Specificaties Socket 775 met Intel X48 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5E64 WS Evolution Review

hansw81 31 juli 2008, laatste update op 31 juli 2008, 1.462 views

Asus P5E64 WS Evolution

Pluspunten

• Stabiel
  • Goed te overclocken
  • Gemakkelijke BIOS om mee te werken
  • Features

Minpunten

• plaatsing van de IDE aansluiting

Layout Score: 3
Ik heb dit board onlangs gekocht (revisie 2.xx met BIOS 0401)en werkt nu met de volgende configuratie:

Processor: Intel Q6600 G0
CPU koeler: Thermalright ultra 120 extreme (TRUE)
Moederbord: Asus P5E64 WS evolution
Geheugen: 2GB Corsair TWIN3X2048-1600C7DHXIN
Videokaart: Sapphire Radeon HD4870
HDD: Samsung F1 1TB harddisk
PSU: OCZ GXS700 powersuply

Voor de review hou ik ongeveer het lijstje van de survey aan zodat ik niets vergeet.

Featureset: De features van dit moederbord zijn haast overcompleet. Het aantal SATA, USB en PCIe aansluiting grenst aan overkill voor de gemiddelde gebruiker. Erg fijn is tevens de eSATA connector op het moederbord. Het bord komt met een controle module (aparte PCB) die codes weergeeft zodat je weet wat er e.v.t. misging met OC-en of dat er een hardware issue is. De meeste codes zijn terug te vinden in de handleiding maar uteraard zijn er een aantal niet terug te vinden waardoor het gokken blijft wat er nu aan de hand is. Het moederbord werd geleverd inclusief het gehele scala aan kabels en met de Q-shield wat gemakkelijk installeerd (zonder die vervelende vinkjes/vleugeltjes). Tevens voert de bios een snelle voor controle uit wanneer de stroom van het moederbord is geweest waarna het 3 sec uitschakeld om dan echt op te starten. Hier schrik je wat van de 1e keer dat je hem aanzet maar dit is een feature en geen bug. Denk er trouwens aan dat wanneer je windows XP 32-bit installeerd met dit moederbord dat je eerst even (mbv de bijgeleverde CD-ROM) een driver diskette maakt voor de ICH9R southbridge om deze tijdens de setup (met F6 -> drivers) van windows te laden. Anders krijgen je een blauw scherm met waarschuwingen omdat windows xp 32-bit (weet dit niet zeker voor de XP 64-bit uitvoering) niet weet wat ie met de RAID controler aan moet (tevens wanneer je de RAID als IDE instelt!).

Layout: Layout is voldoende over het algemeen. De layout van de PCIe 2.0 x16 slots (2 stuks, de blauwe) is logisch zodat er gemakkelijk 2 dual slots grafische kaarten ingebouwd kunnen worden. Ik denk niet dat de andere 2 PCIe 2.0 x4 slots logischer geplaatst zouden kunnen worden maar i.c.m. enkel slots kaarten is quadfire zeker mogelijk. Plaatsing van de CPU socket is zeer goed, meer dan genoeg ruimte erom heen (northbridge, mosfets + coolers, geheugen) om met gemak de TRUE te installeren. Ik heb eigenlijk maar 1 minpunt: de plaatsing van de IDE controler is wat ongelukkig. Deze zit direct achter de PSU aansluiting die het moederbord van stroom voorziet waardoor de flatcables of rounded IDE kabels lastig te plaatsen zijn en ietwat in de verdrukking komen. Plaatsing van de FAN aansluitingen is ronduit goed te noemen.

Prestaties, overclocking & stabiliteit: Prestaties van het moederbord zijn geweldig. De crash free bios werkt goed en levert de prestaties die ik ervan verwachtte. De bios is erg logisch ingedeeld en de mogelijkheid om OC profielen op te slaan werkt erg fijn bij dit hete weer (32 graden binnen nu dus extreem OC-en is nu wat lastig). Een aantal zaken in de bios zijn typische asus termen maar deze zijn op het internet gemakkelijk te vinden. Het overclocken met de Q6600 G0 processor ging gesmeerd. Op dit moment werkt het geheugen op 1600mhz 7-7-7-20 N1 en de Q6600 op 400 x 8. Ben langzaam omhoog aan het werken met de OC dus dit is nog niet het eindpunt. Het bord draait de 1600mhz FSB met gemak met lage voltages op de northbridge, CPU, geheugen en lage FSB termination voltage. Tevens leuk om op te merken is dat de 1600mhz nog goed met een FSB strap van 333mhz werkt. Denk er wel aan de loadline calibration i.e.g. op performance te zetten ipv auto of normal, dit zorgt anders mogelijk voor een failed overclock betreffende de CPU. Wanneer de OC faalt wordt dit rustig weergegeven in de post en wordt je vriendelijk verzocht even in de bios setup wat zaken te veranderen ^^. Hoewel ik zelf niet tot het uiterste wil gaan met dit board en ik eigenlijk blij ben met een 24/7 OC (die ook in de hete zomer werkt) zijn er zeer hoge FSB snelheden te halen met dit moederbord (>600 FSB [2400mhz effectief], zie google anders is het mogelijk reclame?). Hierbij even goed zoeken want er zit nogal wat verschil in de bios versies waardoor de ene goed is voor hoge FSB en de andere beter voor geheugen OC. In principe zitten alle mogelijke OC mogelijkheden van ASUS wel zo'n beetje op dit moederbord waardoor het goed te gebruiken is voor een game syteem. Wat vooral opvalt met OC-en is dat het moederbord super stabiel is: wanneer het boot runt prime95 ook gelijk 24 uur stabiel in mijn ervaring. Dus stabiel=stabiel tot nog toe in mijn ervaring. Het onboard geluid gebruik ik niet dus daar kan ik niet veel over melden. Tevens plan ik de RAID configuratie pas iets later dit jaar echt te gaan gebruiken dus ook dit blijft even buiten beschouwing.

Compatibiliteit: Eigenlijk is dit moederbord met vrijwel alle (recente) hardware compatibel. het moederbord detecteerde alle hardware correct en ging direct goed om met de geheugen/CPU combinatie (CPU FSB=1066Mhz standaard en geheugen heeft 1333Mhz JEDEC instellingen). Dit toch handmatig nog verzet naar 1066 mhz voor het geheugen voor de eerste installatie van windows.

Ondersteuning fabricant: deze heb ik nog niet nodig gehad. De VISTA driver was al meegeleverd maar is met wat klikken te vinden op de site van asus.

Prijs: de prijs is redelijk te noemen. De (extra) eigenschappen van dit moederbord zijn op dit moment nog niet te vergelijken met welk ander type/leverancier moederbord dus qua prijs is het redelijk.

Heb jij ook een Asus P5E64 WS Evolution?

Hoi Pjerry,

Bedankt voor je reaktie. Ik zal proberen zo duidelijk mogelijk te antwoorden ^^

de locatie van de sata aansluitingen is geen enkel probleem bij mijn kast die niet al te ruim is (chieftec dragon). Het zijn inderdaad SATA 300 aansluitingen. De eerste zes SATA aansluitingen (blauw) zijn onder controle van de ICH9R chip. De andere 2 SATA aansluitingen (zwart) en eSATA aansluitingen worden gestuurd door een marvell controller (88SE6145).

Dit is ongeveer hetzelfde verhaal met de PCI-express aansluitingen. De 2 PCIe 2.0 16x sloten worden door de X48 chip gestuurd terwijl de 2 andere sloten (4x effectief) door een ander type controller worden aangestuurd (PEX 8518 PCI Express NTB Chip). De SATA aansluitingen staan in hetzelfde vlak als het moederbord. Mocht het nodig zijn dan zijn er SATA kabels meegeleverd die een 90 graden connector hebben.

Er zijn dus 2 RAID controllers op het moederbord die allebei apart gebruikt kunnen worden. De 2 SATA en eSATA aansluitingen van de Marvell storage controller zijn trouwens in een apart menu in de bios te configureren. Ik moet hier eerlijk bij zeggen dat ik hier nog niet echt ingedoken ben.

Dat de hardeschijf in IDE modus bij installeren van windows XP problemen gaf zonder driver diskette verbaasde mij wel maar het kan misschien specifiek aan de ICH9R chip liggen zoals je al zei.

Er was eerst wel sprake van om de nieuwe ICH10R te gebruiken maar dit is helaas niet doorgegaan.

Mocht het leuk zijn dan zijn hieronder 2 goede reviews over dit moederbord. Met name die van Barry gaat iets meer in op de RAID configuraties en hoe ze presteren:

Groeten!

Hans
Mooie review, lijkt mij een fantastische MoBo.

Toch nog een paar vraagjes:
In de specs staat 8* SATA-150, zal zeker wel SATA-300 moeten zijn lijkt mij.
Je het overigens niets gezegd over de plaats van de SATA-aansluitingen. In het verleden nog weleens een struikelblok met grote GrafKa's. Sinds ze steeds meer onder een hoek van 90 graden geplaatst worden is dit euvel vrijwel geheel verholpen. Hoe is dat op jouw MoBo?
Je hebt 8 SATA en 2 e-SATA aansluitingen (volgens de specs). Welke chips verzorgen die aansluitingen? Hoeveel verschillende RAIDS kun je er gelijktijdig mee maken?
Hier sta ik van te kijken.
Ten eerste hoeft dat volgens mij alleen als je de BIOS op RAID of AHCI hebt ingesteld. Als het gewoon op IDE staat moet het gewoon opstarten.
Ten tweede moet ik inderdaad een driver-flop maken als ik het met mijn "oude" XP installeer (eind 2006). Op het moment dat ik de XP van onze laptop gebruik wordt de RAID automatisch ondersteunt, blijkbaar zit in die versie van XP de driver voor de ICH8R (ik heb een P5B - de Luxe WiFi) al "ingebakken".

Jammer dat op dit bord niet zowel de mogelijkheid voor DDR2 en DDR3 ingebakken zit. Tot nog toe ben ik dat nog maar op één X48 MoBo tegengekomen. Van het onlangs door aquila2 gereviewde productreview: MSI X48C Platinum review door aquila2. De mogelijkheid lijkt mij een aardige USP!

Waar komt de naam Asus P5E64 WS Evolution eigenlijk vandaan? Is het bord bij uitstek geschikt voor een 64 bits OS? Geen enkele verwijzing naar de X48?

Ik dacht dat alle (nieuwe) X48 (zijn er oude dan...) MoBo met de ICH10R uitgerust werden. Maar dit is de tweede keer dat ICH9R tegenkom. Waar worden die nieuwe Intel chips dan voor gebruikt?

De IDE-controller verliest steeds meer terrein. Daarom zal die wel zo onmogelijk geplaatst zijn (sluitstukje). Dit was al het geval op mijn P5B. Ik denk dat de aansluiting binnenkort helemaal niet meer te vinden zal zijn op de nieuwe MoBo's.

De OC-mogelijkheden zijn indrukwekkend. Asus is daar toch een van de grote meesters in blijkt maar weer.

Heel veel plezier van je nieuwe MoBo. Bedankt voor de review.
Nog vergeten: Het is trouwens ook nog mogelijk om de sassaby kaart van asus te gebruiken zodat je ook nog SAS hardeschijven kunt gebuiken.
Prima review. Suggestie is om een deel van de tekst die je hier als reactie plaatst, op te nemen in je review. Plaatjes van het moederbord in je review vind ik persoonlijk ook iets toevoegen, vooral van het totaalbeeld van bovenaf en van de aansluitingen.
Hoi Hans

Ik heb dit moederbord nu, alleen dan de professional edotion, met de Q8300 en ik wil mijn cpu overclocken. Ik las in jouw advertentie dat jij het over de loadline calibration had en jij had hem op perfomance mode, alleen kan ik hem alleen op automatisch, uitschakelen of inschakelen aanpassen. Weet jij welke mode gelijk is aan de perfomance mode??

Mvg Ozgur