Specificaties Socket FM2 met AMD A85X chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock FM2A85X-ITX Review

poj 20 juli 2013, 2.757 views

ASRock FM2A85X-ITX

Pluspunten

• 7 SATA3 aansluitingen
  • RAID 5
  • AMD Crossfire
  • Lay-out
  • DVI output
  • Overklokfuncties (niet getest)
  • Opstart tijd Windows
  • Premium Gold Caps

Minpunten

• Geen wifi en Bluetooth
  • 1 Chassis Fan connector
  • Betrouwbaarheid(?)

Layout Score: 5
Omdat wij graag films kijken ben ik begonnen met het bouwen van een HTPC. Gezien de 7 weken vakantie die het leraarschap mij bied heb ik genoeg tijd om mijn eerste pc te bouwen. Omdat ik toch genoeg tijd had deel ik graag mijn ervaringen met het ASRock FM2A85X-ITX moederbord. Onderaan staat de hardware waarmee mijn HTPC is uitgerust.

Motivering aanschaf
Voor mijn nieuwe HTPC was ik op zoek naar een mini-ITX moederbord voor in mijn Fractal Design Array R2. Deze relatief kleine behuizing biedt plaats voor 6 harde schijven en een SSD. Omdat ik voor de AMD A10-5800K Black Edition had gekozen was de keuze beperkt (tweedehands overgenomen). De ASRock FM2A85X-ITX is op dit moment namelijk het enige mini-ITX moederbord dat beschikt over de A85X chipset (mogelijkheid tot 8 SATA aansluitingen, RAID 5 en Crossfire). Een andere mogelijkheid was het moederbord van MSI (MSI FM2-A75IA-E53), maar deze beschikt over een A75 chipset.
Ondanks de negatieve review op Tweakers heb ik uiteindelijk toch besloten de ASRock FM2A85X-ITX te verkiezen boven de MSI FM2-A75IA-E53. Dit kwam mede door de positieve reviews op andere websites. Hieronder zal ik mijn keuze verder onderbouwen.

title
Inhoud doos
De volgende onderdelen worden geleverd:
  • Moederbord
  • I/O shield
  • 4 SATA kabels
  • Quick installation Guide
  • DVD met user manual, drivers en utilities
In de doos zitten twee SATA kabels met een haakse aansluiting. De andere twee SATA kabels zijn standaard.

Featureset
Ondanks zijn afmetingen beschikt de ASRock FM2A85X-ITX over maar liefst 7 SATA3 aansluitingen. Dit zijn er drie meer dan op het MSI FM2-A75IA-E53 moederbord. Het moederbord ondersteund naast RAID 0, RAID 1 en RAID 10 ook RAID 5. Dit laatste wordt niet ondersteund door het MSI FM2-A75IA-E53 moederbord (vanwege de A75 chipset). Omdat ik later extra harde schijven wil toevoegen waren deze features voor mij bepalend.
Naast de 7 SATA3 aansluitingen beschikt het moederbord over (gekopieerd van ASRock):
  • 1 CIR header
  • 1 HDMI_SPDIF header
  • 1 Chassis Intrusion header
  • 2 CPU Fan connectors (1 x 4-pin, 1 x 3-pin)
  • 1 Chassis Fan connector (4-pin)
  • 24 pin ATX power connector
  • 4 pin 12V power connector
  • Front panel audio connector
  • 2 USB 2.0 headers (support 4 USB 2.0 ports)
  • 1 USB 3.0 header (supports 2 USB 3.0 ports)
De ASRock FM2A85X-ITX beschikt helaas niet over wifi en Bluetooth in tegenstelling tot de MSI FM2-A75IA-E53. Door het ontbreken hiervan vind ik de prijs iets aan de hoge kant (op dit moment is hij duurder dan de MSI FM2-A75IA-E53). Je betaalt extra voor de SATA3 aansluitingen, RAID 5 en 1x16 of 2x8 AMD Crossfire in vergelijking tot de A75 chipset. En natuurlijk voor de "bling-bling" (luxe condensatoren met een premium gouden coating).
Het moederbord ondersteund DDR3 geheugen tot 2400+ Mhz (Dual Channel). Omdat het een mini-ITX bord betreft passen er maar twee repen geheugen in.
Helaas beschikt het moederbord over maar 1 Chassis Fan connector. Wel heeft hij twee CPU Fan connectors (1 x 4-pin, 1 x 3-pin). Voor mijn behuizing is dit geen probleem aangezien er standaard maar ruimte is voor 1 Chassis Fan. Toch zou minimaal een extra aansluiting gewenst zijn.

I/O paneel
Op de afbeelding hieronder zijn alle aansluitingen te zien:
title

Lay-out
Ondanks de afmetingen van het moederbord is alles goed aan te sluiten. Vooral de plaatsing van de SATA aansluitingen zijn ideaal voor mijn behuizing. Hierdoor zijn de kabels eenvoudig weg te werken. De installatie van de processor en de Scythe Shuriken Rev. B verliep eenvoudig. De processorkoeling wordt "vastgeklikt" op het moederbord. Met de Shuriken Rev. B blijft er genoeg ruimte over om bij de aansluitingen te komen (zie afbeeldingen hieronder).
title title

Bios
De ASRock FM2A85X-ITX beschikt over een interactive UEFI. Persoonlijk vind ik het makkelijk om de instellingen met de muis te kunnen veranderen. Veel instelling zijn makkelijk aan te passen. Handig is het programma waarmee binnen Windows herstart kan worden naar de UEFI. Met Fast Boot aan is het namelijk niet mogelijk om de UEFI in te komen (opstarten van Windows 8 gaat hiervoor "te snel").
Omdat ik mijn HDD (nieuw) niet werkend kreeg heb ik de bios geŘpdatet naar de laatste versie (1.50). Deze is eenvoudig te installeren met een programma binnen Windows (updaten wordt niet aangeraden als alles goed werkt). Echter bleek later dat de HDD niet goed werkte (draaide wel maar was niet te zien binnen UEFI). Inmiddels is deze vervangen door 4Launch (uitstekende service).

Overklokfuncties
ASRock heeft verschillende applicaties waarmee je zou kunnen overklokken (ASRock Extreme Tuning Utility, X-Boost etc.). Echter heb ik dit nog niet uitgeprobeerd. Wel vind je hieronder een video van ASRock over de overklokfunctie X-Boost:

Prestaties
Op internet zijn verschillende benchmarks te vinden. Mocht je hierin ge´nteresseerd zijn: onderaan staan de links naar andere reviews. In de laatst genoemde review wordt een vergelijking gemaakt met andere moederborden.
Wel heb ik het opstarten van Windows 8 opgenomen om een indicatie van de snelheid te geven (i.s.m. Samsung 840 series 120GB). Windows start binnen 11 seconden op. In de UEFI is de optie Fast Boot (Ultra Fast zonder legacy support) aangezet zonder Windows verder te optimaliseren.

Audio
Volgens de specificaties op de website van ASRock beschikt het moederbord over 7.1 CH HD Audio met Content Protection (Realtek ALC892 Audio Codec) en Premium Blu-ray audio support. Belangrijker zijn de resultaten. Het onboard geluid is "zeer goed" volgens de RightMark Audio Analyzer 6.2.5. (testresultaten: Pctreiber). Omdat de audio via de televisie verloopt kan ik verder weinig hierover vertellen (platte lcd en geluid...).
Er is een Optical SPDIF Out Port als ook een HD Audio Jack (Rear Speaker / Central / Bass / Line in / Front Speaker / Microphone) aanwezig (zie I/O paneel).

Betrouwbaarheid
Zoals al eerder aangegeven heeft dmvdberg ook op Tweakers een review geschreven. Helaas heeft hij negatieve ervaringen met dit moederbord (2 x DOA). Ondanks deze review had ik toch gekozen voor de ASRock FM2A85X-ITX. Tot nu toe ben ik erg tevreden over het moederbord. Ik heb gelukkig (nog) geen problemen gehad. Alles werkte out-of-the-box.

Ik ben erg tevreden met het ASRock FM2A85X-ITX moederbord. Het moederbord beschikt over maar liefst 7 SATA3 aansluitingen, Raid 5 en AMD Crossfire. Ik heb tot nu toe geen problemen gehad met dit moederbord. Echter heeft dmvdberg andere ervaringen. Ondanks deze negatieve ervaringen kan ik dit moederbord wel aanbevelen.

Andere reviews
Review dmvdberg op Tweakers

Heb jij ook een ASRock FM2A85X-ITX?

Mooie review en ben heel blij dat het bij jouw WEL werkt.
Om dezelfde redenen waarom jij voor dit bord hebt gekozen ben ik er toen ook voor gegaan.
Het is idd wel erg jammer dat de MSI over wat 'luxe' oplossingen beschikt zoals WIFI en Blutooth t.a.v. de ASRock.

Mooie build ook!

Ps. Je linkjes naar mijn review werken helaas niet *poke poke* haha.
Bedankt! :) Jammer dat jij negatieve ervaringen hebt met dit moederbord.

Beide moederborden hebben hun voor- en nadelen. MSI beschikt standaard over wifi en Bluetooth (A75 chipset). Terwijl ASRock extra SATA3 aansluitingen, RAID 5, Crossfire en DVI output heeft (A85X chipset). Ook vind persoonlijk dat de ASRock goed/beter is gebouwd (Lay-out, Premium Gold Caps etc.).

Met mijn HTPC ben ik erg tevreden. Hij speelt alles af i.s.m. de AMD A10-5800K Black Edition. De Fractal Design Array R2 is een prachtige behuizing met veel opslag mogelijkheden. Wel heb ik de fan vervangen voor een Noctua NF-A14 PWM omdat in de behuizing maar 1 fan aanwezig is (HTPC staat in een kleine tv-meubel).

Ps. De linkjes zijn aangepast. ;)
Crossfire is leuk ... maar op een ITX bord is hier toch geen ruimte voor ^^

Goed om te horen dat het bord zich iig netjs houd!
Als ik me niet vergis kun crossfire doen met de videokaart onboard en de losse videokaart die je erin steekt! Dus opzich best wel grafisch wonder ;) .
Dat gaat alleen met een HD6770 (max). Zodra je bv een HD7770 erbij steekt is de onboad COMPLEET nutteloos. Wat je dan overhoud aan CPU kracht is een Intel i3 3220 en daar legt de A10 het regelmatig aan af bij single core performance.
Hoeveel ruimte heb je tussen de geheugen modules en de CPU koeler? Moet je voor low profile geheugen gaan met deze combi?
De Scythe Shuriken Rev. B is een low profile cooler. Hiervoor is dus low profile geheugen nodig. Er zit namelijk niet veel ruimte tussen.
Das alleen van toepassing natuurlijk als de heatsink over de geheugen sloten hangt, heb ik nu geen last van. Maar ik begrijp uit je antwoord dat dat dus het geval is :)
Dat is inderdaad het geval (op de foto is dit goed te zien) ;)
Goede review. Maar ik ben verbaasd dat je als leraar zoveel spelfouten maakt.