Jetway X4850-EN-512M Review

Reinman 5 september 2008, laatste update op 5 september 2008, 4.581 views

Jetway X4850-EN-512M

Pluspunten

• Snel
  • Goedkoop
  • Stil

Minpunten

• Warm met stock koeler
  • Ondersteuning 3rd party apps

Drivers en compatibiliteit Score: 3

Ondanks dat mijn 8800GTS 320MB nog niet echt te traag was, ben ik toch over gegaan tot het kopen van een nieuwe videokaart. De redenen zijn eigenlijk heel simpel:
  • Mijn 8800GTS kaart is nu nog wat waard
  • Nieuwe kaarten zijn relatief goedkoop
  • Ik wil terug naar ATI
Mijn oog is gevallen op de HD4850 en in mijn geval van Jetway. Deze was het goedkoopste bij azerty en aangezien ik geen echte waarde hecht aan extra's als games en andere troep, betaal ik liever een lagere prijs. De componenten die op de kaart zijn gebruikt zijn ook in dit geval niet slechter gezien het een referentie kaart is. Grappig detail van de Jetway website over hun bedrijfs filosofie:

"Stay foolish, stay hungry.", Jetway to the future! :Y)

Algemeen:
Beoordeling: Zeer Goedhttp://farm4.static.flickr.com/3166/2771087827_47aee78a64.jpg?v=0.
De HD4850 is op dit moment een van de beste prijs/prestatie kaartje die je voor je geld kan kopen. Ook de absolute prijs is eigenlijk erg laag voor een high end kaart. De kaart bezit ook features die mogelijk in de toekomst interessant worden of wanneer deze een 2e leven word toebedeeld. Verder klinkt het natuurlijk tof dat je kan zeggen dat je een 1 teraflop kaartje in je kast hebt zitten ;).

HD4850 Specificaties in het kort::
    • 40 Texture Address Processors
    • 160 FP32 Texture Samplers
    • 40 FP32 Texture Filter Units
  • Render Backends: 4
    • 16 ROP's(4 per Render Backend)
  • UVD 2.0
Een hele hoop technobabbel en marketing kreten. Hier zijn belangrijk de 'Unified Superscalar Shader Architecture' en de 'Streamprocessing Units'. 'Unified Superscalar Shader Architecture' houd gewoon in dat de shaderunits allemaal scalar zijn en met zijn 5en dus 'superscalar' worden genoemd. Dit houd ook in dat je niet echt kan spreken over 800 shaders, maar over 160 Shaderprocessing Units welke gezamenlijk 800 streamprocessor bevatten. Vergeleken met mijn GTS heeft 96 shaders, 20 ROP's en 48 Texture Filter Units. Het probleem is dat je deze niet een op een kan vergelijken met elkaar. De architectuur van de shaders, ROP's en Texture Filter Units is heel anders. Ook de kloksnelheid van de Nvidia shaders en ATI shaders is anders. In mijn geval loopt deze stock op 625mhz en overclocked op 720mhz tegen de 1528mhz overclocked voor de Nvidia. De shaders van Nvidia draaien dus op meer dan dubbel zo hoge snelheid.

Plaatje 1: Shaderunit in de R600/RV670

Zoals plaatje 1 schematisch laat zien, 4 kleine shaders en 1 grote. SIN, COS, LOG en EXP kunnen alleen door de "geavanceerde" shaders gedaan worden. Alle shaders kunnen 32-bit floatingpoint getallen vermenigvuldigen en optellen. Bij de RV770 hebben ze een aantal van de functies die alleen door de grote shader, ook naar de kleinere shaders gezet. Hierdoor is de kracht tenopzichte van de vorige generatie toe genomen op stukken waar er mogelijk gebruik word gemaakt van deze operaties. Deze komen alleen niet erg veel voor en daardoor is deze toename van kracht niet zo opvallend. Op de achtergrond werkt het ook anders dan bij Nvidia.

Plaatje 2: RV770 VS GT200 Shader bewerking

In plaatje 2 zie je een actie van de AMD compiler welke de taken over de shader unit verdeeld. Dit is een shader unit tegen een shader processor van Nvidia. Door gelijke threads bij elkaar te zoeken, kan de shader unit meerdere blokken in een keer verwerken om zo tijd te winnen.
De Nvidia shader loopt op een meer dan dubbel zo hoge snelheid. Dit zorgt er voor in de vergelijking dat als de ATI kaart 1 klok tik doet, de Nvidia 2 kloktikken kan doen. Als in een klok tik een bewerking zou plaatsvinden dan zou de ATI kaart met een goed geprogrammeerde shader bewerking 5 bewerkingen kunnen doen. De Nvidia kaart zou er in die kloktik van ATI 2 bewerkingen kunnen doen door de hogere snelheid. In dat geval zou de ATI shaderunit dus sneller zijn dan de Nvidia shader(2 bewerkingen voor Nvidia en 5 voor ATI).
In een worst case senario zal de de compiler geen blokken bij elkaar kunnen vinden. In die gevallen zullen er 'maar' 160 shader processors kunnen worden gebruikt. Gelukkig kan de compiler vaak meer blokken bij elkaar zetten naar hoe langer de shader bewerking is. Door deze verschillen in architectuur zie je dus dat sommige games beter overweg gaan met de Nvidia manier of met de ATI manier.

Qua Texture Fill Rate ziet de GTS er beter gevuld uit dan de HD4850, door dat deze meer ROP's en Textrure Filter Units heeft. Schijnbedriegd want de ROP's en texture filters van ATI lopen op een hogere snelheid en zijn ook nog eens efficienter. Vergeleken met de RV670 daarentegen heeft de RV770 veel meer texture units. Alleen lopen deze op halfspeed in plaats van fullspeed zoals bij de RV670. Hierdoor is die prestatie 'maar' 25% sneller.
De geheugenbandbreedte van de GTS is een stuk hoger dankzij de grotere bus. De HD4850 heeft dan wel geheugen dat standaard al iets hoger geclocked is en dus nog een boost kan krijgen door deze nog verder over te clocken.

Dit is allemaal een beetje een poging het in Jip en Janneke taal uit te leggen hoe er verschillen zitten in de Nvidia architectuur en die van ATI. Voor echte technisch gedetailleerde uitlegt kan je hier terecht in het ATI Nieuws topic hier op GoT of deze erg technische review van bit-tech.

Featureset
Je krijgt zeer weinig extra's mee geleverd, maar de kaart zelf heeft genoeg features welke wel interessant zijn. De kaart is verder helemaal naar het referentie ontwerp.

Jetway levert de volgende dingen mee met de HD4850:
  • Driver CD
  • Handleiding
  • TV Kabel
  • DVI-VGA Connector
  • 2x Molex naar 6 pins kabel
  • DVI naar HDMI
  • Crossfire Bridge
Een heel karig gevulde doos, maar dat zie je ook terug in de prijs. Ik heb van al die dingen die mee geleverd zijn ook helemaal niets gebruikt. Wat leuk zou zijn is een volledige versie van 3D mark Vantage. Dat is het enige wat ik interessant had gevonden. De koeler is gewoon volgens referentie: single slot op lage snelheid. Er staat wel ergens een stikker van Jetway, maar het is niet zoals mijn ASUS GTS helemaal beplakt met een stikker. Persoonlijk vind ik dat kale juist wel mooi, al heb ik mijn kast dicht, heb ik ook geen behoeft om er in te kijken en word hij vervangen.

De HD4850's interessante features: DX10.1, PCI-e 2.0, power play en de AVIVO (UVD 2.0) technologie. Power play verlaagt het energie verbruik in idle en de UVD zorgt voor hardwarematige versnelling van video. DX10.1 is ondanks de nog slechte(lees: geen echte op het moment van schrijven) ondersteuning toch een interessante feature voor de toekomst. Er zijn al redelijk wat games aangekondigd welke DX10.1 ondersteunen. Powerplay verlaagt de clocksnelheid naar 500mhz op de core en 1500mhz voor het geheugen om zo energie te besparen. Ik gebruik dit niet en heb met ATI tray tools zelf een laagste profiel ingesteld op 500/1000 op een lager voltage. Bij warmte en geluidsproductie hier meer over.
De UVD is natuurlijk voor het decoden van video materiaal, deze zorgt voor een lagere belasting van de processor. In mijn geval is dit niet echt heel erg nodig, maar het is altijd mee genomen mocht de kaart een ander doel gaan krijgen(mediacenter). Verder zorgt de UVD ook voor de mogelijkheid van encoding. Deze is ondanks mijn sneller processor zeker wel interessant, want dit kan de videokaart vele malen sneller dan mijn processor. UVD 2.0 bied over de originele UVD de volgende dingen:
  • Dual stream playback (or Picture-in-picture)
  • New enhanced DVD upconversion to HD
  • New automatic and dynamic contrast adjustment
Voor nog uitgebreidere specificaties en alles wat de originele UVD kan (gekoppeld aan een dosis marketing termen) verwijs ik weer naar het ATI nieuws topic hier op GoT

Prestaties
Beoordeling: Goed http://farm4.static.flickr.com/3221/2771933114_f48078d19f.jpg?v=0.
Het aller belangrijkste van een (game) videokaart. Stapje sterker dan mijn 8800GTS 320MB voor een bijna niet te geloven prijs.

De prestaties worden hier weer vergeleken met mijn 8800GTS 320MB. Deze is overgeclocked en loopt op een coreclock van 633mhz, een shaderdomain van 1538 mhz en het geheugen loop effectief op 1900mhz. Ik vergelijk deze met de HD4850 op stock en na dat deze is overgeclokt naar 720mhz voor de gpu en 2200mhz voor het geheugen. Samen met een Accelero S1 met 2 92cm fans er op. De processor draait op 400x8=3,2 ghz samen met 4GB geheugen op 800mhz Cas 5. OS is XP Pro 32bit.

De prestaties vergelijk ik met: Race Driver Grid, Call of Duty 4, World in Conflict, 3Dmark05 en 06. Ik heb hier geprobeerd een selectie van verschillende soorten games te kiezen, om zo de kaart aan zijn tand te voelen. De bijbehorende instellingen staan vermeld.

AA
AA performance is een hele issue geweest bij de R600 en dit is bij de RV770 als het goed is verbeterd. Om dit te testen is er natuurlijk gebruik gemaakt van verschillende niveau's van AA en ook van custom filters. Dankzij de verbeterde AA implementatie en toe genomen kracht, zou de edge detect custom filter nu eindelijk goed mogelijk moeten zijn op een single card. Deze vorm van custom filtering zou ook een erg mooie resultaten opleveren. Bij de Nvidia kaart heb ik gebruik gemaakt van CSAA, wat eigenlijk gewoon een aangepaste MSAA is met performance verbeteringen tegen een minimale kwaliteit verlies. QCSAA is gewoon MSAA zoals het bedoelt was.

Race driver Grid:
Grid is een racesimulator welke gebruik maakt van de DIRT engine. Deze engine zorgt voor erg mooie graphics. Wat natuurlijk ideaal is om een videokaart mee te testen.
Headlights: High
Wind: On
Shadows: High
Particles: Ultra
Mirrors: On
Crowd: On
Ground Cover: High

Getest met een rondje pro tuned in de toyota supra op grand circuit. Bij lekkere rokerige en drukke actie treed er frame drop op, bij normaal racen blijft het redelijk gelijk. Gemeten met RivaTuner en ATI Tray Tools. Vermeld is Min en Max.

Grafiek 1: Race Driver Grid

De HD4850 laat zien dat de AA implementatie erg goed is. De hit van 4x MSAA naar 8xMSAA is minimaal en blijft goed in speelbare waarden. De GTS krijgt het met QCSAA te zwaar om echt lekker speelbaar te zijn. De overclock geeft een lichte boost aan de FPS, maar niets schokkends.

Call of Duty 4
Een van de aller bekendste series van FPS games. Call of Duty 4 staat weer garant voor spetterende actie en mooie beelden.
AA: 4x
Annoscopic filter: maximaal
Alles op medium(kan hoger, maar GTS loopt het lekkerst op medium)

Getest is het begin stukje tot aan het landen op de boot. Indoor springt de framerate erg omhoog(max) en buiten + regen geeft de laagste framerate(min).

Grafiek 2: Call of Duty 4

De GTS word door de overgeklokte HD4850 weg geblazen.

World in Conflict
Een rts game met erg mooie graphics. Welke je computer zeker laat zweten.
Pixel Shaders: High
World Distance Detail: Very High
Animation Quality: High
Unit Track Length: Long
Water Reflection Size: 256
Alle opties aan, behalve VSync en de 2 DX10 opties.

Gebruikt is hier de in game test functie, welke leuke grafiekjes uit spuugd. Helaas zijn deze wat te groot om er in te zetten, maar ze staan hier onder klikbaar.

Zonder AA en AF:(klikbaar)
Grafiek 3: WiC No AA & AF
De HD4850 is een stukje sneller zoals verwacht, maar nog niet buiten gewoon veel sneller. De pieken en dalen zijn hierdoor wel een stuk verder recht getrokken zoals te zien is in de grafiek van WiC zelf. Overclocked is er eigenlijk nauwlijks verschil. Deze game loopt op deze instelling duidelijk tegen mijn CPU aan. Ook GPU-Z laat overclocked maar een load van max 66% zien.

8xCSAA vs 8xMSAA
Grafiek 4: WiC 8xCSAA en MSAA
Hier kan je zien waar de vergelijking niet eerlijk is. CSAA is een truukje om MSAA lichter te maken, zonder veel aan kwaliteit in te leveren. De HD4850 laat wel mooi in de Minimale en average framerate zien dat hij een stuk krachtiger is. Ook schaalt de overclock nu mooi mee.

Ook heb ik de custom filters getest in WiC. 4xAA+CF(Edge Detect)(klikbaar) komt over een met 12x AA en 8xAA+CF(klikbaar) komt over een met 24x AA.

Grafiek 5: WiC Edge Detect
24xAA is net even te veel voor de HD4850, maar de 12xAA variant zou op iets minder CPU gelimiteerde games zal het te doen moeten zijn voor dit kaartje.

3D Mark 05
Synthetische DX9 test.
Grafiek 6: 3Dmark05
Zoals hier ook te zien is, op 1024 is er gewoon keihard CPU limited. Op 1280 is er al meer een verschil te zien. Met AA komt het kaartje echt tot zijn recht.

3D mark 06
Synthetische DX9 test.

Grafiek 7: 3Dmark06
Ook hier laat het kaartje zijn waarde echt zien met AA aan.
Let wel dat de score van de overclock direct zijn na installatie van een verse windows. Ik merkte dat 3DMark06 erg be´nvloedbaar is door wat er voor de rest met het systeem gebeurt.

CPU
Er word ook vaak gevraagd "is mijn cpu een bottleneck?". Met mijn systeem verwacht ik niet echt dat de bottleneck groot is maar om toch te kijken hoe erg de bottleneck kan zijn op lagere clock heb ik dit getest door mijn processor op 400x6=2,4ghz te laten lopen. Een 2,4 Ghz Core 2 Duo is natuurlijk nog steeds redelijk krachtig, maar de meeste hoog geclockte X2's moeten wel ongeveer zon prestatie kunnen neer zetten. Dit heb ik kort getest met WiC, 3Dmark06 en Devil May Cry 4 benchmark tool. Zowel WiC als 3Dmark06 zijn programma's welke stevig leunen op de CPU, dus als er een ruim effect te zien zou zijn, dan zou het goed te zien zijn in die 2 tests. Devil May Cry zou hier minder last van moeten hebben. Getest is dit met de kaart op 720/2200.

Grafiek 8: 3Dmark06 CPU limitaties
Zoals de SM 2.0 en SM 3.0 scores laat zien, heeft de cpu invloed op de FPS die word gehaald met 3Dmark. Ook is de score voor cpu aanzienlijk lager: 2780 voor CPU op 3,2GHZ en 2140 voor 2.4GHZ. Hierdoor is de totaal score nog een stuk lager.

Devil may cry 4 is een nieuwe game welke geport is naar de PC. Je kan dit ook wel merken aan het feit dat hij op een high end pc erg "licht" is, zelfs op hogere instellingen. DMC 4 Benchmark in DX9. Alles op zijn hoogst met 8xMSAA.

Grafiek 9: WiC en DMC CPU limitaties
WiC laat goed zien dat deze zwaar op de CPU leund. DMC 4 is het verschil maar minimaal. Op de stukken waar het zwaar op de GPU leunt, zie je nauwelijks invloed van de CPU.

Overklokbaarheid
Beoordeling: Voldoende http://farm4.static.flickr.com/3224/2771933194_7618e5a8af.jpg?v=0.
Een tweaker zou geen tweaker zijn als ie zijn of haar kaart niet nog even extra op zijn staart trapt :). Ik vond zelf het resultaat iets wat tegen vallen. Misschien in de toekomst maar een voltmod overwegen.

Persoonlijk was ik wel benieuwd wat nu eigenlijk het meeste winst oplevert bij het overclocken: Core clock, mem clock of mischien zelfs allebij. Getest is dit met 3D mark 06 en Devil May Cry 4 benchmark tool.

Grafiek 10: DMC Overclock schaalbaarheid
Je kan hier goed zien hoe overclocken schaalt over de verschillende snelheden. Geheugen zelf blijkt niet zon grote winst te geven. De 720mhz kloksnelheid hakt er wel hard in. Het geheugen geeft de de core overclock wel een stuk extra snelheid.

Grafiek 11: 3Dmark06 overclock schaalbaarheid
Ook hier laat het goed zien dat 720/2200 een veel beter resultaat geeft dan 675/2200.

Beeldkwaliteit
Ik merkte weinig verschil met mijn GTS. Nu heb ik ook maar en 17" TN pannel, dus de kwaliteit is niet echt goed genoeg om verschil te kunnen zien :+.

Modbaarheid:
Alle koelers die op de HD38*0 serie passen, passen ook op de HD4850, behalve op de VRM's. Hier zul je dus zelf iets mee moeten verzinnen. In mijn geval had ik een extra setjes Zalman geheugen blokjes gekocht en deze samen met de blokjes van de Accelero S1 gebruikt om het geheugen en de VRM's te koelen.

Let niet te veel op mijn fotografeer skills ;)
Foto1: Stock koeler vs GTS
De GTS is toch wel een stuk groter met zijn dual slot koeler. Dit gaan we gelukkig snel veranderen. }> :*)

Foto2: Stock koeling verwijderd.
Zie ook de dikke plakken koelpasta op de core.

Foto 3: De RV770 Core in zijn naakie.

Foto 4: Accelero S1 tegen de GTS
De S1 is toch iets indrukwekkender dit vooral dankzij de 2 fans die er op zitten.
Ik heb 8x nexus silicon mounts gebruikt en deze met tiewraps+stoppers vast gemaakt aan de accelero. De fans zijn Antec 92cm PRO DBB's. Deze hebben een maximale snelheid van 2600rpm draaien. Deze zijn aangesloten op een fancontroller en draaien dan op een veel lagere snelheid(7volt min).

Foto 5: Geheugen en VRM koelblokjes
Ik heb zalman lowprofile blokjes op het geheugen omdat deze anders niet onder de heatpipe passen. De andere zalman blokjes gebruikt voor de VRM's. 2 van de S1 gebruikt voor wat andere chipjes, ook al werden deze volgens de mensen niet zo erg heet.

Foto 6: S1 VS GTS
Nu lijkt de GTS aardig klein door de nu 3 slots in nemende HD4850.

Foto 7: S1 Geplaatst
Het uiteindelijke resultaat in de kast.

Foto7b: S1 in de kast

Foto 8: Caged beast :9

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
Drivers komen geregeld uit, maar 3 party is nog slecht.

Ondersteuning door 3e partijen is nog erg slecht: nog geen ATItool, rivatuner. ATI Tray Tools werkt gelukkig al wel. Dit gaat in de toekomst nog wel verbeteren, ga ik van uit. De AMD GPU Clock tool werkt wel, maar dan verlies je de power play functionaliteit. Wat ook werk is het flashen van de bios, maar dat vind ik persoonlijk altijd maar een gedoe.

Catalyst Control Center laat maar erg beperkte overclocking toe. Core word maar maximaal naar 700mhz gestuurd en ik vind een 75mhz overclock nog al weinig vergeleken met hoever mijn GTS ging. Ook haalde de kaart in CCC 700mhz niet eens. Ik heb ATT gebruikt om hem te overclocken naar 720mhz. Een voltmod zou hem nog veel adem ruimte kunnen geven gezien mijn temperaturen nog goed zijn, maar ik ben bang me kaart op te blazen.

Ik heb hier gebruik gemaakt van de catalyst drivers versie 8.7, maar 8.8 is nu ook al uit.

Warmte- en geluidsproductie
Beoordeling: Acceptabel http://farm4.static.flickr.com/3224/2771933194_7618e5a8af.jpg?v=0.
Op stock is hij wel erg stil, maar de temperatuur is dan wel erg hoog. Dit is een bewuste keuze geweest. Ik heb dankzij mijn S1 met 2x een 92cm natuurlijk een veel betere, maar iets luidruchtigere koeling.

Stock gemeten met GPU-Z ambiant 20 graden

Grafiek 12: Temperatuur

Dat is nog al een verschil! Met de S1 word deze onderload totaal niet warm. De fans harder zetten maakt ook geen verschil.

Stroomverbruik
Ik heb het stroom verbruik ook gemeten met mijn el cheapo watt meter. Deze fluctueerd nog al en is eigenlijk niet zo geschikt om zulke kleine verschillen te meten. Ik heb hiervoor de fluctuaties gewoon gemiddeld. Gemeten is hier de totale systeem verbruik tussen PSU naar stopcontact. Dit is dus inclusief de voedings inefficientie.
Om te testen heb ik gebruik gemaakt van de volgende standen: Idle, load, full load en 3Dmark06. Idle is zoals het al zegt, in rust toestand. Load is gebruik van de 3d render in ati tray tools. Full Load is de 3drender + de andere core gestressed. 3Dmark06 is de SM 3.0 tests, met 4xAA en 16xAF.

Grafiek 13: Stroomverbruik
Zoals verwacht schaalt het allemaal precies zo als verwacht. 500/1000 op lage voltage verbruikt idd het minst, maar deze kan 3Dmark06 de HDR test niet volbrengen. De middelste stand is stock en deze stijgt onder load naar 625/1986.

Beoordeling: Zeer goed http://farm4.static.flickr.com/3166/2771087827_47aee78a64.jpg?v=0.
140 euro en dalende(!!!), voor een high end kaart. Dan te bedenken dat ik 260 eruo heb betaalt voor mijn 8800GTS 320MB. Wat toen het “bang voor buck” kaart was. Zo zie je maar weer wat een beetje concurrentie teweeg kan brengen :9 .

Conclusie:
Een mooi kaartje, welke met een goeie koeler nog mooier word. Ik ben er ook tevreden over. De grote van de verbetering is vooral te zien aan situaties waar AA word gebruikt. Als AA niet gebruikt word is het verschil met mijn oude kaart niet zo groot.

Met dank aan CJ voor de uitleg over AA, over de shaders en hun compiler en natuurlijk het ATI nieuws topic!!

Update:
5 September 2008: Stroomverbruik + extra foto.

Toekomst:
Het testen van Vista en DX10(.1).
Het testen van de UVD 2.0.
Het testen van GPU assisted encoding.
Maybe een voltmod.
Verschil in stroomgebruik meten.

(PS: Ik hoop dat ik de meeste taal en stijl fouten er uit heb. Mocht dit niet het geval zijn, laat mij dit vooral weten.)

Heb jij ook een Jetway X4850-EN-512M?

Prachtige review , dit verdient eig. een plek op de frontpage tussen de redactie-reviews dan de user reviews en niet minder dan 5 sterren !

Het enige wat ik kan opmerken is dat in de (vele !!) grafieken soms de verschillende kaarten als een kleur voorgesteld worden en soms de min en max als kleur en de kaarten dan in een hokje.
Dit maakt het interpreteren van de grafieken soms wat moeilijk.
overigens leest de review prima en is de uitleg over architectuur verplicht leesvoer !

Toch nog een klein vraagje , zou je een 3rd party cooler aanraden of eerder niet gezien de prestatiewinst.

Mede omdat ik graag een crossfire setup zou willen draaien met enkele HD4X800(xx) , en dan komt zo'n 3 slots koeler niet echt van pas he :)
Neemt een zalman VF1000 of GV1000 dan niet minder plaats in ?

[Reactie gewijzigd door Ozzy2 op 29 augustus 2008 13:02]

Jah ik weet het, ik vond het moeilijk om alles in eenduidige grafieken te krijgen omdat je soms verschillende dingen aangeeft. Ik wou eigenlijk Groen en rood gebruiken voor de respectievelijke nvidia en ati maar ik kon in exel niet echt vinden hoe ik dat voor elkaar kreeg.
Met crossfire word het lastig voor de S1 maar ik zou zeker een 3party koeler aanraden. Zeker een die dualslot word. Dit heeft alleen maar te maken dat de koeler gewoon van aluminium is en niet zoals de kleur lijkt van koper. De koelprestatie is, zoals te zien niet om naar huis te schrijven. Een zalman zal dus 2 slots gaan worden en beter koelen dan de stock koeler van de 4850. Bij de 4870 is dit niet nodig, deze heeft al een dualslots koeling die, mits je hem ff goed tweakt, goed koelt. Ik moet ook wel zeggen dat de S1 opstelling zoals ik hem heb opzich redelijk over de top is qua koel vermogen.

Edit: typo fixed :Y)

[Reactie gewijzigd door Reinman op 28 augustus 2008 17:44]

Hele goede review! Ik was aan het twijfelen maar ik ga hem denk toch ook maar kopen :P met dank aan deze review ;)
Stoere review! Veel informatie, overtuigend! Ik was aan het rondkijken voor een nieuwe kaart en dit wordt 'm denk ik. Heb wel jaren terug een Jetway Savage 3D kaart gekocht eens, maar die was erg slecht :P Maar zoals ik het nu lees kan Jetway er toch wel wat van :D
Sja, dit is gewoon een referentie kaart, dus jetway kan er zelf niets aan verklooien ;)
Dit noem ik nog eens een review _/-\o_ !!! Ik dacht even snel bekijken, maar ik moet er vanavond nog maar even voor gaan zitten ;) .
Een review van topkwaliteit! :)

Ik zelf vind het snelheidsverschil tussen mijn oc'de 8800 GTS 640 en deze 4850 te gering om nu al up te graden, mijn vga poept er op 1680 x 1050 bij GRID nog gemiddeld iets van 55 FPS uit met alles op het hoogste, jammergenoeg halen de laatste drivers de kwaliteit iets omlaag waardoor ik nu af en toe een trilling in het scherm heb, maar niets storends, al ben ik op termijn van plan ook naar ATI te gaan, bij de refresh van de hd4870 serie, bedankt voor deze review iig :P
Hele mooie review alleen een klein dingetje: miscchien handig om er hogere resoluties te benchen.
Nou Reinman: indien er een categorie voor 6 sterren zou zijn, dan kwam jij met dit werkje zeker in aanmerking... :o

Bedankt voor deze mooie, volledige en overzichtelijke review!
Hele mooie review, oogt perfect en lekker veel tests.
Heel erg bedankt
Ik hoop dat je anderen inspireert tot het maken van reviews op dit niveau!
Erg uitgebreide review, bedankt voor je tijd die je erin gestoken hebt!
Klasse
Zeer nette review. Hier kunnen de Tnet reviews nog een puntje aan zuigen. :)