Intel Desktop Board D945GCLF Review

bverstee 8 augustus 2008, laatste update op 8 augustus 2008, 3.253 views

Intel Desktop Board D945GCLF

Pluspunten

• Intel GMA 950 graphics wordt door zowel Vista als XP Media Center Edition volledig ondersteund
  • PCI slot
  • Eerste bord van Intel met embedded CPU op mITX formaat (als ik me niet vergis)
  • Zeer betaalbaar (<50 euro)

Minpunten

• Geen PCI-e slot of mini pci
  • Niet echt zuinige chipset
  • Lastige grote actieve koeling op de chipset
  • Gewone ATX voeding nodig; geen onboard voeding met variable ingangsspanning
  • Geen DVI (of hdmi)

Layout Score: 4
Ik heb dit bordje onlangs willen gebruiken voor een CarPC in dit topic, maar eigenlijk horen die bevindingen hier thuis.

Doel was dus het inbouwen van dit bord in mn Opeltje (Vectra wagon diesel uit 2000).

Allereerst viel me op dat de doos veel kleiner is dan ik dacht dat ie zou zijn, van wat ik op foto's gezien heb, maar dat is natuurlijk ook niet zo verwonderlijk gezien de afmetingen van het bord.

Ik heb er een PicoPSU van 120Watt bij (12V input, dus niet die nieuwe serie met variabele input), een 9" TFT touchscreen (komt van eBay, dit was echt het beste 9" touchscreen dat er is! En dat voor een 150 euro! Zie afbeeldingen hieronder) en 160 GB Samsung SATA 2.5" schijfje.

Voor het installeren gebruikte ik een ouwe meuk cd-brandertje, die nauwelijks meer open of dicht ging, maar ach, hij doet het.

Stroomverbruik
Ik heb direct met een multimeter de energieconsumptie gemeten.
De set was aangesloten op een AT voeding van voor de oorlog. Op de 12V lijn heb ik een betrouwbare multimeter in serie aangesloten om het stroomverbruik te meten.

Met TFT aangesloten (ja, anders zie je niks) maar nog zonder harddisk en cdrom, kwam het totale energiegebruik op ca. 30 Watt (2.5 A).
Het TFT zelf gebruikt ca. 0,6 A = ca. 7,5 Watt.

Het Atom bordje gebruikt dus ca. 22,5 Watt tijdens het booten.

Installatie
Het installeren van Windows ging vlekkeloos; wunderbar!
Na de nodige drivers en wat andere software ge´nstalleerd te hebben heb ik Media Center getest, en het draait echt wonderschoon! Daarbij gebruikte ik de Nvidia Pure Video decoder.

CPU belasting
Zie de afbeeldingen hieronder en de url="http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1302289/"]plaatjes in mijn CarPC topic[/url] voor de CPU belasting tijdens het spelen van een mp3tje.
Met hyperthreading!

Er is werkelijk niets aan de functionaliteit van dit bordje af te kraken; het werkt als ieder ander stabiel moederbord, en de Atom processor is snel genoeg voor de meeste taken (behalve het afspelen van HD content op normale resolutie schermen), en de onboard video (Intel GMA 950) wordt zelfs volledig door Vista en XP Media Center Edition ondersteund.

Zie ook de punten in de positieve en negatieve eigenschappen van deze review.

Er is al een nieuwe speciaal voor zuinige processoren bedoelde chipset aangekondigd, namelijk de US15W-chipset van intel. Dit bord dat binnenkort verkrijgbaar zal zijn heeft deze chipset aan boord.

Tot zover deze review.

• PicoPSU 120W 12V
  • Samsung 2.5" 160 GB SATA
  • Een vooroorlogse AT voeding
  • 9" touchscreen TFT
  • Een ouwe cd-brander
  • Windows XP Media Center 2005

Heb jij ook een Intel Desktop Board D945GCLF?

Nu ik voor de vijfde! keer deze vakantie mijn reactie op het eind (bij het verzenden) kwijt raakte (brakke verbinding, brakke laptop), schrijf ik nu mijn reactie maar in Word en kopieer hem uiteindelijk (in de hoop dat dan alles goed gaat……).

Fijn dat je dit artikel ook als review hebt geplaatst. Imo de plaats voor dit soort verhalen en niet GoT (maar dat is een persoonlijke mening natuurlijk). Jammer alleen dat je niet alle foto’s ook hier hebt geplaatst, want ze zijn de moeite waard.
In de toekomst zullen dit soort MoBo’s wel een hoge vlucht gaan nemen en zullen meer tweakers de toepassingsmogelijkheden ontdekken, zodat de draadjes op GoT ook wel sterk zullen gaan toenemen. Zo ver zijn we echter nog niet.

Eerst een typootje:
Even een “[“ voor “url=….” toevoegen, zodat ook deze link bruikaar is…

Ik heb deze vraag vanmiddag ook op je draadje gepost (alleen niet zo uitgebreid).
Wat ik me afvraag is dat als je deze computer in je auto inbouwt, deze niet enorm veel last gaat krijgen van de extreme temperatuurschommelingen (in korte tijd) en de hoge (kan oplopen tot ca. 70 oC) in de zomer en lage temperaturen in de winter. Omdat de computer waarschijnlijk niet in je cockpit zal zitten, duurt het langer voordat de “bedrijfstemperatuur” is bereikt. Ik denk nl. niet dat je dit soort computers kunt vergelijken met een ingebouwde GPS of radio/cd-speler.
Wil een en ander dan zeggen dat je in je auto stapt en pakweg na pas een kwartier je computer aan kunt zetten? Hoe zie jij zelf dit mogelijke probleem?

Zoals het er nu naar uitziet, gezien je componenten, zul je deze computer vnl. als mediacentrum gaan gebruiken. Heb je nog andere plannen met deze computer? Ik denk hierbij aan GPS, maar ook als de ultieme portabel computer, waar je op een slimme manier makkelijk een ToBo en een muisje op aan kunnen sluiten.

Ik las dat voor dit MoBo eigenlijk geen kast te koop is. Heb je hier al een oplossing voor, of bouw je er zelf een kast omheen?

In mijn vorige (verloren gegane) reactie had ik nog een paar punten staan, maar die ben ik nu even kwijt. Dat komt later dan nog wel misschien.

In ieder geval veel plezier van je CarPC, en benieuwd naar je ervaringen on-the-job.
er zijn meerdere m-itx bordjes van intel: http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=170229126993

verder goede revieuw. heb het bordje ook besteld...
Kan iemand mij uitleggen waarom er ook nog een picopsu gebruikt wordt ? Ik heb dit moederbord ook ingebouwd in een normale computerkast met Antec voeding erin maar krijg het met geen mogelijkheid aan de praat. Ik kom bij het booten niet eens in de bios. Lampje op moederbord brand wel en harddisk gaat ook spinnen maar voor de rest gebeurd er niets. Kom dit misschien om de voeding toch niet helemaal compatibel is met dit bord ? Alvast bedankt voor de reactie. Pieter Siemers.
Hi,

Ik heb je review gelezen van het D945GCLF moederbordje. Ik heb de opvolger net aangeschaft, de D945GCLF2. Je zegt dat je Media Center meteen aan de praat kreeg. Ik heb Windows XP Media Center Edition 2005 SP3 ge´nstalleerd en alle nodige drivers, maar ik krijg maar geen video in MCE. Ik heb ffdshow ge´nstalleerd, met Windows Media Player kan ik perfect video's afspelen, maar vanaf dat ik ze in MCE wil afspelen is het beeld zwart, de tijdslijn loopt wel. Heb dan Nvidia Pure Video decoder ge´nstalleerd zoals jij blijkbaar gedaan hebt maar nog steeds wilt die geen video weergeven in MCE..

Enige tips?

Mvg,