Specificaties Socket 775 met Intel X48 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI X48C Platinum Review

aquila2 8 augustus 2008, laatste update op 17 november 2015, 22.063 views

MSI X48C Platinum

Pluspunten

• 2x PCI-E 2.0 x16 voor Crossfire
  • M-connector's
  • Ondersteuning DDR2 en DDR3
  • Sycthe infinty/Mugen past er op

Minpunten

• Het kleine koel blokje "naast/boven" de socket
  • De oude update software word nog aangeboden om te downloaden

Layout Score: 5
Update 1 is gedaan op vrijdag 26/06/08
Update 2 is gedaan op vrijdag 8/07/08

Algemene beoordeling:
Ik heb deze mobo overgenomen van een tweaker die hem goedkoop had kunnen kopen bij azerty door een prijsfout bij hun. Alles was ongeopend.
Mijn oude mobo een, GigaByte EP35-DS3R, was ik altijd zeer tevreden. Goed, stabiel en makkelijk overclocken. Dit ga ik natuurlijk ook testen bij dit moederbord.
En nu heb ik de mogenlijk heid voor Crossfire.
het volgende zit allemaal in de doos.
  • 1 Crossfire kabel
  • 4 sata kabels
  • 2 converters een van molex naar sata
  • een IDE kabel en een floppy kabel
  • een I/O shield
  • 2 driver cd's, 1 voor XP en 1 voor Vista
  • USB met Firewire bracket
  • M-connectors
  • 2 keer een DDR2/DDR3 Switch Card
  • Handleiding en een Quick Guide
Mijn eerste indruk van het moederbord vind ik het vreemd. volgens de afbeelding op de site van MSI moet de Koeling met coolpipes op houden bij Southbrige chip.
Maar als ik het bord zie gaat de koeling nog door naar een ander chip. Maar er zit helemaal geen chip, alleen wat dubbelzijdig tape om de koeling op zijn plaats te houden.
Het andere moederbord van MSI met de X48 chipset heeft hier wel een chip zitten.
Dat moederbord heeft 2 extra PCI-E sloten, die volgens de site PCI-E 2.0 x16 moet zijn. Waarom er onnodig koper op zit snap ik niet. Koper is niet goedkoop.
Verder zit er op de koeling ijzeren naam plaatjes met teksten MSI en Circu-Pipe.
Hier zat een plastic doorzichtige sticker op als bescherm laag tegen krassen denk ik.
Een groot nadeel is dat ik dit met geluk heb ontdekt. Anders had ik het zo in gebouwd met weet ik wat voor gevolgen. In de handleidingen staat het er niet in.
De tekst met XMP is de waar de extra koeling zit

Featureset:
De Featureset is gewoon goed. DDR2 en DDR3 geheugen onder ondersteuning.
2x een PCI-E 2.0 x16 slot. veel moederborden hebben de volle 16 lanes niet.
verder zijn anderen dingen aanwezig de meeste high-end moederbord hebben.
zoals 7.1 kanaals audio, FireWire, eSATA, Raid, verder kan je je systeem aanzetten zonder schroever draaier of kast, door middel van een knopje onboard. verder heeft de mobo bios reset knopjes, op de mobo zelf en bij de back panel I/O ports. handig hoef je je kast niet open te maken om te resetten. Alleen misschien jammer dat er geen extra LAN aansluiting opzit.

Layout:
Voor dat ik hem inbouwden
Over de layout kan ik nog niet echt veel zeggen. Dat komt pas als ik hem heb ingebouwd.
Wat wel kan zeggen dat het bord er qua layout iets beter uit zit als ik het vergelijk met mijn
GA-EP35-DS3R. De sata porten zitten onder een hoek van 90 graden en zo als de IDE aansluiting.De floppy drive aansluiting zit helemaal onder op. De reset en aan/uit knopjes zitten op handige plekken als ik het zo bekijk. dat als ik me 8800GTX inbouw er ook nog bij kan, dit geld ook voor de sata porten van wegen dat ze onder een hoek van 90 graden er op zitten.
Waar ik ook erg benieuw naar ben is of mijn Scythe Infinity/Mugen er op kan door de enorme koeling. Wat verder vreemd is, is dat aan de linker kan van de socket een heel klein koel blokje zit voor de stroom toevoer van de cpu. terwijl het andere koel blok enorm groot is en drie cool pipes heeft.
Update 1 dus na dat ik hem inbouwden
Mijn Scythe Infinity/Mugen past er net op er zit 3mm ruimte tussen cpu koeling en de chipset koeling. Aangezien ik geen floppy drive gebruik weet ik niet of die "te laag" zit voor in grote kasten. Ook kan ik nog "makkelijke" bij de reset en aan/uit knopjes. De M-Connectors zijn verloop stukjes voor aansluitingen voor leds van de kast en de aan/uit en de reset knop op de kast. Bij Asus heten dit Q-connectors. zal me niks verbazen als van elkaar is afgekeken. maar het is best handig.

De ruimten tussen de koelingen

dit is de foto van de site van MSI zelf komt niet over een met de werkelijkheid
van wegen de koeling die er op zit

Prestaties:
Na dat ik de mobo heb ingebouwd presteert die naar verwachting.
ik draai er nu een kleine 2 dagen op met een OC. Raid heb ik nog niet getest. maar uit andere review's kan je lezen dat de ICH9R geen slechte prestaties heeft. Onboard geluid klinkt zeker niet slecht. Dat er bij sommige dure Mobo's lossen geluids kaarten worden mee geleverd lijkt mij puur marketing. Deze Realtek chip doet gewoon goed zijn werk.

Stabiliteit & betrouwbaarheid:
De DDR2/DDR3 Switch Card's gaan makkelijk los zitten zo dra ik me pc verplaatsten. Met als gevolg dat die niet meer boot .Dit komt door de lanparty die afgelopen dagen had. Nu word mijn pc niet meer verplaatst. De DDR2/DDR3 Switch Card's hebben 2 kanten 1 met DDR3 kan en een DDR2 kant. Als je DDR2 geheugen gebruikt moet je de Card in een DDR3 slot doen en precies anders om voor DDR3.

Overklokbaarheid:
In de bios heb je een apart onderdeel voor Over Clocken zoals verwacht. Dit onder het kopje
"Cell Menu". na 2 min spelen heb je al door hoe het werkt. en er achter ben gekomen dat het
bios reset knopje bij de I/O erg handig is. Het handige van het OC'e is dat je de FSB aanpast en verder alle voltage en geheugen settings op auto zet. Behalve de DRAM:FSB verhouding die je 1:1 wil hebben. Later als je overclock stabiel blijft te zijn met de auto settings kan je proberen om je voltage omlaag te brengen en strakkere geheugen timeings in te stelen.
Update 2: overclocken met DDR3 geheugen
Na wat prijzen te hebben vergelijken kwam ik uit op het geheugen van OCZ. Dit was relatief goed koop vergelijken met ander DDR3 geheugen. Het geheugen heeft een snel heid van 1600Mhz en met CL8-8-8 timings. De volle geheugen snelheid van 1600Mhz zou nooit kunnen benutte. Want een FSB van 800Mhz is wel erg hoog. Het geheugen loopt nu op 888Mhz in plaats van 1600.
Mijn E8400 loopt nu op 4Ghz met een FSB van 444Mhz.
Waarom dan zo snel geheugen ? Het is altijd handig als ik nog hoger wil overclocken. 1 Ding weet ik zeker ,als de oc niet stabiel blijkt te zijn ligt het niet aan het geheugen. Verder dat ik altijd nog in de toekomst kan gebruiken als ik ga upgraden. Dit geheugen veroudert niet zo snel.
Mijn oude geheugen Kingston ValueRam wat op 800Mhz liep trok geen 444MHz of (888Hmz) hoe het ook wil zien Het overclocken duurden nu wat langer om de oc stabiel te krijgen op 4Ghz. Op 3,6Ghz kon ik alles nog op auto zetten. Nu moest ik handmatig het voltage kiezen ,das is 1.35v. Maar dat was ook alles. Vergelijken vond mijn Gigabyte makkelijker werken in de bios dan met dit moederbord. Daar kon je in alles in type hier moet je alleen plus & min in drukken.

Compatibiliteit:
Ik vind het jammer dat je niet alle fan's kan aansturen in de bios.
Alleen Fan 2 en de CPU fan. De andere 2 fan aansluitingen niet.
Verder kan je je Bios Flashe zonder floppy drive. maar gewoon onder windows.
MSI heeft een update/driver programma wat voor je uit zoekt of er nieuwe drivers zijn.
Handig programma. Van het programa is er een nieuwe update uit. Deze update moet je downloaden via MSI, maar op de site staat er nog de oude versie. Na wat zoeken en wat herinstallaties van het programma had ik uiteindelijk de goede versie.
Ondersteuning via site gaat beter dan die van asus en gigabythe. MSI is snel met downloaden van nieuwe software en updates. waar het bij asus en gigabythe wel eens heel lang duurden.
De mee geleverde overclock software zit er qua lay-out niet uit. Onlogische buttons ik heb liever
en soort van bios lay-out, daar weet je te minste waar je ben.

Dit moeder met de x48 chipset is niet veel anders dan een P35. alleen kan je er Crossfire op draaien verder bied die ondersteuning voor DDR3 en 2, en officieel een FSB van 1600. veel P35 Mobo's kunnen een FSB van 1600 (niet officieel) ook makkelijk aan. dus als je niet geen crossfire gaat doen is een P35/45 meer dan voldoenden.

Er zullen nog best wel fouten in zitten. is niet raar ben dyslectische.
een word spelling controle haalt echt niet alles er uit. heb je grote verbeteringen mail me dat dan.
email staat in profiel.

Heb jij ook een MSI X48C Platinum?

Dit bord is RMA Azerty.
Ik heb er helaas niets dan problemen mee gehad!

MSI X48C
E8400
ATI HD3850
Corsair 750 Watt
G.Skill DDR2 1000 1ste Try-out
OCZ DDR2 800 2de Try-out

Na installatie geen probleem onder BIOS DEFAULT settings, maar een kleine verhoging van de FSB levert onmiddelijk problemen op:
Van 333 MHz naar 350 MHz is al niet te doen!
Het systeem blijft rebooten met het commentaar dat de overklok niet in orde zou zijn.

VCore CPU opgevoerd tot 1.4 Volt...
NB tot 1.58 Volt...

Heel soms lukt het dan om in Windows te komen waar je nog een rare verrassing wacht:
CPU-Z FSB geeft slechts de helft van de BIOS FSB.

Verder is het me opgevallen dat dit bord erg heet wordt!
Ondanks de fancy cooler IDLE zo'n 70 graden!

Enfin, het zal wel een maandag-ochtend bord zijn wat ik heb ontvangen. Ik hoop snel een goed exemplaar te ontvangen.
Heb je al wat gehoord? Misschien had je toevallig een brak bord gekregen?
Mooie review. Ik vind het altijd heel knap als iemand die dyslectisch is er zonder meer voor uit komt, maar vooral dat hij het lef heeft om zo een review te schrijven. In mijn ogen een review waar menigeen een puntje aan kan zuigen. Mijn zeer gemeende complimenten!
Voor ik verder ga ik zit hier met een laptop waarvan de "b" het op het toetsenbord niet doet. Dus links en rechts kan er wel eens eentje wegvallen, als ik er gewoon "overheen" typ.

Ik heb nog wel een aantal opmerkingen op je review:
Een aantal foto's zijn op de een of andere vreemde manier maar voor ca. de helft aangekomen bij T.net. Dat is jammer, zou je dat nog willen herstellen?
Dit zal wel iets met het productieproces en ontkoppelpunten te maken hebben. Als je naar een dashoard van een auto kijkt dan zie je allerlei plaatsen waar knopjes kunnen zitten, maar waar er geen zitten. Dit doen ze om maar één dashoard te hoeven maken die ze in verschillende modellen kunnen gebruiken. Dit scheelt heel veel in de kosten van het productieproces. Zo zou het hier ook kunnen zijn. Het maken van één heatpipe is dan veel goedkoper dan het maken van twee modellen en weegt ruimschoots op tegen de meerkosten van het stukje koper. Deze werkwijze (heel gewoon in verschillende productieprocessen) kom je echter maar heel weinig tegen bij electronica componenten, althans voor zover wij zien. Vroeger (en dat zal nog steeds wel zo zijn) bestelde je bij IBM een bepaald type AS400. As je deze computer ging upgraden kwam vaak een technicus met een "soldeerbout" langs die dan een paar draadjes omsoldeerde. Vanaf dat moment had je een veel krachtiger computer. Je had hem dus in wezen allang binnen staan, die gewoon (puur uit economy overwegingen) was gedowngrade naar jouw model.
Raid heb ik nog niet getest. maar uit andere review's kan je lezen dat de ICH9 geen slechte prestaties heeft.
Ik dacht dat X48 (vanweg de twee volwaardige x16 lanes) altijd uitgerust waren met de ICH10R (sowieso de R, want die geeft de RAID variant aan). De verschillen met ICH9R zijn qua performance minimaal.
Ik heb vroeger een ASUS-MoBo (K8N de Luxe, als ik me niet vergis) gehad met deze chip. Nu heb ik de P5B de Luxe WiFi. Deze laatste bezit de een Intel HD Max geluidchip, waarover ik niet zo tevreden ben. Over het geluid (en instelmogelijkheden) van mijn vorige MoBo (de Realtek) was ik wel altijd uiterst tevreden. Naar mijn idee worden de meeste aparte geluidskaartjes ook bij die HD Max geleverd. Maar helemaal zeker weten doe ik dat ook niet.
Niet echt ongewoon. Veel leveranciers hebben ook oudere versies op hun site staan. Dat is vooral handig als om de een of andere reden de nieuwe versie niet (goed) werkt. Bij ASUS ligt het nog wat complexer. Met het programma kun je geen update van de BIOS uitvoeren als er een nieuwere versie (die vervolgens niet gedownload krijgt) wordt gedetecteerd. Maar dat is misshien bescherming vanuit ASUS, het programma loopt nog wel eens fout zodat je je MoBo kunt RMA-en.... :)

Ik ben erg enieuwd naar je bevindingen als je straks de DDR3 chipjes hebt. Ik hoop dat je dan je review up-date met de nieuwe bevindingen.
als het goed is komen die morgen binnen :D
dank voor reactie , ik verander en maak morgen wel meer foto's
Het is een ICH9R Chippie. Als je via MSI de manual download staat het er in bij Mainboard specifications.
Zie ik daar mijn oude bordje ;)
gelukkig dat hij goed bevalt!

Mooie review Aquila2!

Edit:

Zeker vreemd dat MSI andere afbeeldingen opgeeft, dit wist ik niet maar ik heb hem dan ook maar paar uur thuis gehad de doos en niet geopend of hem opgezocht op internet naar pictures

[Reactie gewijzigd door pino85 op 25 juli 2008 20:59]

Ik heb dit bord bij alternate gekocht en het lukt me niet om vista geinstaleerd te krijgen.

Wat is jouw ervaring met vista?
foto's volgen nog. als iemand speciaal een foto van wil. geef het even door :D ze moeten nog gemaakt worden.
Duidelijke review, het is wel een veel goedkoper bord dan zijn directe concurentie (Asus, Gigabyte), was dus ook erg benieuwd of deze jou zou bevallen. Had dus ook bijna een bod gedaan op dezelfde advertentie ;-)
Misschien toch leuk om een paar foto's van je mobo in actie te zien in je kast.
Wat zijn M-connectors? ik kan er op Google niet direct iets over vinden...
vanavond volgt er weer een update en leg ik wel uit wat het is/zijn. En natuurlijk komen er ook foto's
Dat is erg irritant. Mijn FSB staat nu op 400. moederboord word wel warm 55 graden gemiddeld. Ik zou wel willen weten waar die sensor zit ,bij de NB of SB of weet ik veel waar.
Een hogere overclock kan ik nu niet draaien van wegen mijn geheugen. ik kan er misschien 5% extra uit halen. maar dat vind ik de moeite niet waard. Ik ben nu aan het sparen voor mooie DDR3 reepjes.
laat even weten als die terug is van de RMA of je het zelfde heb ?
over de gigabyte driver site probeer is giga-byte.nl much faster =) en XPM moet XMP zijn foutje kan gebeuren vooor de rest puike revieuw hier hebbe mensen nog wat aan als ze aan het twijfelen zijn complimenten :) btw gigabyte heeft ook bios update tool voor je moederboard genaamd @bios (wordt meegeleverd op DVD..)
Wil wel eens weten welke OC je uit mijn oude bordje kan halen ik volg je :) !

[Reactie gewijzigd door pino85 op 8 augustus 2008 14:21]

Alleen word mijn temp. nu al erg hoog 62 graden. misschien dat ik op dit voltage er nog wat uit kan halen. de Fan van me koeling kan altijd harder die draait nu op 1250rmp.
maar dat ga ik wel proberen als ik weer tijd heb. de 4Ghz is nu al meer dan voldoende