Specificaties Dual core @ 2,67GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E6750 Boxed Review

gerritvdberg 20 maart 2008, 3.146 views

Intel Core 2 Duo E6750 Boxed

Pluspunten

• Werkt op stock ook op 1.03 volt
  • Goed overklokbaar
  • Prima prijs/prestatie-verhouding
  • Ook overklokt uiterst stabiel

Minpunten

• Kleine min: de 8x multiplier die nog hoger overklokken in de weg zou kunnen staan

Algemeen
Omdat ik de vervelende/tweakerstyle (doorhalen wat je niet van toepassing vindt) gewoonte had om om de zoveel maanden weer computeronderdelen te vervangen, kwam ik tot het besluit iets compleet anders te doen. Ik was al jaren AMD-gebruiker en dit naar volle tevredenheid. Maar omdat ik niet immuun was voor de goede verhalen over de nieuwe Intel Core 2 Duo processoren, koos ik ervoor om een compleet nieuw systeem op te bouwen.

Hierboven zijn deze onderdelen al genoemd. Ik wil niet teveel op de zaken vooruit lopen, maar dat ik dezelfde onderdelen al bijna acht maand bij elkaar heb zegt al heel wat.

In mijn analyse kijk ik naar de situatie zoals deze toen was, nieuwe ontwikkelingen zijn niet meegenomen.

Prestaties
Omdat ik van een AMD X2 3800+ (s939) kom was dit een totaal nieuwe ervaring. Over zijn geheel
voelt deze processor veel sneller en soepeler aan. In alle facetten is deze processor een
verbetering: een hogere kloksnelheid, meer cachegeheugen, hogere bussnelheid, etc.

In 3DMark01 ging mijn score van 20171 naar 30879, een verbetering van 53%. Helaas heb ik toentertijd geen andere benchmarkprogramma's gedraaid, zodat ik niet meer vergelijkingsmateriaal heb.

Ik heb wel enkele tests gedaan in Everest Ultimate Edition 2006, mede omdat ik benieuwd was naar het nut van een hogere bussnelheid op dezelfde totaalkloksnelheid. Vandaar dat ik gebruik heb gemaakt van de standaard snelheid (multiplier op 8, bussnelheid op 333) in vergelijking met de multiplier op 6 en de bussnelheid op 444. Hoewel het geheugen op iets lossere timings moest worden gezet (vanwege het aanhouden van 1:1 met de bussnelheid), gaf het toch een idee van de effecten. Hieronder mijn resultaten:

Geheugen leessnelheid

2667 Mhz (6x444) - 10181

FPU Mandel
2667 Mhz (8x333) - 4945
2667 Mhz (6x444) - 4926

Zoals viel te verwachten profiteert vooral het geheugen van de hogere bussnelheid. Bij de processortests was er alleen een uitzondering bij CPU Photoworxx, waar de hogere bussnelheid voor een ruim 5% hogere score zorgde. Aangezien de scores bij een hogere bus ten allen tijde gelijk of beter uitvallen, is het altijd raadzaam om voor deze optie te kiezen. Ik ben me er overigens van bewust dat Speedstep bij een multiplier van 6 geen nut meer heeft omdat deze niet lager gt dan 6.

Featureset
Naar de featureset heb ik niet zozeer gekeken bij aanschaf van deze processor en ik maak er ook niet bewust gebruik van, daarom ook geen mening over dit onderwerp. Intel Speedstep zal best handig zijn, maar met een }:O die altijd aanstaat merk ik daar niets van.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Dik in orde! Ik heb met Orthos getest op een veel hogere kloksnelheid (zie "overklokbaarheid") en heb daar geen fouten geconstateerd. Dan zal dat op standaard snelheid helemaal geen probleem zijn.

Overklokbaarheid
Altijd een interessant onderdeel. In eerste instantie had ik mezelf beloofd niet te overklokken omdat de processor van zichzelf al snel is. Maar omdat ik het evengoed niet kon laten kan ik hier toch resultaten van posten.

Na langzaam de kloksnelheid op te voeren kwam ik uiteindelijk op een snelheid van 3.8Ghz (8x475) bij een voltage van net geen 1.4 volt (cpu-z verificatie hier). Ik vind het persoonlijk een uitstekend resultaat, al zijn er nog betere snelheden behaald. Ik krijg wel het idee dat er nog iets meer uit te halen is, maar mijn geheugen werkt bepaald niet mee en op een P5KC zit geen lagere divider. Bovendien is de maximale multiplier 8x, waar een hogere waarde misschien nog betere resultaten had kunnen brengen.

Om de stabiliteit te testen heb ik gebruik gemaakt van Orthos (zie ook screenshot), wat ik 8 uur aan heb laten staan zonder dat er enige fout werd ontdekt.

Enkele resultaten met Everest Ultimate Edition 2006:

3800 Mhz (8x475) - 14523

FPU Mandel
2667 Mhz (8x333) - 4945
3800 Mhz (8x475) - 7034

Op dit moment heb ik de processor weer op standaard snelheid, waarbij ik het laagst mogelijke voltage in de bios heb gekozen, 1.100 volt. Dit resulteert in Windows XP in 1.032 volt. Het zal niet verbazen dat dit nogal in temperatuur scheelt.

Warmteproductie
Stressed op 2667 Mhz en 1.33 volt (automatisch geregeld voltage):
Ongeveer 34 graden

Stressed op 2667 Mhz en 1.03 volt:
Ongeveer 23 graden

Stressed op 3800 Mhz en 1.39 volt:
Ongeveer 44 graden

Deze temperaturen zijn behaald in combinatie met een Scythe Infinity koeler en Arctic Silver, met de ventilator op halve kracht draaiend zodat deze niet storend hoorbaar is.

Het schijnt dat bij veel moederborden met een Intel P35 chipset de temperatuur zo'n 10 tot 15 graden lager wordt gemeten dan deze in werkelijkheid is. Evengoed ben ik er prima tevreden mee dat deze resultaten met luchtkoeling behaald kunnen worden.

Ik heb deze processor uiteindelijk uitgezocht door prijs en prestaties met elkaar te vergelijken. Door meerdere reviews kwam ik erachter dat de E6750 voor mij op dat moment de ideale processor was. Ik heb hem aangeschaft voor 178,65 euro (24 juli 2007) en vond dat een zeer redelijke prijs voor wat je ervoor kreeg. Door de processor ver over te klokken wordt de prijs/prestatie-verhouding alleen nog maar beter. Een quad core vond ik toentertijd te duur en onnodig.

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E6750 Boxed?

Reviews door de redactie

Nette survey! 4 sterren van mij :P
Goeie review :)

Maar even over de temp op 1.03 Volt die is met stressen volgens jouw 23 graden. Dat kan wel alleen moet je kamertemperatuur wel zo'n 0 graden zijn. ;) Waarmee meet je overigens de temp.

En dat geheugen moet echt wel sneller willen er zitten namelijk ProMOS of Micron D9GMH
chipjes (zie ook hier) op en die kunnen echt wel wat verder dan 475 MHz. Op wat voor voltage staat je RAM by the way. :)
Vond dit ook al raar, ik draai hier een E6750 op stock voltage @3.2GHZ met waterkoeling en mijne zit tegen de 45 sressed.

Edit: Volgens mij heb je ook echt een hele goede sample te pakken oid, 3.8GHz @ 1.39 volt is echt heel nice.

[Reactie gewijzigd door The_Ownman op 20 maart 2008 19:08]

Thanx!

23 graden is inderdaad niet een logische temperatuur, maar zoals ik al even vermeldde komt dat waarschijnlijk door een verkeerde uitlezing. Als je er 10 a 15 graden bij optelt dan klinkt het al een stuk waarschijnlijker.

Ik had om eerlijk te zijn ook wat meer van de Mushkins verwacht, maar bij eerdere Memtest sessies kwam ik constant fouten tegen. Het geheugen heb ik in de bios handmatig ingesteld op 2.1 volt, omdat ik eigenlijk niet buiten de specificaties van Mushkin zelf wil komen. Ik zal nog eens proberen om verder te komen zodat ik kan uitsluiten dat het geheugen de rest van het systeem tegenhoudt. Eventuele resultaten zal ik hier wel even posten.
Maar waar mee meet je de temp van je CPU Coretemp zou voor jou CPU een de goede temp moeten weergeven. :)
Ik heb Coretemp even gedownload vanaf jouw link en deze geeft inderdaad hogere temperaturen aan. Ik heb gebruik gemaakt van Everest, waar ik ook mijn benchmarks mee heb gedaan. Deze geeft precies 15 graden lager aan dan Coretemp.