Synology DiskStation DS1512+ Review

SpeedingWilly 11 december 2012, 2.974 views

Synology DiskStation DS1512+

Pluspunten

• Mogelijkheden (DSM)
  • Ondersteuning (gweldig!)
  • Design

Minpunten

• Prijs (zeker voor 5bay+ Nassen)

Kwaliteit voeding Score: 5
Ik heb de DS1512+ zeer goedkoop op de kop getikt voor 599,-. Ik bezit al een DS1511+, dus ik wist precies wat ik kon verwachten van de DS1512+. De DS1512+ is weer ietsje sneller met USB3 support en DDR3 geheugen.

De DS1511+ gaat naar een externe locatie voor veilige extra backup van mijn data.

Ik heb 6x Seagate Barracuda 3TB harde schijven erbij gekocht. 5 voor in de NAS (RAID 5) en 1 op vooraad indien een schijf het begeeft. Verder heb ik het geheugen geupgraded met 2GB DDR3 geheugen (totaal nu 3GB in de NAS).

Het grootste positieve punt van (alle) Synology NAS(sen) is wel de zeer goede en gebruiksvriendelijke software (firmware) die op de NAS draait. Op dit moment is dat DSM4.1. Verder biedt Synology goede ondersteuning (en garantie in dit geval -> 3 jaar!) op haar produkten.

Dit is inmiddels mijn 5e NAS (na een DS106e, DS207+, DS710+ en DS1511+).

Update 15-11-2012:
Na elkele weken met de DS1512+ gespeeld te hebben blijkt dat ik serieuse isues heb met de NAS i.c.m. de Seagate Barracuda schijven. Met de schijven los is niets mis, en met de Synology DS1512+ ook niet.

Voor desktop gebruik zijn deze schijven misschien prima (ik heb er ook 1 in mijn computer), maar voor gebruik in een NAS ten zeerste af te raden!

Er lopen verschillende threads op het Seagate forum, waar gebruikers klagen over chirping/drops in transfer rates en betrouwbaarheid van deze schijven i.c.m. een NAS. Het schijnt iets te maken te hebben met de APM, the advanced power management features van deze schijf. De koppen worden geregeld geparkeerd, wat b.v. niet handig is in een RAID array in een NAS die 24/7 aanstaat.

Ik had 5 van deze schijven in mijn NAS (en 1 backupschijf), en die zijn inmiddels teruggebracht en ingeruild voor Western Digital RED schijven.

Update 19-11-2012:
Inmiddels blijkt dat mijn NAS de boosdoener was van de problemen die ik met de Seagate schijven had. Echter, het geklik van de Seagates is niet toe te schrijven aan mijn NAS. Ook met de WD REDs dus weer problemen. Inmiddels RMA ingediend voor de DS1512+.

Update eind november:
Inmiddels is de nieuwe DS1512+ (de 2e dus!) ook terug, maar nu naar Synology. Deze 2e NAS had ook problemen met de WD REDs die ik had. Deze schijven waren allemaal getest met een PC voordat ze teruggeplaatst werden in de 2e NAS, maar het mocht niet baten. Alle 6 WD REDs kregen uiteenlopende SMART errors door gebruik in deze NAS. Ik ben er echter niet van overtuigd dat dit aan de NAS lag. Synology heeft remote ingelogd en heeft ook geconstateerd dat de schijven een 'flinke tik' gekregen hadden. Daarom boden ze mij een 'free upgrade' aan naar een DS1812+ om het leed te verzachten. Geweldige service dus. Deze DS1812+ is inmiddels in mijn bezit (review, zie http://tweakers.net/produ...disk-station-ds1812+.html). De 6 WD REDs zijn teruggegaan naar 4-Launch. 3 van de 6 schijven zijn defect bevonden. De overige 3 niet, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. 1 schijf heeft ook een aantal reallocated sectors. Ik ga al deze schijven echter grondig testen met een WD tool (evenal de gloednieuwe) voordat ik ze in mijn nieuwe NAS terugplaats.

Update augustus2013:
Inmiddels werkt de DS1812+ al weer 3/4 jaar naar volle tevredenheid (zie http://tweakers.net/produ...disk-station-ds1812+.html).

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1512+?

Indien je backup't tussen de DS1511+ en DS1512+ :

Misschien interessant om te beschrijven hoe je de koppeling tussen je DS1511+ en DS1512+ gerealiseerd hebt?
Heb je dezelfde schijvenconfiguratie aangehouden om een backup makkelijk te maken?

Kun je aangeven waar jij de snelheidswinst in merkt?
Ik heb deze faq gevolgd om de koppeling via VPN te maken:

Indien je de koppeling niet via een VPN wilt maken (kost namelijk behoorlijk wat resources in je NAS), kun je het VPN gedeelte overslaan.
Dit moet ik nog configureren, maar op dit moment heb ik hetzelfde gedaan met de DS1511+ en de DS207+. Een kwestie van een backup definieren in de 'Backup and Restore' applicatie binnen DSM 4.1.

1x per week wordt er gesynchroniseerd tussen de beide Nassen. Werkt ideaal.

P.S., zowel op locatie van DS207+ als thuis (DS1511+) heb ik 100Mbit glasvezel. Dat wordt (nu) nog niet goed benut, omdat de DS207+ dit bij lange na niet trekt, want die backup kost veel CPU power. Straks tussen DS1511+ en DS1512+ moet dit veel beter gaan :).

Snelheidswinst heb ik nog niet gemerkt. Ben nog voornamelijk bezig de DS1512+ te configureren en mijn data erop aan het zetten. De Nas is i.i.g. in theorie sneller.
Jammer dat je zulke negatieve ervaringen hebt gehad met DS1512+ en WD Red schijven. Ik gebruik nu ruim een half jaar die combinatie zonder problemen naar volle tevredenheid. S.M.A.R.T. gegevens zijn ook prima in orde.
Op het werk krijgen wij met 2 RED's 3TB in RAID 1 net als de topic starter @ synology forum
System volume [Root] was degrade, current disk status [1/2], please repair it.
Met een healthy disk status.
Dit zou komen omdat het geen Raid schrijven zijn?
WD pagina

[Reactie gewijzigd door Canule op 1 juli 2014 17:32]