Specificaties Small form factor, 3 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Chieftec Mesh CT-01B Review

StefanvanGelder 20 maart 2013, 1.178 views

Chieftec Mesh CT-01B

Pluspunten

• Front usb-3.0
  • Goede bouwkwaliteit
  • Stille voeding

Minpunten

• Leverbaarheid
  • Prijs is aan hoge kant

Kwaliteit voeding Score: 3
Ik heb deze kast gekocht omdat die onderdeel uitmaakt van het budgetsysteem in de Best Buy Guide van maart 2013. Ondanks dat de kast in het budgetsysteem zit vind ik het een behoorlijke kast die genoeg te bieden heeft.

De overige onderdelen die in dit systeem gebruikt zijn:
Intel Celeron G1610
ASRock Asrock H61M-DG3/USB3
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G
Samsung 840 series SSD 120GB

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is dik in orde, en naar mijn mening ook een reden om deze kast te verkiezen boven een kast van bijvoorbeeld AOpen. Het gebruikte materiaal is dik genoeg om stevig aan te voelen en buigt niet direct als je het vast pakt. Verder is de afwerking netjes, en kun je een i/o-shield plaatsen zonder je handen open te halen, al zal dat ook wel afhankelijk zijn van het i/o shield ;)

Inbouwmogelijkheden
Standaard is er al ruimte voor een 2.5" drive en twee keer een 3.5" inch drive. Voor de meeste mensen die deze kast gebruiken zal dat ruim voldoende zijn. Verder is er alleen plaats voor een micro-ATX moederbord, maar daardoor is de behuizing wel lekker compact. Er worden geen ventilatoren bij de kast geleverd, maar er is wel de mogelijkheid om een front- en backventilator te installeren van 80, 90 of 120mm.

Budgetsysteem geinstalleerd

Wat wel opmerkelijk is aan de 2.5 " bay is dat de schijf er scheef in gemonteerd wordt, of beter gezegd: de schroefgaten zitten niet op gelijke hoogte. Niet dat die er last van heeft, maar het is wel opmerkelijk.

Scheve 2.5 " drives

Een voordeel van de kast is dat er front-usb-3.0 op te vinden is. Tegenwoordig komt er zelfs op veel budget moederborden een usb-3.0-header, waardoor front usb-3.0 ook betaalbaar is voor de mensen met een kleine portemonnee.

De kast heeft een toolless design om een optische drive of harde schijf te installeren. Hoewel dit toolless design wel goedkoop aanvoelt, is het functioneel en scheelt het toch weer wat schroefjes.

De kast wordt geleverd met een 350W voeding, al is er ook een versie zonder voeding in omloop, let daar dus op bij aanschaf. Deze voeding is van acceptabele kwaliteit, maar geen topper als we het hebben over rendement. Wel is de voeding stil genoeg om er niet door gestoord te worden. Helaas is er geen 6-pins stroomaansluiting aanwezig voor een losse videokaart, maar die wordt in mijn configuratie toch niet gebruikt. Een videokaart zoals een AMD HD 7770 of nVidia 650-Ti zou deze voeding makkelijk kunnen trekken. Hierbij zal dus gebruik moeten worden gemaakt van een verloopkabeltje.

De specificaties van de voeding

Door de goede bouwkwaliteit en front usb-3.0 is deze kast echt een aanrader. Nadeel is dat de prijs bij sommige winkels te fors is, meer dan 60 euro is de kast in mijn ogen niet waard, anders wordt een losse voeding + kast al snel interessant. Tevens is die inmiddels slecht leverbaar. Zonde van zo'n leuke kast.

Heb jij ook een Chieftec Mesh CT-01B?

Ik heb deze kast ook gekocht naar aanleiding van de BBG. Ik heb een budgetsysteem voor een klant gebouwd en het enige minpunt wat mij opviel was inderdaad de bevestiging voor de 2,5" schijf.
De schijf paste er eerst niet eens tussen omdat de ruimte er tussenin niet groot genoeg was. Dus heb ik 2 pootjes omhooggebogen, schijf erin gezet en naar beneden gebogen en toen zat de schijf muurvast.

Voor de rest vond ik het installatie gemak wel lekker. Ook het lipje bij de bovenste 5,25"bay was handig. Zo kwam dat paneltje er direct uit en kon ik de brander er zo in drukken.

Verder duidelijke review. :)
Bij mij paste die in eerste instantie ook niet. Ik heb de lipjes ook iets moeten ombuigen. Het 2.5" bay is inderdaad niet het sterkste onderdeel van deze kast.