Specificaties Dual core @ 1,6GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Celeron E1200 Boxed Review

gerritvdberg 4 april 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.725 views

Intel Celeron E1200 Boxed

Pluspunten

• 100 procent overklokbaar!
  • Prima prijs/prestatie-verhouding
  • Werkt op stock ook met 0,22 volt minder
  • Goedkoop!

Minpunten

• Op stock niet bijster snel

Algemeen
Enkele weken geleden heb ik het besluit genomen om mijn E6750 te verkopen. Wanneer de Q9450 quadcore beschikbaar wordt ben ik van plan deze aan te schaffen. Door mijn E6750 nu te verkopen heb ik er nog een redelijk bedrag voor kunnen krijgen.

Om vervolgens de periode te overbruggen naar de aanschaf van een quadcore, ben ik op zoek gegaan naar een goedkope Intel dual core processor. Intel omdat ik het moederbord er al voor heb, en dual core omdat ik daar al goede ervaringen mee heb.

Toen ik in de pricewatch keek viel mijn oog op de Intel Celeron E1200 processor. Deze was ongeveer 10 euro goedkoper dan de E2140/E2160. Omdat de processor 'maar' een overbrugging zal zijn heb ik de gok genomen en de E1200 aangeschaft.

Prestaties
Dit was natuurlijk een onderdeel waar ik erg benieuwd naar was. Veel reviews zijn er nog niet te vinden omdat deze processor redelijk nieuw is. Bovendien zal deze processor mijns inziens niet snel aangeschaft worden door tweakers. Aan de andere kant probeert de echte tweaker er in ieder geval het maximum uit te halen :Y) .

De standaard kloksnelheid is 1.6Ghz en het cachegeheugen bedraagt 512KB, in tegenstelling tot de 4MB die mijn vorige E6750 tot beschikking had. Op 1.6Ghz is de processor niet snel te noemen. Hij voelt in zijn geheel minder soepel aan en dat is niet verwonderlijk als je 2x 1Ghz minder tot beschikking hebt dan je gewend bent.

Om de meetbare prestaties te analyseren heb ik gebruik gemaakt van enkele tests van Everest Ultimate Edition 2006. Doordat ik vr de verkoop van mijn E6750 al wist dat deze Celeron processor hem tijdelijk zou opvolgen heb ik de tests ook gedraaid met de E6750 op E1200 snelheden. Dit geeft een goed idee van de prestatieverschillen veroorzaakt door verschillende cachegroottes. Om het geheel compleet te maken heb ik de E1200 ook op de stock snelheid van de E6750 laten lopen.

De resultaten lopen nogal uiteen door de aard van de verschillende tests. In sommige gevallen voegt de grotere cache totaal niets toe en in andere gevallen scheelt het tot wel 59 procent.

Ik heb nog een sessie 3DMark01 gedraaid en de score was 14921, wat in schril contrast staat met de 30879 die mijn E6750 haalde.

Featureset
Hier heb ik niet zoveel over te zeggen. Ik maak niet bewust gebruik van bepaalde features, dus kan ik me daar ook geen mening over vormen.

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Ondanks dat ik de processor op veel hogere kloksnelheden dan stock heb gedraaid, blijft deze erg stabiel. Uiteraard moet het voltage wel enigszins omhoog gehaald worden, maar als Orthos de processor tijdens het overklokken op geen fout kon betrappen dan was hij ook echt stabiel.

Overklokbaarheid
Bij aanschaf van deze processor had ik gelijk al het doel om deze over te klokken. 1.6Ghz klonk al niet veel, maar voelde ook niet erg snel aan. De maximale Orthos-stabiele snelheid die ik na voltage- en fsbverhoging heb behaald was 3.2Ghz (zie CPU-Z validatie hier), oftewel 100% overklok! Nu had ik mij dit van tevoren al als doel gesteld, maar toen ik las over een eventuele fsb wall die al bij 370Mhz zou kunnen intreden (voor 3.2Ghz heb je 400Mhz nodig) was ik er niet zeker van.

Er was wel 1.448 volt voor nodig, wat ik niet 24/7 erop wil hebben. Ik heb dit behaald met een Scythe Infinity koeler met wat AS5 eronder. Wellicht zou er nog een klein beetje winst kunnen worden behaald met betere koeling, maar daar heb ik mijn twijfels bij gezien de fsb wall die je vanzelf tegen zult komen.

Nu zou ik hier resultaten kunnen posten over welke scores de processor heeft behaald na 100 procent overklok, maar deze zijn allen precies tweemaal zo hoog als op stock snelheid. Deze scores staan al vermeld onder 'Prestaties'.

Warmteproductie
Stressed op 1600 Mhz en 1.272 volt (automatisch geregeld voltage):
Ongeveer 34 graden

Stressed op 1600 Mhz en 1.056 volt (laagst mogelijke voltage):
Ongeveer 28 graden

Stressed op 3200 Mhz en 1.448 volt:
Ongeveer 56 graden

De warmteproductie valt mij erg mee. Ik heb de temperaturen gemeten met CoreTemp zodat ze accuraat uitgelezen werden. Op 1600 Mhz stond de ventilator van de Infinity op de laagste stand, en op 3200 Mhz stond hij op 75 procent zodat het geluid niet overdreven hinderlijk aanwezig was.

Voor nog geen 43 euro mag je niet teveel verwachten. Als je dan de processor 100 procent kunt overklokken dan vind ik dat een geweldige prestatie. Op stock snelheid werkt de processor naar behoren en is deze voor huis tuin en keuken gebruik een ideale processor. Ga je gamen, foto's bewerken of andere meer intensieve taken op de processor los laten dan is dit niet de processor die je zoekt. De prijs is dus in mijn ogen prima in orde voor wat je ervoor krijgt.

Heb jij ook een Intel Celeron E1200 Boxed?

Zowat HET model voor toekomstige CPU-reviews (persoonlijke mening :) )

Voor de rest: Echt wel een ferme OC voor zo'n goedkope CPU...Voelt hij ook al wat responsiever rond de 2.3Ghz en is dat een OC die je constant zou kunnen draaien? Ik ben namelijk ook op zoek naar een goedkoop/koel/energiezuinig CPU'tje die ik kan gebruiken in m'n toekomstige HTPC.

En nogmaals gefeleciteerd met de knappe review!
H, dankjewel!

Ik heb de processor op dit moment op 2.4Ghz draaien, op een voltage van 1.14. Ik heb de ventilator van de Infinity uitgezet, want aan kastkoeling heb ik ook wel genoeg. Hij zit momenteel stressed op 43 graden en dat vind ik koel genoeg.

Ik denk eigenlijk dat elke E1200 minstens de 2.4 haalt met een relatief laag voltage, maar ik kan je geen garanties geven. Ik heb met deze processor geen verdere ervaringen met mediacenter toepassingen, maar ik denk dat hij prima voldoet. Het hangt er ook een beetje vanaf welke andere onderdelen je erbij gebruikt.
Eogenlijk heet dat 200% overclockbaar, want 100% betekent 1 keer zo hoog. 1*1600=1600MHz.
Ik denk zelf dat ik terugga op een Pentium 4, want deze is wel snel, maar je zei al dat hij huis tuin en keuken is. Ik heb nu ook een Celeron, maar ik wil wat intensievere dingen zoals games ed doen. Dan denk ik dat ik dus maar beter een snelle P4 kan kopen.
jah , maar als je over 30% overklock hebt , denk je 30 % hoger dus 100 % , 2x hoger , anyway review is ubergoed , en laat duidelijk zien dat wij in de tijdperk zitten , waar met budjet cpu's zodanig overgeklokt kunnen worden , dat je prestaties van mid en high end spullen haalt , als je maar goede mem en moederbord hebt .
100% OC is dubbel zo hard dan normaal. Jij maakt er drie keer van.

0% = 1600Mhz ; 100% OC is dus 3200Mhz ; 200% = 4800Mhz.

En over je laatste zin, kijk maar is in deze charts, een echte dual core is echt flink sneller.

De P4 word opgegeten door de Celeron.

Ohja, pluspunten voor de review, duidelijk gekopt en leest lekker weg.

(Ging je E6750 niet harder dan 2,6Ghz? ;) )

[Reactie gewijzigd door _Apache_ op 4 april 2008 09:49]

Jazeker wel, check m´n review hier maar eens :)
Goede review!

Toevallig heb ik gisteren exact het zelfde processortje "alvast" in mijn nieuwe systeem geplaatst, in afwachting van de Q9450.
Ik heb i.c.m. de "NINJA PLUS " 6 Heat Pipes CPU Cooler, passief zonder de fan (er zitten in 'n Antec P182 genoeg casefans in de buurt) met een verhoging van 0.2v ook makkelijk 2.8GHz bereikt.

Aangezien ik meer van m'n systeem wilde testen, ben ik even niet verder gegaan met overklokken.
Super "tijdelijk" cputje! Zeker geschikt voor in 'n mediasysteempje.
ik heb mijn 1.6 celeron naar 3.2 overgeklokt stabiel :P op een p5e
hmm die van mij wil niet hoger dan 2.8 maar dat ligt aan me mobo.. draai hem 2.6 op stock voltage en nu 2.8 @1.28 voltsss best wel tevreden ga er nog een kopen denk ik..
weet iemand trouwens of de E1400 en E1600 beter klokken? (vanwege hogere multiplier?)

[Reactie gewijzigd door TomDaBomB op 18 augustus 2008 23:01]

Toppie review.Inderdaad 24/7 op bijna 1,5 volt is niet aan te raden maar zonder volt mod haal je ook nog een snelheid van 2,8 ghz[=80%] met een bsl mod. En wat betrefd gamen moet dan best nog wel kunnen[vind ik] .Daarom als je heb binnen kort weer weg doet heb ik wel interesse. 5 sterren.