Adata Superior S102 Pro 16GB Grijs Review

PatrickPR 28 december 2011, laatste update op 28 december 2011, 3.576 views

Adata Superior S102 Pro 16GB Grijs

Pluspunten

• Snel
  • Betaalbaar
  • Stevig uiterlijk
  • Bevestiging voor dopje

Minpunten

• Geen lampje
  • Onjuist opgegeven grootte
  • Stick wordt wat warm

Dit is mijn eerste review op Tweakers.net. Ik sta open voor opbouwende kritiek maar kraak het aub niet volledig af.

Om mijn flexibiliteit ten opzichte van een enkele 2,5" harde schijf wat te vergroten heb ik besloten om deze USB stick aan te schaffen. Deze stick biedt een hoop ruimte voor een betaalbare prijs, inclusief de snelheid van USB 3.0. Daarnaast was het ook nog een leuk kadootje onder de kerstboom. Door de aanschaf kan mijn 'oude' 4 GB Sandisk Titanium stick ook een ander doel dienen.

Specificaties
De Adata Superior Pro beschikt over een USB 3.0 interface waarmee hogere snelheden kunnen worden bereikt. Volgens de website van Adata heeft de Superior Pro de volgende eigenschappen:

Uit de tabel blijkt dat een verdubbeling van de opslagcapaciteit ook een verdubbeling van de schrijfsnelheid zou moeten zijn. Om te controleren of dit waar is zouden reviews van andere modellen moeten worden vergeleken.

Verpakking
De verpakking bestaat uit een simpele blisterverpakking. Niet veel spannends.De uitvoering en kleurgebruik zijn zoals we vaker zien bij Adata-verpakkingen. Niet onbelangrijk, de verpakking vermeld dat Adata een levenslange garantie geeft bij deze USB stick.

De verpakking van de USB stick

Eerste indruk
Bij het uitpakken voel je meteen dat je een stevige USB stick in je handen hebt. De aluminium behuizing voelt solide aan. De body is donkergrijs terwijl het dopje zwart is. Op de voorkant staat de fabrikant, het typenummer, de grootte en de vermelding dat het om een USB 3.0 stick gaat. Als laatste is de voorkant voorzien van de opdruk 'Pro' om aan te geven dat het hier om de Pro-versie gaat van de Superior.

De voorkant van de USB stick

De achterkant is niet voorzien van een opdruk. De stick is niet voorzien van een lampje om de activiteit aan te geven. Persoonlijk vind ik zo'n lampje altijd wel handig, maar vind het tot nu toe nog geen gemis.

De achterkant van de USB stick

Het dopje klikt stevig vast op de stick. Het dopje kan tijdens gebruik op de achterkant worden geklikt. Daarnaast heeft de achterkant ook een oogje om een touwtje aan te maken. Echter is het dan niet meer mogelijk om het dopje op de achterkant te klikken.

De opgegeven opslagcapaciteit is 16 GB. De beschikbare capaciteit is 14,7 GB. Daarnaast is te zien dat de capaciteit ook 'slechts' 15.812.456.448 bytes is. Deze USB stick zou daarom geen '16 GB stick' mogen heten. Zelfs volgens de definitie van 1 GB=1.000.000.000 bytes (die fabrikanten altijd hanteren) klopt de werkelijke grootte niet met wat er wordt opgegeven. De capaciteit zou minstens 16.000.000.000 bytes moeten zijn. Windows gebruikt de definitie 1 GB=2^20 bytes=1073741824 bytes.Deze USB stick komt dus ongeveer 200 MB te kort.

De werkelijke grootte van de USB stick. Let op de capaciteit weergegeven in bytes, dit zou minimaal 16.000.000.000 bytes moeten zijn.

NB. Voor bovenstaand stukje heb ik gebruik gemaakt van de reviews van TERW_DAN en mm1985 over respectievelijk de AdataNobility N005 64GB en de AdataNobility N005 16GB. Bij deze sticks is het verschil echter groter.

Benchmarks USB 3.0
Ik heb de stick geformateerd als NTFS. Als eerste heb ik met HD Tune Pro de Adata stick getest op de leessnelheid en de file benchmarks. Voor de file benchmarks heb ik gekozen voor een file lenght van 16MB, 64MB en 256MB. Dit omdat een grote USB stick denk ik wat meer wordt gebruikt voor grotere bestanden (ISO's e.d.) en muziekbestanden die ook tegen de 16MB kunnen zijn. De USB stick is in alle benchmarks aangesloten op een USB 3.0 poort achterop het moederbord.

HD Tune Pro read benchmark

Uit de HD Tune Pro read benchmark blijkt dat de leessnelheid lager is dan het opgegeven maximum van 100 MB/s.

HD Tune Pro 16MB benchmark USB3.0

HD Tune Pro 64MB benchmark USB3.0

HD Tune Pro 256MB benchmark USB3.0

Uit de HD Tune Pro file benchmarks komen naar mijn idee grillige grafieken naar voren. Ik had verwacht dat de stijgende lijn wat constanter zou zijn. Over de snelheid ben ik in ieder geval tevreden.

Atto read/write benchmark USB3.0

De Atto benchmark is naar mijn idee dan wat weer constanter in de schrijfsnelheden. In de leessnelheden is ook hier weer een wisselend patroon te zien.

Benchmarks USB 2.0
Ik merk bij andere reviews dat er vaak wordt gevraagd naar benchmarks waarbij de stick op een USB 2.0 poort wordt aangesloten. Bij deze heb ik ook hier wat testen opgenomen. De uitgangspunten zijn hetzelfde als bij de USB 3.0 benchmarks.

HD Tune Pro read benchmark USB2.0

Uit de HD Tune Pro read benchmark komt duidelijk de limiet van de USB2.0 interface naar voren.

HD Tune Pro 16MB benchmark USB2.0

HD Tune Pro 64MB benchmark USB2.0

HD Tune Pro 256MB benchmark USB2.0

Ook als de stick op de USB2.0 poort is aangesloten laten de HD Tune Pro file benchmarks een grillig patroon zien. Ik had hier verwacht dat de limieten van de USB2.0 interface duidelijk naar voren zouden komen, maar niets is minder waar.

Atto read/write benchmark USB2.0

De Atto benchmark laat hier wel het verwachte patroon zien. De afwijkingen zijn hier in zowel de lees- en schrijfsnelheden kleiner. Opmerkelijk is dat de resultaten van de Atto benchmark iets hoger liggen dan de corresponderende resultaten uit de HD Tune Pro file benchmark.

Benchmarks real life USB 3.0
Voor een real life benchmark heb ik twee schrijfacties uitgevoerd. De eerste is een verzameling muziek van 225 bestanden en 1,39GB groot. De tweede is een ISO-bestand van 7,76GB groot. Na iedere schrijfactie heb ik dezelfde bestanden vanaf de stick gekopieerd naar de harde schijf. De harde schijf is in deze een OCZ Vertex 2 60GB SSD.

Verzameling schrijven

Snelheid: 24,2 MB/sec

ISO lezen
Tijd: 2m00s
Snelheid: 64,7 MB/sec

Opmerkelijk bij alle benchmarks is dat de snelheid initieel heel hoog is, maar daarna gestaag terug zakt naar een stabiele snelheid. Ik denk dat dit te wijten is aan het Windows besturingssysteem. Voor de rest ben ik tevreden met deze snelheden.

Vergelijking Sandisk Titanium 4GB
Voor de volledigheid heb ik ook een vergelijking gedaan met mijn huidige USB stick, de Sandisk Titanium 4GB. Voor de benchmarks is deze aangesloten op de USB 3.0 poort op het moederbord.

HD Tune Pro read benchmark

HD Tune Pro 16MB benchmark

HD Tune Pro 64MB benchmark

HD Tune Pro 256MB benchmark

Atto read/write benchmark

De Atto benchmark laat hier mooi de limieten van deze stick zien op zowel lees- en schrijfsnelheden. Opmerkelijk is dat de resultaten van de Atto benchmark beduidend hoger zijn dan de corresponderende resultaten uit de HD Tune Pro file benchmark.

De Adata S102 USB stick is een mooi vormgegeven, robuuste stick. Voor de prijs die je moet neerleggen krijg je een goede stick met goede prestaties. Het kapje kan worden vastgeklikt op de achterkant. De stick is iets groter dan gemiddeld maar naar mijn mening toch goed mee te nemen. De stick wordt tijdens gebruik wel wat warm, maar niet dusdanig dat dit mij tot zorgen brengt. Daarnaast heeft de stick ook geen lampje. Het grootste minpunt vind ik toch de foutieve grootte. Uit andere reviews van Adata USB sticks blijkt dat dit toch een groter fenomeen is dan een enkele stick of serie.

Heb jij ook een Adata Superior S102 Pro 16GB Grijs?

Goede review, maar probeer de plaatjes waarvan je nu alleen de URLs neergezet hebt, in te sluiten ;) met img tags
Bedankt voor je reactie.

Ik wist even niet zeker welke tags ik moest gebruiken. Het waren dus de verkeerde. Is inmiddels gefixed.
Ziet er mooi uit. 5 sterren
Mooie review, echter zou ik een paar plaatjes achterwegen laten. Nu heb je bijvoorbeeld de atto read/write, de 16mb hdtune en 64mb hdtune benchmark erin staan waar eigenlijk meestal ruwweg hetzelfde uitkomt. Goed dat je ze alle drie hebt gedaan, maar je zou ook kunnen volstaan met dit komt uit atto:-plaatje hier- uit hdtune (16/64mb) komt ruwweg hetzelfde maar wat grilliger, dat maakt je review wat compacter en makkelijker te lezen maar niet minder informatief.

Maar goed, dat is mierenneuken, prima review _/-\o_ .
Ben ik het niet mee eens. Hoe meer benchmarks hoe beter.
Op zich heb je wel gelijk wat betreft de lengte van de review. Het kan inderdaad wat rommelig over komen.

Echter, het weglaten van bepaalde benchmarks kan weer tot gevolg hebben dat mensen hier om gaan vragen of dat er weer wordt gezegd dat de review niet uitgebreid genoeg is. Het is dus altijd een beetje schipperen waarbij mijn mening is dat ik liever voor een uitgebreide review ga waar alles in zit, maar op een overzichtelijke en structurele manier. Dit heb ik ook altijd als ik andere reviews lees. Ik heb liever een uitgebreide waar ik even in moet zoeken maar waar ik uiteindelijk wel vind wat ik zoek.
Flinke review, fijn dat je er wat verschillende benchmarks tussen hebt gezet.
Wat valt er toch veel te vertellen over zo'n usb stickje :)
5 sterren.
Wel slecht van ADATA dat ze blijkbaar structureel die groottes gewoon verkeerd hebben staan, 'tzelfde als bij mijn 64GB stickje, hoewel het bij jou procentueel gezien weer een stuk minder scheelt.
Robuustheid kan ik beamen, die van mij heeft al een wasje meegedraaid...
De lagere leesnelheid kan natuurlijk ook met je USB 3.0 controller te maken hebben hè. Ik haal hier een veel constantere snelheid met deze stick.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 27 januari 2012 23:17]

Naar mijn weten leg ik in mijn review nergens een link tussen lage snelheden en de USB-controller. Sterker nog, ik zeg ook nergens dat ik vind dat deze USB-stick lage leessnelheden heeft. Daarnaast geef je in jouw reactie ook niet aan welke controller jij dan hebt. De rede waarom je deze reactie plaatst ontgaat me dan ook volledig en voegt totaal niets toe aan mijn review.
Dat kan best opgevat worden als dat je de leessnelheid laag vindt. Of dat het product in ieder geval in jouw ogen niet voldoet aan de specificaties van de fabrikant.

Overigens heb je gelijk dat ik vergeten ben te melden welke USB3.0 controller ik gebruikt heb. Dit is volgens mij de NEC PD720200F1.
Ik heb zelf een USB 2.0 aansluiting. De snelheden zijn erg goed te noemen. Schrijven 25MB, lezen een dikke 30MB. Usb 3 heb ik nog niet, hierover kan ik weinig vertellen.

Bouwkwaliteit: !Erg goed!, echter ben je het dopje wel zo kwijt! Er had wel een kleine verbinding tussen gemogen.
ik heb er 2 en eentje is corrupt binnen een half jaar, volgens mij is hij niet meer te repareren. bonnetje kwijt als iemand weet of hij nog te maken is, laat het mij weten svp
Een goede format zou misschien kunnen helpen, afhankelijk van wat je ermee gedaan hebt. Als je in de buurt woont van Hoensbroek (Limburg), wil ik best even voor je kijken, maar die kans lijkt me behoorlijk klein :)

ADATA bied echter levenslange garantie op deze stick. Ik raad je aan om ADATA even een mail te sturen over je probleem, en een reactie af te wachten. De kans is groot dat ze je gewoon een nieuwe toesturen (en de oude waarschijnlijk terug moet naar ADATA).
ze hebben de site geupdate met een online recovery programma en nu doet hij het weer http://www.adata-group.co...ain&page=ss_usbdiy&lan=nl
eind goed, al goed.

[Reactie gewijzigd door EndlessWaltz op 9 juli 2012 17:06]

Gewoon een goede review met alles er op en er aan! 4* van mij _/-\o_
Mooie review, dit is zeker een kandidaat voor nog aan te schaffen usb stick.

+2 :)