Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties Small form factor, 3 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Chieftec Mesh CT-01B Review

Shepard88 29 maart 2013, 678 views

Chieftec Mesh CT-01B

Pluspunten

• Mooi design
  • Voelt solide aan
  • Gebruiksvriendelijk voor het inbouwen

Minpunten

• 2,5" houder is scheef gemonteerd.
  • Toolles locks voelen fragiel en goedkoop aan.
  • Prijs wat aan de hoge kant.

Kwaliteit voeding Score: 4
Inleiding:
Ik heb deze kast besteld naar aanleiding van de Best Buy Guide, van maart 2013. De kast werd hier aangeraden voor een budget systeem.
Ik heb de computer gebouwd voor een klant, maar ben helaas vergeten foto's te maken, dus ik zal proberen alles duidelijk uit te leggen d.m.v. tekst.

De kast heb ik gebruikt met bijna alle onderdelen van de BBG, namelijk het volgende:
  • Intel Celeron G1610
  • MSI H61MA-E35 (B3)
  • GeIL Blackdragon 8GB 1333MHz
  • Samsung 840 Series SSD 120GB
Waarom ik voor een ander moederbord heb gekozen is simpel. De MSI H61MA-E35 (B3) beschikt over 2 SATA-600 poorten. Als je er toch een snelle SSD schijf inzet dan wil ik dat ook graag benutten. Daarnaast is het bord slechts een paar euro duurder dan de voorgestelde van de BBG. Tevens heeft dit bord 2 USB 3.0 poorten aan de achterkant zitten, alleen de voorste USB 3.0 kan niet gebruikt worden. De andere 2 USB poorten overigens wel.

De Verpakking en de inhoud:
De Chieftec kast word geleverd in een sobere kartonnen doos, waar op staat aangevinkt welke voeding erin zit (in dit geval een 350Watt voeding) en verder staat de productnaam erop. De kast zit in een plastic zak en aan beide kanten zit een piepschuim mal, waar de computer in staat.
Prima en niet te veel poespas.

Bij de doos zit een zakje met schroefjes en voor de rest niks. De kabels van de voeding zitten netjes met een tie-rip vast gebonden.

Inbouw mogelijkheid en kwaliteit:
De kast ziet er fraai en solide uit. Het design is strak en functioneel.
Handig is dat de zijpanelen vast zitten met duimschroeven, dus die kun je gemakkelijk openen.

Aan de voorkant treft men 1x USB 3.0 en 2x USB 2.0 en nog een audio en mic ingang.
Aan de binnenkant zijn 2x 5,25" bays en 2x 3,5" bays aanwezig en nog een houder voor een 2,5" schijf.

De houder voor de 2,5" schijf is het grootste minpunt aan de kast. Allereerst zit het scheef gemonteerd en komen de schroefgaten niet overeen met die van de harde schijf. Daarnaast paste de harde schijf er in eerste instantie niet in. Ik heb 2 pootjes omhoog moeten buigen voordat de schijf ertussen kon. Daarna heb ik de pootjes naar beneden gebogen en licht om de schijf heen gedaan zodat hij ineens goed vast zat. Niets onoverkoombaars maar wel erg slordig. Zie review van StefanvanGelder voor een foto hiervan.

De bovenste 5,25" bay is voorzien van een plastic lipje. Als je hieraan trekt dan komt het paneeltje er direct uit zodat je gemakkelijk een optische drive erin kan bouwen. Leuk over nagedacht om het inbouw proces te versnellen.

Aan de achterkant zit geen I/O shield die je er eerst uit moet breken. 9 van de 10 keer zijn ze toch niet compatibel met je moederbord, dus vind ik dit eigenlijk wel prettig en het scheelt weer materiaal.

Als de kast eenmaal geopend is zie je dat bij de bays word gewerkt met een toolles design. Dit zijn gele schuifjes die je 'op slot' of 'open' kan zetten. De vergrendeling bestaat uit 2 schroefjes met een veer er voor die je vrij hard erop moet drukken en vervolgens kunt vergrendelen. De onderdelen blijven overigens goed vast zitten ondanks dat het best fragiel en goedkoop aanvoelt.

Ik ben verder geen scherpe randen tegen gekomen en de afwerking vind ik erg netjes. De voeding zit gewoon boven in gebouwd en er is verder geen mogelijkheid voor kabelmanagement..

Modbaarheid:
De kast word geleverd zonder fans. Desalniettemin lukte het me om met alleen de CPU fan, de cpu zelf op 30 graden idle te houden. De kast heeft genoeg ventilatie gaten waardoor de hitte weg kan, dus dat is wel mooi.

De kast bied verder wel ruimte om nog een intake en outtake fan te plaatsen als je dat wilt.

Geluid:
De geluidsdemping van deze kast is wat minder, maar dat komt door alle ventilatiegaten die veel geluid doorlaten. Daarnaast is de stockkoeler die ik gebruikt heb ook niet een van de stilste (zeker met opstarten niet). Als het systeem eenmaal idle draait en dus de CPU fan langzamer gaat draaien, hoor je enkel nog de ventilator zacht blazen. Maar dit is minimaal, mijn eigen computer komt daar dik bovenuit.

Conclusie:
De kast zelf oogt erg mooi door zijn strakke en simpele design en misstaat niet op je bureau. De mesh/ventilatie gaten zorgen ervoor dat de kast zijn warmte goed kwijt kan en bied de mogelijkheid een intake en outtake fan te plaatsen, om dit effect te versterken.

De kast is lekker licht maar voelt toch zeer solide aan in zijn geheeld. Het enige nadeel wat ik kan bedenken is de prijs, die vind ik iets aan de hoge kant. Maar dan nog heb je voor dit bedrag van een kleine 60 euro een hele prima gebruiksvriendelijke kast.

Heb jij ook een Chieftec Mesh CT-01B?