Specificaties 17,3" (1600x900), 640GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VPCEJ3Q1E Review

the steg 11 februari 2013, 544 views

Sony Vaio VPCEJ3Q1E

Pluspunten

• Robuuste bouw, goede processor en grafische kaart.

Minpunten

• Scherm met pixel-policybeleid! Wees gewaarschuwd!

Laptop gekocht in half mei 2012. Mede als hulpmiddel voor mijn dochter die dyslectisch is en ook om spellen op te spelen omdat deze laptop een goede processor heeft en een goede grafische kaart. Ook voorzien van een goede DVD-speler en een verondersteld goed scherm.

Nu blijkt na een half jaar dat er zich dode pixels bevinden in het gebied van de adresbalk hetgeen een extra probleem vormt voor mijn dochter. Na enkele malen gebeld te hebben met de garantieservice in Zaventem meldde de dame in kwestie mij dat er een pixel-policy is en die bepaalt dat er in een gebied rondom de rand van het scherm pixels defect mogen zijn en dat reparatie in dit geval voor rekening van de koper is. Ongelofelijk dat men deze regeling aanhoudt bij een laptop van dit kaliber.

Ik heb voor deze laptop destijds 749 EURO betaald en verwacht dat dit probleem zonder kosten voor mij opgelost wordt gezien het merk en de reputatie die Sony Vaio ophoudt.

Na een week niets gehoord te hebben heb ik een nieuwe mail gestuurd en gevraagd wat er nu ging gebeuren. De afhandeling was overgenomen door een collega. In deze tweede mail stond dat als er dode pixels in het scherm zitten het vrij snel zo kan zijn dat dit voor rekening van de klant komt. Er werd mij gevraagd om foto's van de dode pixels (bijna niet te fotograferen met een telefoon of fototoestel) gelukkig had ik een macrolensje in huis waardoor ik dit toch vast kon leggen.

Na weer een week ontving ik een mail van weer een derde persoon waarin stond dat ik de laptop waarschijnlijk moest laten repareren en werd gevraagd op welke resolutie mijn scherm stond ingesteld. (Wat heeft dit met mijn dode pixels te maken? Defect is toch defect?)

Hierna kreeg ik een mail terug dat ik gebruik kon maken van een reparatie-service en dat indien de reparatie niet onder garantie verricht werd na onderzoek ik in ieder geval 64 EURO onderzoekskosten moest betalen en daarna kon beslissen of ik wel of niet een reparatie voor eigen kosten wilde uitvoeren. Ik begrijp dat er beperkingen zijn bij een garantie maar ik vind deze pixel-policy ver gaan voor een laptop van dit merk en deze veronderstelde kwaliteit. De laptop komt het huis niet uit en wordt netjes opgeborgen in een goede tas. Er wordt zorgvuldig mee omgegaan en zuinig gebruik van gemaakt.

Op 18 december kreeg ik de volgende mail terug van Sony;

Bedankt voor uw e-mail naar Sony Support.
Ik begrijp dat u niet tevreden bent met het vorige antwoord.

Het aantal geaccepteerde dode pixels hangt af van het totaal aantal pixels (dus de resolutie). Als het meer is dan zeven, kan de notebook zonder problemen worden ingeboekt.
Mocht u nog verdere vragen en/of opmerkingen hebben dan kunt u deze e-mail beantwoorden of telefonisch contact opnemen via een van de onderstaande telefoonnummers.
Binnen de garantieperiode:
Vanuit Nederland: 020 346 9303
Vanuit België: 02 717 3218

We gaan zien wat de representative van Sony te zeggen heeft aankomend weekend maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat het op betalen uit gaat draaien......

Op 22 december naar de Media Markt geweest, helaas was de representative er niet maar deze zou er komende week weer zijn.......de garantie van de winkel is beperkt, pixelproblemen vallen onder slag- of stootschade.

Op 3 januari is de pixel verkleurd van donker naar een lichte vlek die nu ook groter lijkt, ik ben nog niet in overleg geweest met de Sony-representative bij Media Markt maar ga dit weekeinde weer een poging wagen.

Van verdere ontwikkelingen hou ik jullie op de hoogte.

Op 11 februari 2013:

Nog enkele malen bij de Media Markt langs geweest maar kennelijk steeds op de verkeerde tijdstippen.

Bedankt Sony, ik houd het voor gezien.

Wat mij betreft voor in de toekomst; Geen service = Geen Sales.

Zie ook dit artikel: http://tweakers.net/nieuw...ties-lcd-fabrikanten.html

Heb jij ook een Sony Vaio VPCEJ3Q1E?

Ben je er ook al mee langs de winkel geweest waar je hem hebt gehaald? Ongeacht wat voor policy ze hebben toch een duidelijk product te leren voor een bepaalde tijd en dit lijkt mij toch echt iets wat onder de garantie dient te vallen.

Als ikje foto's goed bekijk lijken het meerdere pixels te zijn.

[Reactie gewijzigd door masterbas op 16 december 2012 11:47]

Ga ik ook doen, ze schijnen bij Media Markt een Sony representative te hebben maar die is er niet altijd. We gokken op a.s. vrijdag en hopen op een goede afloop. Het gaat niet zo soepel via Sony zelf helaas.
Ik snap dat dit een heel vervelend probleem is en dat je graag wilt dat dit word opgelost. Je had echter van te voren kunnen weten dat dit soort calamiteiten voor kunnen komen en men hier vaak een extra 'pixel garantie' bij kan leveren tegen extra kosten. Er is (bijna)altijd een minimum aan dode (sub)pixels die je moet hebben wil je aanspraak kunnen maken op garantie. Zo zit het nu, helaas, eenmaal in elkaar. Een andere optie wat sommige mensen doen, is het product binnen de 'wet-koop-op-afstand' terug sturen wanneer ze een pixel defect zien binnen die periode. Dan is een additionele verzekering niet nodig. Of dit juist/eerlijk is, dat laat ik even tussenwegen.

Om nu even terug te gaan naar Tweakers en het product in kwestie, dit hoort een productreview te zijn en dat is het nu niet. Het is wat lastig om niet bot over te komen, want zo bedoel ik het dus niet. Maar wat er nu staat heeft niemand iets aan, hier zou je beter een topic voor kunnen openen met vragen om hulp. Maar zoals gezegd, het is nu eenmaal zo. Dit geld ook zo voor losse monitoren.

Persoonlijk zou ik willen zeggen, het is inderdaad gewoon goed kl*te. Maar je weet dit nu ook voor de volgende keer (en dat dit dus ook voor monitoren e.d. geld).

P.s Het artikel waar je naar linkt is uit 2003, dat is alweer bijna 10 jaar geleden. In die tijd is er een hoop veranderd en zo mogelijk ook m.b.t. de pixel garanties.
Dit is wel erg miezerig voor een review vind ik. Er staat nergens ook maar iets over de prestaties, features enz.

Het lijkt meer alsof je deze review hebt geschreven in de hoop dat iemand bij Sony hem leest zodat je je scherm hopelijk voor niks gerepareerd gaat krijgen.

Het is redleijk normaal voor fabrikanten om een pixel-policy te hanteren, daar is weinig nieuws aan. Dat het net in de adresbalk zit is jammer.
Ik heb met name het probleem van het beeldscherm toegelicht en de mijns inziens nogal gebrekkige reactie van de kant van de fabrikant. Je kunt ook op de scorekaart zien dat ik voor de rest wel tevreden ben met de laptop maar dat het beeldscherm me in de steek laat na zo'n korte periode is wel erg cru. Zeker het lesje dat opgedreund wordt over de pixel policy laat weinig te hopen over wat betreft de soepelheid waarmee dit afgehandeld gaat worden. Als het artikel waar ik naar link 10 jaar oud is en er verder geen andere belangrijke hits zijn als ik pixel policy intik op de zoekbalk is kennelijk iedereen tevreden over dit soort zaken.
Je maakt me nu toch een ietwat te grove aanname hier. Het is gewoon zoals het is, dat betekend niet dat men hier tevreden mee is. Ik vind het ronduit vervelend dat ik een pixel garantie zou moeten aanschaffen wil ik er zeker van zijn dat ik mijn scherm kan omruilen zodra er ééntje faalt.

Ik heb het al eens meegemaakt, maar ik weet hoe het zit en daar ga ik dan geen getouwtrek van maken bij de leverancier/winkel. Een productie zal nooit helemaal 100% verlopen, er zal altijd wel ergens iets mis zijn met een product vanaf het begin of op de lange termijn. Op deze manier willen winkels en/of leveranciers de kosten drukken van deze foutieve retourproducten.

Nogmaals, of dit juist is of eerlijk dat moet ieder voor zichzelf beslissen. Maar om nu gelijk te stellen dat iedereen tevreden is over dit soort zaken gaat me wat ver.

Wat betreft je review, prima dat je dit wilt vermelden. Maar maak het dan bijvoorbeeld onderdeel van je review en probeer het dan in een aantal zinnen neer te zetten. Want dit is gewoon echt geen productreview, kijk anders eens naar bijvoorbeeld deze reviews ->

1. productreview: Lenovo Thinkpad Edge S430 (N3B56MH) review door ormagon
2. productreview: Asus Zenbook UX31E-RY010V review door minimdrietekens
3. etc...

En zo zijn er genoeg andere voorbeelden te vinden van productreviews, het hoeft echt niet zo uitgebreid als bovenstaand. Je moet zelf weten hoe je het doet, maar wellicht dat dit je op weg helpt mocht je nog productreview willen schrijven.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 22 december 2012 12:37]

Sorry dat het je na ~5 jaar nog steeds dwars zit, maar dit is gewoon geen review. Dit is een "ik heb dode pixels maar krijg geen nieuwe laptop maar iemand anders die hierover een topic opende in 2014 kreeg dat wel voor elkaar" klaagtopic. Zie ook @Perkouw hierboven.
Heb je ook al eens voorzichtig met een pen op de dooie pixel getikt?
Wel eens vroeger Tippex van mijn scherm moeten halen omdat iemand het wilde laten lijken dat ik niet met Autocad om kon gaan, maar nee dat heb ik niet geprobeerd, haha. Hij is wel uit zichzelf licht geworden. Ik blijf er maar liever verder vanaf eerlijk gezegd.
Kan geen kwaad als je er voorzichtig op tikt. Misschien gaan ze vanzelf weer aan ;)