Specificaties 5GHz WiFi + router, 3x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Apple Time Capsule 500GB Review

L.N. 20 mei 2008, laatste update op 17 november 2015, 10.604 views

Apple Time Capsule 500GB

Pluspunten

• ingebouwde harde schijf
  • backupfunctie via Time Machine
  • USB-aansluiting voor externe harde schijf en/of printer
  • 5 Ghz band voor draadloos internet mogelijk
  • zeer stabiel
  • hoge snelheden zowel draadloos als met draad
  • zeer goed draadloos bereik
  • gemakkelijk in te stellen
  • veel instelfuncties

Minpunten

• zeer lage datadoorvoersnelheid interne harde schijf
  • Maar drie gigabit-poorten

Beheerbaarheid Score: 5

De Time Capsule is een draadloze router van Apple met een ingebouwde harde schijf van 500 GB of 1 TB. Hij is identiek aan een Airport Extreme N, maar dan met ingebouwde harde schijf. Daarnaast bezit de router 3 gigabit-LAN-poorten en is de router compatible met 802.11B/G/N, waarbij bij 802.11N draft 4 wordt gebruikt.

De Time Capsule naast de kleinere Airport Extreme N

Recentelijk heb ik een Apple Time Capsule gekocht om twee redenen:
- Het eerste was dat ik een HTPC heb gebouwd, waardoor ik een gigabitnetwerk wilde bouwen om de transfers van mij desktop naar mijn HTPC te versnellen. Mijn Linksys-router had geen gigabit en diende dus vervangen te worden
- Ik werk de laatste tijd ook freelance, waardoor een backup van bepaalde documenten zoals facturen erg belangrijk is geworden. De ingebouwde harde schijf van de Time Capsule is hier uitermate geschikt voor samen met Time Machine op de Macbook.

Daarnaast was er nog een reden, maar die is nogal subjectief. SInds de aanschaf van mijn Macbook ben ik zeer gecharmeerd van Apple. Niet alleen vanwege het design maar met name de logica achter OSX en de betrouwbaarheid van het systeem. Het is erg prettig werken. Na de moeite die ik heb moeten steken in het juist installeren van mijn Linksys router, wilde ik een router die gemakkelijk in te stellen is en ging er vanuit dat de Time Capsule dtaook zou bieden.

Featureset
Qua features springt er natuurlijk 1 ding duidelijk uit: het is een router met een ingebouwde harde schijf. Dit is een groot voordeel tegenover de meeste routers. Daarnaast is de Time Capsule gemaakt om (o.a.) backups te maken met behulp van Time Machine. Dit laatste is een stukje software in Leopard (=het besturingssysteem van Apple) dat met regelmaat backup maakt. De eerste backup is van de gehele harde schijf (of de delen die je wilt backuppen) waarna enkel de wijzigingen worden opgeslagen. Dit gaat dus behoorlijk snel, maar heeft als grote voordeel dat je ook bestanden kunt terug zetten die vervolgesn nog veranderd zijn. Ik zal een voorbeeld geven:
- Op maandag maak je X.doc en deze wordt diezelfde dag gebackupped via Time Machine
- Op dinsdag pas je X.doc aan en ook hiervan wordt een backup gemaakt.
- Woensdag bedenk je dat de versie op mandag die je van X.doc hebt gemaakt toch beter is dan die van dinsdag. Met behulp van Time Machine kun je dan de maandag-versie van X.do cterughalen (en als je wilt kun je donderdag weer de woensdagversie terughalen). De harde schijf is gemakkelijk te gebruiken door Windows-systemen en daarvoor zijn geen aparte partities op de Time Machine nodig.

Als tweede belangrijke feature is dat je het 802.11N netwerk ook op de frequentie 5 Ghz kunt zetten. Dit zorgt niet alleen voor een beter bereik en hogere snelheid, maar zorgt er ook voor dat netwerken op 2,4 Ghz niet jouw netwerk storen.

Als derde belangrijke feature zit er een USB-poort op de Time Capsule die gebruikt kan worden om een externe harde schijf of een printer aan te sluiten. Via een normale USB-hub kunnen zelfs meerdere apparaten worden aangesloten. De printer en harde schijf verschijnen direct in Leopard en zijn eenvoudig in te stellen voor Windows-systemen. Zoals bij bijna alle printerserver wordt alleen printen via het netwerk ondersteunt, scannen is niet mogelijk.

Daarnaast beschikt de Time Capsule over alle features die je mag verwachten, zoals NAT, MAC-filters, de laatste beveiligingsinstellingen voor draadloze toegang etc. Deze zijn in de meeste routers aanwezig en ik heb er nog geen functie kunnen ontdekken die niet in Time Capsule zit. Gewoon zeer compleet!

De Time Capsule heeft een gigabit uplink, in tegenstelling tot veel van de goedkopere routers die wel gigabit LAN-poorten hebben, maar een 100 Mbit uplink. Opmerkelijk is wel dat de Time Capsule maar 3 gigabit poorten heeft, terwijl andere router er 4 hebben. Dat is gelijk ook de reden waarom ik de featureset op GOED heb gezet en niet op ZEER GOED>

Bereik en Prestaties
Het draadloze bereik is zeer goed, beter dan mijn Linksys WRT54GS. In mijn hele appartement (ongeveer 70m2) heb ik volledig bereik, ondanks dat er soms 4 of 5 muren tussen zitten. Ook bleef ik overal bijna 802.11N snelheden halen. Een klein nadeel is wel dat dat bij een gemengd netwerk, bv 2 laptops, 1 met 802.11G en 1 met 802.11N, de laagste snelheid voor beide laptops geldt, in dit geval dus 802.11G. Dit doet bijna elke router, echter wordt dit bij reviews van de Time Capsule vaak benadrukt, vandaar dat ik het hier even noem.

De prestaties via het gigabit netwerk is gewoon heel goed. Ik haal 50-60 MB/s, waarbij de harde schijf de limiterende factor is en niet het netwerk. Dit gaat met een regelmatige en continue snelheid. Geen echte pieken of dalen. Zeer stabiel dus!

MAAR (ja in hoofdletters) er is 1 groot probleem, eigenlijk veel te groot. De snelheid van de interne harde schijf van de Time Capsule is traag. Bij het kopieren van bestanden naar de harde schijf haal ik maximaal 16 MB/s met een gemiddelde van 6 MB/s. Bij kleinere bestanden wordt de snelheid nog lager. Ook bij het lezen van bestanden zijn de snelheden ongeveer hetzelfde. Dat is natuurlijk onacceptabel laag voor een harde schijf met een gigabit aansluiting. Dit is een probleem waar veel gebruikers last van hebben, hele forums staan er vol over. Apple is met het probleem bezig, maar heeft tot nu toe geen oplossing kunnen bieden.

Betrouwbaarheid en Stabiliteit
Hier kan ik heel kort over zijn: beide zijn g ewoon heel goed. Tot nu toe heb ik nog geen wegvallende draadloze verbinding gehad. Ook met draad is alles perfect stabiel. Via uTorrent en DC++ heb ik >400 verbindingen simultaan gelegd en alles bleef probleemloos werken. Ook is de router niet vastgelopen in de dikke week dat ik hem heb of zijn er problemen geweest met de instellingen. Dedataoverdracht blijft stabiel en haalt hoge snelheden zonder pieken of dalen.

Beheersbaarheid
In tegenstelling tot de meeste router heeft de Time Capsule geen webinterface, maar worden de instellingen via een ander programmatje ingegeven. Dit programma detecteert zelf de Time Capsule (IP-adres is niet nodig) en vervolgens kun je de Time capsule zelf instellen. Mocht je meerdere Time Capsule of Airport Extremes hebben, dan worden deze gelijk weer gegeven.

Het grootste voordeel van de Time Cpsule vind ik de logische indeling van de menu's, waardoor je de vele instelmogelijkheden gemakkelijk kunt vinden en logisch kunt instellen. Eigenlijk dezelfde voordelen die ik OSX/Leopard vind hebben tegenover Windows XP/Vista. Daarnaast denkt de Time Capsule met je mee: als 2 instellingen met elkaar in conflict zijn geeft Time Capsule dat aan en geeft tegelijk de meest logische oplossing aan.

Daarnaast kun je de Time Capsule op 2 manieren instellen, namelijk met een Wizard of handmatig. Niet nieuws, maar de wizard geeft meer mogelijkheden dan de wizards die ik bij andere routers ben tegen gekomen, zonder dat het de installatie ingewikkeld maakt. Een voorbeeld hiervan is het zeer eenvoudig instellen van de Bridge-mode.

Ik heb het gevoel dater net iets meer tijd aan de interface van Time Capsule is besteed dan aan de meeste routers. Zou zijn er net die kleine extra zaken die het een stukje gemakkelijker maken, zoals ook de al genoemde bridgemode. Misschien is het beste voorbeeld hiervan dat de installatie inclusief aansluiten en het instellen van NAT, draadloos internet met beveiliging, Time Machine en vaste IP's minder dan 15 minuten heeft geduurd.

Ondersteuning
Vanmorgen heb ik contact gehad met Apple over het probleem met de harde schijf. Apple is er mee bezig, maar kan niet zeggen of en wanneer het probleem wordt opgelost. Dat is natuurlijk neit wat ik wilde horen. Verder heb ik de kennis van de ondersteuning getest en die wisten snel en goed antwoord te geven op mijn vragen, vandaar de VOLDOENDE voor de ondersteuning.

Met een prijs van 275 is de Time Capsule alles behalve goedkoop. Die prijs wordt voor een gedeelte weer goed gemaakt door de interne harde schijf, maar toch blijft het een apparaat met niet de beste prijskwaliteitsverhouding. Toch vind ik de Time Capsule haar geld helemaal waard, omdat de stabileit, gemak van installatie en haar prestaties de prijs rechtvaardigen. Wil je meer mogelijkheden, dan is misschien een NAS van bv Synology met een Amerk router beter. Maar qua gemak kan dat niet op tegen een Time Machine.

Eindconclusie
Het is lastig om een eindconclusie te geven. Ik ben zeer tevreden over het apparaat op 1 ding na. Echter is dat een ding, namelijk de ingebouwde harde schijf, zeer belangrijk en juist daar gaat Apple de fout in. Aangezien mijn verwachting (of hoop) is dat Apple het probleem weet op te lossen en de zeer goede afwerking van het apparaat en haar features geef ik het als eindoordel GOED mee. Mocht het probleem met de herde schijf opgelost worden dan pas ik het aan naar ZEER GOED.

• Macbook 2 GHz met Leopard
  • Desktop met WIndows XP MCE
  • HTPC met Vista Ultimate

Heb jij ook een Apple Time Capsule 500GB?

De schijf is niet de bottleneck maar het apparaat zelf (cpu/os/firmware). Heel veel netwerkschijven hebben daar last van, kijk bijvoorbeeld naar deze WD productreview: Western Digital My Book World Edition II 1TB (7200rpm, RAID, USB2.0 & 1000Mbps, 8MB) review door eombah

Misschien helpt een firmware update als je de nieuwste nog niet hebt (7.3.1)?

Mooie review verder!

[Reactie gewijzigd door Gianni Rombios op 20 mei 2008 14:44]

Ik heb de laatste firmware. Ik hoop eigenlijk dat het een probleem met de firmware is en niet door een te slechte CPU.....
Nu kan ik mij voorstellen dat de traagheid van de harde schijf vervelend is, maar heb je hier ook daadwerkelijk last van tijdens het gebruik van Time Machine? Ik let er eigenlijk niet eens op, Time Machine draait en kopieert elk uur een paar files als dat nodig is en daar heb ik weinig snelheid voor nodig. Neemt niet weg dat het de gigabit snelheden wel moet kunnen bijhouden ja. Time Machine is in ieder geval heerlijk te noemen indeed, eindelijk een goede backup-oplossing.

Verder is het ook leuk te vermelden dat het geen gewone harde schijf betreft, maar een "server grade" type, wat zorgt voor meer betrouwbaarheid op de lange duur. Ook daar gaat dus een deel van de kosten inzitten.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 20 mei 2008 10:25]

Het is vooral bij de eerste keer backup maken een probleem.
Het is inderdaad vooral een probleem bij een eerste backup. Uitgaande van 6 MB/s gemiddeld, haal je zo'n 20 GB per uur. Mocht je dus een Mac hebben met een harde schijf van 250 GB, dan doe je daar een kleine 13 uur over. Dat is lang voor een backup, maar bedenk dat ook bij het terugzetten van een backup je weer 13 uur bezig bent. Gezien de specs zou je verwachten dat het veel sneller zou gaan.

[Reactie gewijzigd door L.N. op 20 mei 2008 12:46]

Mooie review, de snelheid van de harde schijf is inderdaad een veel gehoord probleem. Zelf heb ik daarom een Airport extreme en daaraan een externe harde schijf hangen. Jammer van de looks want de Time Capsule ziet er gewoon gelikt uit.

Als reactie op vgroenewold, de term "server grade" die Apple gebruikt in de specificaties, daar lijtk niks van te kloppen het blijkt een standaard Hitachi Deskstar te zijn. link

Hoe zit het trouwens met de warmte? Mijn Airport Extreme wordt al aardig warm, en dat zonder harde schijf in dezelfde behuizing zonder ventilatie.
Dat zou kunnen, maar als ik de update bij dat artikel lees gaat het weldegelijk om betere "reliability" drives.
Ik had hiervoor een Airport Extreme geleend om te testen en ook daar was de doorvoersnelheid van de harde schijf erg laag en vergelijkbaar met die van de Time Capsule. En ook hiervoor geldt dat de datadoorvoer een veelgehoord probleem is. Hoe hoog is jouw snelheid?

Het is inderdaad een gewone harde schijf die erin zit, maar dan wel speciaal geselecteerd op een wat langere levensduur.

De Time Capsule wordt van buiten lauw. Ik weet niet hoe ik de interne temperatuur van de harde schijf kan uitlezen, dus daar kan ik helaas gene uitspraak over doen.

[Reactie gewijzigd door L.N. op 20 mei 2008 12:47]

Goede review.
Ander vraagje, misschien weet iemand dit:
Ik ben nieuwsgierig of dit apparaat te configureren is vanuit linux. Wordt er software meegeleverd hiervoor of kun je de windows software via wine draaien?
Er is geen Linux software voor, dus ik denk dat je het via Wine moet doen.
Hallo,

ik heb sinds vandaag mijn time capsule aangesloten op mijn netwerk. Hoofdcomputer een Imac. Is het mogelijk om ook programma's op de time capsule te laten draaien?
Ik heb namelijk de logitech squeezebox duet aangeschaft. (voor degene die dit niet kennen hier een korte uitleg): dit is een kastje wat je aansluit op bijvoorbeeld je home cinema set. Dit kastje maakt samen met een afstandsbediening (net een soort ipod), draadloos contact met je computer waar al je muziek op staat. Het is dan mogelijk om al je muziek die op je computer staat, af te luisteren via je home cinema set in de woonkamer. of waar deze dan ook staat.
Mijn probleem is echter dat je om de squeezebox contact te kunnen laten maken het meegeleverde programma moet installeren. Alleen dan kan hij de muziekbestanden "lezen"

Misschien voel je hem al aankomen, maar als ik dus mijn imac computer uitzet. Kan ik geen muziek meer luisteren via dit systeem.

Mijn idee is nu om het programma te installeren op de Time Capsule (die dus altijd aanstaat) en vervolgens ook al mijn muziek hierop te zetten. Zo zou de mogelijkheid ontstaan om ook als de computer uitstaat muziek te luisteren.

Please help me want krijg het tot nu toe niet voor elkaar. Is het dus mogelijk om het programma te installeren op de Time Capsule, of desnoods op de computer en dan met time machine een complete back-up maken???

Hoop dat iemand me kan helpen!!!