Specificaties Socket 775 met Intel P35 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-EP35-DS4 Review

Gigabyte GA-EP35-DS4

Pluspunten

• snelheid
  • stabiliteit
  • bouwkwaliteit
  • inhoud van de doos
  • overclockbaarheid
  • koeling
  • features

Minpunten

• de prijs/feature verhouding van de EP35-DS3P is net iets beter
  • ik had iets meer verwacht van de energysaving

Layout Score: 5
Mijn laatste aanwinst op moederborden gebied is de EP35-DS4 van Gigabyte.
Nadat ik de witte doos met zuurstok-roze letters openmaakte was het al snel duidelijk dat het weer een zeer compleet bordje is dat geleverd wordt (zoals ik inmiddels gewend ben van Gigabyte). In de doos zitten naast het moederbord en de backplate, een 2tal rechte S-ATA kabels, een 2tal S-ATA kabels met aan de ene kant een connector die 90 graden is gedraaid, een P-ATA kabel, een IDE kabel en een eS-ATA bracket incl stroom en eS-ATA kabel. Verder natuurlijk de handleiding, een installatie poster, de driver cd en nog wat casebadges.

Layout
Het eerste dat opvalt aan het bord is de behoorlijke heatpipe koeling, die de north en southbridge beslaat en eveneens de VRM van de cpu koelt. Verder valt het op dat er geen lpt en com poorten meer achter op het bord zitten. De backpanel connectors zijn indruk wekkend te noemen, naast de standaard PS/2 poorten voor het keyboard, zitten er 8 USB poorten, 2 firewire poorten, een Gigabit lanpoort, een 6tal 3.5mm audiojacks, een SP/DIF en optical connector op.
Om eventueel nog te beschikken over de com en lpt poorten zijn er headers op het moederbord beschikbaar, waar een dongle opgeprikt kan worden. Deze zijn er ook voor nog 4 USB poorten en 1 firewire poort.
klikbaar

Als ik naar de achterkant kijk en vergelijk met andere merken, dan mis ik eigenlijk gelijk iets en dat zijn eS-ATA poorten. Maar daar heeft Gigabyte een mooie oplossing voor bedacht, eentje die ik zelfs mooier vind dan het spul standaard op de backplate duwen, omdat het wat extra functionaliteit met zich meebrengt. Veel fabrikanten zetten de eS-ATA connector op dezelfde chip als de interne poorten van de controller. Het nadeel daarvan is dat de externe poorten ten koste gaan van de interne poorten. Bij deze bracket is dat niet anders, want je maakt een interne poort extern, maar je bent niet gedwongen deze te gebruiken. Dus als je 6 schijven aan de ICH9R wilt hangen (zoals ik zelf doe) dan kan dat gewoon. Je kunt de bracket aan iedere interne S-ATA poort aansluiten die je wilt. Dus stel je wilt ipv de Jmicron controller de Intel controller gebruiken (of andersom) voor de externe poorten dan kan dat gewoon. Ik zelf wil deze straks aan een Areca 1220 koppelen op het moment dat die in het systeem zit, gezien daar 8 poorten op zitten die ik niet allemaal direct nodig heb, en op die manier extern 2 disks per bracket aan kan sluiten.
Een ander voordeel is dat je naast de 2 eS-ATA poorten op de bracket ook nog een molex connector hebt. Deze zorgt ervoor dat je een standaard S-ATAschijf kunt aansluiten op de externe bracket, zonder dat je per se een eS-ATA behuizing nodig hebt. Dat scheelt dus je kast open maken als je even wat data over wilt zetten of een schijfje wilt checken en je dit niet op USB of firewire wilt doen vanwege de snelheid. De stroomkabel en een eS-ATA naar S-ATA kabel zijn ook meegeleverd
Aan de achterkant van de kast ziet het er dan zo uit. Ik heb 2 van deze brackets, er word er bij het bordje 1 bijgeleverd (Die 2e had ik ooit al van een ander Gigabyte bordje).

bouwkwaliteit
Het bord zelf is voorzien van de techniek die Gigabyte Ultra Durable 2 noemt. Het komt neer op het gebruik van solide condensatoren en betere mosfets. Zeker bij langdurig gebruik en flinke belasting is het prettig als het moederbord gemaakt is met deugdelijke componenten. Met name in het verleden waren er heel veel moederborden waarvan de condensatoren bol gingen staan, barstten of ontploften en daarmee het moederbord lieten uitvallen en in het ergste geval de hele computer om zeep hielpen. Gezien ik zelf m'n systemen langdurig aan heb staan en ook redelijk wat vraag van deze apparaten vind ik de kwaliteit van een bord erg belangrijk.
Verder heeft het bordje een aantal handigheidjes om stroom te besparen, maar daar zal ik later op terug komen.

Het bord is voorzien van 2 x16 sloten, 3x 1 sloten en 2 32b pci sloten. Daarnaast zit er een socket 775 op en 4 DDR sloten, een 8tal S-ATA connectoren waarvan 2 aan de Gigaraid hangen. Deze controller verzorgt ook gelijk de P-ATA connector en er zit nog een floppyconnector op. Het bord is verder uitgerust met 5 fanheaders (waarvan de systemfan en cpu fan 4 pins zijn, de rest is 3 pins).

Installatie
Maar genoeg over hoe het bord eruit ziet, op naar het installeren van het ding.
De hardware die ik ermee ga gebruiken.
Intel E6750 en Intel E8400 (voor de slimkezen onder ons, niet tegelijkertijd natuurlijk)
2x 1GB PC6400 DDR2 Twinmos
MSI 7950GT dual DVI videokaart
3x 750GB Seagate 7200.11 S-ATA II hdd
500GB Seagate 7200.10 S-ATA hdd
2x S-ATA Samsung DVDRW
Zalman 500W voeding

Bij een aantal bordjes zijn die heatpipes nogal vervelend omdat het lastig is om een koeler te plaatsen, anders dan de standaard koeler. Bij dit bord past mijn Arctic freezer er precies op, er is ruimte genoeg rond de koeler terwijl dit toch een vrij grote koeler is. Het enige dat wat lastiger ging was de pushpins van de koeler goed vastzetten, iets waar het so775 koelersysteem sowieso wat minder in is, maar met de heatpipe ging het wat lastiger.

Het aansluiten van het geheel is niet moeilijk, de pinnetjes waarop de leds, powerknop etc moeten worden aangesloten zijn kleur gecodeerd, waardoor het makkelijk om om de juiste pins te vinden waar het op aangesloten moet worden. Jumpers zijn verder niet nodig, dus wat dat betreft is het erg simpel om het bordje te installeren.
Zelf vind ik de plaatsing van de S-ATA connectoren nog best slim gedaan, gezien de PCB van de videokaart er precies tussen past. Het nadeel is alleen als je kaart een vrij lompe koeling heeft, dan past het misschien wat minder goed.

RAID
Het aanmaken van de RAID array is erg makkelijk (al heeft de Intel controller een beetje vertraging in de bios, maar dat is niet echt een probleem). Ik heb 3x 750GB 7200.11 Seagate schijven in m'n systeem, waar ik een RAID 5 array van wilde maken (wat redundancy en wat snelheid)
Het leuke van de ICH9R is dat je RAID levels kunt maken op delen van schijven. Ik heb zelf een RAID 5 array aangemaakt op de eerste 50GB van iedere disk. Heb dus 100GB tot m'n beschikking op de RAID 5 array en van de overgebleven ruimte (3x 700GB) heb ik 1 RAID 0 array gemaakt.
Ik kan alvast verklappen dat de combinatie van deze disks met deze controller een leuke snelheid opleveren. Met Hdtach haal ik zo'n 195MB/s average read op de RAID 5 array, de RAID 0 array weet zo'n 240MB/s weg te zetten. Al met al ben ik hierover ook zeer te spreken.
Ik had voorheen een ICH8R, op mijn 965P-DS3P bordje (deze DS4 heeft hem vervangen) en die performance was al aardig, maar van de ICH9R lijkt nog net even wat beter te zijn (op een single disk haal ik een paar MB/s meer, de RAID array's zijn niet getest, gezien ik de schijven 1 dag voor het mobo binnenkreeg).

Software installatie
De installatie van de drivers verloopt ook makkelijk. Je duwt het Gigabyte cdtje erin, klikt op express install en hij loopt alle installeres die je hebt aangevinkt langs, en installeert alles wat erop het moederbord zit. Nu kan ik ze ook wel handmatig installeren, maar gezien ik liever lui dan moe ben ;) is dit wel erg makkelijk.

Overclocking.
Ook dit bordje heeft zat opties tot overclocking in de bios. Het fijne van de Gigabyte bordjes is dat de CMOS zich reset op het moment dat je iets instelt dat niet goed gaat (een te hoge snelheid voor cpu of mem). Hierdoor hoef je niet iedere keer weer handmatig de cmos te resetten en kun je OCsessies snel doorlopen.
Het bordje is alleen net iets lastiger met OCen dan mijn GA-965P-DS3P, maar als je eenmaal zorgt dat alles goed staat loopt het prima. Ga je OCen met dit bordje dan is het zo dat je de Dynamic Energy Saver niet meer kan gebruiken (wat natuurlijk logisch is, gezien dit min of meer haaks op elkaar staat). Je zult voor de beste Ocmogelijkheden EIST ook uit moeten zetten in de bios (deed ik dat niet, dan wilde die van mij niet verder). Verder als 415MHz (dus 3.32GHz voor een E6750) ben ik niet gegaan, omdat ik geen zin had om m'n geheugen veel hoger te draaien dan de standaard snelheden, en 3.32GHz vind ik al meer dan genoeg eigenlijk. Daarbij vind ik stabiliteit belangrijker dan snelheid, en met deze snelheden is het ding nog rotsstabiel.
Op 425MHz bootte het systeem nog prima, maar kwam ik stabiliteitsproblemen tegen, dus moest wat naar beneden klokken. Dit was alles echter zonder enige voltage verhoging.
Wil je extremer dan kan het, de bios biedt meer dan genoeg mogelijkheden om voltages en snelheden in te stellen en voor de voltages wordt ook aangegeven wanneer het gevaarlijk wordt. Tot 0,25V zijn de opties grijs, tot 0,45V zijn deze roze en daarboven zijn ze rood knipperend. Ik heb verder niets met de voltages gedaan, gezien alles stabiel loopt op de stockvoltages.
Het bord biedt zeker genoeg overclock potenties en ik denk dat de chipset nog meer dan zat rek heeft dan waar ik nu gekomen ben.

Energy-saving
Om het energiebesparende vermogen van dit bordje te testen heb ik een aantal test gedraaid. Als eerste met de E6750 en vervolgens met de E8400 die vandaag is binnengekomen.
Het systeem hangt aan een Watt-meter die het verbruik test gedurende het gebruik van de PC. Op deze manier heb ik kunnen kijken wat mijn systeem verbruikt en wat een evt besparing is. Voor de meting heb ik de hoogste waarde gepakt die ik gezien heb, die niet in een piek viel (soms piekt het ding voor een halve seconde naar een waarde die 10W hoger ligt, die heb ik niet meegenomen). Als de meter gedurende een test tussen de 130 en 140W lag, met een piek naar de 145W ben ik dus uitgegaan van 140W. Dit om meetfouten zo klein mogelijk te houden (een Wattmeter is ook niet 100% nauwkeurig natuurlijk).

De config is met de E6750 als E8400 zowel OCed als op stock getest. Beide met een FSB van 415, wat resulteerde in een FSB van 3,40GHz voor de E6750, en 3,73GHz voor de E8400.
W/O DES/EIST – de DESutil stond uit, EIST stond op disabled in de bios
W/O DES w EIST – de DESutil stond uit, EIST stond op enabled in de bios
w DES/EIST – de DESutil was actief, EIST stond op enabled in de bios

De test die gedraaid zijn.
Off: het systeem uit (maar spanning op het systeem). Verbruik is hier logischerwijs overal hetzelfde

Boot: het systeem gedurende de boot. Ik ben uitgegaan van de spanning die ik aflas tijdens de POST en het doorlopen van de ICH9R bios, deze was stabiel en daardoor betrouwbaar te meten.

Idle: een net gebootte windows, met iedere keer op de achtergrond een explorer, thunderbird en firefox

Internet: het systeem tijdens het gebruik van internet (browsen op GoT/Gigabyteforum)

Film: het afspelen van de 1080P HD MKV rip van Cars met VLC.

Superpi: het draaien van een 1M SuperPi (1 instantie)

CoD4: een online potje CoD4 op de destinygirl server met 20 spelers. Dit is het meest recente spel dat ik (origineel) heb liggen. En ik vind het leuk om te spelen :P. Ik draai op 1680*1050 (met aa uit op het moment) en verder standaard settings.

De metingen die ik heb gedaan staan in deze tabel:

configoffbootidleCoD4InternetFilmSuperPi
E8400 @ 3,00GHz (stock) w/o DES w EIST
19W146W122W167W123W136W137W
E8400 @ 3,00GHz (stock) w DES/EIST
19W146W116W159W118W131W127W

Concluderend kan ik zeggen dat de combinatie van DES en EIST een redelijke besparing oplevert. Het is minder dan dat ik verwacht had, maar dit zijn de waardes met mijn systeem (de besparing die Gigabyte haalt is met een QX9xxx cpu, dingen die natuurlijk aardig wat meer lusten en op die manier ook procentueel gezien wat verder naar beneden te plukken zijn). Daarbij is het zo dat er nog de mogelijkheid bestaat om de voltages naar beneden te gooien, iets dat ik niet heb gedaan. Dit zou nog een besparing van een aantal procenten kunnen geven.
Eerlijk is eerlijk, ik ben niet echt kapot van DES wat op het bord zit, maar het werkt zeker niet in het nadeel en ook al geeft niet iedere config een flinke besparing, er zit wel met een aantal dingen wel wat verschil als ik DES en EIST aanzet.

Na mijn test met de nieuwe X48 plank kwam ik hier tot de opmerkelijke conclusie dat een OC icm EIST vaak meer stroom trekt als met EIST uit, zie daarvoor deze review: http://tweakers.net/produ.../gigabyte-ga-x48-dq6.html
Benieuwd als ik ben ben ik begonnen met het testen met dit bordje. De setup wijkt wel af van wat ik hierboven had staan en het is iets minder uitgebreid getest (gezien de install die erop stond niet echt lekker wilde werken met 3d spul moest ik dat achterwege laten. Op zich geen probleem, gezien EIST niet echt invloed heeft op de videokaart).
Verder heb ik niet zo'n grove overclock gedaan (gezien ik met niet meer dan de stockkoeler zit en niet echt de tijd heb om het ding uitgebreid te OCen, maar dat lijkt me niet echt noodzakelijk, gezien de verschillen al duidelijk zijn met een lichte OC).

De config:
Deze Gigabyte EP35-DS4
E6750 @ 2.66GHz en @ 3GHz
2x 1GB Twinmos PC6400 ram.
een XFX 7600GS videokaart
een FSP 250W voeding
1 Seagate 7200.10 hdd
geen opticals

De tests die ik heb uitgevoerd
off: systeem terwijl het uitstond
boot: het systeem gedurende het booten
idle: een windows desktop met een aantal achtergrondprocessen (iedere keer dezelfde)
superpi: een 1M run superPi
film: het afspelen van de Cars MKV rip.
configoffbootidleFilmSuperPi
E6750 stock w/o EIST12W110W81W99W103W
E6750 stock w EIST + DES12W109W77W97W92W
E6750 @ 3000 w/o EIST12W131W92W117W123W
E6750 @ 3000 w EIST12W131W92W118W123W

De resultaten laten geen verschil zien bij een OC met of zonder EIST. De conclusie die ik hieruit trek is de EIST geen negatief effect heeft op het stroomverbruik bij een OC, echter, ook geen positief effect.

De impressie die ik van dit bordje krijg is dat het een solide bord is dat prima voldoet aan de verwachtingen. Het bord is vanaf zo'n 150¤ verkrijgbaar wat imho een prima prijs is voor een goed bord met leuke features erop. Nu zal 150¤ voor sommige mensen wat duur zijn, maar daar heeft Gigabyte gelukkig ook alternatieven voor. Vind je het 2e x16 slot niet interessant, omdat je toch geen crossfire gaat draaien, dan is de Gigabyte EP35C-DS3R of de EP35-DS3R een goed alternatief, wil je toch RAID behouden. Wil je wel crossfire of een extra PCIe slot, dan is de EP35-DS3P die een wat bescheidenere koeling heeft een hele goed plank. Ze zijn allemaal gebaseerd op hetzelfde PCB ontwerp (op de EP35C na, die heeft nl ook DDR3 sloten) en zijn in principe dus dezelfde bordjes.
Vind je firewire een belangrijke feature, dan heb je de bovengenoemde DS4 nodig, of de DS3P, de DS3R heeft geen firewire onboard.
Hierdoor hoef je dus niet per se de duurste uit de serie te kopen, om toch een goede plank in huis te halen. Maar wil je naast die features ook een leuke koeling, dan is de DS4 een heel mooi bordje als basis voor je systeem.

edit
Snelheid stond verkeerd, de E6750 draaide OCed niet op 3,40 (425 FSB) zoals vermeldt stond in de tabel, maar 'slechts' op 3,33 (415 FSB). Het maakt niet zo heel veel uit, maar het leek me toch maar beter even de juiste snelheden te vermelden.

Heb vandaag (8-3) de wattages toegevoegd van de E8400 op 3,73GHz
10-3: Reinman wees me op een foutje, dat ik vergeten was de firewire connector te vermelden, dit heb ik uiteraard even aangepast.
12-4: nieuwe test toegevoegd voor een OC met en zonder EIST voor het stroomverbruik n.a.v. deze review: http://tweakers.net/produ.../gigabyte-ga-x48-dq6.html

Heb jij ook een Gigabyte GA-EP35-DS4?

Domme vraag mensen, maar stel.. ik wil
-6 HD's erin hangen én
-een externe e-SATA schijf (misschien ooit op termijn zelfs een 2e)
-én een floppy drive,
-een DVD-RW en en DVD-ROM...

kan dat dit bord dat allemaal dan ?
(Ik zie overigens bij de GA-X48-DQ6 geen e-SATA staan)

Is dit het beste bord van Gigabyte, rekening houdend met het bovenstaande?
(even ongeacht de prijs)

thanks!
==
later: of de Asus P5K Premium/WiFi-AP .. twijfel ...

[Reactie gewijzigd door tww62 op 2 mei 2008 12:29]

Dat kun je allemaal op dit bordje prikken als je wilt (waarbij je dan de JMicron controller kunt gebruiken voor een P-ATA DVDRW en DVDR en 1 S-ATA disk).
eS-ATA gaat gewoon met een dongle, dus het maakt niet uit aan welke controller dat je deze knoopt, net hoe je dit uitkomt.

Bijna alle Gigabyte borden hebben geen vaste eS-ata poorten, zodat je heel flexibel bent in het gebruik van deze poorten, iets dat bij veel andere merken niet zo is (iets dat ik erg jammer vind).

Dit is voor de EP35 (mainstream chipset) het beste bordje dat verkrijgbaar is. Alleen zal over niet al te lange tijd (over iets van een week) de EP45 serie zijn intrede doen, die de nodige extra features heeft en het over gaat nemen van de EP35 bordjes.

Ik heb al met een paar EP45 borden mogen spelen afgelopen week tijdens het Gigabyte plugfest 2008 in Taipei, maar ik mag er tot de release op 10 mei niet meer info over vrijgeven (mbt features, prestaties etc). Wat ik natuurlijk wel kan zeggen is dat ook deze borden kwalitatief weer net zo goed in elkaar zitten als de EP35-DS4 en de X48-DQ6 die ik heb getest.
Strakke review. Erg gedetailleerd en nuttig. Ben in afwachting van een GA-P35-DS3P i.c.m. een Arctic Freezer 7. Goed om te zien dat daar geen problemen ontstaan.

Top
Die freezer ging er niet moeilijker op dan op mijn 965P-DS3P, dus dat viel heel erg mee. Zeker gezien het op GoT maar ook op het Gigabyte forum nog wel eens gevraagd werd of dit nu wel of niet paste was ik ook bang dat de koeler wat te ver uitstak, maar aan de achterkant van de koeler heb ik nog meer ruimte dan aan de zijkant die je op de foto ziet.
De eSATA oplossing op mijn P7N Diamond en de P7N Platinum vind ik mooier. Standaard twee eSATA poorten via een losse Jmicron controller die ook nog is RAID ondersteund en een extra IDE poort toevoegd + een eSATA bracket dus het kan wel ;). Verder een mooie review en een goed bordje natuurlijk.
Tja, dan zit je eS-ATA op een JMicron controller. Iets waar ik zelf niet vrolijk van zou worden (gezien ik de performance van de JMicron vind tegenvallen). Op deze manier kun je prima kiezen op wat voor een controller dat je het aansluit, en je hebt de mogelijkheid om ook een normale disk aan te sluiten, door de kabels die erbij zitten. En RAID is iets wat de controllre natuurlijk support, dus of je dat met vaste poorten doet of met een bracket, daar zou niet zo veel verschil in moeten zitten.
Die keuze heb je natuurlijk alsnog door het meegeleverde eSATA bracket maar scheelt wel weer in kabel rotzooi, verder geeft die extra controller dus ook een 2e IDE kanaal wat ik ook een mooie extra vind. Ik weet ook niet hoe deze Jmicron presteerd maar volgensmij meer dan voldoende. Neemt niet weg dat de Gigabyte oplossing inderdaad beter is dan 2 sata poorten missen.

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 6 maart 2008 11:53]

Valt toch tegen. De Jmicron controllers zijn veel problemen mee.. Google maar eens rond. Daarnaast is de Jmicron via de PCI bus aangesloten en erg veel snelheid haal je er niet mee.
Dat is de reden dat ik die JMicron dingen niet gebruik, maar alles op de ICH9R hang voor fatsoenlijke performance. Maar goed, ieder mobo heeft tegenwoordig zo'n ding erop zitten. Op zich veroorzaken ze niet echt problemen, het is meer de perfomance die laag ligt. MAar goed, 6 S-ATA poorten op de ICH9R vind ik al heel wat en zal voor de meeste mensen prima toereikend zijn.
Je zult bedoelen PCI-Express? valt dus nog wel mee. Verder lijkt mij nu niet dat je top performance verwacht op je eSATA poorten? En ik weet toevallig dat als je geen RAID gebruikt de performance redelijk gelijk is.
Ik heb dus gewoon 6 S-ATA poorten + 2 eSATA poorten via die jmicron controller.

[Reactie gewijzigd door DarkBlaze op 11 maart 2008 11:59]

Je bent nog een redelijk belangrijk verschil vergeten tussen de DS3R's en de DS3P/DS4. Namelijk Firewire. Sommige mensen gebruiken dit namelijk :P.
Dat is inderdaad heel goed opgemerkt :) Ik zal het aanpassen in de review, gezien het toch wel een leuke feature is.
Nette review waar ik uit op kan maken dat Gigabyte weer een kwaliteitsplank gemaakt heeft. GB geniet bij mij in ieder geval altijd de voorkeur wanneer ik weer eens een nieuwe plank moet kiezen. :)
Mooie review; erg nuttig :)

Denk je dat er een scythe ninja op past? Ik heb namelijk nog 2 retention kits liggen en die wil ik eigenlijk nog wel gebruiken :p
Ik denk eerlijk gezegd wel dat het gaat passen, maar dat is puur gebaseerd op plaatjes die ik ervan gezien heb. En om er nu eentje te kopen om het te proberen, is ook weer zoiets. Of ze moeten er eentje willen sponsoren ;)
Hey Terw_Dan, mooie review! :)

Maar wat is nou het verschil tussen de EP35 en de P35 modellen van gigabyte?

Bijvoorbeeld:
EP35 DS3R
P35 DS3R

Ze lijken als 2 druppels water op elkaar, maar die E ruikt naar energy efficient ofzo. Denk ik. 8)7

[Reactie gewijzigd door Kiphaas7 op 5 april 2008 17:14]

Ze zijn inderdaad nagenoeg hetzelfde. De E staat voor de borden die overweg kunnen met de Dynamic Energy Saver. Een beetje afhankelijk van de pcb revisie is het overigens ook mogelijk om DES te gebruiken op de normale P35 borden, dat is na een bios flash te gebruiken.
Wat een top review! Echt hulde, zo zie je ze zelden!!

Je review heeft me overgehaald om dit moederbord aan te raden aan een vriend van me! :)
Ik weet niet precies wat voor moederbord die vriend van je zoekt, maar misschien is het verstandig te wachten op de EP45. Daar heb ik vandaag en gisteren mee mogen testen op het Gigabyte hoofdkantoor

Mag er helaas nog geen specs, benches of features van vrijgeven, (moet tot 10 mei wachten :(), maar afhankelijk van je eisen gaat zo'n ding leuker zijn dan de EP35 :)
vandaag is het "tot 10 mei" :+ wat zijn die specs?

sorrie ik kon het niet laten
specs zullen binnenkort komen. Ik krijg volgende week een aantal P45 moederborden, dan zal ik gaan testen met het spul en dat zul je vanzelf zien :)