Origen AE S21T Review

GetaGrip 29 februari 2008, laatste update op 5 maart 2008, 5.524 views

Origen AE S21T

Pluspunten

• Wie van een soort "nouveau riche" houdt in zijn woonkamer en zeker verbazing wilt wekken bij bezoekers/vrienden, moet deze case kopen.... verder is de bediening als media center erg goed, d.m.v het touchscreen en geïntegreerde IR ontvanger.
  • De case is erg stil, wat zeker een voorwaarde is voor een HTPC setup, extra's als 2 jaar carry-in garantie door de fabrikant geven zeker een gevoel te maken te hebben met een A-Class product.

Minpunten

• Let goed op hoe je SATA aansluitingen op het moederbord gepositioneerd zijn, de Asus P5E gaf dus problemen met één van de 92mm intake fan's en deze heb ik moeten verhogen - wat dus resulteert in een plotselinge halvering van het aantal HD's wat je kunt plaatsen.(Nu vraag ik me toch af of er gebruikers zullen zijn die 10 stuks HD's gemonteerd hebben in deze case, maar toch....)

De Algemene Indruk van de Origen AE S21T is zeer goed, het begint al bij de verpakking, een extra kartonnen verpakking beschermd de eigenlijke verpakking van de S21T en het houd niet op.
Wanneer je de verpakking opent, is het eerste wat je aantreft twee witte handschoenen en de gebruiksaanwijzing, welk netjes ingesloten zitten op de bovenste piepschuim beschermlaag.
De case zelf zit netjes in een folie verpakt en er is genoeg ruimte om het normaal uit de verpakking te tillen.~[gewicht 9.8kg]

Op het ingebouwde scherm zit een beschermingsfolie en alle toebehoren[1] zitten in de case verpakt in een witte kartonnen doos, kabels zijn netjes opgerold en alle duimschroeven aan de achterkant zijn van verchroomd metaal... - dus schroevendraaiers kunnen nog even in de kast blijven.

Het eerste wat inderdaad opvalt is de bouwkwaliteit en afwerking, de boven plaat is zo'n 5mm dik, binnenkant is schoon en het is duidelijk dat er evenveel aandacht is besteed aan de binnenkant dan als aan de buitenkant - dit heb ik wel eens anders meegemaakt! In de binnenkant zien we 2x92mm low dB intake fans, 1x120mm low dB exhaust fan en kabels, printplaten voor de IR/Hub CFkaarten/bediening scherm. Een van de de twee intake fans zullen later voor problemen gaan zorgen in combinatie met mijn moederbord, maar daar later meer over.

"Thank you for purchasing this Origen htpc enclosure. We recommend that you read thoroughly before installation" en dat hebben we dan ook maar gedaan, het inbouwen is niet even schroeven en wat aansluitingen inpluggen en Off we Go! Aangezien de meeste kabels niet voorzien zijn van wat het doet en je dat dus in de gebruiksaanwijzing moet achterhalen met de PCB/cable reference diagram. Dit had wat mij betreft beter gekund - een stickertje kost niet veel en kan veel zoekwerk besparen. Zeker wat betreft de 12v aansluiting van het beeldscherm en de manier waarop je dit dus moet doen.

Voor de installatie van het moederbord is de motherbord tray bedacht, heel makkelijk met het monteren van alle koeler/VGA kaarten etc. De meerwaarde is hiervan maar éénmalig, want wanneer je de bekabeling gaat aansluiten, loop je bij problemen toch weer te klooien met ruimtegebrek.
Want het is meer werk om alle bekabeling los te gooien(zeker als je geen PSU met modulaire bekabeling hebt gekocht), dan maar even de lange pincet pakken en die éne kabel doorvoeren.

Wanneer je de tray weer in de case schuift, gaat het dus goed met de moederborden die hun Sata naar boven gericht hebben(A-Bit o.a. volgens mij) maar bij een Asus P5E zitten deze dus haaks en komen dan tegen de intake-fan.
Nu had ik genoeg verhoog stiften in bezit om dit probleem ter plekke op te lossen d.m.v. de fan zo'n 2cm te verhogen en de Sata kabels met een ty-rap op de bodemplaat te bevestigen. Opzich geen onaardige oplossing, maar voor een case van het ¤1000,- segment, mag je d'r van uitgaan dat je niet hoeft te gaan hobbyen. Dus Origen.... bij deze een puntje, want bij de specs staat niets over dit alles!

Wat verder opviel is de manier waarop je de HD's in de case monteerd, deze worden d.m.v. 3 rubberen nokjes verticaal in een sleuf geplaatst en daarna gefixeerd meet een bovenstuk wat je weer vastschroeft, daardoor hangen de HD's boven de intake fan's wat weer de koeling bevorderd en de rubbers zorgen voor geluidsreductie van de HD's - Erg gebruiksvriendelijk en doordacht!

Verder zijn er kleine dingen waar over nagedacht is, zoals de CF/USB/Firewire front panel aansluitingen, deze maken maar gebruik van één usb pin header en één firewire pinheader op het moederbord d.m.v. een hub die dit allemaal netjes aanstuurt.

Verdere montage was geen probleem, er is genoeg ruimte om voedingskabels netjes weg te werken, zelfs bij een niet-modulaire PSU.

Bij opstarten van de HTPC viel het mij gelijk op dat de case fan 's erg stil zijn, zelf met de bovenplaat verwijderd! Voor wat het waard is: de systeem temperaturen na 2 uur fim kijken op Full HD zijn 32 Celc. en ik heb geen enkele keer het gevoel gehad een ventilator gehoord te hebben in de stille passages(afstand is 3.5 meter tot aan HTPC)

Oké, de vormgeving: smaken verschillen (valt niet over te twisten :*) ) en veel mensen zullen dan ook zeggen dat de prijsstelling buitensporig is, maar als je het knopje indrukt om het scherm te laten zakken, hoor je een zacht elektromotor geluidje en that's it!, scherm terug is een zachte(haast beschaafde) plof, van rubbers tegen metaal - alles straalt degelijkheid uit. Ook het feit dat er een 12.1" scherm met een maximale resolutie van 1920x1080@60hz aanwezig is, is niet een vanzelfsprekendheid in de touchscreen HTPC scene tegenwoordig, volgens mij is S21T de enige op dit moment[29/02/2008].

Het scherm is erg response gevoelig, metalen touch pen is meegeleverd in de zijkant van het scherm, maar met de vinger bedienen gaat erg goed en instellingen zijn voldoende aanwezig om het naar ieders wens aan te passen.
Het installeren van de drivers is geen probleem en staat duidelijk beschreven in de gebruiksaanwijzing, wat wel weer vreemd is dat er geen cd meegeleverd wordt met de desbetreffende drivers - deze moet je van de Origen site downloaden.(voordeel: altijd de laatste versie, nadeel als je dus geen internet hebt, dan moet je naar de buurman)

Ik zal ongetwijfeld wat zijn vergeten, daarom deze links van HW sites die deze case aan de tand hebben gevoeld.

Tom's Hardware techPowerUP! Casemodder.de Teschke.de

Sheers - GetaGrip

[1]1xRemoteController MCE met Batt./1xRemoteController scherm S21T met Batt./5xSata 44cm/5xSata 66cm/4xMolex verloopstukken/2xinfarood ontvanger verlengkabels/1x24 Pin met voedingsverloop voor scherm/1xVGA doorluskabel/1xFront DVD speler met HD/BR stickers/Rubberen schroeven voor 10x Hard Disk en schroeven met flensjes voor monteren moederbord/1xVGA aansluiting voor scherm(zit gemonteerd in case)

Heb jij ook een Origen AE S21T?

Enorm gave kast, alleen die prijs....
Waar gebruik jij het scherm voor? heb je een speciale app voor het scherm? of gebruik je het scherm gewoon als clone?
Sorry dat ik zo laat reageer, zie nu pas je reactie :)

Geen speciale applicatie voor het scherm, ik gebruik een zelf geschreven mediaportal user interface die met de meegeleverde drivers voor het scherm functioneert.
Verder is het scherm als primaire ingesteld [1280x800@60Hz] en mijn Full HD scherm als extended desktop[1920x1080@60Hz], programma's zoals Powerdvd, slideshow software en FF starten automatisch in de extended mode.

Ik gebruik het puur voor BR en afspelen van mijn muziekcollectie, Radio, fotobeheer etc.

Verder hangt er een MX air aan en een Dinovo Edge van Logitech.

[Reactie gewijzigd door GetaGrip op 17 mei 2009 23:31]

ook even een vraagje.

hoe sluit de beeldscherm aan op een grafiesche kaart zoals een hd 4350 (gewoon als voorbeeld) hoe doe jij dat ????
ik gok met de bijgeleverde vga kabel (zie foto 1)
Hoi even een vraag.. hoe heb jij de geintrergreerde IR ontvanger aangesloten?
Was dit bij jou een aparte losse kaart? Of zit deze bevestigd aan het chassis..
Mvg
Wat een super vette kast, alleen erg jammer van de hoge prijs, maar die dan wel een beetje rechtvaardig te noemen. Verder leuke review :)