Gigabyte GA-H77-DS3H Review

TERW_DAN 5 december 2012, 3.665 views

Gigabyte GA-H77-DS3H

Pluspunten

• prestaties
  • featureset
  • kwaliteit

Minpunten

• overclockbaarheid

Layout Score: 5

Van Gigabyte kreeg ik een H77-DS3H te leen, zodat ik wat vergelijkingsmateriaal had voor de H77plank die ik van MSI had gekregen. Daarnaast heb ik mijn H67MA-UD2H er ook naast gelegd, om een vergelijking te maken tussen de H77 en H67 chipsets.

De H77-DS3H is zoals de naam al zegt een ATX moederbord met de H77 chipset voor Intel Sandy Bridge en Ivy Bridge CPU's en is uitgevoerd in de bekende blauwe kleur PCB, met babyblauwe en witte sloten. Ik vind zelf de zwarte PCBs met zwarte sloten en blauwe accenten, maar die kom je tegen in de wat hogere segment, waar dit bordje niet toe behoort. De prijs van dit bord is zeker voor de features waarmee deze komt heel netjes, dit plankje kost zo'n 80 euro en daarmee is die ongeveer net zo duur als de MSI H77-G43 of de ASRock H77 Pro4/MVP

specificaties

Netwerk1x 1Gbps Atheros
Overige1x TPM header
1x COM header
Dualbios

Opvallend aan dit bord is dat onder de CPUsocket ruimte is voor een mSATA SSD, hierdoor zijn er maar 6 sloten aanwezig op dit bord in plaats van 7, en zijn er 5 SATApoorten in plaats van de reguliere 6 van de Intel chipset. Helaas heb ik geen mSATA SSD meer kunnen krijgen, dus dit niet specifiek kunnen testen, maar in plaats daarvan een normale SSD, aangesloten op de SATApoorten van het moederbord.

Onder het mSATAslot zit een x16 PCIe slot, met daaronder 2 PCIe x1 sloten. Daaronder vinden we een x16 slot dat uitgevoerd is met 4 lanes, en dus in feite een x4 slot is. Het bovenste PCIe slot is een PCIe 3.0 slot (als er gebruik gemaakt wordt van een Ivy Bridge), de rest van de PCIe sloten zijn PCIe 2.0.
Onder de PCIesloten zitten nog 2 reguliere PCI sloten.

De headers voor USB, TPM, COM, en geluid zitten allemaal onderaan. Waar Gigabyte vroeger de audioheader nog wel eens op een rare plek achter de audioconnectoren zetten, zit deze nu gelukkig op een wat betere plek, zodat je niet met je kabels het hele moederbord overmoet, wat ongelukkig weg te werken is. De USB3.0 header zit tussen de geheugensloten en de ATXconnector in, waardoor ook met korte USB3.0 headerkabels het nog moet passen.

De SATA poorten zitten alle 5 boven elkaar, maar geen ervan zijn gekanteld, en dat is een wat ongelukkige beslissing. Als je nu een videokaart in het PCIe x4 slot zet, dan kun je vrij makkelijk in de knoop komen met de SATAkabels.

Verder zitten er 3 fanheaders op het bord, welke allemaal 4 pins zijn, in plaats van de oudere configuraties, waarbij er vaak mar 1 of 2 4pins connectoren waren, en de rest allemaal 3 pins.

Wat heatsinks betreft is dit bord vrij simpel, er zit een klein plat heatsinkje op de chipset, en verder niets. De VRMs worden niet gekoeld met een heatsink, maar gezien het feit die ook niet echt heet worden is het niet heel erg nodig om dat te doen. Ik heb in elk geval geen rare temperaturen gemeten daar.

Achterop het bord zitten 4 USB2.0 poorten, 2 USB 3.0 poorten en een PS/2 poort. Voor de audio zijn er 3 3.5mm jacks met daarnaast nog een RJ45 connector voor het netwerk. Het bord biedt een HDMI, DVI en DSUB aansluiting om een monitor op aan te sluiten.

In de doos van het moederbord vinden we;
• Het moederbord
• I/O shield
• DriverDVD
• Handleidingen
• 2 SATAkabels
• casebadge

Chipset
De H77 chipset is wat voordeliger dan de Z77 chipset waar het voornaamste verschil zit in de configuratie van de PCIe lanes en het feit dat de H77 chipset geen overclockmogelijkheden biedt.
Hieronder een overzichtje van de verschillende chipsets met features

Benchmarks
Ik heb een aantal benchmarks gedraaid op de 3 bordjes om te zien of er verschil zit tussen de Gigabyte en de MSI, en of er veel verschil zit tussen een H67 en een H77.

Daarvoor heb ik onderstaande config gebruikt:

Intel Core i5 2500K
Corsair Vengeance low profile 16GB
ADATA HM-1200 1200W
ADATA N004
be quiet Dark Rock Pro.

De eerste benchmark is Blender, een benchmark die ik ben gaan gebruiken om geheugenbandbreedte te testen voor een geheugenbenchmark. Ik laat de systemen een model renderen en kijk hoe lang ze daarover gedaan hebben.

Blender
MSI H77MA-G43 351.51 s
GBT H77-DS3H 349.75 s
GBT H67MA-UD2H 355.50 s

Met een verschil van zo'n 2 seconden tussen de Gigabyte en de MSI is het verschil weinig wereldschokkend te noemen

De 2e benchmark is SuperPi. Ik heb een 1M run gedaan met de volgende resultaten.

SuperPi 1M
MSI H77MA-G43 10.437 s
GBT H77-DS3H 10.452 s
GBT H67MA-UD2H 10.795 s

Ook hier liggen de scores van de 2 H77s heel erg dicht bij elkaar (met 0.015 seconden winst voor de MSI). De H67 is ook hier wat trager, maar het gaat dan ook maar om een paar tienden van seconden, niet heel erg schokkend dus.

De derde benchmark is PCMark 7.

PCMark 7
MSI H77MA-G43 4504 PCMarks
GBT H77-DS3H 4492 PCMarks
GBT H67MA-UD2H 4400 PCMarks

En ook hier zijn de verschillen niet wereldschokkend, en is de H67 weer net wat trager dan de 2 H77s.

De 4e benchmark is wPrime, deze heb ik voor zowel de 32M als de 1024M run gedraaid

wPrime 32
MSI H77MA-G43 11.356 s
GBT H77-DS3H 11.763 s
GBT H67MA-UD2H 12.783 s

wPrime 1024
MSI H77MA-G43 352.592 s
GBT H77-DS3H 355.941 s
GBT H67MA-UD2H 355.773 s

Opvallend is dat de 32M run de H77s een redelijk verschil geeft ten opzichte van de H67, maar dat de scores bij de 1024 run helemaal niet zo groot zijn, en de H67 zelfs sneller is dan de Gigabyte H77. Maar dan gaat het alsnog om 3 seconden verschil op een totaal van bijna 6 minuten.

De volgende benchmark is Cinebench. Hier heb ik zowel de OpenGL als de CPUbench van gedraaid. Ik heb hier getest met de IGP, dus het klopt dat de scores vrij laag zijn in de OpenGL bench.

Cinebench - OpenGL
MSI H77MA-G43 12.89 fps
GBT H77-DS3H 12.93 fps
GBT H67MA-UD2H 10.76 fps

Hier is goed te zien dat de H77 een stuk beter om weet te gaan met de IGP dan dat de H67 doet, met een verschil van ruim 2 fps.

Cinebench - CPU
MSI H77MA-G43 5.29 pts
GBT H77-DS3H 5.36 pts
GBT H67MA-UD2H 5.38 pts

Hier is de H67 zowaar het snelste, maar het verschil is ook hier minimaal. Niet heel noemenswaardig dus.

De laatste benchmark is Lightsmark, die ik gedraaid heb op 1600x1200 (de max resolutie van de 20” monitor waarop ik aan het testen was)

Lightsmark 2008
MSI H77MA-G43 37.5 fps
GBT H77-DS3H 43.9 fps
GBT H67MA-UD2H 32.5 fps

De IGP weet het op een H77 weer een stuk beter te doen dan op de H67, maar wat ook opvalt is dat het MSIbordje hier minder goed presteert dan de Gigabyte. Zoiets is me eerder opgevallen, volgens mij zijn MSIborden niet zulke hele goede vrienden met Lightsmark (dit is overigens ook de enige benchmark waarin me dit verschil zo opvalt).

Stroomverbruik
Ik heb het stroomverbruik van het systeem gemeten met een Cresta energiemeter in het stopcontact, en gekeken wat het verbruik was in idle, onder fullload en tijdens een grafische benchmark (Lightsmark in dit geval).

De config zoals ik die gebruikt heb;
Intel Core i5 2500K
Corsair Vengeance low profile 16GB
ADATA HM-1200 1200W
ADATA N004
be quiet Dark Rock Pro.
Voor het verbruik is dit niet helemaal een optimale config, omdat de 1200W voeding dik overkill is, maar het is nu eenmaal m'n testvoeding ;) Alle 3 de configuraties maakten gebruik van de IGP, dus zonder dedicated videokaart.

Ik heb de H77MA-G43 vergeleken met de Gigabyte H77-DS3H en mijn H67MA-DS2H.

Energievebruik - idle
MSI H77MA-G43 38 W
GBT H77-DS3H 30 W
GBT H67MA-UD2H 34 W

Energievebruik - load (OCCT)
MSI H77MA-G43 115 W
GBT H77-DS3H 114 W
GBT H67MA-UD2H 112 W

Energievebruik - load (Lightsmark)
MSI H77MA-G43 67 W
GBT H77-DS3H 61 W
GBT H67MA-UD2H 63 W

Meestal zijn de Gigabyteborden iets minder zuinig dan de MSIbordjes, maar in deze test komen de Gigabytes er wat gunstiger uit.

Het bord kost op het moment zo'n 80 euro, daarmee is het niet het allergoedkoopste bordje, maar is het nog steeds een van de voordeligste bordjes die op het moment te verkrijgen zijn. Als het gaat om ATXborden is enkel de ASRock H77 Pro4/MVP nog wat goedkoper dan dit bord.

Ook dit Gigabytebordje heeft me niet teleurgesteld, het bord werkt stabiel en doet wat het moet doen. Vergeleken met de H77 van MSI is het verschil in prestaties bijzonder klein, nog niet eerder heb ik zo weinig verschil gezien tussen 2 bordjes. De Gigabyte lijkt wel net iets zuiniger te zijn dan de MSI. Beide borden zijn dan ook prima, en ik zou mijn persoonlijke keuze af laten hangen van de features die ik nodig heb in een systeem.
Ten opzichte van de H67 biedt de H77 met name wat extra performance op het gebied van de IGP, maar het zou voor mij geen reden zijn om te gaan upgraden als ik al een H67 had.

Heb jij ook een Gigabyte GA-H77-DS3H?

Leuke review, ik had dit bordje al wat langer op mijn lijstje staan en heb het - niet geheel toevallig dus - vandaag ook besteld, compleet met Ivy Bridge i3-3220 en mSATA SSD'tje.

PCIe 3.0 wordt overigens niet ondersteund door Ivy Bridge i3's, wellicht goed om te weten voor hen die zich daar wellicht op verheug(d)en.

Als ik e.e.a. binnen heb - en tijd kan vinden - zal ik er een review(tje) aan wijden.
Ik las dat er wat was met ethernet op dit bord. Weet jij hier iets van?
Wat zou er dan mee moeten zijn? Ik heb bij het testen er weinig van gemerkt moet ik zeggen.
Zeer mooie review Danny.
Windows 7 heeft standaard de ethernet driver er niet voor, Windows 8 wel.

Op mee geleverde DVD staan drivers. Voor Windows pc is het 3e moederbord hier in huis. Andere 2 draait Linux op als een speer ;)

[Reactie gewijzigd door richhanz op 28 september 2013 20:39]