Creative X-Fi Xtreme Gamer Review

khv 20 juli 2008, laatste update op 20 juli 2008, 887 views

Creative X-Fi Xtreme Gamer

Pluspunten

• Mooi geluid met windows xp

Minpunten

• Waardeloze drivers

Drivers en support Score: 1
Aansluitingen Score: 4
Ik heb een tijdje geleden deze geluidskaart van Creative gekocht. Met als doel om voornamelijk Enemy Territory te spelen, inclusief het gebruik van Teamspeak. Natuurlijk wil ik mijn muziek spelen ook als ik aan het werk ben en dus wil ik dat deze kaart het op meerdere operating systems doet.
Ik heb meerdere schijven in mijn computer onder andere Windows 2000 professional, nou hier kwam al snel de eerste teleurstelling, deze kaart stuurt 2 van de 5 boxen aan, de drivers doen het niet goed op windows 2000, hoe lui en gierig kun je als bedrijf zijn.
Met windows Xp prof doet deze kaart het uitstekend, mooi helder geluid, toffe weergave als je aan het gamen bent. Vista heb ik tot nu toe niet hoeven gebruiken dus hoe de kaart daar op draait kan ik je niet vertellen.
Ik heb ook Debian Etch (linux) 64 bits en 32 bits draaien . Daar heb ik de beta driver (meer hebben ze niet) van Creative op geinstalleerd, au au au. Op hun site stond al dat je geen newbie moest zijn om deze driver te installeren, nou ben ik dat gelukkig niet. Maar dit is voor het eerst in mijn leven dat een driver ervoor heeft gezorgd dat Debian niet meer op wilde starten. Ik moest in single user mode erin om die bagger van mijn systeem te schrapen.
Wat is de waarde van een stuk hardware als er geen goede drivers voor zijn? Jouw keuze, ik heb die van mij gemaakt. Ik koop een andere kaart en nooit meer een van Creative.

Heb jij ook een Creative X-Fi Xtreme Gamer?

Creative kaarten zijn op zich goede kaarten. Alleen staat creative er om bekend dat ze nog wel eens wat problemen hebben met drivers. Sowieso is W2k Prof niet overal even goed ondersteund. Het is gewoon jammer dat ze mensen gaan aanklagen voor het verbeteren van hun software [_LINK_][_LINK2_]

Aangezien je zegt geen newbie te zijn had ik verwacht dat je dit wel zou weten, maar dat hoeft natuurlijk niks te zeggen. Het kan zijn dat je meer 'non-newbie' bent op een ander gebied. Maar goed, als je gaat voor goede werking met redelijk geluid, vergeet dan inderdaad creative. Als je gaat voor mogelijke (instabiele) werking met redelijk tot (zeer) goed geluid, dan creative. Ik heb al mijn hele leven gekloot met drivers, maar met creative kaarten heb ik nog geen last gehad.

Helaas voor jou heeft creative het grootste marktaandeel in geluidskaarten.

En nu even over de review:
Beetje kort, en argumentatie had wat beter gekund denk ik.
wie gaat nou nog een creative kopen ze waarderen hun klanten niet eens :S slechte drivers en express aantal feutures weg laten vallen, terwijl de kaarten het ondersteunen lekker hypocriet bezig.
Ik heb vroeger een sound blaster platinum gekocht, en daar ben ik nog steeds heel blij mee. Deze zit nog in een oude pIII kast. Ik had er dus helemaal niet bij stilgestaan dat hun xfi kaarten zooooo slecht ondersteund worden. Ik was een tijdje geleden in een computer winkel voor wat onderdelen en toen even snel een geluidskaart erbij gekocht. Gewoonlijk doe ik mijn research wel. Alleen in dit geval niet |:(
Ja de features op de doos zetten en er alleen gebruik van kunnen maken als je de juiste versie os van Microsoft hebt. Ik snap niet dat die die mensen van Creative zich zo graag alleen aan Microsoft binden :?
Door auteur verwijderd

[Reactie gewijzigd door noud op 27 september 2009 22:42]