Intel Desktop Board D945GCLF Review

leon1991 14 augustus 2008, 3.971 views

Intel Desktop Board D945GCLF

Pluspunten

• installatiegemak
  • Maximaal energieverbruik
  • Alles wat je nodig hebt onboard

Minpunten

• Prestaties
  • energieverbruik iddle

Layout Score: 4
Ik was op zoek voor een processor en moederbord voor een systeem voor te downloaden, een filmpje op te kijken en te internetten.
Al snel kwam ik via diverse sites uit bij de Intel Atom.
Eerst wilde ik voor het gigabyte exemplaar gaan, maar deze was 25 euro duurder dan de intel en had niks meer of minder te bieden.
Op de site was het zo besteld en had het een weekje erna binnen.

Eerste indruk
Eenmaal binnen gekregen kreeg ik een klein doosje van intel dat nouwelijks groter was dan een processordoosje.
eenmaal uitgepakt zat het gebruikelijke erbij, zoals een sata, ide kabel, cd-rom en kleine handleiding

Featureset
Het moederbordje heeft standaard 2 sata aansluitingen en een ide slot, dus voor de meeste pc`s is dit wel voldoende.
een pci-e slot is er niet, en er is maar een pci slot aanwezig

Layout
De aansluitingen zaten netjes afgewerkt en knus bij elkaar.
Ik heb hier geen last bij gehad bij het aansluiten.

Overklocken
Ik heb al met verschillende programma`s geprobeert, maar de atom laat zich niet overklocken.
Zoals de meeste intel bordjes deze funcie niet hebben was dit ook te verwachten

Prestaties
Iets waar de atom niet van houdt zijn benchmarks en testprogramma`s
De Hypertheading maakt de atom in enkele taken sneller dan dat je verwacht.

HD Afspelen
Op youtube staan onder andere ook filmpjes van mensen die HD met hun atom afspelen.
Dus ben ik zelf het gaan testen wat het bordje zoal kan op dit gebied.
Ik heb ten eerste media player classic gedownload zodat al de processorkracht naar de video kan gaan en niet naar mediaplayer
720P speelt het bordje moeiteloos maar met 1080P hapert het bordje soms maar is toch nog goed
naar te kijken.

Games
Zelf speel ik regelmatig oudere games zoals need for speed underground 2 en dergelijk.
Helaas werkt need for speed underground 2 niet goed op het bordje omdat de videochip niet wordt ondersteund door het spel.
Flight Simulator X loopt wel prima, maar ik moet zeggen dat dit spel ook niet zo`n hoge eisen heeft.
Update: De sims 2 loopt ook prima met de atom, ik moet zeggen dat het gebruik van deze processor voor mij steeds uitgebreider wordt.
Mijn gewone pc staat bijna niet meer aan, alleen als ik een krachtige game wil spelen

Energieverbruik
De Atom laat het bij de benchmarks en games afweten, maar heeft toch een andere grote kracht.
Het is namelijk het energieverbruik.
Mijn systeem gebruikte met een simpele 370watt Trust voeding het volgende:
iddle: 45 watt
Stressed: 55 watt

De Atom is alleen geschikt voor internet, tekstverwerking, muziek en films, dus alle taken waar niet veel processorkracht voor nodig is.
Verder is het natuurlijk een leuk bordje voor een mooie prijs, 50 euro is geen geld voor een nieuw mobo met cpu.
Als je nog geduld hebt met een nieuw systeem zou ik wachten op de 2e atom serie met geintegreerde chipset of voor de Via Nano gaan met meer snelheid, aansluitingen en een iets hoger energieverbruik

Heb jij ook een Intel Desktop Board D945GCLF?

:?
Dit is nou toch eigenlijk wel het allerlaatste waar ik aan zou denken bij dit soort bordjes...

Prijs, energieverbruik en grootte zijn de keywords wat mij betreft en daar past overclocken natuurlijk niet bij.

Een andere leuke mogelijke toepassing kwam vorige week langs: productreview: Intel D945GCLF review door bverstee het bouwen van een CarPC. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat uitpakken.

Zelf dacht ik bij het lezen van deze review (gevoed door een andere review overigens: productreview: QNAP TS-109 Pro II review door Simkin) om zo een bordje als dit in te zetten als gecombineerde file, printer, media server, of zelfs (als je een beetje handig bent, wat ik dus zelf niet kan) als router. Ik zou aar eens even aan moeten rekenen wat zo een ding dan gaat kosten.

Voor zover ik weet is het nog wel lastig om een kastje voor het bord te kopen. Heb je daar enige info over?

Ik hoop dat je in de toekomst je review nog uitbreidt met andere/nieuwe ervaringen. Ik vind het een leuke ontwikkeling dat er een markt voor dit soort dingen ontstaat in een tijd waarin alles sneller moet en navenant meer energie verbruikt (gezien wat die nieuwe ATI en NVidia kaarten verbruiken? 8)7 ).

/edit typo

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 14 augustus 2008 11:12]

mag ik vragen watvoor behuizing je hierbij heb gebruikt ?
ik wil eigenlijk ook wel zoiets bordje met een kleine behuizing.
echter lijken behuizingen duurder te zijn dan de bordjes zelf, wat ik echt belachelijk vind.

*ok de review is niet heel uitgebreid maar best diepgaand.
oa. weet ik nu waarmee ik zon atom bordje kan vergelijken...

thanx
Ik heb toen een Coolermaster behuizing van 30 eurie gebruikt
Had geen zin om echt veel geld in een atom te steken :)
Film kan toch redelijk wat prestatie eisen. Zeker als je naar lossless HD formaten toe gaat.
ik denk niet dat dit bordje/cpu hd kan afspelen wel?
Jawel hoor, HD gaat goed
720P speelt ie moeiteloos maar bij 1080P begint ie soms te haperen
Leuk dat je de reso vermeld, maar welke codec praten we over?
Want mijn AMD Athlon 2400+ kan nog net 1080i afspelen, zolang dat maar MPEG2 of MPEG4 is. x264 en VC-1 is andere koek.
Bitrates zijn nog belangrijker. Het lijkt me sterk dat 1080P met 35Mb/s "soms hapert", dat moet gewoon een diashow van jewelste zijn.
Ik heb het bordje nog maar net 1 dag, dus ik zal vast wel meer hierover gaan schrijven
"Maar de atom is hiervoor ook niet gemaakt, hij scoort net zo goed in benchmarks als m`n athlon 1700+ en iets beter dan mijn pentium 4 1600 mhz."

Dus dit beteknd dat ik er prima een dedicated gameserver kan laten draaien want een AA server werkt ook op mijn P3 2x1Ghz (dual processor).

want dan word dit de vervanging voor mijn game en web server.
Review van slechte kwaliteit. Oppervlakkig, veel tikfouten, meningen niet onderbouwd en bovenal erbarmelijk taalgebruik en dt-fouten. Nog werk aan.
Waarom toch wordt iedereen hier zo ongelooflijk hard afgezeken elk keer?
De reviews zijn vrijwillig. Doe er je voordeel mee en wees eens dankbaar dat mensen uberhaupt de moeite nemen om iets voor anderen te schrijven.
Ernst.
Precies, zijn taalgebruik valt zeker mee. Ik stoor mij in ieder geval er niet aan, ik ben ook erg blij dat hij een review schrijft over dit bordje. Ik ga binnenkort de dualcore versie kopen, dan ga ik ook even testen of het beter is :).

@Blecchi: Schrijf zelf eens een review!! Zelf heb je niks gepost en dan nog andere mensen afzeiken! Zelf schrijf je ook niet echt correct Nederlands!