Specificaties GF 8800 GTS (500MHz), 320MB GDDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus EN8800 GTS/HTDP/320M Review

Reinman 2 november 2007, laatste update op 13 augustus 2008, 3.734 views

Asus EN8800 GTS/HTDP/320M

Pluspunten

• Prestaties
  • Geluid

Minpunten

• Een DVI-VGA connector
  • Had meer overclock potentieel verwacht

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Algemeen:
Ik heb deze kaart gekocht omdat het op dat moment de goedkoopste 8800GTS 320 was die mijn hofleverancier kon leveren. De prijs is zeer redelijk. (270 in de pricewatch atm).

Featureset:
De kaart komt in een mega grote doos, waarbij de kaart netjes in een schuim blok zit verpakt. Bij de kaart zijn een hoop IMHO overbodige dingen geleverd. De doos zelf had ook wel iets kleiner gekund, het zat niet dicht op elkaar gepakt (en was lastig fietsen met harde wind).

Spullen:
  • Cd mapje met asus er op
  • WTCC(world touring car championship)
  • GRAW(Ghost Recon Advanced Warfighter)
  • 3D Mark 06
  • Manuals CD
  • Drivers XP
  • Drivers Vista
  • SpeedSetup boekje
  • PSU naar 6 pins connector
  • HDTV kabel
  • DVI-VGA connector
Lekker veel spullen dus, maar IMHO is alleen 3d mark interessant. De rest vind ik niet zo bijzonder en had er van mij niet bij gehoeven. Wat ik wel opvallend vind is dat er maar 1 DVI-VGA connector word geleverd. Mensen met een dual CRT set-up kunnen dus niet hun beide monitoren aan sluiten, zonder eerst een extra connector te kopen.

Over de kaart zelf:
Zoals bekend is het best een grote kaart, zeker vergeleken met de 7300LE die er tijdelijk in zat. Op de standaard koeler staat een leuk plaatje van GRAW, maar verder is er niet zo veel bijzonders aan. De kaart heeft 320MB aanboort maar scoort meestal niet slechter dan zijn 640MB grote broer. Zeker na de fix van een aantal games is het verschil verwaarloosbaar. Ook is mijn resolutie van 1280x1024 geen reden om meer MB's nodig te hebben.

Prestaties:
De prestaties zijn zeer goed, zeker voor de prijs.

Stock(513/792) met E6600 @ 3,2GHZ.
3D mark 05: 16163 @ 1024
3D mark 06: 9242 @ 1280

Overklokbaarheid:

Overclocked(630/950) met E6600 @ 3,2GHZ.
3D mark 05: 17457 @ 1024
3D mark 06: 11873 @ 1024
3D mark 06: 10315 @ 1280

Gezien andere resultaten valt het me tegen hoever ik kon komen, ik had verwacht de core tenminste naar 650 te kunne krijgen.

Beeldkwaliteit:
Niets op aan te merken. Op dit moment aangesloten via VGA, maar in de DVI kabel is al besteld.

Update:Ziet er strak uit met de DVI kabel. Lekker strak beeld, heldere kleuren. Zeker een vooruitgang over VGA.

Modbaarheid:
Doe ik niets aan, daar is het me te duur voor.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit:
Nieuwste drivers van de nVidia site gehaald, niets op aan te merken.

Warmte- en geluidsproductie:

Warmte:
Stock idle: 52 graden
Stock load: 64 graden

Overclock idle: 54 graden(400/900 in 2d mode)
Overclock load: 77 Graden

Gezien dat videokaarten erg warm mogen worden, zijn dit acceptabele waarden.

Geluids productie:
Goed, ook onder load hoor ik hem niet. Natuurlijk erg subjectief.

Update:Ik merkte laatst een vreemd hoog piepgeluid op. Dat kwam van me videokaart af. Dit is alleen als ik game, of als ik atitool met de artifact scanner draai.

Prijs:
Goed, vergeleken met de 640MB lever je op lagere resoluties geen snelheid in, en het scheelt 100 euro. Zeker een aanrader.

Update: Nu te duur vergeleken met de GT

Laatste woorden:
Al met al een mooi kaartje, goeie prestaties voor een mooie prijs. Natuurlijk is het nog steeds veel geld en is het nog best duur. Relatief gezien krijg je veel bang voor je geld. Tot zo ver mijn eerste review!

Heb jij ook een Asus EN8800 GTS/HTDP/320M?

Vreemd dat jij maar 1 dvi-vga connector hebt meegekregen , ik heb dezelfde, maar dan van EVGA (zal wel komen omdat Asus vrijwel de goedkoopste is) en daar zaten er 2 bij. En de beeldkwaliteit had op goed gemogen, aangezien je nu met vga-kabel werkt :+ dvi is zeker nog een stap vooruit :) verder een nette review, lees je makkelijk door, en toch genoeg informatie.
Bij mijn MSI zaten ook 2 dvi-vga connectoren.

Leuke review verder leest ook makkelijk weg
Mijn broer heeft ook een 8800GTS 320 mb van Asus en die kreeg er wel 2 Vga to DVI Connectors bij 8)7
Als ik de andere review lees, die heeft er ook maar een bij :S
nah goed als je er echt heel graag 2 wilt hebben zijn er altijd wel mensen die er 1 kunnen missen (zoals ik aangezien ik er nu al wel een stuk of 6 heb :S )

[Reactie gewijzigd door Streepje op 17 september 2007 20:36]

idd, ze zijn voor een paar euro ook te krijgen bij de lokale computer boer, maar had het toch netjes gevonden als ze er 2 bij deden. :S (je hebt namelijk wel 2 DVI aanslutingen).
Maar nou vind ik dat Asus er veel onzin zooi bijleverd maar weer zuinig aan doet met de dingen die juist handig zijn zoals bijvoorbeeld 2 dvi-vga connectors.
Jah, ik had graw, wtcc en dat mapje kunnen missen hoor...... :/
daarom heb ik ook maar eens een ander merk als asus genomen heb nu een MSI er daar zaten alleen de nodige dingen in zoals
*de kaart
*drivers&utils disc
*2x een dvi-vga verloop
*2xmolex naar 1x pci voeding stekker
*een hdtv out kabeltje
*handlijdinkje
*en de game Company of Heroes
Jah, maar mijn leverancier had alleen deze en msi, maar de msi was duurder. Ik wou eigenlijk de club3d, daar werd verder eigenlijk niets aan game troep, wat ik toch niet ga spelen, bij geleverd. Merk je ook in prijs. (http://tweakers.net/productreview/4548).
Ik gebruik geen 2 monitoren dus opzich boeit het mij persoonlijk niet. Ik vind 3D mark 06 dan wel weer tof dat ik de volledige versie heb :)

[Reactie gewijzigd door Reinman op 17 september 2007 21:39]

zo ff updateje gedaan :).
ik heb dezelfde kaart, maar dan van club3d hij loopt overclocked op 630/1050 en mijn cpu (E6550 ) op 3,33ghz, en ik haal 12864 punten in 3dmark06
en idd tot de introductie van de 8800GT een top kaart voor een prima prijs ;)