Specificaties 16GB USB 3.0-stick - Bekijk alle specificaties

Adata Superior S102 16GB Grijs Review

JoWannes 18 augustus 2011, laatste update op 22 augustus 2011, 1.649 views

Adata Superior S102 16GB Grijs

Pluspunten

• Prestaties
  • Degelijk gebouwd

Minpunten

• Iets groter dan de gemiddelde USB (2.0) stick.

Aangezien mijn trouwe Kingston DataTraveler 16GB onlangs (door iemand anders) mishandeld werd (:+), moest ik op zoek naar een gepast alternatief. Tijdens mijn zoektocht keek ik vooral naar de volgende factoren:
  • Prijs/prestatie-verhouding
  • Capaciteit >= 16GB
  • USB 3.0
Een snelle duik in de PW leverde een aantal mogelijke kandidaten op:

Het werd uiteindelijk de Adata Superior S102 (16GB USB3.0), omwille van z'n prijs, en de prima review die er reeds van bestond.

Specs

Omdat een plaatje soms meer zegt dan 1000 woorden:

(Plaatje uit die andere review gehaald, maar hier kan 't er wel volledig op :P ;))

Adata biedt via z'n website de volgende software ter download aan:
- OStoGO: "OStoGO software allows you install Windows 7 via USB Flash Drive"
- UFDtoGO: "The great companion software for your USB flash drive. Enable one to enjoy true mobility and leave no trace behind when work remotely from your office."
- Norton Internet Security 2011 (60 dagen)

Eerste indruk

De verpakking is karig, maar die zie je uiteindelijk slechts 1 keer. Niks mis mee, voor een product dat als prijsvechter in de markt gezet is.

De Adata Superior S102 is weliswaar wat groter dan de gemiddelde USB 2.0 stick van dezelfde capaciteit, maar ziet er desondanks erg stijlvol uit. Bovendien voelt hij erg stevig aan.

Het is een los dopje, dat de USB poort beschermt. Dat is natuurlijk gevoelig voor kwijtraken, al kan je 't dopje vastklikken achteraan de USB stick. Dat scheelt. :)

Benchmarks
Read benchmark op USB 3.0

Read benchmark op USB 2.0

Beide read benchmarks geven prima resultaten:
- Op USB 3.0 komen de resultaten exact overeen met de opgegeven specificaties.
- Op USB 2.0 presteert de stick bovengemiddeld

Het valt mij op dat mijn resultaten op USB 3.0 ietsjes (verwaarloosbaar) beter zijn dan die van mijn collega-reviewer, maar mijn resultaten op USB 2.0 zijn toch opmerkelijk beter. Allicht speelt de kwaliteit van de gebruikte USB controller hier mee?

Write benchmark
Ik plande nog een write benchmark te doen, maar daarvoor moet de partitie van de stick verwijderd worden. Dat is me echter niet direct gelukt: de gebruikelijke methode via Systeembeheer | Opslagbeheer liet me niet toe de partitie te verwijderen. Acronis Disk Director evenmin.
Jammer, maar dan testen we de schrijfsnelheid via file benchmarks.

File benchmarks

De leessnelheden blijven vrij constant, dat is mooi. Schrijfsnelheden schommelen, en vallen bij een kleinere filesize uiteraard lager uit.
Niets onverwachts, op de dip in de leessnelheid van de 16MB file na dan. Die bleef aanwezig, ook na meerdere tests. Hiervoor heb ik geen verklaring.

Voor de ge´nteresseerden, nog 2 grafiekjes:

Random access

De Adata Superior S102 16GB USB3.0 is een goedkope stick die prima presteert voor z'n geld. Hij is een maatje groter dan we tegenwoordig gewend zijn, maar is daardoor wel degelijk gebouwd. Hij maakt de beloofde specificaties meer dan waar. :)

• Asus P8P67 B3
  • Intel i5 2500K
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Adata Superior S102 16GB Grijs?

Leuk review, alleen zie ik (helaas) in deze resultaten nou niet echt veel prestatie winst in vergelijking met een USB 2.0 stick. 20 MB/s schrijven lukt een 2.0 stick ook met gemak, alleen het lezen is dan wel veel sneller. Maarja, twintig euro, de goedkoopste USB 2.0 16GB stick is 14 euro...
Een normale USB 2.0 stick schrijft sowieso niet met 20 MB/s!
De helft, als je geluk hebt. Snellere USB 2.0 sticks kosten opmerkelijk meer.