dat wist ik van tevoren al. Daarom gebruik ik ook een andere muis bij de set.

Het probleem is eigenlijk dat er niet veel alternatieven zijn voor de keuze waarom ik dit toetsenbord nam. Oftewel: zou ik dit toetsenbord nog een keer kopen? Ja, want ik heb geen keus (als ik persee wil switchen). Maar wat is dan de goedmaker? Als je op 1 toetsenbord blijft, tikt het heel snel en je kan vrij veel toetsen tegelijk aanraken zonder dat het bord zich verslikt. En het tikt gewoon zoveel lekkerder dan zo'n non-plat toetsenbord. Als er alternatieven voor dit toetsenbord waren die aan mijn eisen voldeden (en GEEN Trust zijn ;)), dan zijn die het overwegen waard. Of in ieder geval iets om mijn ogen op gericht te houden, als deze overlijdt.

De voor en nadelen die ik eerder had gesteld blijven. Maar mocht je deze set overwegen, denk dan vooral aan het feit dat de bouwkwaliteit zozo is, en dat je zo nu en dan wat vertraging kan tegen komen bij het switchen tussen de 2 toetsenbord-delen.

UPDATE 19-6-2008:

Ik heb een foto toegevoegd met daarop duidelijk de blaasjes weergegeven die verschijnen op het rubberen compound gedeelte als je dat per ongeluk beschadigd. De enige manier om ervoor te zorgen dat dit soort problemen niet heel ver verspreiden is om de blaas voorzichtig te verwijderen. Maar dan hou je dus dit soort lelijke 'wonden' over (zie het laatste plaatje toegevoegd aan dit review). Dit gebeurd bij mij nu bij zo'n beetje elk product dat met dit soort rubberen compound is uitgerust. Bij deze bent u dus gewaarschuwd. De enige uitzondering tot nu toe op deze regel is de MX1000. Hier is dat rubberen compound schijnbaar van betere kwaliteit.

Edit 1: Leesbaarheids en spellingsfouten ronde. Hier en daar zinnetje toegevoegd.
Edit2: Update gegeven over deze set, en (eindelijk) eens foto's toegevoegd.
Edit3: Spellingsronde
Edit4: Foto vervangen voor 1 met de blaasjes op het rubberen spul duidelijk weergegeven.

Heb jij ook een Logitech diNovo Cordless Desktop voor Notebooks?

Ik vind het wel een mooi toetsenbord zo plat. De lay-out ben ik niet helemaal kapot van, maar ja niets zo persoonlijk als smaak (voor zover ik die heb :*) )

Ik beschik net als jij over de LX700 set (trouwens toch niet heel plat.....?). Daar zitten de lampjes op de lader/ontvanger. Ik vind dat ook super onhandig, liever had ik ze op het toetsenbord gezien, wat naar mijn idee net zo gemakkelijk te realiseren is. Ik snap gewoon niet dat die ledjes verdwenen zijn van het toetsenbord.

De typplank zie je duidelijk voor gebruik op de basis, de muis zou je mee kunnen nemen (afgezien van het feit dat je die slecht vindt). Maar je zou toch ook het losse numerieke bordje mee kunnen nemen. Dat is nl. hetgeen waar de meeste laptop toetsenborden op de mist ingaan. Volgens mij zou dat ook wel eens de rede kunnen zijn dat ze dat als los onderdeel bijleveren.

Ik ben het overigens eens met Spoetnik385 eens dat je dat vast zou moeten kunnen klemmen.

M.b.t. het soort "support" dat jij vroeg aan Logitech, schiet 99,9% van de producenten/leveranciers te kort (ervaringen zat). Ik zou daarvoor niet direct de score naar beneden bijstellen. Ik zie support meer op het vlak van: je hebt stukken, driver update, bug fixes, enz. Op die punten scoort Logitech (als ik de verschillende reviews lees en uit eigen ervaring heb meegemaakt) toch wel erg hoog.

P.s. Hier schijnt het gewoonte dit in "smaal"te doen, dus ik ook maar. Ook dit is weer een mooie review.
Daar kan je nog wel eens gelijk in hebben. Had ik nog niet aan gedacht.
Support is voor mij het totale pakketje. Hoe je je klanten respecteert, en hoe je met je klanten omgaat. Ik vind dat bij support onder andere ook de goede communicatie met klanten hoort. En luisteren naar je klanten kan alleen als je goede communicatie hebt. Dat ging hier dus de mist in. Dat doet het vertrouwen dat ik in logitech heb geen goed. Vandaar het puntje minder.
En dan zal ik ook in het klein antwoorden: Dankjewel :D

[Reactie gewijzigd door Thy King op 18 mei 2008 14:24]

Wat heb je tegen bleutooth ?
Heb zelf ook een diNovo ramplank maar dan voor mijn HTPC, ja die hele mooie diNovo Edge
Maar blauwtand werkt perfect, ik kan zelfs kan op 6m afstand nog steeds prima tikken.
En heb er ook geen andere problemen me

een laptop toetsen bord is voor mij eigenlijk niet zo lekker, houd meer van een oude wetse ram plank, maar dat is gewoon verschil van smaak.

er zijn ook mensen die lever lekker vinden :+
Bluetooth stoort (stoorde??) met mijn wireless lan welke ik hier op een meter naast de dongle heb staan. Tenminste, dat was met de eerste generatie bluetooth. Ik ga dat niet voor 160 met de huidige Bluetooth testen. Voor de rest heb ik het dus vermeden. Daarnaast weet ik niet of je Bluetooth ook kan gebruiken in de bios, al kan ik het antwoord voor die vraag ook gewoon opzoeken op GOT. :D

Het is wel grappig om een uurtje te werken op zo'n ouderwetse dell-herrie-ramplank, maar als je rustig grote stukken wilt typen, is zo min mogelijk energy per tik, en een lekker stil toetsenbordje best prettig. Nou zit ik hier alleen in mijn kamer, maar vooral als je in een grote zaal zit met 40+ mensen, is een stil toetsenbord eigenlijk een pre.

Het probleem met de ouderwetse toetsenborden was dat na verloop van tijd wel eens de shift of iets dergelijks blijft hangen, en die moet je dan extra hard indrukken om toch de shift in te krijgen. Je zou dat kunnen oplossen door de toetsen eruit te halen en vervolgens de zijkanten van de toets (waar die het toetsenbord ingaat) in te vetten, maar ik vind dat dus gewoon knudde.
Met laptoptoetsen heb ik dat alleen nog maar gehad met de hele goedkope toetsenborden. Als je een goed toetsenbord hebt, heb je dat probleem niet meer.

Lever is gewoon vies. En nog niet gezond ook. Voor de mensen die het er niet mee eens zijn: zoek maar eens op wat een lever doet, en hoe die dat doet. Kan jij lekker gaan opeten. :D
Daarnaast weet ik niet of je Bluetooth ook kan gebruiken in de bios,
Ja dat werkt prima, heb van de week nog met mijn diNovo Edge lekker in de Bios zitten rommelen. :)
Daar is wat voor te zeggen als het een stille zaal is.
Het probleem met de ouderwetse toetsenborden was dat na verloop van tijd wel eens de shift of iets dergelijks blijft hangen.
Schrijf dit op de alle eerste 10 jaar oude "Cordles Desktop Pro" die Logitech ooit gemaakt heeft en hij typed nog steeds prima, zelfs na al het misbruik dat ik hem laat door staan tijden gamen. _/-\o_

Een van de wijnige dingen waar ik echt nooit spijt van heb gehad dat ik het gekocht heb.
Ps. nete review trouwens ;-)
Ik heb ook nog op zo'n cordless desktop pro lopen rammen, maar wel een iets latere versie. Bij mij kreeg die constant kuren dat de dongle/windows de muis of het toetsebord kwijt was. Daarom had ik m vervangen door de LX-700, die ik nu dus vervangen heb voor deze set. Met als enige reden tikcomfort, de set zelf werkte nog prima.

ps: thanks :)
Mooie uitgebreide review.
Ik heb zelf deze set nu een aantal jaar. Ik kan je geruststellen, ik zie nog niks aan welke rand dan ook wat lijkt op slijtage.
Persoonlijk vind ik het losse nummerieke deel niet altijd even praktisch. De nummerieke toetsen zijn nu niet altijd daar waar je ze normaliter verwacht. Een klem om dat deel toch vast te zetten zou ik fijn vinden.
Overigens heb ik pas sinds een paar maanden gezien dat op de houder waar je de dongle opzet lampjes gaan branden als capslock of numlock actief zijn.

[Reactie gewijzigd door Spoetnik385 op 11 januari 2008 08:56]

Dank je! :D

Ik heb er net even heel goed naar zitten kijken, maar die dongle is echt helemaal lamp-loos/led-loos (of het lampje schijnt niet door..). Ook zitten er geen ledjes op het toetsenbord, en de houder voor de dongle is mooi zwart plastic, dus je kan echt niet zien of er iets aanstaat of niet. Nu is dat met caps-lock niet zo'n heel probleem (als je tenminste naar je scherm kijkt), maar f-lock is aardig irritant.

Voor dat nummerieke deel had wel een magneetje aan mogen zitten of zo, aan beide kanten. Maar ik heb er tot nu toe nog geen last van, het werkt hier prima. Ik ben het eigenlijk ook wel een beetje gewend met mijn laptop, daar heb ik helemaal geen numeriek deel.

Over de slijtage: als je per ongeluk het oppervlak beschadigd, krijg je blaren en gaat het rafelen en zo. Ik zal wel een fotootje maken na de tentamentijd. Het is hier nu een beetje een zooi.

[Reactie gewijzigd door Thy King op 11 januari 2008 11:21]

Er zijn van die widgets van logitech voor vista sidebar en yahoo sidebar waarin je dat kan zien..
Corerctie op mijn reactie hierboven, er blijkt 1 groen ledje in te zitten als je dat connect knopje indrukt.
Heeft iemand een idee van de batterijduur van het toetsenbord en het mediapad van deze notebook-dinovo-desktopcombinatie (de niet bluetooth versie dus)? Bedankt voor je antwoord.
Van mijn LX-700 was het bij intensief gebruik ongeveer een jaar voordat ik batterijen moest vervangen. Aangezien de technologie niet zo veel verder is (er is niet iets op dit bordje wat meer energie vraagt dan dat LX-700 toetsenbord), verwacht ik ongeveer hetzelfde tijdsbestek voor het qwerty gedeelte; en een stuk minder voor het nummeriek gedeelte, maar dat heeft dan ook een klein lcd schermpje (met tijd, datum en temperatuur en zo..). Je kan dat nummerieke bordje echter wel uitzetten, maar dan doet hij het ook helemaal niet meer. [Goh...]. Ik bedoel: je kan niet alleen het schermpje uitzetten, alleen het hele bordje.

Ik heb dit setje nog niet lang genoeg om het werkelijk te bevestigen, maar wellicht helpt dit een beetje.
Vraagje....
Kan je de punt op het losse numerieke gedeelte ook instellen als een komma?
Dat heb ik eigenlijk nooit geprobeerd. Maar voor zover ik het weet kan het met geeneen toetsenbord. De instellingen van het 'scheidingsteken' bij getallen is een instelling voor de gebruikte applicatie. Je kan dit wel handmatig instellen bij bijvoorbeeld excell.

Maar het kan volgens mij niet in de logitech software. Ik kan het iig niet vinden.
Het blijft toch 1 van de betere review's. ;)
O dat ging fout, nu stond mijn commentaar er twee keer, omdat ik een woordenboek installeerde in FF.

Dus deze telt niet mee :), omdat die hieronder gecorrigeerd is op taal- en typfouten.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 17 mei 2008 22:14]

Hele nette review, niks aan toe te voegen behalve dat ik me dood erger aan dat kleine shift-knopje links. Maar goed, ik vond de Edge zelf wat te zwaar dus dan blijft er niet zoveel keus over zoals je zelf ook al schrijft.

gebakken lever met spek en uien, heerlijk! :)

[Reactie gewijzigd door Storm316 op 26 mei 2008 17:52]

Die kleine shift is een beetje wennen, maar ik heb nu iets van 2 of 3 toetsenborden onder mijn vingers gehad met dezelfde shift positie. De groote maakt mij dus niet zo heel veel uit. Wat moeilijker is om aan te wennen is de slash die ernaast zit. Dat maakt de shift zo irritant.
Bij Logitech kan je heel makkelijk een nieuw setje krijgen..

Bellen met het nummer voor Nederland:

Worden er wat vragen gesteld etc.
Als je je bon wel hebt, gaat het denk ik sneller.
Ik had geen bon, toen moest ik enkele foto's maken (ook een dat het toetsenbord echt niet meer bruikbaar (doorverkoopbaar) was, dus ik mocht me op het toetsenbord uitleven met een hamer). Foto's gemaakt, ge-upload, weer gebeld. Binnen maximaal 10 dagen zou ik me nieuwe diNovo set in huis hebben. Nu 2 werkdagen geleden dat ik gebeld heb (voor het weekend) en ik heb de nieuwe set vanochtend ontvangen.
Hey, dat is misschien best een goede suggestie! Ik heb hier laatst het meeste van dat rubber eraf gesloopt, en sinds dien is weer een stuk beter vertoeven op het toetsenbord. Maar het ziet er niet uit. Ik ben alleen bang dat als ik een nieuwe aanvraag, dat die detzelfde blaasjes gaan vertonen binnen een maand.