Asus K56CB-XX005H Review

Iccos 3 augustus 2013, laatste update op 5 augustus 2013, 5.342 views

Asus K56CB-XX005H

Pluspunten

• Ontwerp (mooi, dun en compact)
  • Bouwkwaliteit
  • Zuinige processor
  • Videokaart
  • Bluetooth
  • Aluminium behuizing blijft koel
  • Accuduur
  • Weinig bloatware

Minpunten

• Iets wat trage en luide hardeschijf
  • Beeldscherm (kijkhoeken en bouwkwaliteit)
  • Een aantal nutteloze/niet werkende software

Hallo allemaal, dit is mijn eerste review op tweakers.net en ik hoop dat geïnteresseerden hier iets aan hebben. Suggesties zijn welkom. De laptop heb ik ruim twee weken in bezit en ik zal in de komende maanden de review updaten. De review is geschreven op 3 augustus '13.

Let wel: dit is een vergelijking met andere laptops die rond de 600 euro kosten (en beschikken over een videokaart). Zonder videokaart kunnen laptops van rond de 550 euro worden vergeleken met deze Asus. Ook zijn niet alle laptop merken in beschouwing genomen bij het maken van deze keuze.

- De reden dat ik deze laptop heb gekocht:
Mijn budget was maximaal 600 euro en de laptop zou worden gebruikt voor gewone dingen. Ik zocht een mooie laptop van 15,6 inch dat betrouwbaar, zuinig, compact, snel en van een goede bouwkwaliteit zou zijn. Een videokaart was niet perse noodzakelijk, maar ik wilde het liefst er wel één met een videokaart voor het geval dat ik in de toekomst grafische programma's ga gebruiken. Zelf heb ik de volgende merken in beschouwing genomen: Asus, Sony, Toshiba, HP, Samsung en Lenevo.

- Prestaties 3,5:
De prestaties van de laptop zijn ruim voldoende. De processor (kloksnelheid is 1,7GHz, turbosnelheid is 2,6GHz) is voor alledaags gebruik meer dan voldoende. Browsen gaat bijvoorbeeld erg snel, met name met Internet Explorer 10. De Nvidia videokaart (gt 740m, 2gb) zal zeker voldoende zijn voor simpele games en ook voor nieuwere games (maar dan niet op de hoogste settings). Het werkgeheugen (ddr3, 1600MHz) van de laptop is 4gb en is voldoende. Je kan het eventueel uitbreiden naar 8gb. De laptop gebruikt ongeveer 1gb ram nadat windows is opgestart. De hardeschijf (Hitachi, 320gb) is naar mijn mening een beetje traag (en dus een bottleneck). Dit houdt in dat werken met bijvoorbeeld grote bestanden iets langer kan duren. Eenmaal werkende programma's reageren wel snel, net als de meeste applicaties. Hierover meer onder het kopje 'software'.

Enkele benchmarks van cpu/gpu/harddrive benchmark.net:
Intel Core i5-3317U @1.70GHz Score: 3131 (High-end)
GeForce GT 740M Score: 997 (High-end)
Hitachi HTS545032A7E380 Score: 436 (Low-mid range)

Windows 8 prestatie index (schaal 1 tot 10):
Processor: 6,9
RAM: 5,9
Grafische prestaties bureaublad: 4,8
Grafische weergave voor spellen: 6,6
Harde schijf: 5,6

Youtube:
Een full-hd 1080p video gebruikt tijdens het streamen ongeveer 50% van de CPU. Als de antivirus is uitgeschakeld wordt er ongeveer 35% van de CPU gebruikt. De video wordt afgespeeld met behulp van Flash Player. Nadat het downloaden is voltooid en de video verder gaat met afspelen wordt er ongeveer 20% van de CPU gebruikt. Hieruit blijkt ook dat de CPU voor dagelijks gebruik meer dan voldoende is.

Vind je deze laptop interessant, maar zou je meer snelheid, meer werkgeheugen en opslagruimte willen dan kun je de volgende uitvoeringen bekijken: XX311H (http://tweakers.net/pricewatch/336297/asus-k56cb-xx311h.html) en XX312H (http://tweakers.net/pricewatch/336299/asus-k56cb-xx312h.html).

- Beeldkwaliteit 3,5:
De beeldkwaliteit is redelijk en het scherm kan flink wat licht geven als de helderheid op maximum staat. Ik laat het scherm rond de 80% helderheid, omdat dat fijn genoeg is. Het scherm heeft een helderheid van 40% in de onderstaande foto. De kleurreproductie is voldoende. Voor deze prijs had ik ook niet veel meer verwacht. Je kan natuurlijk zelf aan de instellingen gaan zitten om de kleuren aan te passen.
De kijkhoeken zijn niet al te best. Mocht jij alleen de laptop gebruiken dan is het prima om erop te werken. Met meer dan drie personen naast elkaar wordt het scherm veels te donker en gaan kleuren vervormen. Het beeldscherm kan in de zon ondanks de hoge helderheid wel reflecteren.

- Bouwkwaliteit en robuustheid 4,5:
De laptop is stevig in elkaar gezet. De achterkant van het deksel en de behuizing rondom het toetsenbord en de touchpad zijn van aluminium gemaakt. De onderkant van de laptop en de binnenkant van het deksel zijn van plastic. Tijdens het typen blijft het toetsenbord stevig en is er geen speling waar te nemen.
Het enige wat mij heeft weerhouden om vijf sterren te geven voor deze categorie is de bouwkwaliteit van het deksel/scherm. Als je de laptop wibbelt of op je schoot hebt en ermee veel beweegt dan zie je dat het logo dat aan de achterkant is geplaatst tegen het scherm aan begint te drukken. Het midden lijkt dan waterig, net zoals je met je vinger een scherm aanraakt. Dit komt omdat het scherm best wel dun is (of de laptop heeft een defect, maar denk het niet). Bij normaal gebruik heb je er geen last van.

- Geluid 4,0:
De 2 speakers zijn geplaatst aan de onderkant van het apparaat en kunnen redelijk veel geluid produceren. De geluidskwaliteit is voldoende zoals je zou verwachten van een laptopspeaker(s), misschien zelfs bovengemiddeld voor een laptopspeaker. Als je het op je schoot hebt dan kan het geluid natuurlijk soms wat minder hard zijn.

- Ergonomie 4,0:
Omdat de behuizing rondom de toetsen van aluminium is wordt het niet (zo) warm en is het prettig om langdurig te typen. De toetsten konden wat mij betreft iets dikker (of hoger) zijn. Het numpad is handig als je veel met cijfers werkt. De laptop is vrij dun (2cm), maar is wel iets breder en langer dan wat ik gewend ben. De multi touchpad is handig met windows 8. Je kan ermee inzoomen en uitzoomen, naar de startmenu gaan en terug, en je kan snel wisselen tussen verschillende vensters (zowel modern UI als desktop).

- Warmte- en geluidsproductie 3,5:
Aan de stroom: De onderkant wordt een beetje warm bij normaal gebruik (browsen e.d.) en erg warm bij het spelen van een spel. Dit is normaal voor een laptop. Bij normaal gebruik komt er koele lucht uit de zijkant wat erop duidt dat de laptop voldoende wordt afgekoeld.
Op de accu: meer warmteproductie omdat er een passieve koelbeleid voor het systeem actief is. De aluminium behuizing wordt dan iets warmer bij normaal gebruik.

De geluidsproductie van de laptop is acceptabel, op de accu is de geluidsproductie laag. Bij intensief gebruik hoor je de ventilator goed. Bij gemiddeld gebruik gaat de ventilator soms wat sneller en soms wat langzamer draaien. Als de ventilator langzaam draait hoor je hem niet (zoals dat het geval is bij het typen van een verslag in word of het lezen van een pagina in de browser).

Geen vier sterren bij deze categorie (wel op de scorekaart), omdat de hardeschijf geluid maakt dat naar mijn mening (boven)gemiddeld is. Als je ergens rustig aan iets wilt gaan werken (bv. in een stilte ruimte), dan kun je worden afgeleid door het ratelgeluid van de hardeschijf. Over het algemeen is de laptop stil en produceert niet veel warmte.

- Mobiliteit en accuduur 4,0:
Windows 8 geeft zelf een duur van 4 uur en 40 minuten aan bij 98% accucapaciteit. Het gaat om een 4 cells accu. De Intel processor is erg zuinig (gebruikt maximaal 17 watt) en de videokaart van Nvidia wordt alleen ingeschakeld indien het nodig is (bijvoorbeeld bij het spelen van een spel). De accu laadt alleen op als die onder de 95% zit en zorgt zo dat de levensduur van de accu wordt verlengd. Als de accu compleet ontladen is dan duurt het 2 uur en 20 minuten voordat de accu volledig is opgeladen. Aan de stroom is het energieprogramma standaard op High Performance gezet.

De accu heeft het 4 uur en 30 minuten uitgehouden onder de volgende omstandigheden:
- Helderheid scherm 40%. Dit is de standaard helderheid die is ingesteld als de accu wordt gebruikt. Tekst e.d. is in daglicht prima te lezen.
- Het scherm is constant aan geweest.
- Het energiebeheerprogramma van Asus (Power4Gear Hybrid Battery Saving) was actief. Zo is bijvoorbeeld de maximale processorcapaciteit begrensd op 60% en staan de instellingen voor de draadloze netwerkadapter op maximale energiebesparing.
- De dedicated videokaart was niet ingeschakeld (dit wordt automatisch geregeld).
- Zelf ben ik de hele tijd op internet geweest en ben ik tussendoor af en toe wat gaan drinken.
- Ik zat de helft van de tijd muziek te luisteren op youtube (360p kwaliteit) en was tegelijkertijd bezig met het bezoeken van andere pagina's.

Het gewicht is naar mijn mening prima voor een 15,6 inch laptop. Met 2,3kg is de laptop niet te zwaarste, maar ook niet de lichtste. De laptop past in een standaard Eastpak rugzak zonder case, maar één hoek steekt dan wat uit. Ik zelf ga een laptoptas gebruiken. De laptop is niet zwaar als je het op je schoot hebt of ermee door de kamer wandelt.

- Prijs 3,5:
Ik heb het voor iets minder dan 600 euro gekocht. De laptop is een klein beetje aan de dure kant geprijsd als het voor jouw niet uitmaakt of er wel of geen videokaart inzit. Het is echter wel één van de goedkopere laptops als je kijkt naar laptops mét een videokaart (rekening houdend met de merken die ik al eerder heb opgenoemd).

- Featureset 4,0:
Standaard net als elk ander laptop, geen benoemswaardige (hardware) features. Standaard is de hardeschijf ingedeeld in twee partities: één waar windows op staat en de ander waar je je data op kan slaan. Dit kan zeer handig zijn. Verhoudingen zijn 40% windows, 60% data. Als windows niet goed functioneert dan kun je alleen de partitie met windows erop herstellen en de partitie met data met rust laten. Hierdoor verlies je de data niet bij het herstellen. Je krijgt de mogelijkheid om zelf te kiezen of je beide partities of alleen de partitie met windows wilt herstellen. Deze functie heb ik nog niet gebruikt.
De webcam heeft 1 megapixels en heeft een redelijk tot een goede beeld- en videokwaliteit.
De laptop beschikt ook over een DVD brander/speler. Ten slotte zijn de fn-knoppen ook handig.

- Aansluitingen en connectiviteit 3,5:
Nog geen serieuze problemen gehad met wifi en bluetooth (router staat in dezelfde kamer). De wifi verbinding brak toen ik de laptop van de woonkamer naar de eerste verdieping bracht en de deur achter me sloot. Hierna moest er opnieuw verbinding worden gemaakt. Dit is tot nog toe maar 1 keer gebeurt.

Wat belangrijk hier is om te weten is dat op de accu de instellingen voor de draadloze netwerkadapter op maximale energiebesparing staan. Als je bijvoorbeeld op de zolder bent en de router staat in de woonkamer dan kan de verbinding vaker wegvallen en kunnen websites haperen bij het laden. Windows geeft 4 streepjes signaalsterkte aan als je in de zolder zit en de router in de woonkamer staat. Als je de instelling naar maximale prestaties zet voor de adapter lijkt de verbinding beter te worden dan voorheen.

Jammer dat er geen drie usb 3.0 aansluitingen zijn (er is namelijk maar één), maar dat vind ik zelf niet zo erg. Bekijk de afbeelding voor de overige aansluitingen.

- Software 4,0:
Het was eerst even wennen aan windows 8. Windows 8 start in minder dan 1 minuut op, maar daarna is er nog steeds veel schijfactiviteit waar te nemen. Volgens het taakbeheer is windows zelf de veroorzaker van deze schijfactiviteit. Het duurt in totaal 2:30 tot 3 minuten na het drukken van de aan-uit-knop voordat de laptop helemaal rustig is (dus minder dan 5% processor en hardeschijf activiteit). In slaapstand zetten kost een paar seconden. Uit slaapstand halen duurt minder dan 1 seconde. Ik start de laptop zelf één keer in de week opnieuw op, de rest van de tijd gaat de laptop in slaapstand.

Asus heeft een aantal programma's met de laptop meegeleverd die al voorgeinstallerd waren. Ik vind dat het aantal programma's in vergelijking met andere fabrikanten zoals HP en Sony wel meevalt. Er is dus niet al te veel bloatware. Ik ga de programma's één voor één langs.
- Als eerst heb ik de proefversie van McAfee verwijderd, maar achteraf bleek dat er enkele processen actief bleven na het opnieuw opstarten. Je moet dan de McAfee removal tool gebruiken (http://mcafee-removal-tool.com/). Gebruik deze tool nadat je op de gewone manier de applicatie hebt verwijderd. Avast staat er nu op de laptop.
- De Asus USB Quick Charger werkte niet. Dit progamma moet je in staat stellen om bv. een mobiel snel op te laden. Ik zag echter geen verschil. Het programma zat in het systeemvak, maar erop dubbelklikken o.i.d. bracht geen interface of menu tevoorschijn.
- Asus DVD is eigenlijk van de softwaremaker Cyberlink en is handig als je films op een DVD gaat bekijken. Zelf kijk ik geen films op de laptop.
- Splendid laat je de kleuren van het scherm aanpassen voor als je bv. een film gaat kijken. Er zijn vier opties. De eerste is de standaardoptie, de tweede is de Cinema mode (kleuren worden warmer), de derde is de Vivid mode (de kleurintensiteit neemt dan toe) en de laatste is de Manuel mode. Ik gebruik dit programma zelf niet, omdat ik de standaard kleurweergave het beste vind.
- LifeFrame is een programma dat je in staat stelt met de camera foto's te maken en te bewerken.
- Het eigen energiebeheerprogramma van Asus, de Power4Gear Hybrid, is wel handig. Als je de stroomvoeding afhaalt dan schakelt de laptop automatisch naar de Battery Saving mode.
- Instant On (de bedoeling is dat je je laptop voor weken in standby kan houden - nog niet getest).
- Er staat ook een proefversie van Office 2013 op de laptop.
- Verder een aantal tools en programma's zoals de tochpad programma, de Liveupdate programma, de elektronische handleiding en ten slotte een programma waarmee je de voorgeinstalleerde programma's kunt herstellen.

- Eindoordeel 4,0:
Het gemiddelde van bovenstaande cijfers is 3,85. Op een schaal van 1 tot 10 scoort deze laptop een 7,7.
Vier van de vijf sterren is goed te noemen en zelf ben ik ook tevreden over deze laptop. Ik zou deze laptop zeker aan anderen aanraden. Het is echter aan jouw om de plus- en minpunten tegen elkaar af te wegen. In dit prijsklasse zijn er weinig laptops te vinden met een aparte videokaart (rekening houdend met de merken die ik in het begin opnoemde). Dus je hebt een beperkte keuze. Als het je niet uitmaakt of er een aparte videokaart in de laptop zit dan heb je genoeg keuze.

- Meer reviews:

- Update 4 augustus -
Tekst uitgebreid en aangepast.

- Update 5 augustus -
Eigen foto's geüpload. Accuduur getest. Draadloze netwerkadapter nog een keer getest. Warmteproductie getest op de accu. De beoordeling van een aantal categorieën aangepast. Tenslotte verbeteringen aangebracht aan de review.

Heb jij ook een Asus K56CB-XX005H?

Voor een eerste review die langer is dan 100 woorden sowieso +1 en ook nog met degelijke inhoud erbij? +2 !
Wauw, zeer aangenaam verrast bij het zien van zo'n lekker uitgebreide review. Leest makkelijk weg, en bevat ruim voldoende informatie.
Je zegt dat suggesties welkom zijn, en bij een review als deze wil ik dat best wel even doen ;)

- "Mobiliteit en accuduur": het gaat om een laptop, dus in principe geschikt om mee te nemen. Wat ik hierin mis, is een meting van hoe lang de accu daadwerkelijk volhoudt. Dus: bij 100% geladen stekker eruit, blijven surfen, briefje tikken en meten hoe lang het duurt tot hij uitvalt. Hetzelfde met een spelletje. In de 'resterende accuduur' zit een afwijking, leuke indicatie maar je kunt er niet blind vanuit gaan.
Daarnaast mis ik onder hetzelfde kopje wat over gewicht: licht genoeg om op schoot te nemen, in de rugzak te doen, mee rond te wandelen? Of is het een bakbeest die je liever op 1 plek houdt?

- "Software": het cijfer dat je hiervoor geeft wordt vooral omlaag gehaald door Windows zelf. Dat is niet echt te bedoeling: het gaat in dit geval specifiek om de software die door de fabrikant wordt meegeleverd. Dus het stukje over McAfee is terecht, 'apps die de 1e keer traag openen' niet echt. Ga even in op de meegeleverde software: is het echt nuttig en heeft het een meerwaarde? Of trapt het juist het hele systeem omver? (heeft Acer een handje van)

- Foto's: het is wenselijk eigen foto's te gebruiken, onder het motto van "plaatjes van Google kan men zelf ook wel zoeken".

Verder sluit ik mij aan bij bovenstaande reactie, dat dit voor een eerste review zeer netjes is ;) Vooral zien vol te houden! Complimenten!

[Reactie gewijzigd door ShitHappens op 5 augustus 2013 01:45]

Heel erg bedankt voor je heldere feedback! Ik heb morgen genoeg tijd om de accuduur te testen en ik zal ook ingaan op de overige punten die je aanhaalt.
kan je het RAM makkelijk uit breiden? 4 Gb is wel erg weinig. verder een mooi apperaat en een goede revieuw
Het RAM is uitbreidbaar tot een maximum van 8gb. Volgens mij heeft de laptop twee sleuven. Ik heb het zelf niet gedaan, omdat het werkgeheugen voor mij net voldoende is. In deze video zie je hoe iemand het ram uitbreid naar 8gb, de video is wel in russisch: https://www.youtube.com/watch?v=jxI59qofRmY
Voor mij, een gemiddeld gebruiker, een aangename review die alle aspecten, zoals bijgeleverde softwareheeft besproken. De tip over het verwijderen van mcaffee sw vind ik waardevol.