Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB Review

Robbbert 17 juni 2008, laatste update op 17 juni 2008, 2.356 views

Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB

Pluspunten

• Stil
  • Snel
  • 32 MB cache
  • Goedkoop (GB / ¤)

Minpunten

• Nog niet gevonden

Ik heb deze schijf aangeschaft omdat mijn oude Seagate Barracuda 7200.10 320GB propvol zat en ik daarom wel behoefte had aan wat uitbreiding.

Prestaties
Prestaties zijn prima. Volgens sommige benchmarks is deze serie de snelste van dit moment. Voor mijn gevoel is de schijf een tikkie sneller dan mijn oude Seagate. De versie die ik heb heeft 32MB cache.

Compatibiliteit
Schijf in mijn pc geklikt, kabeltjes aangesloten, pc opgestart, schijf geformatteerd en gepartitioneerd en was daarna klaar voor gebruik. Geen enkel probleem ondervonden.

Geluidsproductie
Het klinkt gek, maar door toevoeging van deze schijf is mijn pc nu iets stiller. Idle hoor ik hem niet, net zoals mijn andere harde schijf. On load maakt de Samsung een stuk zachter en doffer ratelgeluid dan mijn Seagate. Ik hoor hem bijna niet. Omdat ik nu mijn OS en programma's op de Samsung schijf heb gezet is de Seagate schijf meestal idle waardoor ik deze bijna niet meer hoor.

Prijs is prima. Om dit moment is dit de beste en meest voordelige schijf met een flinke opslag.

Update: Resultaten van HD Tune Benchmark toegevoegd.

Hier de Samsung Spintpoint F1 750GB:

En hier 2e schijf uit mijn systeem ter vergelijking, de Seagate Barracuda 7200.10 320GB:

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD753LJ, 750GB?

Heb jij je beide schijven aan de ICH8R hangen?

Ik heb ook een P5B met 3 Seagates in RAID 5 (2 * RAID 5 om precies te zijn) en moest daarom met mijn F1 "uitwijken" naar de JMicron. Maar wat ik gekk vind is dat ik van HD Tune nauwelijks meetwaarden terug krijg, dus geen temp. bijv.

Zie voor verdere zaken mijn beide reviews: Seagate en F1.

Heb jij enig idee hoe dat komt dat ik die waarden niet krijg?

Iedereen vindt mijn F1 niet hoog scoren, maar als ik het met jou vergelijk valt het allemaal best mee. Je burst waarde is alleen veel hoger dn bij mij, maar als ik een rechte lijn fit in jouw metingen lopen de lijnen vrijwel perfect over elkaar. Alleen zijn jouw piekjes hoger, waardoor het lijkt of je een hogere waarde meet.
Zou je soms een paar tests kunnen doen met bv HDTune? Of nog wat meer vertellen?
Ik heb nog niet veel tijd gehad om te testen, maar dat ben ik nog wel van plan. Dan kijk ik ook wel even naar de temperatuur.
Huh? Ik dacht altijd juist dat seagate de stilste schijven had... (tijdens het schrijven er op)
Ik heb hier 7 seagates gehad (.10 series), en dat zijn toch echt de grootste herriemakers/kachels ;) ,

Gebruik nu zelf ook een aantal van de Spinpoints, erg stil, en blijven ook goed koel :)
dat seagate de stilste schijven had

Pardon.. Waar haal je dat nou weer vandaan.

Niet meer sinds de Barracuda IV, die was nog wel relatief stil en koel. Sindsdien staan Seagate schijven bekend als heet en luidruchtig. De 7200.11's doen weer een stap in de goede richting wat dat betreft, maar ze zijn nog steeds niet vergelijkbaar met WD en Samsung.
Ik heb nu zelf twee Samsung Spinpoint F1 HD753LJ schijven in gebruik. Ze zitten samen in Netgear SC101T die aan het thuisnetwerk hangt. De schijven zijn gedeeltelijk gemirrord.
Tijdens het overtanken van bestanden van mijn pc met twee stuks Seagate Baracuda7200.10 500Gb16Mb SATA2 in een raid opstelling hoor ik hier meer geluid vandaan komen dan van de twee Samsung schijven.
Als het spul wat langer draait zal ik wel een review achterlaten.
Ik heb hier 3 van deze makkers in raid 5 prestaties zijn fantastisch en er komen dus ook nog meer van deze disks in de array te hangen (mijn streven is 8 )

[Reactie gewijzigd door bapemania op 2 maart 2008 13:46]

maak eens een review :p, ik ben wel geļnteresseerd in raid 5 prestaties van deze makkers ;)