Nokia E51 Zwart Review

GetaGrip 8 juni 2008, laatste update op 9 juni 2008, 4.753 views

Nokia E51 Zwart

Pluspunten

• Responsieve Gsm.
  • Goed Signaal Ontvangst.
  • Lange Batterij Duur.
  • Helder Display.
  • Doordacht GUI/Nokia Style.
  • Licht Gewicht.
  • HDSPA en WiFi

Minpunten

• Functies soms te diep weg gestopt in GUI.
  • Beperkte Camera.(geen AF/macro/2MP)
  • Installeren Software soms te omslachtig.
  • Memory kaart niet van buitenaf te benaderen.

Oké... in een tijd waar de Smart Phones je rond de oren vliegen, een review schrijven over een vrij traditionele business telefoon, is misschien niet zo "smart" - of gaat de Nokia E51 toch 'smarter' overkomen dan het op het eerste gezicht lijkt?

Het is niet mijn bedoeling om 'klakkeloos' te gaan copy/pasten vanaf review sites of Het Nokia E51 topic op Tweakers, mocht je alle in en outs van deze telefoon willen nalezen - stel ik voor het forum door te gaan spitten, waar je zeker de nodige informatie tegen gaat komen die je zoekt.

Deze review zal meer kijken naar de functies die ik gebruik en een aantal zaken qua gebruiksvriendelijkheid, functionaliteit in de praktijk en duurzaamheid van de E51.

Ook is het misschien handig om te vertellen dat mijn vorige telefoon een N70/6230 was, dus ook Symbian OS met vergelijkbaar GUI, etc.

Laten we eens kijken naar een overzicht van de Nokia E51:

SchermActieve Matrix, 16 miljoen[24bit] kleuren, 240 × 320 pixels,
aanpasbare helderheid
Camera2.0 megapixel, 4x digitale zoom
Video opname320 × 240, 176 × 144 of 128 × 96, 15 beelden per seconde,
lengte afhankelijk van het beschikbare geheugen
Spraakopnamehttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png
Sms/MMShttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png
Videogesprekkenhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png
Push to talkhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png PTT or PoC
Javahttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png MIDP 2.0
User Memory
Nand Memory
130 Mb/256 Mb
Sdram Memory
Uitbr. Memory
96 Mb/4 Gb Max
Memory Hot Swaphttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png
Blue Toothv2.0 met EDR [Enhanced Data rate]
Blue Tooth
Profile's
A2DP, AVRCP, BIP, DUN, FTP, GAVDP, GOEP, HFP,
HSP, OPP, SAP
Infraroodhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png 115 kbps
USB Datahttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png Usb 2.0/Kabel Mini USB
BrowserWAP 2.0 XHTML / HTML. Standaard geleverd met Nokia Maps.
E-mailhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png Support for POP3, IMAP4, and SMTP protocols, attachment viewers, dedicated email key, and LED indicator for new email messages
Muziek speler
Ringtones
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png Supports MP3, MPEG-4, AAC, eAAC+, WMA, AMR-NB en AMR-WB formats
FM radiohttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png Stereo ~[alleen via hoofdtelefoon/Blue tooth Headset]
Stereo Speakershttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a2/X_mark.svg/12px-X_mark.svg.png
Video spelerhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png Video streaming en playback met H.264 [MPEG-4], 3gpp, and Real codecs
Video opnemenhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png Video recording in H.263 (3gpp) en MPEG-4
Tril Functiehttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png
Hands Free Spkhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png
Off-Line Modehttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png
Voice dialinghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png
Accuhttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/fb/Yes_check.svg/12px-Yes_check.svg.png BP-6MT 3.7V 1050 mAh
Spreektijd
Standbye tijd
4.38 uren/13 dagen
Gewicht100 gram
Afmetingen114mm x 46mm x 12mm [4.49" x 1.81" x 0.47"]

[Eigenschap in Bold = Specificatie met Link toegevoegd met verklaring eigenschap]

Met een imposante lijst aan eigenschappen en mogelijkheden zal de E51 zeker niet onderdoen voor de gemiddelde smart-phone, zover lijkt het display de beperkende factor in deze, maar daar later over meer.

Wat zit er in de verpakking? de E51, Accu BP-6MT, oplader Travel Charger AC-5, USB Connectivity Cable DKE-2 (50 cm), Headset HS-47, CD-rom, gebruiksaanwijzing, Snel start gids en een schoonmaak doekje..... tevergeefs zoek ik naar de micro SD kaart, deze zit dus niet bij het pakket inbegrepen.

Wanneer je de E51 voor de eerste keer vastpak, voel je gelijk dat dit hele ontwerp met één doel voor ogen is ontworpen, degelijkheid in combinatie met design en mijn duim kreeg gelijk de vorm weer toen ik de bezitter was van een Nokia 6230, oude tijden herleven!

Als je de E51 aanzet met de knop aan de bovenkant, valt op dat het display erg 'crispy' overkomt in vergelijking met de N70, het volgende waar je aandacht naar uitgaat zijn een aantal wizards die je helpen met het overzetten van je gegevens van je oude Nokia of instellen van de e-mail, het is gebeurd voordat je d'r erg in hebt... erg prettig.

Wat betreft de verdere werking qua contacten/afspraken, etc is de werking bijna het zelfde als bij mijn eerdere symbian toestellen en met de Nokia GUI is er geen probleem om je weg te vinden binnen de E51, met het duidelijk verschil dat dit toestel zoveel sneller is dan de 'oudere' generatie ARM processoren, waar de N70 continue een vertraging had, reageert de E51 net zoals de 6230, snel en responsief, wat zeer zeker mede te danken is aan de kwalitatief goede toetsen in combinatie met een prettige positionering.

Nu we bijna alles gezegd hebben over de toetsen, is daar nog een ding over te zeggen qua verandering, alle PIM functies zijn direct te benaderen rondom de navigatie toets en met dubbele functie! Dus 1 x kort drukken op de kalender, is een overzicht van de week/maand, 1 x lang drukken brengt je in het scherm waar je een afspraak kunt maken, nog een keer drukken is terug naar het hoofdscherm, "blessed is the guy, who thought of that!" - Hulde!

Onderaan de Nokia E51 zitten nog drie sneltoetsen voor BlueTooth, Internet en de mogelijkheid de telefoon direct in het stil-profiel te zetten, wanneer de telefoon in het stil profiel staat en er komt een sms/e-mail binnen, dan zal er linksboven een blauwe led discreet oplichten.

Wat mij erg aanstaat aan de E51, is dat het gepositioneerd is als een "smart" phone, maar dat hij zich gedraagt als een normale telefoon, wil je smart? geen probleem, dan zijn de functies zoals internet/push mail en voip zo voor handen, wil je gewoon bellen/texten - dan wordt je niet lastig gevallen met allerlei zaken die daar niets mee te maken hebben.

Dus is het allemaal zo makkelijk om zaken in te stellen?, ja en nee.... de gebruikelijke functies zoals sms/mail over het internet is geen probleem, maar de mail for exchange functie om push mail te gaan gebruiken, gaat niet zonder de gebruiksaanwijzing te raadplegen.

Maar zoals deze dingen gewoonlijk gaan, als het werkt.... dan werkt het ook goed en gebruik dan ook de push-mail wanneer ik voor langere tijd op reis ga, d.m.v. Gmail te forwarden naar een mailtoweb account, dit alles kan ik goed benaderen via de internet mogelijkheden op de E51, zodat ik altijd controle houd over wat/wie er geforward moet worden.

Nu zie ik mensen denken, "internet" op zo'n klein scherm? ja, dus - maar inderdaad wel met een paar kanttekeningen, het scherm is inderdaad te "klein" om er fatsoenlijk een langere tijd op te browsen, maar voldoet wel om even je mail, online krant en andere zaken te checken.

En dat is precies wat Nokia voor ogen had, in mijn bescheiden opinie ;)

Dus ondanks al dit moois, was dit niet de reden waarom ik een E51 heb aangeschaft en kom ik op een punt waar veel verwarring over bestaat op internet: SAP oftewel Sim Access Profile.
Sim Access Profile is een BlueTooth profiel wat ontwikkeld is door Nokia en het mogelijk maakt om automatisch een virtuele sim te creëren in de carkit, inclusief alle contacten.

Voordelen?: telefoon accu gaat langer mee, meestal heb je een beter signaal ontvangst wanneer je aan het rijden bent en last but not least, je kan niet meer "vergeten" om de telefoon te pairen met de carkit, dit gaat automatisch - scheelt weer een boete en is inderdaad ten alle tijden veiliger in het verkeer.

Zo waar zit de verwarring dan? in tegenstrijdige berichten van review-sites, auto verkopers en Nokia zelf, vaak denken deze mensen dat de aanwezigheid van BlueTooth, vaak voldoende is om het werkend te krijgen en hebben nog nooit gehoord over diversiteit van de verschillende BlueTooth profielen, - als leek doe je dan al snel een miskoop en zit je met een car-kit zonder telefoon, zoals ik met mijn N70! (enige telefoon in de N-serie zonder SAP)

Gelukkig is er de Duitse Wikipedia, waar iemand 'proefondervindelijk' alle smart phones heeft getest die dit profiel hebben en ook heeft gekeken naar compatibiliteit tussen carkit fabrikant en verschillende telefoons.

Voor uitleg van de andere beschikbare Bluetooth profielen aanwezig op de E51, klik op het desbetreffende profiel in de tabel voor een uitleg via Wikipedia(Engels).

Dus is er nog wat te melden over de E51? - zeker wel, spraak kwaliteit is zeer goed en helder, volume van gesprekken is zeker voldoende, ook in lawaaierige omgevingen, zoals een café of langs een snelweg. Synchroniseren met Outlook is vrij straightforward met Nokia PC Suite, BlueTooth of Usb kabel maakt niet uit en nogmaals, de bouw kwaliteit en afwerking van de E51 is ruim voldoende en is zeer zeker geschikt voor alledaags gebruik.

Gebruiker geheugen is belachelijk veel, 130 MB als C: schijf en van de 96 Mb voor het OS, blijft na booten 48 Mb beschikbaar voor web of office applicaties. Verder kan de E51 uitgebreid worden met een micro SD geheugenkaart tot 4 Gb, maar zag op het internet al een E51 foto met 8 Gb user memory, dus een geheugen probleem zal op deze telefoon niet snel aan de orde zijn.

Verder de camera, tsja.... voor de een zal dit een bottle neck zijn en voor de andere een optie waar hij niet zoveel waarde aan zal hechten, voor mensen die een artikel willen lezen over alleen de camera, heb ik deze link gevonden. Zelf hecht ik niet zoveel meerwaarde aan de kwaliteit van een camera, omdat ik het meer als een visual memo gebruik en vaak gebruik als fun-gadget, daarentegen is 2 MP wel het minimum en had daar misschien wel wat verbetering gemogen.

Ik denk dat ik in 'grove' lijnen wel alles een beetje heb verteld en zal zeker wel wat 'kleine' zaken over het hoofd hebben gezien, maar in wezen is deze review ook bedoeld om een idee te krijgen van de 'overall' kwaliteiten van deze telefoon. Of laten we het zo stellen, als ik het niet vermeld heb - dan werkt het goed en is het mij niet opgevallen omdat ik al ervaring had met het Symbian OS/Nokia, dat neemt niet weg wanneer je de E51 aanschaft en overstapt van een ander merk, er wel eens een wereld voor je open kan gaan!

Verder hier de reviews van de sites die ik altijd raadpleeg wanneer ik een nieuwe gsm aanschaf.

allaboutsymbian.com en mobileburn.com

Update: [7-6-2008] aantal zaken toegevoegd i.v.m niet complete review.
Update: [8-6-2008] spelfouten gecorrigeerd.
Update: [9-6-2008] extra zin toegevoegd met verwijzing naar links van de profielen in tabel

• VW Passat Variant Premium Carkit
  • RikaLine Blue Tooth GPS

Heb jij ook een Nokia E51 Zwart?

Ik heb de mijne ook al iets meer dan een maandje, waarvan hij nu al minstens 2 weken binnen zit voor herstelling |:( (Mijn allereerste Nokia...) Ik kan me goed vinden in je review, maar ik vind de batterijduur toch wel heel beperkt in standby. Zelfs als ik er niet te zot mee deed, was de batterij na dik twee dagen volledig leeggezogen. (geen bluetooth, geen wifi continu etc) Dit vind ik toch wel een groot minpunt tov mijn K750i. Ook vind ik de bouwkwaliteit niet zo uitstekend als jij beschrijft, ik heb namelijk last van een kraakje iedere keer als ik de rechtse navigatietoets induw. Ik voel het plasticje dat het scherm beschermt ook iedere keer een beetje meebuigen. Voor de rest een zeer goed toestel dat ongelofelijk veel functies bundelt in zo'n formaat! _/-\o_
Ik heb inderdaad op het forum gelezen over deze krakende toetsen, maar heb daar geen last van - maar dat neemt niet weg, dat dit dus kan gebeuren.

Wat betreft je batterij, dat verbaast mij, hier een E51 die toch wel 5 dagen standbye staat met BT en WiFi aan en gebruik met de carkit genoemd in de review.

Misschien terug gaan naar de winkel(of contact opnemen met Nokia) en het probleem voorleggen, zodat je een nieuwe batterij kan proberen. Ik heb dit gehad met mijn N70, binnen 2 dagen helemaal leeg, zonder gebruik van de telefoon en heb toen netjes van Nokia een nieuwe batterij gekregen.

Hier de link voor Belgie: http://www.nokia.be/A4785001
Kan met de softwareversie te maken hebben.
Ik doe er met normaal gebruik een dag of 3 mee ongeveer. :)
zeer nette review (inhoudelijk)
Qua vorm zou je gebruik kunnen maken tussenkopjes, dat zou het echt afmaken :)
Dank je wel :) Maar met tussenkopjes, wat bedoel je daar mee?

Zoiets als wat ik heb gedaan als in de review van de case S21T ?, een bold inleiding ?
Je vertelt uitgebreid je ervaringen dat is erg goed, maar inderdaad aan de vorm kan je nog wel iets doen, dan ziet het er (veel) beter uit met dezelfde inhoud.

Waar je naar toe linkt is het ook niet helemaal. Er wordt bedoeld dat je hetgeen wat je nu bold in de tekst heb zetten boven de alinea zet en dan in de tekst gewoon maakt. Probeer ook niet te korte alinea's te maken. Kleiner dan 3 of 4 regels kan je beter vermijden dat ziet er namelijk onrustig uit. En om het helemaal af te maken zou je plaatjes kunnen toevoegen in je review. En eventueel een link naar een groter plaatje.

Om mezelf even als voorbeeld te nemen, wat er wordt bedoelt met kopjes: productreview: Canon Digital Ixus 70 Zilver review door Regeneration
NB. sommige alinea's zijn misschien zelfs wat lang bij deze review van mij, want te lang is ook niet goed uiteraard. 25 regels is ongeveer wel de max.

Het is misschien ook nuttig te kijken bij andere users met goede reviews:

Twee voorbeelden van users met goede reviews.

De inhoud is dus goed, maar aan de vorm kan je nog wat doen. Volgens mij moet dat wel lukken. :)
Thx, ga daar vanavond eens even voor zitten en eens kijken of ik dat nog praktisch kan toevoegen aan deze review.
Nette review imo, zelf ook dit toestel onwijs tevreden en kan me er helemaal in vinden..

Mis alleen het door jou genoemde schoonmaakdoekje in mijn doos ;)
Bij mijn E51 zat anders ook een schoonmaakdoekje :)
mooie review idd maar nog een klein puntje, ik denk dat als je kleine kopjes/indelinkjes maakt het iets overzichtelijker is...
hmmm, inderdaad een goed idee, vroeg me namelijk al af of het duidelijk genoeg zou zijn met alleen een verwijzing onderaan de tabel.

Maar nu ben ik toch een beetje in verwarring, bedoel een bullet? of begrijp ik het verkeerd?
je geeft als minpunt het internetten op de e51. hoewel dit natuurlijk erg minder is met een kleine scherm, lukt het bij mij prima! doe het volgende;

nadat je het url heb ingetikt druk op ok en vervolgens op 8. hiermee zoom je uit, ff wachten tot hele pagina is geladen en druk weer op 8 op de juiste plek. hiermee kun je dus in en uitzoomen op bepaalde gebieden. zelfs een artikel lezen op tweakers met tig aantal reacties gaat prima :)
Dank je wel voor de tip, wist ik nog niet. Zoomen deed ik gewoon via opties, maar jouw manier is inderdaad effectiever.

Maar ik doelde eigenlijk inderdaad op het formaat van het display en het gebruik van een browser, andere smart phones met een groter display, zullen toch beter voldoen qua internetten.

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 8 juni 2008 03:53]

Ik ben het helemal met je review-punten eens.
Dit is het fijnste toestel wat ik tot nu toe heb gehad! En ik kan hem iedereen aanraden.
Hij is veel sneller als de e50, die was soms echt irritant langzaam.
Klein minpuntje nog is de slechte reactie van de toetsen aan de zijkant.
Deze waren na een maandje al zo afgeslete dat je de pijltjes er niet meer op kon lezen!
(en ik ben/was er zeer zuinig op). :)

[Reactie gewijzigd door Caris op 8 juni 2008 11:04]

Vind wel dat de zijtoetsen erg snel slijten, deze waren bij mij na een maand al de hele icoontjes vanaf. Nu na 4 maanden, is de rubber helemaal door, en zo goed als weg 8)7
Ze zijn van een zacht soort rubber, zowiezo slecht te gebruiken, alleen met je nagel.
Testen ze die dingen niet eerst voor ze die op de markt brengen????????? :X
Zou je iets kunnen zeggen over de muziekkwaliteit via oordopjes via de 2.5mm jack. Ik heb hier niet zo'n goede reacties over gelezen.
Bedankt voor de review. Ik ben ook erg benieuwd naar de VOIP-mogelijkheden. Zou je daar iets meer over kunnen vertellen?