Specificaties 92mm diameter - Bekijk alle specificaties

Scythe Katana 4 Review

dmvdberg 23 juli 2012, laatste update op 23 juli 2012, 6.004 views

Scythe Katana 4

Pluspunten

• betere koeler dan TX3 (bijna zelfde prijs)
  • 4pin PWM
  • prima thermalpaste

Minpunten

• 92mm fan maakt onder load veel herrie
  • klemmen gaan stug (gepast geweld is nodig)

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Installatie tijd! Nieuwe build, nieuwe eisen en dus ook nieuwe onderdelen. Waar ik naar aanleiding van een GoT postje van mijn kant ooit nog voor een Deepcool Ice 400 wou gaan ben ik toen uitgekomen op de Cooler Master Hyper TX3 Evo ivm de FM1 socket support.

Nieuwe eisen.
  • stiller
  • betere koeling
  • groter oppervlak contact met cpu
  • geen direct heatpipe contact

Waarom geen direct heatpipe?
In mijn ervaring (en dus persoonlijke mening) is een cpu contact direct met de heatpipes niet perse beter en de TX3 heeft de nare eigenschap om kleine scherpe randen te hebben. Zie mijn review.

Scythe Katana 4
Omdat ik onderhand ook veel positiefs heb gehoord over Scythe en zelf ook een keer heb mogen toepassen deze keer voor een Scythe gegaan ipv Cooler Master. Omdat een Mugen complete overkill zou zijn, maar ik geen airflow richting het mobo wou kwamen de Katana 3 & 4 als opties naar voren. Wegens geen noemswaardig prijs verschil is het de 4e editie geworden. Op het moment van schrijven zijn de levertijden wat wisselend, Afuture heeft de koeler iig binnen 5 werkdagen geleverd.

Whats in the box
  • Katana 4 (met 92mm fan al geinstalleerd)
  • beugels voor intel socket
  • klemmen voor AMD socket
  • boekje / handleiding
  • thermalpaste

Installatie
Positief punt t.a.v. een Mugen model is dat de Katana gewoon gebruik maakt van de standaard AMD klem en niet een aparte backplate. Nu weegt deze katana ook aanzienlijk minder.
Omdat ie ook een stuk kleiner is dan een Mugen (60% van het formaat naar mijn inschatting) kan ie goed in elke kast terecht. Ook bij deze koeler zijn de heatpipes netjes afgewerkt met metalen doppen dus goed opletten OF het ook echt gaat passen.

De klemmen worden direct op de koeler geschroefd ipv met een beugel langs de heatpipes. Dit werkt bijzonder goed! Met het aandrukken van de klemmen had ik niet het idee de APU door midden te zullen breken.
Uiteraard heeft de 92mm fan een 4pins PWM aansluiting.

Conclusie.
Hoewel ik wat langer achter deze build wil zitten om iets meetbaars neer te kunnen zetten over temperaturen kan ik wel zeggen dat mijn eerste readouts aangeven dat ie zo'n 1 a 2 graden meer koelt dan een TX3. Nu komt dit deels ook door een veel beter gekoelde kast. verwachting is echter wel dat ie veel beter de load hitte van de APU zal afvoeren, ondanks een herrie makende 92mm fan. Wellicht moet die ooit maar eens vervangen worden door een stillere variant.

Voor het geld dat je er voor betaald is het iig een topper. Koelt goed, installatie gaat snel en de fan is al voorgeinstalleerd. Bijkomend voordeel is dat Scythe thermalpaste van goede kwaliteit is en zich makkelijk laat verdelen.

De Build:

Heb jij ook een Scythe Katana 4?

Ik zou graag willen weten of deze koeler bij iemand problemen met het RAM oplevert, ik heb namelijk normaal RAM, maar de stock AMD FM2 cooler is mij toch echt veel te luid! Zou iemand mij dit kunnen vertellen en/of een foto maken?
Welke FM2 serie processor heb je van een A10 6800K is het namelijk bekend dat hij wat meer geluid kan maken, artic silver i.p.v. de pre applied paste gebruiken scheelde bij een build die ik heb gedaan een hoop ;)

Wel zake als het echt de spuigaten uit loopt even kijken of je geen lucht of andere koelverminderende zaken tussen je cpu en cooler hebt.

stuur even een link naar je type moederbord dan kijk ik even of hij meer zoals die MSI of deze is,
of de tricky net wel net niet zoals de ASrock Pro4
Ik gebruik inderdaad de ASRock Pro4-M, maar bij mij werkt het prima met het RAM, kan mijn RAM nog gewoon in het eerste slot houden. Hij raakt het RAM inderdaad wel aan, maar drukt er niet (hard) tegen.

Gebruikte RAM: pricewatch: Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G

Oude koeler werd echt te gek, ik liep tegen de 70 graden aan tijdens het gamen met een straaljager naast me. Nu fluisterstil en 50C tijdens load op 70% van de fan.
Bij voorkeur koop ik tegenwoordig Crucial Balistic type geheugen. Dit is bijzonder laag DIMM en past daarmee (bijna) altijd.

Fijn om te horen dat de Katana goed werkt!
Maak je geen zorgen over ruimte bij het RAM. De koeler heeft hier prima de ruimte voor. Voor een foto, zie deze review van mij: productreview: Fractal Design ARC MINI review door dmvdberg
ehm niet helemaal waar maatje,

Weet je die AsRock pro4m nog waar ik het met je over had.

Als je hem daarop mount duwt hij tegen het ram geheugen aan bij mij op die MSI past hij wel. zie mijn A8/A10 inventaris.

Het geluid is idd meer dan je zou verwachten onder hoge prestaties, maar niet te min koelt hij wel goed.
ASROCK is ook beroerd met de indeling. Tot nu toe geen issues gehad met Asus en MSI.
Nee klopt, behalve dat ik bij deze MSI geen beeld kreeg maar dat staat los van de indeling. Kom bij de ASROCK net 3 mm tekort.

Bedoel krap kan maar als hij tegen de RAM modules aandrukt kan je er beter een andere inzetten.

Moet alleen wel eerlijk zeggen daniel dat ik erg te spreken ben over de ASROCK opzich bedoel op de lay out na wekt hij prima ook de Grafisch weergeven bios opties e.d. is heel erg goed mee te werken moet ik zeggen.

[Reactie gewijzigd door kbvhoof op 7 november 2013 16:01]

Mooie review Dude :)

( Distributeur Scythe )

Thanks ! ;)
Idd nette review, ik krijg het bij mijn koeler alleen niet voor elkaar om bij de AM3+ socket de beugeltjes vast te 'knijpen', maar hij zit redelijk goed vast zo :)
Meer geweld, echt ... enige oplossing |:(
Heb deze koeler ook geinstalleerd en moest zeker wat geweld gebruiken! Vooral omdat ik zelf niet makkelijk bij de pinnetjes van intel kwam. Al helemaal aan de kant waar de ventilator is geinstalleerd.

De thermal paste is zeker van goede kwaliteit ja!

Voor de rest is het echt een super koeler! :)
Het is dus niet nodig om er nog een thermal paste apart bij te kopen?
Jou eisen vd nieuwe koeler.

stiller
betere koeling

voldoet hij blijkbaar niet echt aan. Koeler door andere kast met meer airflow en 1/2c verschil is marge.
stiller tja hij maakt herrie, die 92mm dus ook niet echt positief.
Misschien beter de Coolermaster tx4 gekocht? jah groter, maar ad kast te zien maakt dat niet zoveel uit.
beestje is anders onder normale load heel prima stil en koelt heel netjes.
De fancontroller van de kast is net d00d en de koeler houd de cpu nog steeds op de zelfde temp. zonder merkbaar meer geluid te maken.
Kan je 2de fan bij plaatsen?
Vast wel als je de klemmetjes er voor hebt. Maar als je een Push/Pull koeler zoekt zijn er betere oplossingen dan een 92mm fan systeem.

bijvoorbeeld: pricewatch: Cooler Master Hyper 412 SLIM
Om nog even terug te komen op de moederboden:

ASRock FM2A75 PRO4-M ( moederbord )

Op deze kreeg ik hem niet gemonteerd zonder mijn
2x GeIL GOC316GB1866C9DC ( 2x 4 GB DDR 1866) te drukken.

Vandaar dat ik in die Build een andere heb gekozen namelijk:

Scythe Shuriken Rev. B

Op dit moederbord paste de Skythe 4 wel;

MSI FM2-A85XA-G65
Monteren was even ramp. Met socket 1155 Intel core moest ik anders monteren.
Ik heb het met die clip 2011 beugels en 2 schroefjes vastgezet.
Eerst overtollig pasta gebruikt en temperatuur werd 90 graden. Klein beetje pasta werkt beter en het koelt nu prima.

Op monteren na ( hele zaterdag mee zoet) is het prima koeler en prijs ook.
De juiste bracket zoeken is idd altijd even leuk. Te veel saus op de CPU .... niet zo fijn idd :') Maar blij te te lezen dat mijn review nog altijd gevonden wordt! :D