Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite XB2485WSU Zwart Review

food4thought 21 maart 2013, laatste update op 21 maart 2013, 1.505 views

Iiyama ProLite XB2485WSU Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit, dit is een IPS scherm en komende van een TN scherm met hetzelde formaat is de kleurweergave een droom. Dit gaat op voor zowel video, afbeeldingen en games. De scherm instellingen zijn niet aangepast, het zijn de fabrieksinstellingen.
  • Voor een scherm met deze specs heb ik geen goedkopere variant gevonden, ik vind het ook een excellente prijs/specs verhouding hebben.

Minpunten

• Pixeldefecten, samengevat hebt ik 4 keer dit scherm omgeruild vanwege pixeldefecten. Na de 4de keer heb ik het opgegeven. Telkens 1 tot 2 dode subpixels, de tweede overleden pixel stak binnen een week de kop op. Ik weet dat er legale bla-bla is waardoor dode subpixels normaal zijn, ik ben van de school die zegt na 10(?) jaar LCD ontwikkeling er geen dode (sub) pixels meer mogen voorkomen.
  • Tijdens het gebruik zijn er zoemgeluiden waar te nemen, meest opvallend voor mij was dat bij muisbewegingen de zoem ophield en het weer begon als de muisbeweging stopte. Dit trad op bij alle 5 de schermen.

Hoi,
Bij deze mijn behoorlijk subjectieve review voor dit scherm, de 1 ster voor pixeldefecten heeft toelichting nodig.
Ik was op zoek naar vervanging voor mijn IIyama B2403WS, een vergelijkbaar scherm met als grootste verschil dat deze een TN panel heeft ten opzichte van het IPS panel van de XB2485WSU. Een groter scherm was voor mijn situatie niet handig, ik zit er 40-50 CM voor waardoor 27 inch wel leuk lijkt maar een beetje het hoogtezon effect geeft.
Ghosting heb ik niet kunnen waarnemen, een beetje door Googelen en je vindt genoeg materiaal wat voor mijn aanleiding was te denken dat ghosting bij elk redelijk scherm niet meer voorkomt. Dit misschien met uitzondering van bepaalde monitoren voor de grafische sector.
Samengevat, dit is een excellent scherm zolang je niet in een stille ruimte zit en je niet stoort aan dode subpixels.

Als aanvulling op de gebruikte grafische kaart, deze was aangesloten met een DVI kabel.
De RMA zijn gelopen via MyCom, beste, service ever van de mannen van Mycom Utrecht.
Ik heb als vervanging gekozen voor de Eizo EV2436WFS, deze is een kleine 150,- duurder bij vergelijkbare beeld specs. Terwijl ik dit schrijf belt DHL aan, ik geef later een aanvulling of de Eizo de extra centen waard is.

Heb jij ook een Iiyama ProLite XB2485WSU Zwart?

Wat een pech heb jij gehad zeg!
Of ik mazzel.. Geen verkeerde pixels, geen bjigeluiden (reden dat ik andere monitor wilde, vorige was een samsung 24 inch die dat storende gepiep in beginsel ook niet had maar na een jaar of 2 wel)

Daar ik een review wilde schrijven, keek ik even, en vond dat er al 1 was, deze van jou.

Zelf kan ik melden, na 5 dagen: alle pixels goed, redelijk geluid voor monitor speakertjes, die ik overigens niet meer gebruik, heb 2 bureau speakertjes van 10 watt.
Ideaal die 2 usb connectortjes aan de linkerkant.
Handig ook (Zocht ik bewust op) de 5 knoppen onderop voor instellingen.
De 3 eco mode's, energie zuinig.
De iets minder gangbare 16:10 verhouding, dus 1920 x 1200 pixels, film kijken doe ik er niet op, grafisch en tekst bewerken in 2 vensters wel en dan is iets hoger wel zo lekker.
Het uiterlijk is practisch , niet mijn smaak, helemaal zwart, bijna onleesbare grijze tekst hier en daar op bezel.
De hoogte verstelling is soepel, en hij kan een kwartslag draaien zodat hij hoger is dan breed.
Video aansluitingen: vga, dvi, displayport.
Als de monitor naar audio is doorgelust (alle kabels aanwezig in doos) dan kun je er ook een koptelefoon in prikken.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 13 september 2013 12:26]