Adata Superior S102 Pro 16GB Grijs Review

JoWannes 29 april 2013, 607 views

Adata Superior S102 Pro 16GB Grijs

Pluspunten

• Snel, zoals geadverteerd
  • Stevige, degelijke en stijlvolle aluminium behuizing
  • Voordelige keuze

Minpunten

• Er zijn kleinere USB sticks

Ik heb de voorloper van deze stick, de Adata Superior S102 16GB Grijs (zonder Pro) al een tijdje in bezit en ben zeer te spreken over dit stickje, zoals blijkt uit mijn review ervan.

De belangrijkste voordelen van dat stickje:
  • Relatief snel
  • Goedkoop
  • Stevige aluminium behuizing, degelijk en stijlvol
Toen ik recent op zoek ging naar een bijkomende USB stick, dacht ik dan ook meteen terug aan de Superior serie van Adata. Ik kocht zonder nadenken deze opvolger, die betere specificaties kent tegen een nog scherpere prijs.

De specificaties van Adata zelf vind je in de onderstaande afbeelding, maar in essentie komt het voor het 16GB model neer op:
  • Read: up to 100MB/s
  • Write: up to 25MB
  • Dimensions: 62 x 19 x 11mm

Vergeleken met het oude model kan deze volgens de specs tot 32MB/s sneller lezen en tot 7MB/s sneller schrijven, en is de stick een centimeter korter. Netjes! :)

Omdat medeTweaker PatrickPR deze stick al een aan uitgebreide test d.m.v. HDTune onderworpen heeft, heb ik als benchmark voor CrystalDiskMark gekozen.

Mijn moederbord heeft 2 USB 3.0 controllers, eentje via de Intel Z77 chipset, en een extra ASMedia controller. Ik heb beide getest, er blijkt geen noemenswaardig verschil in performantie te zijn:

Ik kan enkel concluderen dat Adata opnieuw zijn beloftes waarmaakt: de prestaties liggen geheel in lijn met de opgegeven specificaties en zijn meer dan behoorlijk voor een USB stick in deze prijsklasse.

Ter referentie, benchmark van het vorige model:

De random 4K leessnelheid heeft jammer genoeg wat moeten inboeten, maar de boost in sequentiŽle lees- en schrijfsnelheid maakt dat wat mij betreft goed. :)

Deze stick presteert prima en maakt de opgegeven specificaties waar. De prijs is scherp voor de geboden prestaties en de degelijke afwerking met aluminium behuizing. Een aanrader! :)

Heb jij ook een Adata Superior S102 Pro 16GB Grijs?