AMD A10-6800K Boxed Review

dirtbag007 30 juli 2013, 3.373 views

AMD A10-6800K Boxed

Pluspunten

• Lage prijs
  • Hoge prestaties
  • Stil
  • Weinig hitteproductie

Minpunten

• Het is veeleisender qua RAM (meer iets waar je op moet letten dan een minpunt).

Ik heb in juni de AMD A10 6800K aangeschaft en dit systeempje mee samengesteld:
ASRock FM2A85X-ITX
16GB Kingston ValueRAM 1333hz CL7.
WD Green 1TB 7200RPM.
300W Be Quiet! Voeding.
AMD A10 6800K.

Het systeempje is ingebouwd in de doos waarmee het aangeleverd werd. Alles liep soepel.

De A10 deelt zijn videogeheugen met het RAM geheugen voor de CPU. Het komt erop neer dat je een stuk van het RAM geheugen reserveert voor de GPU. Doordat ik niet snel genoeg RAM had, wordt de A10 verre van optimaal benut. Ik krijg deze week ander RAM binnen om de prestraties enorm op te krikken. Deze dingen zijn allemaal via een mooi menu in te stellen.

Toen windows ge´nstalleerd was, heb ik een paar games ge´nstalleerd. Mijn oude gamingbak met een i5 2500K, 16GB RAM, SSD + Hybrid Drive en Geforce 460GTX voldeed nog goed qua prestaties. Helaas wel te duur op de stroomrekening. Een van de eerste games die ik deed testen was EVE Online. Deze game draaide enorm soepel. Zelfs 3 clients naar elkaar draaien op hoge settings was geen enkel probleem. Test geslaagd.

Vervolgens verder gegaan, en heb ik de Planetary Annihilation Alpha getest op het bakje. Ook geen enkel probleem. Hetzelfde met Supreme Commander FA, Distant Worlds Shadows, Shores of Hazeron en een aantal andere games.

De hitteproductie is ook goed in orde met de A10. Afgelopen week liepen de temperaturen hier makkelijk tot 34 graden binnenshuis op. Toen ik op die momenten nog zware games draaide, had het bakje geen enkele moeite nog en zelfs de hitteproductie was verbazend laag.

Hier zijn een aantal filmpjes opgenomen op dit bakje:
http://www.youtube.com/watch?v=1w4Ro8MJq-0 <- EVE Online
http://www.youtube.com/watch?v=u5ZDujywRKU <- Shores of Hazeron

Gezien de prestaties, aanschafprijs, stroomverbruik en hitteproductie die in mijn ogen allemaal uitstekend zijn, moet ik dit bakje een algemene beoordeling van uitstekend geven. Overklokken heb ik niet kunnen testen.

Heb jij ook een AMD A10-6800K Boxed?

Reviews door de redactie

Grappig dat je voor dit bord bent gegaan. Er is nogal wat controversie over

productreview: ASRock FM2A85X-ITX review door dmvdberg

productreview: ASRock FM2A85X-ITX review door poj

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 30 juli 2013 18:17]

Hmmm. Lijkt dus erop dat zoals jij zegt het niet betrouwbaar is?
2x DOA en google gerust zelf even :)

Het zijn echt hele gemengde ervaringen.

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 30 juli 2013 18:17]

Dan heb ik dus geluk gehad ;)

Ik zit nu trouwens een ander bakje als thuisserver te testen ;)

Met 8GB RAM erin. Deze gaat dan in mijn huis als fileserver dienen en als stream bakje om naar mijn mobiel te streamen. Dan hoef ik daarvoor tenminste geen dropbox meer te hebben ;) Scheelt op jaarbasis toch wel straks Ą300,- voor me ;)
Dan geef ik je de tip mee op geen 'Green' disk te nemen. De latency op zo'n schijf zal uiteindelijk voor fouten zorgen. Ga voor een RED serie disk als het om 24/7 gebruik gaat.