Tweakers zegt: 9,5

Asus ZenBook UX31E-RY010V Review

minimdrietekens 20 december 2012, 6.252 views

Asus ZenBook UX31E-RY010V

Pluspunten

• Compact, licht, hoge resolutie, helderheid, goede prestaties, nauwlijks gezoem, goede accu, geen plastic, nauwlijks warmte

Minpunten

• geen backlit toetsenbord

Simpelweg een geweldig apparaat. Ja, de prijs is hoog, maar je krijgt ook wel een topstuk. Ik werk veel met een laptop op school en in de trein en heb voorheen alleen een 17 inch laptop gebruikt. Zo'n zware loeder is dan niet de beste optie.

Met deze laptop hoef ik niet bang te zijn voor het crashen van mn harde schijf. Ik kan hem met een gerust hart dichtklappen zonder af te sluiten en ga net zo gemakkelijk weer verder. Natuurlijk is deze laptop absoluut niet bedoeld voor gamen, maar voor dit formaat levert de asus topprestaties. De vergelijking met de i5 kan ik niet maken, de extra kosten voor dit duurdere model kan ik dan ook niet beoordelen. Maar het extra geheugen is zeer aan te raden.

De laptop is stevig gebouwd en mooi afgewerkt. Hij is compact en licht en daardoor gemakkelijk mee te nemen. Verder is de schermresolutie zeer hoog, wat zeer prettig werkt. Het toetsenbord is wel even wennen, maar dat gaat gauw. Het touchpad werkt dankzij zijn grootte ook zeer prettig. Verder is het geluid ook zeer goed, ondanks het kleine formaat.

De accuduur is ook zeer goed. Bij het werken met Office gaat de accu zeker 5 uur mee, wat prettig werkt. Ik kijk nog altijd raar op als de batterijmeter zegt: 13% resterend, 50 minuten. De oplader is klein en gemakkelijk om mee te nemen.

Ook het opstarten was voor mij even wennen. In plaats van het gezoem e.d. gaf hij geen kik, waardoor ik eerste dacht dat er iets mis was. Tijdens het werken met deze laptop hoor ik een enkele keer een licht gezoem als hij een tijdje aanstaat, maar bij geringe omgevinsgeluiden heb je dit al niet eens door.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze aankoop. Het is een dure laptop, misschien een beetje te duur, maar je krijgt ook een product met zeer hoge kwaliteit. Het is zeker een aanrader voor mensen die veel flex-werken met programma's die niet al te veel van de laptop eisen. Het enige punt is het feit dat dit een 13 inch laptop is. Als deze in een 15 inch variant was uitgekomen had ik waarschijnlijk die gekocht. Verder heeft deze laptop geen backlit toetsenbord, wat voor sommige mensen een gemis zal zijn.

- UPDATE - 02-03-2012

Ik heb hem inmiddels al een tijdje en ik moet zeggen dat hij me meer en meer bevalt. Ik neem hem nog steeds iedere dag met plezier mee naar school en werk daarbij ook vaak in de trein. De accu gaat lang genoeg mee en ik hoef hem meestal maar een keer per dag op te laden. Meestal gebeurt dit 's avonds, zodat ik de volgende ochtend meteen kan beginnen met een volle accu. Ik start hem 's ochtends op en laat hem de hele dag aan / in slaapstand staan. Voor het werken met Microsoft Office heb ik meer dan genoeg tijd (meestal werk ik er zo'n vijf uur per dag mee).

De prestaties blijken zeer goed te zijn. Ik heb gekozen voor de dual core i7 en daar ben ik zeer tevreden mee. Hij werkt standaard met een kloksnelheid van maximaal 1.8 Ghz, maar klokt automatisch over tot 2.9 Ghz. Ik heb er voorderest totaal geen verstand van, maar gelukkig gaat het allemaal vanzelf. Ik heb er momenteel Shogun Total War 2 op staan en het werkt veel beter dan op mijn HP. Tijdens het spelen merk je wel dat de ventilator begint te draaien en dat hij iets meer geluid produceert dan normaal. Verder heb ik hier tot nu toe nog geen last van.

Over het algemeen ben ik het dus nog steeds eens met de waardering die ik deze laptop heb gegeven. Voor mij is deze laptop zeker het geld waard geweest. Ik kan er alles mee doen en neem hem ook overal mee naartoe. Zeker een aanrader dus.

- UPDATE - 06-03-2012

Naar aanleiding van de reacties probeer ik stukje bij beetje mijn review bij te slijpen. Tips en vragen zijn zeer welkom!

Het scherm:
Dankzij de hoge resolutie werkt het scherm, ondanks de grootte, zeer prettig. Doordat mijn HP dezelfde resolutie heeft merk ik eigenlijk nauwelijks het verschil. Een nadeel kan wel zijn dat de letters kleiner zijn, maar bij andere 13-inch laptops zal dit alleen nog maar dramatischer zijn. Zelfs met twee Word-pagina's naast elkaar is de tekst goed te lezen. De helderheid van deze ultrabook is zeer goed. Ook bij zonlicht kan ik zonder moeite naar het scherm kijken. De kijkhoeken zijn horizontaal beter dan verticaal, maar dat maakt mij totaal niet uit. Verticaal is het wel zo dat het perfecte beeld wordt verkregen onder een klein hoekverschil. Dit hoekverschil is stukken groter als het scherm alleen leesbaar hoeft te blijven. Horizontaal is het eerstgenoemde hoekverschil groot zat. Pas bij zo'n 20 graden is het scherm echt onleesbaar. (ik heb voor de hoekverschillen de leesbaarheid van deze review gebruikt op 100% grootte)
Voor de fanatikelingen die veel met photo-shop e.d. werken is er een standaard programma van Asus waarmee het scherm perfect kan afgesteld worden. Hiervoor zijn ook standaard modes als Gamma, Vivid en Theater.

Prestaties:
De processor is als eerder genoemd een intel dual core i7 processor. Standaard kloksnelheid is 1.8 Ghz met een turbo tot 2.9 Ghz. Op battery saving mode kan ik met gemak met Microsoft Office werken. Wel is het zo dat grote PDF-bestanden tijdens het scrollen stotteren. Browsen op het internet is daarentegen geen enkel probleem. Sites als tweakers.net worden moeiteloos geladen en het scrollen verloopt zonder stotteren.
Eenmaal in de high-performance mode is de ux31 eigenlijk een meer dan volwaardige notebook. Ik heb tot nu toe geen enkel probleem/hapering gehad bij het gebruik van deze mode. Naast deze modes zijn er nog een aantal andere modes, zoals office. Men kan ook via een programma van intel specifieke instellingen wijzigen. Hier heb ik verder geen verstand van.
Met de high-performance mode kan deze ultrabook redelijk grote spellen aan. Vooral het tussendoor kort spelen werkt moeiteloos. Naarmate er langer gespeeld wordt, wordt de laptop warmer en begint de ventilator merkbaar te draaien. Het is dan ook niet aan te raden om langdurig spellen te spelen op deze ultrabook.

Warmte en geluid:
In battery saving mode merk je bijna niks van geluid of warmte. Zelfs als deze ultrabook een tijd lang op de oplader staat terwijl ik er op werk, is het warmteverschil nauwelijks te merken. In mijn geval draait deze laptop bijna de hele dag met Office in deze modus en merk ik helemaal niks. Bij gamen is dit wel degelijk te merken. Met photo-shop e.d. heb ik geen ervaring, maar de kracht heeft deze ultrabook in ieder geval. Alleen het uithoudingsvermogen komt dan in opspraak.

BTW:
Ik vind het erg leuk om de ontwikkelingen in de technologische markt bij te houden. Ik ben zeer tevreden met dee aankoop en zal dat waarschijnlijk nog lang blijven. Momenteel is er een ontwikkeling in de markt dat men met goedkopere modellen komt. Deze ultrabook zal naar verwachting dus nog lang aan de top staan. Vergeleken met de macbook air weet ik totaal niet wat ik kan verwachten. Dankzij het overklokken springt de Asus er voor mij nog bovenuit (de mogelijkheden van de macbook air hierbij ken ik niet). Daarnaast ben ik nou eenmaal gewend aan Windows en zal ik (nog) niet snel overstappen.

- UPDATE - 14-03-2012

Verpakking:
De Asus UX31 wordt geleverd in een compacte doos. Deze doos bevat:
- De ultrabook
- Een beschermhoes voor de ultrabook
- Een kabel voor mini-VGA naar VGA
- Een kabel voor USB naar interet
- Een hoesje voor de twee bovengenoemde kabeltjes
- Een oplader
- Een doekje om je scherm schoon te maken
- Een bandje om de oplader op te rollen (staat niet op de foto)
- Een doekje om tussen je ultrabook te leggen als je hem dichtklapt

De hoes voor de ultrabook is een stevige hoes waar een plaat karton of plastic in zit. Aan de buitenkant heeft hij een soort katoen, maar van binnen heeft hij een zachtere stof. De sluiting bevat een magneetje.
De adapter is zeer compact. Het lampje voor de oplaadstatus bevindt zich op de oplader, deze geeft een oranje of groene kleur. Het is zeer aan te raden om het doekje voor tussen de ultrabook te gebruiken, omdat je anders vlekken op je beeldscherm krijgt in de vorm van de toetsen op het toetsenbord.

Bouwkwaliteit en robuustheid:
De Zenbook is grotendeels gemaakt van aluminium, ook aan de onderkant. De afwerking ervan is zeer goed. De weinige naden sluiten goed aan, waardoor je nergens last van hebt. Ook de scharnieren werken goed. De ultrabook is geheel met n vinger te openen, wat soms zeer handig is. Ook de toetsen zijn afgewerkt met een metalen laagje, wat het beeld compleet maakt. Krassen kan ik nog ergens ontdekken, maar dat komt dankzij de hoes die is meegeleverd. Wel is het zo dat de ultrabook lichtelijk buigt als er bijvoorbeeld zware boeken bij de ultrabook in de tas liggen. Hij wankelt dan lichtelijk op de tafel. Na enige tijd is dit weer over.

Opstarten en afsluiten:
Een van de grootste pluspunten van deze ultrabook is dat hij snel opstart en afsluit. Dat mag ook wel, want ik gebruik hem vaak om even snel iets op te zoeken. De exacte tijd om op te starten weet ik niet (misschien ga ik dit nog meten), maar meestal stop ik de beschermhoes is mijn tas en is de ultrabook klaar. Vanuit de slaapstand kan ik binnen luttele seconden verder werken, zelfs na een aantal dagen. (de exacte tijd ga ik niet meten) Het afsluiten gaat ook binnen een aantal seconden. Meestal klap ik hem gewoon dicht, zodat hij vanzelf in de slaapstand gaat. Ik hoef hierbij niet op te passen met bewegingen in verband met de SSD. Het gemak dat je met deze snelheid hebt is zeer groot. Even iets opzoeken is zo gedaan. Het opstarten van het internet is overigens ook geen probleem, ik kan bijna meteen browsen op het internet.

Programma's:
Standaard wordt de UX31 geleverd met een paar programma's van onder andere Asus. Ten eerste is er een soort accu-manager. Deze verschijnt, net als andere widgets standaard op het scherm. Hierop kun je de tijd zien die nog op de accu gewerkt kan worden. Er kan gekozen worden tussen verschillende standen (film kijken, gamen, office e.d.) om een getrouw beeld te kunnen geven. Zodra je hem op netstroom zet, wordt de tjd gegeven die het nog duurt voordat de accu vol is.
Verder is er de secure delete van Asus. Hiermee weet je zeker dat bestanden geheel verwijderd worden.
Daarnaast is er Asus Live Update, die er voor zorgt dat het stukje software van Asus bijgewerkt wordt.
Ook is er Nuance PDF reader. De toegevoegde waarde hiervan ken ik niet, ik heb gewoon adobe gedownload.
De Asus heeft ook een programma, waarbij apparaten sneller opgeladen worden via de USB poort.
Er is ook de mogelijkheid om face-login te gebruiken, maar dit gebruik ik liever niet.

Heb jij ook een Asus ZenBook UX31E-RY010V?

Klopt idd, maar dat is voor iedereen anders. Het enige dat ik probeer te zeggen is dat het jammer is dat Asus geen 15-inch variant heeft gemaakt...
Dan zou je dat zo in je review moeten melden en niet als negatief punt. Zoals het er nu staat lijkt het alsof het een negatief punt van dt product is. :)

Ben het met je eens dat het jammer is dat er geen 15" versie van op de markt is. Ben ook aan het rondkijken voor een vervanger van mijn inmiddels 5 jaar oude laptop.
1600x900 op 13 inch is iets waar veel mensen om geschreeuwd hebben. Daarnaast zijn die jij als + hebt genoemd, alleen (goed) mogelijk bij kleine resolutie schermen.

Voor de rest redelijk review, geeft een goed idee over gebruik, maar gaat niet te diep op het apparaat zelf in
Ik begrijp je minpunten wel niet. Geen backlit keyboard kan er nog door, maar je wst toch op voorhand dat de laptop een 13 inch scherm had? Als je liever een andere grootte had moest je een andere laptop kopen, niet dit als minpunt schrijven bij deze :p

Just my 2c
Ik zie op je eerste foto vele accessoires. Heb je deze erbij gekregen, erbij besteld of achteraf gekocht?
Deze krijg je erbij (bron; Youtube, unboxing video's haha)
Zijn volgens mij USB -> Ethernet en Micro HDMI -> HDMI

[Reactie gewijzigd door ChillPascal op 14 maart 2012 18:10]

Je krijgt geen Micro HDMI -> HDMI erbij maar een Micro VGA -> VGA. Micro HDMI -> HMDI moet je helaas er los bij kopen.
Aah mijn fout, klopt idd. Geen HDMI maar VGA verloop stekkertje;)
Dank voor de correctie!

Ander vraagje, laat deze laptop gamen een beetje toe?
Games als Age of Empires 3?
En zou ik hierop een beetje kunnen tekenen in Autocad?

Ben van plan een Zenbook aan te schaffen (Wel de nieuwere versie met de Ivy bridge processoren)
Als ik alleen kijk naar de specificaties, dan is bij AOE3 maar een kloksnelheid nodig van 1.4 GHz. In theorie moet de zenbook het dus zelfs zonder overklokken moeten redden. Door de mogelijkheid van overklokken kan het dus alleen maar beter worden. Op mijn HP, die veel trager is dan mijn Asus, kan ik AOE3 met gemak spelen, terwijl Shogun 2 hier en daar stottert. Op mijn Asus kan ik mbv overklokken Shogun 2 een tijdje vloeiend spelen. Ik denk dat de Asus dus met gemak AOE3 aan kan. (in ieder geval voor een paar uur)
Met Autocad zou ik het helaas niet weten.
Dank voor je reactie, had al zoiets verwacht aangezien AOE3 al vrij vloeiend speelt op mn core2duo van 3 jaar oud. Maar zijn de processoren in de zenbooks, of uberhaupt, unlocked? Zoja, is het m.b.t. oververhitting wel een goed idee om te overclocken.
Zoals in mijn review staat gaat het overklokken automatisch, mits je hem in de high-performance mode zet. Dit kan ik zien via een programma van intel dat standaard is genstalleerd op deze ultrabook. Of dit ook voor de andere Zenbooks (of andere laptops) geldt weet ik niet. Van oververhitting heb ik totaal geen verstand. Naar mijn idee hoort een laptop/computer gewoon stoppen (of langzamer draaien) als hij te warm wordt. Ik merk wel dat mijn laptop warmer wordt dan normaal, maar dordat ik niet langer dan anderhalf uur per keer op deze laptop game heb ik er verder nog geen last van. Of hij oneindig op die stand kan draaien (lijkt me niet) weet k niet, maar wil ik gezien de prijs van de laptop ook liever niet proberen... Misschien iemand anders die hier meer verstand van heeft??
Wil je wat foto's plaatsen????
Ik heb een paar mooie foto's, maar ik kan ze helaas niet plaatsen. Ze zijn tegen de 3 MB per stuk en ik kan maximaal 300 KB per foto gebruiken. Als je de foto's echt wil kan ik je ze sturen via de mail.
Resizen? Een png van 5 megapixels is wel 3MB ja, maar een jpeg moet toch wel onder de 300KB kunnen komen in een wat lagere resolutie.
De accessoires worden inderdaad standaard meegeleverd in de doos.
Hallo,

Ik heb de Asus Zenbook nu een aantal maanden in mijn bezit, en ben er redelijk tevreden over.
Wat mij heel erg stoort is het geluid (herrie) van de ventilator.
De ventilator slaat bij iedere actie die je uitvoerd aan, en klinkt behoorlijk hard.
Ook als je niks doe slaat de ventilator te pas en te onpas aan.

Hebben meer mensen dit probleem, en wat kan ik hieraan doen?
Ik heb geen enkel probleem met de ventilator. Slechts als ik hem een tijdje gebruik aan de oplader of als ik hem intensief en lang gebruik wordt hij warm en gaat de ventilator aan (en dan nog hoor ik hem nauwelijks). Ik ben geen technicus, maar misschien moet je hem (laten) schoonmaken? Voor hetzelfde geld zit hij vol met stof... Volgens mij zijn er ook programma's waarmee je de warmte van bepaalde componenten (processor e.d.) kunt meten. Als die temperaturen gewoon laag zijn dan is het waarschijnlijker dat het aan je ventilator ligt.

[Reactie gewijzigd door minimdrietekens op 12 december 2012 15:24]