Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 2.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Razer Copperhead Review

hugoy 14 juli 2008, laatste update op 14 juli 2008, 894 views

Razer Copperhead

Pluspunten

• zéér uitgebreide drivers
  • 2000 dpi
  • 'On-The-Fly' aanpassen van dpi
  • Vormgeving
  • Gratis extra voetjes
  • Grote muisknoppen

Minpunten

• Rechterzijknoppen moeilijk te gebruiken
  • Vrij duur
  • Flashen van firmware is een heel gedoe

Ik heb deze muis nu ruim een jaar in mijn bezit, en na het lezen van wat reviews bedacht ik me dat ik zelf ook genoeg spullen heb om te reviewen. Hierbij komt dus mijn eerste review. Tips en op/aanmerkingen zijn welkom.

Ergonomie
De ergonomie is eigenlijk één van de slechtste punten aan deze muis, maar tegelijk heeft elk nadeel zijn voordeel. Namelijk dat deze muis symmetrisch is, waardoor de knoppen aan de rechterkant bijna onmogelijk te bedienen zijn met de pink.

Het voordeel hiervan is dan weer dat linkshandigen ook 2 knoppen aan de zijkant hebben, en deze muis wordt door zowel linkshandigen als rechtshandigen gebruikt hier. Een ander puntje is dat de muis heel erg wennen is door zijn hoge achterkant, maar eenmaal gewend heb je daar niet zo'n last meer van.

De grote muisknoppen ervaar ik wel als handig, want je hebt hierdoor altijd dat je gelijk reageert als je beschoten wordt in een game bijvoorbeeld.

Functionaliteit
Je hebt 2 extra knoppen die je net zo snel kan gebruiken als je gewone muisknoppen, en 2 muisknoppen die wat moeilijker te bereiken zijn, maar omdat alle toetsen volledig aanpasbaar zijn, kun je de functies van die toetsen ook koppelen aan de voor jou handigste positie.

Precisie
Precisie is natuurlijk lang niet alles in een muis, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, is meer dpi niet altijd beter. Even een korte uitleg: Je OS heeft een bepaalde gevoeligheid, als je die gevoeligheid 1 op 10 hebt (voorbeeld) dan betekent dat bij 2000 dpi (dots per inch) Dat hij bij 1 inch beweging, hij 200 pixels verplaatst. Maar als je de verhouding 1 op 1 hebt, verplaatst hij bij 1 inch dus 2000 pixels. Als je dan de gevoeligheid van 2000 dpi naar 400 dpi bijstelt, dan beweegt hij nog maar 400 pixels als je een inch beweegt.

Maar zo lang je de verhouding niet hoger bijstelt dat 1:1 (dus dat Windows zelf moet gaan uitrekenen hoeveel je beweegt) is de preciezie niet zoveel van belang. Hoe meer de muis doet hoe minder er met software bijgerekend moet worden natuurlijk.

Deze muis heeft 2000 dpi, dit is eigenlijk meer dan genoeg voor elke toepassing. Maar een groot voordeel aan deze muis is dat de gevoeligheid 'On-The-Fly' aan te passen is Voor de meeste games gebruik ik 800 of 1600 dpi, omdat hij anders te snel voorbij het doel gaat, zoals bijvoorbeeld met het selecteren van een unit in een RTS. Met desktoppen en met First Person Shooters zet ik de dpi meestal wel op 2000, bij shooters omdat je dan heel snel kan reageren, en op de desktop om lekker snel van de ene kant naar de andere kant van het scherm te komen.

Vormgeving
De vormgeving van deze muis is naar mijn smaak echt geweldig. Ik heb de groene versie en dat staat gewoon heel futuristisch, ook door het lampje aan de bovenkant wat steeds van felheid verandert (dit kun je ook als storend ervaren, maar dat is het naar mijn smaak niet, omdat het heel subtiel verandert).

Bouwkwaliteit
De muis voelt zeer degelijk aan, en na ruim een jaar gebruik als gamemuis werkt hij nog net zo goed als bij aankoop, dus dan zit het wel goed met de bouwkwaliteit. Bij aankoop van de muis krijg je ook vervangende teflon voetjes, maar de oude teflon voetjes zijn nog steeds goed genoeg. Ik verwacht deze muis nog 3 jaar te gebruiken, volgend jaar de teflon voetjes omwisselen. En dan daar nog 2 jaar mee te doen, en als de muis nog lang goed genoeg is, nog veel langer natuurlijk.

Drivers en ondersteuning
Als het flashen van de firmware niet zo'n gedoe was, dan had ik hier een zeer goed gegeven. De drivers zijn heel uitgebreid, je kan speciaal de windows muissnelheid instellen, de dpi, 5 profielen, en nog veel meer. Alleen met flashen moet je zo erg uitkijken dat je je muis niet brickt, dat ik gewoon alleen de drivers maar update. (don't fix what aint broken)

De muis is nog steeds aan de prijzige kant, hij kost nog precies evenveel als een jaar geleden. Ik had bij aankoop geluk dat hij net tijdelijk afgeprijsd was, dus ik heb er 45 euro voor betaald, maar dat kan natuurlijk niet meetellen in de prijs beoordeling.

Overige info
Ik heb de muis met en zonder muismat gebruikt, en op 2 verschillende matten geprobeerd. Namelijk de Razer Exactmat (niet van mij) en een kunststofmatje die ik nog ergens had liggen. Maar eigenlijk maakt het voor mij dusdanig weinig verschil, dat ik meestal gewoon op het hout van mijn bureau werk, dat is het gladst.

Na de muis ruim een jaar als gamemuis te gebruiken werkt hij nog net zo goed als bij aankoop, en dat is zeer goed. De prijs en de ergonomie zijn wat minder, maar dat wordt gecompenseerd door de drivers en de precisie. Dus komt de muis uit op 'Goed' als algemene beoordeling.

Edit: Foto's bijgevoegd :)

Heb jij ook een Razer Copperhead?

De werking van DPI's had ik in eerdere reviews ook al gelezen (en me verbaasd daarover) hier lees ik het weer. DPI gerelateerd aan snelheid. Ing my King (alias Thy King) gaat er ook op in en ........ je geeft geen enkele reactie daarop. :?

M.i. zou het heel eenvoudig moeten zijn (en precies conform de opvatting van Thy King): 2000 DPI is gewoon 10 keer zo nauwkeurig als 200 DPI. Als het 10 keer zo snel is moet het niet DPI maar DPS (dotch per second) heten en heeft het idd niets van doen met accuratesse. Dat je dan je doel voorbij schiet met een hoge DPIS is dan logisch geworden. Nu snap ik er ook niets van......

Je beschrijft de muis als volledig symmetrisch. Ik begrijp uit je tekst dat je knoppen aan de linker en aan de rechterkant hebt (op de foto kan ik dat niet zien). Je beschrijft ook dat die rechterknoppen nauwelijks bruikbaar zijn (klopt mijn interpretatie nog volledig?). Als die klopt, dan is de verklaring imo heel eenvoudig. De muis is echt bedoeld voor zowel links- als rechtshandigen. De knoppen aan de linkerkant zijn dan bedoeld voor onze rechtshandige medemens, de knoppen aan de rechterkant voor onze linkshandige medemens. Dus logisch dat ze niet lekker zitten als je als rechtshandige de rechter knoppen wilt gebruiken. Gewoon goed doordacht van Razer.

Mijn kinderen zouden zeggen dat de muis er idd vet cool uitziet!
Bedankt voor je review, maar toch graag een reactie op de dpi-en.

P.S. overigens zie ik niet echt het verschil tussen 200 DPI (1:1) en 2000 DPI (1:10). Ik ben (zeer bescheiden) van mening dat het altijd omgerekend zal moeten worden, zei het wellicht op een andere plaats. Of denk jij dat de lazer een andere straal uit gaat zenden (voor zo'n ¤ 50,= ???? Denk het niet....)

/edit
Bedankt leeuwtje1, idd wat moeilijk beschreven, maar de extra uitleg van Ernaatje maakt het helemaal duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 15 juli 2008 01:01]

Ik heb wel een reactie gegeven, ik heb namelijk in de review mijn precisie deel uitgebreid.

Aan het aantal reacties te zien is wel duidelijk dat het niet 1 2 3 uit te leggen is. Maar in dit geval hebben leeuwtje1 en Ernaatje de beste uitleg volgens mij.

Maar waar volgens mij het moeilijkste deel zit, is de interpretatie van accuratesse.
De accuratesse (dpi) houdt bij muizen in, hoeveel puntjes hij kan onderscheiden van elkaar bij beweging van een inch. Hoe hoger, hoe accurater, dat klinkt logisch. Maar omdat hij op een kleinere oppervlakte veel meer puntjes ziet, is het voor de pc net alsof je veel sneller beweegt met de muis. De muis is dus wel accurater, maar de mens is daar vaak niet precies genoeg voor. Maar je hebt ook best mensen die op 2000DPI nog headshots kunnen maken met een sniper (denk bijvoorbeeld aan professionele counterstrike spelers). En dan is de muis dus accurater EN sneller.
Interessant review. Ik kom wat puntjes tegen in je review die mij eigenlijk wel verbazen. Misschien kan je die wat verder uitleggen.
Heb je hier een bron van? Je presenteert het als een feit, maar het wordt niet onderbouwt waarom niet. Het waarom van deze stelling is echter wel erg interessant voor je review!
Zeg je hier nu dat hoe hoger je de DPI instelt, hoe sneller de muis beweegt?? Is dat niet erg vreemd? DPI zou juist te maken moeten hebben met de accuraatheid van het apparaat. Dus als je op 2000 DPI zet, heb je een heel gevoelige, en heel preciese muis, die je op de micrometer kan neerzetten. Doe je hetzelfde met 800 DPI, dan zal de minder accuraat moeten zijn, maar even snel als de 2000 DPI.
Als dit niet zo is, heb je dus niet veel aan die DPI-tjes. Je kan dus ook gewoon de snelheid van een andere 800DPI goedkopere muis aanpassen in windows en dan heb je hetzelfde resultaat.

Zoals je het presenteerd hier, heeft die 2000 DPI niks met de accuraatheid te maken, en is de accuraatheid van de muis een vast getal (zeg 800 DPI), en dat die extra DPI die je erbij kan hebben alleen maar wordt vertaald in afstand, ipv precisie (je beweegt meer dpi met een kleinere afstand, dus gaat de muis sneller). Dat zou in mijn boek als erg slecht staan. Kan je hier wat meer licht op werpen?
Ik zal het even duidelijker uitleggen en foto's toevoegen :)

Edit: verduidelijkt en foto's toegevoegd (waarom ondersteund tweakers geen 768x1024?? :P )

Bedankt voor de tip, maar het gaat me er vooral om dat afbeelding 1 t/m 4 maximaal 1024x768 in grootte mogen zijn maar dus niet andersom :/

[Reactie gewijzigd door hugoy op 14 juli 2008 10:20]

Als je de foto's in de tekst wil zetten, moet je de afbeeldingen verkleinen naar 533 bij iets, en dan [afbeelding 1] tot [afbeelding 4] toevoegen aan je tekst

en bedankt voor de uitleg :D

[Reactie gewijzigd door Thy King op 14 juli 2008 10:20]

Je kan beter ook gewoon dpi op maximaal zetten en de muissnelheid iets terugzetten.
Als je een lagere dpi gaat gebruiken kan je net zo goed een 5euro muis kopen.
Ik weet niet of jij wel eens een muis met variabele dpi hebt gebruikt, maar je gebruikt dat ding dus echt niet constant op 2000 dpi. Het grote voordeel is juist dat je op elk moment kan veranderen. In een FPS is een hoge gevoeligheid bijvoorbeeld heel handig bij een assault rifle, maar probeer jij maar eens te mikken met een sniper op 2000dpi :P

En een 5 euro muis is op geen enkele manier te vergelijken met zo'n muis. Teflon voetjes, speciale knoppen, andere materialen etc.
Het is bij een gamersmuis dus niet alleen belangrijk welke dpi je gebruikt, maar ook de polling rate, het aantal keer dat de muis informatie stuurt. ("the number of times the mouse sends reports to the computer every second"). ook de IPS (inch per seconde) is van belang , dit is het aantal frames per seconde dat de muis maximaal aan kan.

Snelheid is dus hardwarematig afhankelijk van de dpi. softwarematig is de snelheid wel groter te maken, maar dan verlies je door gebrek aan juiste metingen accuratesse. acurratesse heeft dus te maken én met de dpi, én met de polling rate, én de ips, én de nauwkeurigheid van de muis. Accuratesse is dus van veel meer dan van één eigenschap afhankelijk.

Hier een link waar de dpi duidelijk word uitgelegd:
op de volgend link staat duidelijk wat er nog meer meespeelt.
Op de volgende link is duidelijk dat veel dpi dus niet betekent dat hij nauwkeuriger is.

Ik ben zelf ook de gelukkige bezitter van een copperhead, en wil echt nooit meer geen gamersmuis. :) Ik speel met first person shooters op 1600 dpi. Aan het begin is dat niet te doen, het gaat veel te snel :9 . maar als je er eenmaal aan gewent ben word je duidelijk beter, je richt sneller en accurater. Als ik met een normale muis speel speel ik echt voor geen meter.
snipen doe ik op 800 dpi, zo heb je een nog grotere nauwkeurigheid. je hebt immers een grotere afstand met je hand om precies te richten. als je dit op 1600 dpi doet moet je met een kleinere beweging richten, dus heb je minder accuraatheid.

[Reactie gewijzigd door leeuwtje1 op 15 juli 2008 08:36]

Ik moet zeggen dat ik de copperhead een slechte muis vind. Hij werkt inderdaad als een zonnetje, maar ik ben ondertussen al aan mijn 3e(!) Copperhead toe!

De eerste wilde heel vaak niet met mijn computer mee booten. Dan moest ik hem eerst 10 tot 20x in een usb poort steken voordat hij werkte. Deze heb ik opgestuurd voor garantie.

De tweede kapte er na een tijdje gewoon helemaal mee, zelfde probleem als hiervoor, hij werd in muis modus gewoon niet herkend als muis, en ook de ledjes gingen niet goed aan. Die bleef zichzelf steeds aanmelden. (met windows geluid erbij) Deze heb ik opgestuurd voor garantie.

Ik heb dit overgens op alle computers gehad, ook op nieuw windows computers!

De laatste die ik nu heb, "hangt" soms midden in een potje. Ik speel dan lekker C&C3 of TF2 en terwijl ik een snelle beweging wil doen blijft hij gewoon hangen.. Cursor gaat gewoon niet verder op dat moment. Moet ik mijn muis op tillen en weer neer leggen en dan pas wil hij weer..

Nogal funest als je net die Headshot moet maken om de ronde te winnen..

Ik gebruik nu dus mijn trust muisje van 15 euro van de blokker. Geen mooie DPI functies, geen ledjes. Maar hij werkt tenminste!
Raar dat al die mensen denken dat dpi alleen nauwkeurigheid is en geen snelheid. 2000 dpi houd in dat je muis een gevoeligheid heeft van 2000 pixels per inch ( =2.51 cm )
Dat houd dus in dat je cursor 2000 pixels aflegt bij een 2.5 cm verschuiving van je muis. Dat betekent dus zeker wel dat je cursor daadwerkelijk sneller verschuift. bij de minimale dpi van de muis van 400 betekent dat dat er 400 pixels per 2.5 cm worden afgelegd. De schrijver van dit artikel heeft daadwerkelijk dus gelijk. Ik ben zelf ook in het bezit van een copperhead, dus ik kan het weten.

Pjerry & thy king jullie hebben geen gelijk met de accuratesse. De muis heeft meet ongeacht het aantal dpi een bepaald keer de verschuiving van de muis. als je werkt met een lagere dpi, word deze meting gemmiddeld vaker per afstand verschuiving van de cursor gedaan. stel je voor hij meet 10 keer per seconde. je doet er langer over met een lagere dpi om dezelfde afstand af te leggen als met een grotere dpi. stel dat 1 inch met 800 dpi in 2 seconden word afgelegd, en met 1600 in 1 sec. dat betekent dat hij bij 800 dpi over die éne inch 10*2= 20 keer word gemeten. bij een resolutie van 1600 word er dan dus 10*1=10 keer gemeten. Dit voorbeeld laat zien dat een lagere resolutie dus accurater is.
Ik heb het een aantal keren moeten lezen voordat ik nou begreep wat je schreef. Ik denk dat ik nu weet waar mijn gedachtenfout zit (want ook ik zat met hetzelfde probleem als Pjerry en Thy King).

Als ik het goed begrijp, gaat het om de fysieke verschuiving van de muis, die op je scherm vertaald wordt in een aantal pixels. Dan kan ik het er helemaal mee eens zijn dat hij dan ook sneller over het scherm schiet (overigens twijfelde ik daar niet aan, omdat ik het al op diverse plaatsen had gelezen, alleen snapte ik het niet....)

Waardoor ontstaat nu de foute gedachte. Als je schermresolutie bespreekt, spreek je over DPI's, als je printresoluties bespreekt, spreek je over DPI's. In beide gevallen wordt een inch gepakt en wordt daarin gemeten hoeveel pixels erin zitten. Als je dus met de muis over DPI's spreekt ben je geneigd hetzelfde te doen, maar ja dat is dus fout. Hier gaat het over een inch op je muismat die een aantal pixels opleveren en die pixels zie je dan weer terug op je scherm..... :?

Beetje verwarrend allemaal, maar nu wel duidelijk.

Bedankt voor je moeite. :+

[Reactie gewijzigd door Ernaatje op 15 juli 2008 00:31]

Dan borrelt het dus toch weer neer op 'muis-accuraatheid' in DPI = afstand op scherm.

Als je dus een high sensitivity en low sensitivity speler van een FPS met elkaar vergelijkt (dus eentje die hele kleine handbewegingen maakt, en eentje die hele grote handbewegingen maakt in het zelfde spel, met hetzelfde doel), maken dus niet gebruik van de accuraatheid van de muis, maar van een deelgetal in windows of het spel welke het aantal pixels per inch verschoven deelt door een vast getal. Oftewel: de low sensitivity speler geniet een hogere accuraatheid, omdat hij meer pixels heeft om mee te spelen, om zijn muis op de goede plek te krijgen (zeg 3 inch vs 800 DPI is 2400 Dots voor beweging x) en de high sensitivity player heeft meer snelheid (zeg 1 inch vs 800 DPI = 800 Dots voor dezelfde beweging x). De high sensitivity legt minder afstand af, en is dus sneller, maar minder accuraat, en de low sensitivity is accurater, maar moet verder vegen op de muismat. Dit heeft dus allemaal niks te maken met de accuraatheid van de muis; de hogere DPI setting vermindert alleen de benodigde afstand op de muismat voor beweging x.

Heel simpel gezegt: muizen met hogere DPI zijn dus niet accurater. Voor accuraatheid is de muissnelheidsinstelling aanpassen genoeg.
Erg jammer voor je. de mijne werkt perfect, heb er nooit problemen mee gehad.

Bij mij bleef hij soms even hangen, maar dit kwam omdat er een haartje voor de lens zat. even weghalen en hij liep weer als een zonnetje.
Inderdaad, hoewel lasermuizen hier minder snel last van hebben, kan een haartje aan de onderkant flink rare bewegingen veroorzaken.