Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse Review

Thy King 19 juni 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.730 views

Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse

Pluspunten

• Ziet er mooi uit
  • Veel knoppen
  • Goede batterij-indicator
  • Voelt stevig aan
  • Rubberen compound gelukkig van betere kwaliteit dan tegenwoordig normaal is

Minpunten

• Batterij tijd bedroevend kort bij intensief gebruik (Hetzelfde met een andere muismat, ligt dus echt aan de muis!)
  • Egronomie kan beter
  • Niks van die befaamde precisie te merken, zelfs niet in FPS spellen
  • Vrij zwaar
  • Niet echt een enorme vooruitgang op de muis van de LX700
  • Glijvoetjes slijten bijzonder snel

Na jarenlang trouw gemuist en geklikt te hebben, begon de muis van de LX700 set een beetje brak te worden. Het werd tijd voor een een nieuwe. Ik had een Logitech Dinovo for Notebooks aangeschaft, met als idee de muis van de LX700 te gebruiken. Maar de middelste muisknop (het scrolwieltje indrukken) werd langzamerhand erg ongevoelig, en ik gebruikte deze vrij veel. Dus ik ben langzaam aan gaan zoeken naar een nieuwe muis.

Muis Keuze

Ik zocht een muis die meer knoppen had dan de LX700 muis. Dat bleek nogal een opgave, want er waren niet veel die daaraan voldeden. En diegene die er wel aan voldeden waren vaak van Trust. Dat is wellicht aanlokkelijk, maar ik had al vrij snel op de harde manier geleerd: "Don't trust Trust". Dus dat was geen optie.

Natuurlijk moest de muis wel aardig in de hand liggen. Dat is voor mij ook nogal een opgave, want ik heb grote handen. Verrassend lag de muis van de LX700 juist wel altijd goed in mijn hand. Gelukkig was er een MediaMarkt in de buurt, dus kon ik vele muisen proberen bij de lokale 'MediaBoer'. Dit is altijd een mooie plek om een goede indruk te krijgen van een product, en vervolgens te kopen op de goedkoopste plek. Geloof het of niet, maar dit keer was de MediaMarkt zelf de goedkoopste (inclusief webwinkel verzendkosten), dus ik kon mijn muis zo meenemen.

De MX1000 heeft de doorslag gegeven vanwege de grotere hoeveelheid knoppen, en de grotere precisie waar zoveel over gezegd werd in alle (user-)reviews. Daarnaast heeft de prijs voor de MX1000 (ongeveer 40¤) en de vele negatieve reacties over de MX Revolution (de andere kandidaat) ook erg meegeholpen.

Ik heb deze muis nu voor een aantal weken, en hieronder staan mijn bevindingen.

Egronomie

Dit vind ik zelf nogal tegenvallen. Toch was deze nog de beste van de keuzes die ik had, maar de muis van de LX700 lag gewoon lekkerder in de hand. Solide, en ik kon mijn hele hand op de muis laten rusten. Met de MX1000 kan ik dat niet. Ook is de MX1000 zwaarder dan de muis van de LX700, inclusief de 2 AA batterijen die daarin gingen. Ook glijdt de MX1000 minder soepel over mijn oude muismat. Nou staat de muismat ook al op de nominatielijst om vervangen te worden, aangezien deze nogal oud en vies is, maar al met al niet de muis waarop ik hoopte dat deze de LX700 zou vervangen.

Opmerking: Er werd in de opmerking verteld dat een andere muismat een grote verbetering zou kunnen zijn. Ik ben momenteel al aan het zoeken. Ik heb een keuze kunnen maken. Zie UPDATE voor mijn bevindingen.

Functionaliteit

De functionaliteit is prima. Alles werkt, en werkt naar behoren. Er zitten veel knoppen op, welke makkelijk te bereiken zijn, al vergt het hier en daar een beetje oefening door de opgedane 'mussle memory' welke ik weer moet afleren. De scrolknoppen rond het scrolwiel werken prima, maar ik ga die later nog omvormen in een sneltoets om vensters te verplaatsen van en naar mijn 2e beeldscherm.

De batterij-indicator werkt ook prima, en geeft goed aan wanneer die moet worden opgeladen, zonder te overdrijven. Sommige producten gaan van vol naar 1 streepje binnen een uur, en blijven dan voor 3 weken hangen op dat ene streepje. HIer gaat het mooi geleidelijk, en als deze bij 1 streepje is, moet de batterij ook binnen aanzienlijke tijd in de oplader.

De batterijtijd zelf is nogal een stap terug. Mijn oude LX700 muis kon met 2 AA batterijen een aantal weken tot maanden doen, afhankelijk van het gebruik. Deze muis komt met stevig 8 uur gebruik per dag, op ongeveer 3 dagen uit. Dan is de accu echt op, en moet hij weer in de lader. De laser is dus een stuk dorstiger dan de oude led lamp.

Opmerking: Ook dit zou kunnen liggen aan de brakke muismat. ZIE UPDATE

Precisie

Na het een en ander gemuist te hebben, blijkt die precisie niet zo bijzonder. Na wat zoekwerk kwam ik erachter dat de oude LX700 muis precies dezelfde dot-per-inch heeft als de laser MX1000 (800 dpi). Ook in first person shooters merk je er echt helemaal niks van. Tot zo ver de precisie. Niet dat de precisie slecht is, maar de precisie is zeker niet (significant) beter dan die van de LX700 muis. Wellicht is dit ten dele marketing, maar het werd ook vaak gemeld in allerlei (user-)reviews op verschillende sites.

Vormgeving

Het is wel een mooie muis. Ik vind de vloeiende lijnen erg goed staan. Dat is welliswaar een puur smaak gebeuren, maar qua estetische vormgeving vind ik het een heel geslaagde muis.

Bouwkwaliteit

Bouwkwaliteit vind ik matig, en wel om 1 reden: De muis als geheel is prima, en voelt ook stevig aan. Ik heb niet het idee dat ik goedkoop plastic zit te aaien (al zal het best wel eens zo kunnen zijn, maar het voelt gelukkig niet goedkoop). Maar dit ontwerp heeft ook een keerzijde. Logitech heeft, net zoals bij de Logitech Dinovo for Notebooks gekozen voor een soort van plastic-rubber achtig raar spul aan de zijkanten van de muis. Helaas heb ik dit pas gemerkt nadat ik de muis gekocht had. Dit spul ziet er goed uit, en voelt heel zacht en warm aan. Tenminste, in het begin. Dit spul heeft namelijk ook enorm de neiging om te gaan bladderen bij de eerste beschadiging. Als je een keer per ongeluk met je nagel dat spul schraapt, kan er een blaar ontstaan, en dat is het begin van alle ellende. Bij elk product die dit spul heeft, heb ik dezelfde problemen. Na verloop van tijd, of bij de eerste beschadiging (door vallen of iets dergelijks) begint het te bladderen, en wordt het lelijk, gerafeld en dof. Het geeft vervolgens ook een hele hoop rotzooi af, want al die schilfertjes laten natuurlijk los. Gelukkig gebeurd dit allemaal niet op 1 dag, maar zal het geleidelijk aan lelijk worden.
Daarom ben ik altijd extra voorzichtig met dit spul. Laten we hopen dat het mooi blijft zitten, en niet beschadigd raakt. Laten we daarnaast hopen dat dit hun laatste product is met dat plastic spul...

Drivers En Ondersteuning

De drivers van logitech vind ik altijd goed. Ik heb er zelden tot nooit problemen mee, en het is redelijk aanpasbaar als je spellen speelt of zo. Ik heb hier dan ook geen negatieve op- of aanmerkingen over.

De prijs is een van de dingen die de doorslag gaf om dit product aan te schaffen. Het is ergens wel verbazend dat deze muis nogsteeds voor 40¤ over de toonbank gaat, terwijl je zou verwachten dat dit product bijna End Of Life (EOL) is. Niet dat ik dit als een bezwaar zie, maar elke euro minder is er 1 die je bespaard hebt. Maar de reden dat ik hier een opmerking over maak, is dat deze muis als een van de weinige 'performance' muizen nog betaalbaar is. Er wordt tegenwoordig niet meer raar opgekeken om 80+ ¤ voor een muis alleen neer te leggen (MX Revolution). Dit vind ik zelf nogal vrij veel. Voor dat geld, of ietsje meer, verwacht ik ook een toetsenbord erbij.

Maar deze muis gaat nu over de toonbank voor om en nabij de 40¤, en dat is prima. Ik hoop dat deze muis voor langere tijd meegaat, liefst zo lang als de LX700 muis. Tenzij ik deze eerder moet vervangen, maar dat hangt er vanaf hoe erg ik last ga hebben van RSI.

Conclusie 1

Beetje gemixte conclusie. Ik ben blij met mijn nieuwe muis en de vele mogelijkheden (knoppen en such). Maar ik had er eigenlijk ook wel wat meer van verwacht. Ik kwam er achteraf achter (en dat is natuurlijk mijn eigen schuld, gewoon niet goed mijn huiswerk gedaan) dat de resolutie niet bepaald beter is in vergelijking met mijn oude muis, en dat ik van de verbetering in precisie helemaal niks merk, zelfs niet in spellen. Daarnaast is de muis nogal dorstig wat stroom betreft. Als dit een merkbare prestatieverbetering met zich meegeeft, is dat geen probleem. Maar de voor mijn gevoel minieme verschil in prestaties vind ik dat niet waard.

Opmerking: Ook hier zou een betere muismat wellicht de batterijduur wat kunnen opschroeven. ZIE UPDATE

Zou ik de koop nog een keer doen als ik dit allemaal van tevoren wist? Waarschijnlijk niet. Het totaal pakketje valt me gewoon teveel tegen. En ja, ik realiseer me dat het al een vrij oud ontwerp is. Maar aangezien ik 'm al heb, hou ik de muis wel. Het is niet zo slecht dat ik de MX1000 weg wil doen. Maar uiteindelijk toch jammer.

UPDATE 19-6-2008

Bij deze de beloofde update. Zoals in bovenstaande review viel te lezen, waren er een 2 tal punten die ik opnieuw onder de loep zou nemen na aankoop van mijn nieuwe muismat. Het is na lang zoeken de Func Industries Surface 1030 geworden. Ook hierover heb ik een review geschreven.

Hier nog even een korte opsomming van de punten die verbeterd zouden moeten zijn met een nieuwe muismat:
  • Glijden van de muis over de muismat
  • Batterijduur
Glijden van de muis over de muismat

Zoals verwacht mag worden, is dit erg verbeterd met de nieuwe muismat. Maar dat ligt meer aan de muismat zelf dan aan de muis. Ik moest even zoeken naar een muismat die geschikt was voor zowel mijzelf als de lasermuis, maar met een hele gladde ondergrond gaat het helemaal na behoren. Dit is dus inderdaad een verbetering voor het muiscomfort.

Batterijduur

Een van de grootste reden om te zoeken naar een goede muismat, was de batterijduur van de muis. Nu ik de nieuwe muismat een aantal weekjes onder mijn vingers heb, moet ik zeggen dat er helemaal niks is veranderd. Het blijkt dus dat de stoffen mat geen enkele negatieve invloed had op de batterijtijd van de muis. Begrijp me niet verkeerd, de muismat moest toch vervangen worden, maar de nogal belabberde batterijduur ligt dus echt aan de muis, en niet aan de mat. Dit is wel (opnieuw?) een aardige teleurstelling.

De batterijduur komt uit op 3 dagen tot een week maximum. En met deze batterijduur let ik er dus op dat ik 's nachts de muis uitzet. Ook is de muis tijdens de batterijduur niet van zijn mat afgekomen.

Andere Eigenaardigheden

Nu ik de muis ook wat langer gebruik, zijn er nog 2 andere dingen tot mijn aandacht gekomen. Gelukkig niet allemaal negatief. Laten we met het positieve beginnen:

Rubberen Compound
Deze muis is zoals wel meer van de Logitech uitgerust met het befaamde (en gevreesde) rubberen compound. Maar op een of andere manier blijft het op de MX1000 allemaal wel heel. De muis is de uitzondering die de regel bevestigd. Het ziet er naar uit dat de compound die op de MX1000 is toegepast van een hogere kwaliteit is (of betere productie methode), want deze keer komen er gelukkig geen blaasjes op de muis als je er perongeluk met je nagel of zo langs gaat. (Voor een foto van de beschadigde rubberen compound, zie de laatste foto in mijn Dinovo for Notebooks review.)

Slijtende Glijvoetjes
Deze muis heeft ook nog een ander manko waar je wat later tegenaan loopt, namelijk: slijtende glijvoetjes. Ik had deze opmerking volgens mij ook gezien in een ander review of misschien wel een forum topic, maar kan bij deze kan ik dit persoonlijk bevestigen. Wees erop bedacht dat de glijvoetjes dus vrij snel beter vervangen kunnen worden. Dit probleem had ik nooit gehad met de glijvoetjes van de LX700 muis. Ik denk dat ik binnenkort eens ga zoeken naar vervangende (betere) glijvoetjes dus.

Conclusie 2

Helaas. Veel van mijn eerdere kritiek op de muis zijn nog steeds totaal gegrond. De batterijduur is nog steeds enorm slecht, en de precisie is gelijk met een betere muismat. Welliswaar is het muiscomfort omhoog gegaan, maar dat ligt dus aan de muismat (zoals verwacht). Er is gelukkig ook nog 1 goed puntje bij gekomen, de bouwkwaliteit kan omhoog, en een negatief punt kan weg. Als tegenprestatie komt er wel weer een negatief punt bij over de glijvoetjes. Ik vind dit echter niet al te zwaar wegen op de bouwkwaliteit, dus die is nu 'goed' ipv 'voldoende'.

Mijn originele mening over deze muis blijft. Ik hou 'm omdat ik de MX1000 nu eenmaal heb gekocht. Maar mocht deze overlijden, dan komt er geen nieuwe MX1000 meer.

Edit1: Veel spelfouten eruit gehaald. Hier en daar een zinnetje gewijzigd, en opmerkingen gemaakt over de suggesties in de reacties
Edit2: Een stukje toegevoegd over mijn ervaringen met de muis en een nieuwe muismat.

Heb jij ook een Logitech MX1000 Laser Cordless Mouse?

- Batterij tijd bedroevend kort bij intensief gebruik
Ik heb de eerste versie maar die gaat nu zelfs na 3 jaar nog gewoon 2 weken mee en 1 week gamen. (UT, BF2, GuildWars, Call of Duty)

Maar ik hoef natuurlijk niet te melden dat je een verse accu even moet oprekken, bijna helemaal leeg, helemaal vol, bijna leeg, helemaal vol, et voila hij gaat al weer een stuk langer mee. :)
- Egronomie kan beter
Ergonomie? Ja er is misschien wel niets zo persoonlijk aan je systeem als je muis, had je misschien toch een andere moeten kopen? Eerst in je handen hebben een beetje testen en dan pas aanschaffen.
- Niks van die befaamde precisie te merken, zelfs niet in FPS spellen
Precisie? Nee merk ik ook niets van eigenlijk, mja de marketing afdeling moet toch ook wat lopen blaten? ;) En in combinatie met jouw muis mat en het energie verbruik zou Parabellum hier boven wel eens gelijk kunnen hebben.
- Rubberachtig plastic spul in het ontwerp
Rubberachtig plastic, heerlijk zorgt juist voor wat grip.
- Vrij zwaar
Zwaar = stevig, bijna altijd iig. ik vind het juist wel lekker, mja gewenning? En muissnelheid omhoog = minder bewegen = minder last van zware muis misschien een tip.
- Beweegt relatief stroef over mijn muismat
Stroef over muismat, gebruik hem dan ook niet. Zet hem op dat gladde houten bureau van je en vlieg met die muis :)
Niet echt een enorme vooruitgang op de muis van de LX700
Met de LX700 heb ik echter geen ervaring.

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 17 mei 2008 09:05]

Ik heb me al helemaal gek gemuist in die winkel, en allemaal waren ze nog bedroevender dan deze. Met uitzondering van de MX revolution, die was ongeveer hetzelfde of net ietsje beter, maar dit was al een van de betere keuzes die ik kon maken. Maar het is inderdaad een persoonlijk iets.
Precisie? Nee merk ik ook niets van eigenlijk, mja de marketing afdeling moet toch ook wat lopen blaten? En in combinatie met jouw muis mat en het energie verbruik zou Parabellum hier boven wel eens gelijk kunnen hebben.
Ja, de muismat ga ik al vervangen. Moet alleen nog een goede vinden.
Zwaar = altijd meer weerstand, dus meer kracht nodig om te verzetten.
Muissnelheid omhoog = precisie omlaag. En dan moet ik weer helemaal van begin wennen.
Maar een muismat vervangen voor een gladder exemplaar zal al een hoop helpen denk ik. :D
Ik heb deze muis al bijna 4 jaar (vanaf toen ie net uit was) en kan me niet echt vinden in een aantal negatieve punten die je noemt. Bijv. over die glijvoetjes. Ik weet niet wat je onder slijtage verstaat, maar die van mij glijden nog steeds prima. Ik heb er zelfs >2 jaar mee op een behoorlijk ruwe tafel gemuisd, en het enige wat versleten is is de tafel :P Knap dat ze bij jou dan na een paar weken kennelijk al tot op het bot versleten zijn :S

En dan de precisie, ik weet niet hoe precies je het wilt hebben, maar ik zou niet weten wat er nog preciezer zou moeten. Volgens mij zit je sowieso tegen de grens aan van de refreshrate van de usb-poort. Vergeet niet dat de laser-sensor veel toleranter is qua oppervlak en oneffenheden dan je oude optische muis. Met een dergelijke muis op mn andere pc heb ik veel vaker haperingen door stofjes e.d.

Ergonomie is persoonlijk, maar vind het beter dan menig andere muis. Ook de knoppen zitten allemaal precies op de goede plek. Gebruik ze allemaal. Alleen de MX Revolution lijkt me misschien nog beter in de hand liggen. Misschien dat ik die ooit nog wel koop.

Verder ben ik het ook wel met een paar punten eens. Vooral de batterijduur. Ong. elke andere muis met losse batterijen gaat veel langer mee. Waarom deze MX1000 met accu dan maar een paar dagen meegaat is me ook een raadsel.
Qua slijtage heeft die van mij alleen last dat het logitech-logo aan de bovenkant al vrij snel verdwenen was. Ook beginnen de duimknoppen langzamerhand wat spoortjes van de tand des tijds te vertonen...
Gewicht is ook wat aan de hoge kant. Ik zou hem ook niet als game-muis aanraden.

Maar al met al kan ik alleen maar zeggen dat het een heel degelijke en vooral fijne muis is. Weinig hardware gaat bij mij zolang mee ;)

[Reactie gewijzigd door Palomar op 19 juni 2008 23:19]

Ik heb m nou iets meer dan een maand. En ik geef hier alleen mijn bevindingen weer. Nou moet ik ook wel zeggen dat je het hier wel erg hard neerzet. De glijvoetjes zijn niet tot op het bod versleten, maar stevige ruwe slijtplekken zijn al wel te vinden. Dat betekend dat ik met deze slijtsnelheid in een paar maanden echt nieuwe voetjes nodig heb.
Ik heb ook veel last gehad van haperingen. Vooral met balmuizen, en goedkope optische muisjes e.d. Maar met de LX700 muis heb ik nooit/nauwelijks haperingen gehad, en ook met de MX1000 niet. Ik heb in mijn review ook echt duidelijk gemaakt dat ik de MX1000 dus vergelijk met mijn vorrige muis: de LX700 muis. En als ik kijk vanuit dat oogpunt, dan is de MX1000 aardig teleurstellend qua vernieuwing. Maar de Mx1000 is zeker niet slechter.
Ik vond zelf de MX Revolution iets beter in de hand liggen. Maar met de LX700 kon ik mijn complete hand op de muis leggen. Met de MX1000 kan ik dat niet, en dat vind ik minder relaxed. De Revolution was daarin wel wat beter, maar daar kwam ik hele legios posts tegen met allerlij problemen met het scrolwiel. Dus dat heb ik vermeden.
Ik raak met mijn grote handen dat logo niet eens aan, dus dat zal nog wel een tijdje overleven. Ik rust namelijk met de palm van mijn hand op de mat, ipv op de muis.
Die batterijduur is idd bagger. Met de LX700 haalde ik met gemak maanden van intensief gebruik. Met de MX1000 haal ik net 3 dagen. Gelukkig laadt hij wel weer snel.
Je kan dat gewicht goed compenseren door een goed gladde muismat te nemen. Dan heb je ook niet veel last van de extra glijweerstand.
Ik kan me als fanatiek gebruiker bij je aansluiten op bijna alle punten, het gewicht is pittig, maar te doen.

De batterij duur vind ik persoonlijk behoorlijk goed, ik laad hem minder dan 1x per maand op, en als ie rood begint te worden houdt ie het vaak de rest van de avond (4 uurtjes) nog wel uit.

Ook die van mij is al een jaar of 3-4, maar altijd goed leegtrekken en weer opladen (bij mij gaat ie er pas op als ie nix meer doet) en de accukwaliteit is nog steeds top!
Dan zal jij waarschijnlijk een andere revisie hebben of zo, want ik kom niet eens aan de week. Of jij zal m alleen savonds gebruiken. Dan kom je wel aan de maand. Maar als je m zo'n beetje door de hele dag door gebruikt, dan gaat die batterijtijd enorm snel naar beneden in aantal dagen.

Bij mij gaat de muis erop als de indicator rood geeft, en de dag voorbij is, of hij niks meer doet, ligt eraan welke eerder is. :D
Een MX1000 gebruiken op een rubberen muismat ? Dan kun je je hele review wel in de bak gooien want een laser moet kunnen reflecteren, gaat niet op een gestoffeerde muismat en daarmee ligt tevens het energie verbuik veel hoger, aangezien de laser veel verloren licht heeft.

Test hem maar eens op een gladde muismat, van kunststof of van alu, dan zullen je bevindingen heel anders zijn.

En de MX revolution werkt naar overigens wel goed, heb er zelf 1 met een USB/Bleutooth stick. Zolang de stick niet te veel blokkade's heeft is er niks aan de hand, maar achterin een PC stoppen kan prblemen geven qua "precisie".

Verder heeft de MX1000 zijn dienst in de afgelopen jaren wel bewezen en ik kon hem ruim een week gebruiken op 1 accu cyclus, mede dankzij een Razer mousepad. En het is geen rubberachtig plastic maar gewoon een stijve rubberen compound. Nadeel zijn de vele uitsparingen in de MX1000 wat betreft de hygiene, de muis openingen zuigen letterlik het vet uit je handen, maar een tandenstoker doet wonderen. Heb veel plezier gehad van mijn MX1000, met name in gamen :)
Goed punt, en de muismat staat al op de lijst om vervangen te worden. Mocht ik dan andere ervaringen hebben, dan zal ik zeker de review updaten.
En het is geen rubberachtig plastic maar gewoon een stijve rubberen compound. Nadeel zijn de vele uitsparingen in de MX1000 wat betreft de hygiene, de muis openingen zuigen letterlik het vet uit je handen, maar een tandenstoker doet wonderen. Heb veel plezier gehad van mijn MX1000, met name in gamen.
Aha, dus zo noemen ze die rubberen troep. Ik heb meerdere producten met dat spul, en tot nu toe hebben ze allemaal last van schilferingen en zo. Dus met deze muis zie ik het straks ook wel komen. Als je het eraf krast, dan zit daar gewoon stevig plastic onder.
Ook hier de MX1000 lasermuis een dik jaar in gebruik gehad ( nu de Microsoft Sidewinder laser ), de MX1000 is hier altijd heel betrouwbaar gebleken en kon hem 6 dagen continu gebruiken op 1 accu cyclus. Je gebruikt echt de verkeerde muismat want hier met de Exactmat van aluminum werkte hij snel en zonder haperen.Probeer de muis eens met een behoorlijke muismat en je komt tot een ander resultaat ( of niet natuurlijk ;) ). De zijkanten waren na dat jaar intensief gebruik onbeschadigd.
Verder een goede review.
Ik krijg idd veel opmerkingen over de muismat. :D Maar zoals ik ook hierboven zei, staat die op de nominatie om vervangen te worden.

Bedankt voor je compliment! :D
Als jij je bureau niet wil verkrassen met je muis kan ik dat heel goed begrijpen. Ik heb nu een aantal jr de mx1000 lasermuis . En heb mijzelf daarvoor de perfecte muismat gekocht de corepad http://www.ct-systemen.nl/images/products26Corepad-Blue1.jpgDat is een muismat van glas en je krijgt er een paar stukjes teflon bij plak die op de muis en je raced over de muismat heen echt ideaal
klinkt interessant, ik zal 'm op mijn nominatielijst zetten. :D Bedankt voor de tip!
Eerst nog een klein typ-foutje: Bij precisie heb je het over de MX700.
Overigens niet flauw bedoeld!

Ik heb zelf de LX 700 nu iets langer dan een jaar in gebruik. 2-de handsje, maar toen vrij nieuw. Ik ben niet kapot van zijn precisie, is af en toe ook wat zenuwachtig (zal ook wel aan mijn muismat liggen :)). Gebruik hem nu gewoon op het (witte) bureaublad, maar dat maakt niet veel uit. Ik stop standaard mijn muis in de lader, omdat als ik het niet doe, na twee dagen koffie kan gaan drinken omdat mijn alarm over te lage batterijspanning gaat zeuren. Ik heb met mijn muis nooit meegemaakt dat ik hem een week zonder opladen kan gebruiken. Maar het maakt mij ook niets uit, de oplader staat op mijn bureau, dus ik gooi hem er zo in elke keer.

Je muismat is al veel ter sprake geweest; je noemt bij de precisie niet je muismat als oorzaak, maar ook daar denk ik dat het je parten speelt!

De ergonomie van de LX700 is, ondanks dat het een recht-toe-recht-aan-muisje is, verrassend goed, die mening deel ik met je. Ik heb mijn scrollwiel bij indrukken op de zoom functie gezet. Daar gaat hij vandaag of morgen vanaf, omdat de weerstand begint af te nemen en dus tijdens het scrollen plots het scherm niet meer kan lezen omdat er alleen nog maar puntjes staan, of het scherm gevuld is met één letter }:O . Op het toesenbord heb ik ook al die functies, maar ja.... mijn volgende toetsenbord zal toch wel wat meer back-to-roots worden (schrijf er wel een keer een review over).

Ik vind de MX1000 er wel gaaf uitzien, misschien ga ik hem (ondanks de rubbershit (??) toch ook eens bij Media bekijken, maar zeker daar niet kopen, zelfs niet als ze hem voor ¤ 20,= aanbieden......
Eerst nog een klein typ-foutje: Bij precisie heb je het over de MX700.
Done! Dank je :D Zelfs met de spellingsronde heb ik daar overheen gelezen..
Ik heb zelf de LX 700 nu iets langer dan een jaar in gebruik. 2-de handsje, maar toen vrij nieuw. Ik ben niet kapot van zijn precisie, is af en toe ook wat zenuwachtig (zal ook wel aan mijn muismat liggen ). Gebruik hem nu gewoon op het (witte) bureaublad, maar dat maakt niet veel uit. Ik stop standaard mijn muis in de lader, omdat als ik het niet doe, na twee dagen koffie kan gaan drinken omdat mijn alarm over te lage batterijspanning gaat zeuren. Ik heb met mijn muis nooit meegemaakt dat ik hem een week zonder opladen kan gebruiken.
Ik heb de LX700 muis altijd op de stoffe matjes gehad (zoals op de foto's). Bij mij haperde die nooit. Ik denk dat het meer te maken heeft met egale achtergrond kleur. Als ik 'm op mijn bureau leg, dan kan die wel aardig nerveus worden.
Wat de batterij betreft: ik raad je aan eens goede NIMH batterijen te kopen, en die 'accu' (die ook 2 NIMH batterijen zijn) te vervangen voor wat beters. Ben je ook wat flexibeler als de batterijen ermee ophouden. Ook naar verloop van tijd worden die NIMH een beetje slap door dat telkens opladen.
Heb hem nu al iets van 3 jaar in gebruik en werkt nog net zo goed als in het begin.
En het rubber aan de zijkanten zit er nog steeds op niks aan beschadigt.
Het antraciete midden deel wat bij die van jou groen is heeft wel wat schilfers los gelaten maar dat is minimaal.
Heeft niemand nou bij de mx1000 dat de cursor af en toe uit beeld schiet en je 'm even kwijt bent? Erg onhandig als je aan 't gamen bent. Reden voor mij om 'm te verwisselen met de mx500 op mijn werk. Ik heb er collegae over gehoord. Drivers etc maakt niet uit. Na een tijdje gaat het optreden. Batterijen snel leeg? Nou nee, 1x per 5 dagen even een paar uur op de lader.
Uit het beeld springen? Ik ben blij dat ik nu juist een mx1000 heb want met meerdere vorige muizen had ik dat wel.
Nog geen last van. Maar ik heb m dan ook nog niet zo lang. Ik had het regelmatig met goedkope optische muizen. En zelfs dat begint langzamerhand tot het verleden te behoren.

Wel heb ik uitgevonden dat dit vooral gebeurd omdat de muis een probleem heeft met de niet-egale achterground van je bureaublad oid. De houtpatronen van bureaubladen willen muizen nogwel eens in verslikken, vooral van de lichtere (nep)houtpatronen.
Mooie review, voor een groot deel ook wel mee eens. Ik beschik echter over de BT versie van de MX1000.
Echter, bij mij laat de rubber compound nu slijtageplekken zien. Bij de duim is het op een plek al volledig door.
De accuduur is inderdaad belabberd, maar nog belabberder vind ik de oplader. Ik hoor daar niemand over, maar ik ben elke keer zeker minuten aan het 'rommelen' om te zorgen dat de contactpunten elkaar goed raken. En ja, de contactpunten zijn goed schoon :P
Dank je voor je compliment!

Na nu meer dan een jaar de MX1000 in gebruik te hebben, is bij mij nog steeds alles heel en werkend. Ik zie hier geen/nauwelijks slijtplekken, behalve dan de voetjes.

De acculader werkt bij mij absoluut naar behoren. Ik moet af en toe wel even de muis er opnieuw inzetten omdat ie geen contact maak, maar als ik de muis via die steunplaat naar beneden laat glijden, gaat dat meestal in 1 keer goed. Beetje aandrukken wil ook wel eens helpen. Ik heb dus geen probleem met de oplader.
Ik heb de mijne denk ik zo'n 2 a 3 jaar in gebruik, maar ik wissel tussen 2 exemplaren. Dus de slijtage is bij mij toch fors.
Misschien dat het ligt aan de uitvoering. Deze muizen hoorden bij de MX5000 set waarvan de overige onderdelen inmiddels in de prullenbak liggen.